Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 05:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Post jeres ynglings bøger om personlig udvikling i denne tråd.

Glæder mig til at blive inspireret ;)

Mine personlige:

- Awaken the giant within - Anthony Robbins
- Practicing the power of now - Eckhart Tolle
- 7 gode vaner - Stephen Covey
- The masterfull lovers foundation - David Schade

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Nietzsches "Således talte Zarathustra"
gjorde et rigtig stort indtryk på mig da jeg læste den i 8.-9. klasse.
Det var noget af det første filosofi jeg læste, og selvom jeg måske ikke fattede det hele, inspirerede den mig, og jeg kunne mærke den rumte noget virkelig stort.
Og sproget er noget af det mest poetiske og smukke jeg nogensinde har læst.

Medlem
Brugeravatar

Her er lidt til den sunde fornuft ^^

http://www.basicincome.com/bp/index.html

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vi giver lige denne her tråd en chance.

"Se livet gennem nye briller" har jeg selv læst og den gav mig noget.

-OT slettet-

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
agjoey skrev:
Her er lidt til den sunde fornuft ^^

http://www.basicincome.com/bp/index.html

Tak for det link! :)

Kan selv anbefale Principia Discordia, eller Hvordan jeg fandt Gudinden, og hvad jeg gjorde ved Hende, da jeg fandt Hende - eller en introduktion til de Erisianske mysterier, som er MEGET INTERESSANT(E). Åbenbaringen modtaget af Malaclypse the Younger. Bare søg efter principia discordia på google! Den er ganske legal - copyleft eller copywrong!

Medlem
Brugeravatar

En diskussion som ville rykke:

Hvilke matrialer i denne sammenhæng bør undgås og hvorfor. Eller, Hvordan opretholder man et solidt filter. Forfænglighed kender ingen grænser og pas på med dette udvikinglings halløj. Det teoretiske har reelt brug for praktisk udførelse. Forventninger sættes til dig selv eller omverden(og hvordan de sammerarbejder med din underbevidsthed) som bare ikke er sundt.

Lige et lamt eksempel: Jeg lærte at du bør aldrig stille spørgsmål som kan besvares Ja/Nej. Det gør min sambo hele tiden og det pisser mig nu af. Men så har jeg også lært at reaktionen på andre menneskers svagheder afgør en hel del af din karaktær. Så føler jeg mig også nede. En af mange fjollede spiraler.

Det er ikke kun gavn det her. En dårlige bog kan gøre mere skade end en stærk joint på et dårligt tidspunkt.
Men lad os håbe på nogle fede bøger/matrialer =)

Moralen i guess: Udvikling er godt hvis du lyst til det og ikke brug for det. Så snakker vi sku reperation

Bare lige et input

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
agjoey@

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit indlæg. Jeg vil bede dig starte et nyt topic hvis du vil diskutere hvorvidt selvhjælpsbøger er noget værd, og hvornår de er brugbare.

Apropos dit problem med din sambo der stiller for mange lukkede spørgsmål som irriterer dig - Hvad med at lære fra dig og fortælle ham om værdien i at stille åbne spørgsmål, istedet for at blive irriteret på ham? Hjælp ham til at udvikle sig, istedet for at grave huller imellem jer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tror bare joey mener at man skal passe på med ikke at synke ned i sin egne filosofiske tanker, men sørge for at gøre noget aktivt for at komme videre med sit liv, hvilket man jo kun kan være enig i. Men ellers tror jeg da helt sikkert at man kan drage nytte af at gå lidt i dybden med sig selv en gang imellem eller hvad man nu siger, og jeg er ikke helt enig i at selvudvikling er forudsat af en lyst snarere end behov. Hvis man føler at der er nogle ting man skal arbejde med for at få det bedre tror jeg da det er en god idé at gøre det, men tænke sig til det hele kan man ikke.

Kender ikke lige nogle egentlige selvudviklingsbøger, men skønlitteratur af store forfattere som blixen og Dostojevski kan man også lære meget af, samtidig med at man bliver underholdt på et lidt mindre spirituelt niveau.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Bedste to bøger:

The Game

Vejen går til Polen

8)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
Inka invigelsen som den aller bedste jeg har læst og slugte bogen i en køre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jeg kiggede engang i en bog af shoppenhauer tror jeg han hed. Bogen hed "Kunsten altid at få ret" Der opdagede jeg at der ikke kun fandtes stædige kællinger som jeg, men at folk også kunne være beregnende spader der diskutterede for sportens skyld.. Det var lidt af en aha oplevelse og udvidede da mit syn på det, en kende.
Nu er jeg gået i gang med en gammel bog fra 50erne der hedder "At argumentere rigtigt", den handler ikke bare om at få ret, men om at finde frem til sandheden og forståelse, jeg håber lidt den ka' åbne mine øjne for nogle af de faldgruber jeg som stædig kælling kan falde i når jeg ivrigt diskutterer alverden.

Ellers ka' jeg anbefale Stanislav Grof (Den kosmiske leg) og Ken wilber (A brief story of everything)... Ved ikke lige om det er selvudviklende.. Men spændende neveltheless :mrgreen:

Medlem

Paulo Coelho - Alkymisten

Dejligt lille eventyr, let at gå til, giver nogle små aha oplevelser med.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Cubensis skrev:
Jeg kiggede engang i en bog af shoppenhauer tror jeg han hed. Bogen hed "Kunsten altid at få ret" Der opdagede jeg at der ikke kun fandtes stædige kællinger som jeg, men at folk også kunne være beregnende spader der diskutterede for sportens skyld.. Det var lidt af en aha oplevelse og udvidede da mit syn på det, en kende.

Han hed Arthur Schopenhauer, og var en tysk filosof. Hans hovedværk hedder 'Verden som vilje og forestilling'. :-)

Ellers kender jeg ikke selv til nogle bøger, og ser egentlig heller ikke nogle bøger nævnt, der omhandler selvudvikling for ynglinge, eller er skrevet af ynglinge omhandlende selvudvikling. Det ville i øvrigt også være ret vildt, hvis en ung forfatter i teenageårene allerede begyndte at skrive om selvudvikling...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Odden skrev:
Han hed Arthur Schopenhauer, og var en tysk filosof. Hans hovedværk hedder 'Verden som vilje og forestilling'. :-)

Bonus-info: Han var selv meget inspireret af buddhisme og hadede Hegel (han afholdt sine forelæsninger på universitetet samtidig med Hegel i en periode, selvom ingen dukkede op hos ham, af ren afsky) og han var en stor inspirations-kilde for Nietzsche.
Nietzsche's metafysiske grund-princip "viljen til magt" er tydeligvis inspireret af Schopenhauers begreb om "vilje til liv". Som igen er inspireret af den buddhistiske teori om at man "hænger fast i verden" (altså den fysiske verden).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]