Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 03:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Jeg var ved at dø af net-narko

Efter ni måneder på de nye webdrugs sagde Christians krop stop

Af Mads Allingstrup og Michael Bech - 9:35 - 23. jan. 2004

En enkelt bane speed nytårsaften blev til to baner et par uger efter. Og så eskalerede det for alvor. Igennem ni måneder røg både webdrugs, fantasy, kokain, ecstasy, lsd og svampe gennem kroppen på utallige byture. Til sidst handlede 19-årige Christians liv kun om stoffer, når han og vennerne i weekenderne gik i byen. Og i hverdagene hjalp stofferne med til at holde nedturen fra døren.

I dag er stofferne lagt på hylden. Christian har ikke længere overblik over, hvor meget forskelligt han sniffede, røg og drak.

SVÆRE NEDTURE
- I begyndelsen var jeg meget tilbageholdende med, hvad jeg tog. Men efterhånden blev jeg mere og mere ligeglad. Også med, hvad folk tænkte. Jeg ville bare i byen og fyre stoffer i hovedet. Stofferne var der altid, når vi skulle ud og ture. Men også når det var en kedelig grå hverdag, siger Christian.

I sommeren 2003 kom de første alarmsignaler. Nedturene blev værre og sværere at komme ud af, og der skulle flere og flere piller til for at få ham i gang igen.

Men Christian fortsatte endnu tre måneder på webdrugs og alle mulige tænkelige og utænkelige sammenkog af 'kex' og 'snitter' (ecstasy og speed). Til sidst sagde kroppen stop. Efter en technofest, hvor han havde slugt en håndfuld piller, begyndte hans hjerte at flimre. Christian blev nervøs og tog hjem til en ven, hvor han røg et par joints for at falde ned. Men så gik det for alvor galt.

SMERTER I BRYSTET
- Jeg blev ramt af en helt ufattelig smerte i brystet. Det er ikke til at beskrive, hvor ondt det gjorde. Jeg lå bare og skreg. Det føltes, som om en tyk mand stod og hoppede på mig, og jeg rev og flåede i min hud, til den blev helt blå, fordi smerten var så ubeskrivelig voldsom, siger Christian.

- Jeg troede virkelig, jeg skulle dø. Jeg var så bange, fordi jeg var sikker på, det var slut.

VILLE IKKE LEVE
Dagen efter tog Christian på hospitalet for at blive undersøgt og for at tale med en misbrugskonsulent. Dette var sidste gang, han rørte stofferne, og i dag er det flere måneder siden, han sidst har slugt en pille. Og han er nu ved at komme sig så småt over de bivirkninger, stofferne har givet.

- Jeg har haft de vildeste depressioner. Jeg har ligget og tudet mig selv i søvn, fordi jeg ikke havde lyst til at leve mere. Men så kommer man til at tænke på sin familie og alt det gode, der var før, siger Christian. Det er også gået galt med korttidshukommelsen. Jeg er nødt til skrive sedler hele tiden. Men depressionerne har jeg lært at takle ved at skubbe de negative tanker væk, når de dukker op.

Han er nu kommet så langt i sin afvænning, at han venter på at begynde på en håndværkeruddannelse.

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=235637

Senest rettet af Bardo 27 feb 2004 12:44, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hov, den havde jeg da helt overset....well, jeg linker også til en anden artikel i mit topic :o

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
"if you do drugs, dont let drugs do you!!"

Man må sgu aldrig blive ligeglad med hvor meget man fylder i sig, så er man sikker på det går galt...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvem siger, at han var ved at dø, bare fordi han følte det sådan? Og så var det ikke stoffer købt på nettet, han havde indtaget, da han følte, at han var ved at dø. Det var speed og ecstasy, der var problemet, og alle de andre stoffer, der bliver nævnt, er ulovlige stoffer, som ikke kan købes på nettet. Artiklen er fuldstændig ubetydelig og burde aldrig være skrevet.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Psygoa... WORD!

En latterlig artikel men self. surt for ham... men på den anden side har han selv været ude om det som jeg ser det... bare at fylde sig med stoffer på den måde...

Alt med måde FFS!

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Citat:
Efter ni måneder på de nye webdrugs sagde Christians krop stop

Et øjeblik....de nye webdrugs? Det er jo så intetsigende som det kan blive, da det mere virker til at være de "gamle stoffer" der er skyld i hans problemer (som PsyGoa også pointerede). Igen et forsøg på at henlede opmærksomheden på EB's egen "netnarko/webdrugs" kampagne. Det er journalistik på et uset lavt niveau.

I øvrigt er han jo endnu af disse der står frem med en historie så langt ude, at man ikke kan sige andet end "nå". Det skulle jo reelt set gå galt, med sådan et forbrug. Også det at han ifølge artiklen brugte stofferne i hverdagen til at dulme det mentale efterslæb.... altså, jeg mener, hvad kan man forvente?

I samme åndedrag kan jeg jo kun opfordre til at udbrede kendskabet til HR, blandt de unge, i stedet for at forbyde stofferne, komme med usaglig information, og så ellers tro at den hellige grav er velforvaret. Ja, det var til politikerne det her :)

Men jeg synes sku at enhver som bruger stoffer i et eller andet omfang bør mane til eftertanke ved at læse en sådan historie, EB eller ej.

Mvt. Jesper.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Holte, Storekbh.
Han bor lige ved mig :D Men jeg kan kun være enige med jer andre, latterligt ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]