Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 dec 2020 00:31 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://www.berlingske.dk/virksomheder/ ... nanden-din
“VIRKSOMHEDER
Milliardærer bag dødelig misbrugskrise flået fra hinanden: Din familie er den mest ondskabsfulde i hele USA

Det gik hårdt for sig, da to medlemmer af den forhadte Sackler-familie i USA torsdag stillede op til et knap fire timer langt krydsforhør i den amerikanske kongres. Den prominente milliardærfamilie sidder på ejerskabet af et medicinalselskab, som har været med til at skabe en misbrugskrise, der har kostet tusindvis af menneskeliv.

David Sackler er medlem af den stenrige Sackler-familie, der ejer det omstridte medicinalselskab Purdue, der er udpeget som hovedskurk i en omfattende misbrugskrise i USA. David Sackler var medlem af selskabets bestyrelse fra 2012 til 2018. Foto:Handout
David Sackler er medlem af den stenrige Sackler-familie, der ejer det omstridte medicinalselskab Purdue, der er udpeget som hovedskurk i en omfattende misbrugskrise i USA. David Sackler var medlem af selskabets bestyrelse fra 2012 til 2018.
Foto: Handout
Fredag d. 18. december 2020, kl. 17.00
Del denne artikel
gauth-thomas.mortensen
THOMAS MIKKEL MORTENSEN
Journalist
De tunge verbale kanoner var proppet til bristepunktet med både krudt og kugler, da to medlemmer af den omstridte Sackler-familie i USA torsdag stod skoleret ved en høring i den amerikanske kongres.

Det stenrige Sackler-dynasti har med familievirksomheden Purdue Pharma tjent en formue på salg at et særligt smertestillende middel kaldet OxyContin, som har været med til at skabe en voldsom misbrugskrise i USA.


Amerikanske læger har udskrevet flere milliarder recepter på smertestillende midler som OxyContin.Foto:George Frey/AP/Ritzau Scanpix
Amerikanske læger har udskrevet flere milliarder recepter på smertestillende midler som OxyContin.
Foto: George Frey/AP/Ritzau Scanpix.
Midlet tilhører gruppen af såkaldt opioider, som ifølge de amerikanske myndigheder har kostet omkring 450.000 mennesker livet i en periode fra 1999 til 2018. Ofte som følge af længerevarende brug mod smerter.

Under torsdagens høring stillede flere forældrepar til afdøde børn op og fortalte om, hvordan de mistede deres kære som følge af behandling med og i de fleste tilfælde efterfølgende overforbrug af OxyContin.

Ifølge de amerikanske sundhedsmyndigheder kæmper op mod en fjerdedel af de patienter, der over en længere periode har indtaget opioider, med afhængighed.

Efter flere års succes med at holde sig ude af rampelyset blev både David Sackler og Kathe Sackler, der begge i flere år sad i bestyrelsen hos Purdue Pharma, beskudt fra alle sider af politikere, der krævede, at den udskældte familie erkendte, at den havde været drevet af en hensynsløs og grådig jagt på profit.


Det gik især ud over David Sackler, der fra det erfarne demokratiske kongresmedlem Jim Cooper blev mødt med følgende svada:

»At se dig afgive forklaring får mit blod til at koge. Jeg tror ikke, at der findes en familie i USA, som er mere ondskabsfuld end din.«

Den sylespidse bemærkning faldt efter en godt seks minutter lang session mellem de to mænd, hvor David Sackler kategorisk afviste at påtage sig et personligt ansvar for, hvad der skulle være foregået af ulovligheder i familiens medicinalselskab på trods af, at han selv i flere år – fra 2012 til 2018 – var medlem af selskabets bestyrelse.


Det fik Jim Cooper til at citere den afdøde amerikanske forfatter Upton Sinclair for følgende formulering:

»Det er svært at få en mand til at forstå noget, når hans løn afhænger af, at han ikke forstår det.«


Sackler-familien sad helt frem til 2018 på magten i Purdue, fordi familien havde det absolutte flertal i selskabets bestyrelse.

Ifølge myndighederne har familieselskabet tjent mere end 30 milliarder dollar – eller mindst 183 milliarder kroner – på OxyContin siden 1996, hvor midlet kom på markedet.

Heraf skulle Sackler-familien over årene have trukket mindst ti milliarder dollar – eller omkring 61 milliarder kroner – ud til sig selv.

Trump: Det er en katastrofe

I USA har Purdue Pharma længe været udpeget som den primære skurk i en misbrugskrise, som USAs præsident, Donald Trump, allerede i efteråret 2017 betegnede som en national katastrofe.

Fra sin talerstol slog den amerikanske præsident dengang fast, at misbrug af såkaldte opioider hvert år koster mange tusinde menneskeliv i USA.


»Den amerikanske befolkning skal vide, at den amerikanske regering går aggressivt til værks i kampen mod opioidepidemien på alle fronter,« sagde Donald Trump i sin tale i 2017.

Med Purdue Pharma er sagen den, at selskabet i oktober erklærede sig skyldig i svindel og bestikkelse i forbindelse med salg af OxyContin, som i årevis blev skibet ud i alle afkroge af det amerikanske samfund.

Det amerikanske justitsministerium skrev dengang, at Purdue »med grådighed og lovbrud« i årevis satte profit over menneskeliv og skabte en »national tragedie af misbrug og død«.

Tusindvis af amerikanere dør hvert år som følge af misbrug af smertestillende medicin.
Tusindvis af amerikanere dør hvert år som følge af misbrug af smertestillende medicin.
Samlet set skal den amerikanske rigmandsfamilie og Purdue som et led i en aftale med det amerikanske justitsministerium betale en bod på over 50 milliarder kroner. Denne aftale indebærer dog ikke, at individuelle medlemmer af Sackler-familien bliver stillet strafferetligt til ansvar.


Otte medlemmer af Sackler-familien har dog en sværm af civile søgsmål hængende over deres hoveder, hvor hovedanklagen lyder, at de centrale familiemedlemmer orkestrerede en meget målrettet kampagne med OxyContin, der havde til hensigt at få amerikanske læger, sygeplejersker og farmaceuter til at tage det smertestillende middel til sig.

»Folk dør. Forstår du det?«

Det er ikke første gang, at rigmandsfamiliens medicinalkoncern må erklære sig skyldig i at have vildledt offentligheden.

Purdue indgik i maj 2007 en aftale med det amerikanske justitsministerium, hvor medicinalselskabet betalte en dengang historisk stor erstatning på 600 millioner dollar, godt 3,6 milliarder kroner.

Den store erstatningssag havde dog tilsyneladende ingen effekt på salget af det omstridte smertemiddel, der nåede sit højdepunkt i 2010 med et salg på over tre milliarder dollar.

FAKTA
Fakta om opioider

Opioider er en samlet betegnelse for morfin og morfinlignende lægemidler, som traditionelt opdeles i svage og stærke opioider.
Ifølge de amerikanske sundhedsmyndigheder risikerer op mod en fjerdedel af de patienter, der over en længere periode har indtaget opioider, at blive afhængige af midlerne.
Det er en almindelig bivirkning, at patienter kan blive fysisk afhængige efter nogle ugers indtag af opioider.
Patienter udvikler over tid tolerance over for opioider, hvilket betyder, at effekten aftager. Det betyder igen, at dosis skal sættes op.
Den amerikanske regering anslog i 2017, at flere end 300.000 amerikanere siden år 2000 har mistet livet på grund af overdoser, hvor opioidprodukter har været involveret.
Kilder: Sundhedsstyrelsen, amerikanske sundhedsmyndigheder
FOLD IND
Allerede for næsten 20 år siden var de amerikanske myndigheder på sporet af, at det smertestillende middel fra Purdue trak et dødeligt spor efter sig i USA.


Ifølge retsdokumenter fra den amerikanske stat Massachusetts fik den daværende topchef i Purdue, Richard Sackler, i 2001 besøg af en embedsmand fra USAs føderale politienhed DEA, der bekæmper ulovlig håndtering af narkotika og lægemidler.

Kort før mødet sluttede, lænede den kvindelige repræsentant fra DEA sig frem mod Richard Sackler:

»Folk dør. Forstår du det?«

Sackler-familien var ifølge Forbes i årevis en af USAs rigeste familier med en formue, der i 2016 havde rundet 13 milliarder dollar”


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020 00:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Crazy


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020 09:06 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Ja det er alligevel flere døde end af corona hidtil og de kan hidtil bare betale sig ud af problemerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020 09:53 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
USA: landet hvor ingen påtager sig et ansvar for egne handlinger
Præparatet har været lovligt, læger har udskrevet det i stor stil, og ikke mindst har brugeren indtaget det - men alligevel er det ejeren som skal grilles.. ‘murica

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020 11:57 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hvis du læser lidt op på emnet så skyldes det at de har solgt det som ikke afhængelighedskabende imod bedre viden og fortalt en usand historie fra start.
Hvis folk oplevede problemer med afhængelighed så var løsningen beskrevet fra medicinalfirmaet at øge dem til max dosis.
Når lægerne ikke længere ville udskriv nye recepter, var det det sorte markede, hvor pillerne er så dyre at folk ender på fentanyl og heroin.
Så de slipper i min optik alt for billigt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2020 13:28 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Sjovt, det var også omkring midten af 90'erne, at det blev normalt at få opiater med hjem fra hospitalet og være på dem i længere tid end to uger.

https://www.vox.com/2017/6/5/15111936/opioid-crisis-pain-west-virginia
Citat:
In the mid-1990s, pain scales with smiley faces and scowls suddenly appeared in doctors’ offices. Medical guidelines urged doctors to get patients as close to the zero — the smiley face — as possible. Some big hospital systems, including the Veterans Health Administration, dubbed pain the “fifth vital sign,” just as important as blood pressure and temperature.

Powerful opioid painkillers, meanwhile, had just begun to roll onto the market. They promised the pain relief that doctors now believed they needed to deliver. “There was a push that we had to get pain to zero,” Beckett, who was in medical school at the time, remembers. “Hydrocodone worked well at that — too well, because patients became addicted, and kept needing more and more to control their pain.”


Mere spændende, kort læsning:

De to første links er næsten de mest spændende og vilde.
Citat:
Bad Footnotes Can Be Deadly
A one-paragraph blurb helped cause the opioid crisis. That’s just the start of science’s citation woes.

https://slate.com/technology/2017/06/how-bad-footnotes-helped-cause-the-opioid-crisis.html

Citat:
A 5-sentence letter helped trigger America’s deadliest drug overdose crisis ever

https://www.vox.com/science-and-health/2017/6/1/15723034/opioid-epidemic-letter-1980-study

Citat:
Purdue Pharma admits to crimes for its OxyContin marketing. But no one is going to prison.

https://www.vox.com/2020/10/21/21526868/purdue-pharma-oxycontin-opioid-epidemic-department-of-justice

Forskellige korte artikler om opioider i USA
https://www.vox.com/science-and-health/2017/4/3/15164822/opioid-epidemic-addiction-drug-abuse

Opioid Summit Report (længere læsning men med fakta sheets etc. Så lidt hurtig også)
https://cha.com/wp-content/uploads/2018/01/CHA.090-Opioid-SummitReport_FINAL.pdf

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 00:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Jeg mener at hvert individ er 100% ansvarlig for sine egne handlinger, og har ingen andre at bebrejde for sit eventuelle misbrug, end sig selv.

Når det så er sagt, har jeg siden første gang jeg prøvede Oxycodone, været uforstående overfor hvordan det kan være et lovligt stof, som bliver udskrevet til folk.
Det er efter min mening lige så euforisk som MDMA, men uden bivirkningerne. Du kan spise, sove og se nogenlunde normal ud, samtidig med at du er muchos happy.
Der er simpelthen for stort afhængighedspotentiale.

Hvis formålet med en opiod/opiat er at dække fysiske smerter, uden at påvirke patienten udover det, så rammer Oxycodone langt ved siden af målet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 04:03 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Kan anbefale at kigge "The Pharmacist" på netflix hvis man interessere sig for emnet. Et liiiiiiiille bitte kighul indtil hvordan det stak HEEEEEEELT af ét enkelt sted i Amerika.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 11:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Læbepomaden skrev:
Kan anbefale at kigge "The Pharmacist" på netflix hvis man interessere sig for emnet. Et liiiiiiiille bitte kighul indtil hvordan det stak HEEEEEEELT af ét enkelt sted i Amerika.

Taxi :-)
Den prøver jeg lige at se faktisk.

Jeg tror at grunden til at Oxy misbrug ikke er mere udbredt i Danmark, er at det er så latterligt dyrt. På den måde har pushernes grådighed reddet folket. Tak!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 13:30 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
MitLivMitValg skrev:
Jeg mener at hvert individ er 100% ansvarlig for sine egne handlinger, og har ingen andre at bebrejde for sit eventuelle misbrug, end sig selv.

Når det så er sagt, har jeg siden første gang jeg prøvede Oxycodone, været uforstående overfor hvordan det kan være et lovligt stof, som bliver udskrevet til folk.
Det er efter min mening lige så euforisk som MDMA, men uden bivirkningerne. Du kan spise, sove og se nogenlunde normal ud, samtidig med at du er muchos happy.
Der er simpelthen for stort afhængighedspotentiale.

Hvis formålet med en opiod/opiat er at dække fysiske smerter, uden at påvirke patienten udover det, så rammer Oxycodone langt ved siden af målet.

Jeg har det også altid lidt stramt med, hvordan patienter lægger ansvaret fra sig. Altså de har jo selv indtaget stoffet. Det er lidt ligesom at skyde skylden på pusheren for at to drenge od’er på narko

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 13:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Oxycodon er meget efterspurgt i DK , men udskrives ikke i så stor stil længere og det kan mærkes på priserne der er steget fra 1kr pr mg til en femmer eller mere..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 15:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
HopIFjordeN skrev:
Oxycodon er meget efterspurgt i DK , men udskrives ikke i så stor stil længere og det kan mærkes på priserne der er steget fra 1kr pr mg til en femmer eller mere..


tid til at opgradere til ækte dope-feen status <333

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2020 15:52 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hvis man som patient får medicin fra lægen under devisen at det er sikkert og ikke afhængeligheds skabende så gir det da kun mening at patienterne brokker sig når de er hooked bagefter.
Det er jo ikke et illegalt stof de har købt - jeg kan slet ikke forstå den tilgang med at det er patienternes egen skyld.
Og hvis pusheren vælger at sælge mdma til børn så er det sku da hans skyld hvis de dør.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2020 16:49 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Jeg synes også, at patienterne har ret til at føle sig dårligt behandlet. Selvfølgelig har man altid et personligt ansvar, men man bør jo kunne stole på sin læge (synes jeg). Jeg håber, der sidder en masse ansvarshavende med en rigtig dårlig smag i munden.
Men det her er et problem, der strækker sig langt udover Purdue Pharma. Det har jo været hele vejen fra producent til praktiserende læge, der har været pilrådden. Jeg vil hævde, at store firmaer altid vil opføre sig, som store firmaer nu gør. De vil maksimere deres profit på, hvad end de nu sælger. Hvis de opfører sig som om de har moral, er det kun fordi, deres analytikere vurderer, dette image vil skabe mere profit. Jeg tror ikke, man skal regne med, Philip-Morris eller McDonalds giver en fuck for, hvor mange dødsfald de indirekte forsager med deres produkter. Og sådan er det nok desværre bare at være kompetitiv i en kapitalistisk verden.

Men det er myndighedernes ansvar at prygle de her grådige firmaer som Google, Philip-Morris, Purdue osv, så deres higen efter at maksimere deres profit ikke skaber de her tragiske situationer for så mange mennesker. Jeg synes, denne sag burde få myndighederne, der udskriver det her medicin, til at kigge indad. Jeg tror aldrig, det var blevet så alvorligt, uden at de havde sovet i timen. Stoffer som oxycodon er blevet solgt verden over. Så man kan jo spørge sig selv, hvorfor problemerne ikke er blevet lige så slemme her.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2020 02:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Buttkraken skrev:
Jeg har det også altid lidt stramt med, hvordan patienter lægger ansvaret fra sig. Altså de har jo selv indtaget stoffet. Det er lidt ligesom at skyde skylden på pusheren for at to drenge od’er på narko

Jeg er enig! Man har selv ansvar for at sætte sig ind i hvad man har med at gøre, efter min mening.
Fso skrev:
Hvis man som patient får medicin fra lægen under devisen at det er sikkert og ikke afhængeligheds skabende så gir det da kun mening at patienterne brokker sig når de er hooked bagefter.
Det er jo ikke et illegalt stof de har købt - jeg kan slet ikke forstå den tilgang med at det er patienternes egen skyld.

På den måde kan man altid ligge ansvaret fra sig. Men det løser intet, at tro at det er andres skyld. Så vil vi skabe en verden hvor staten vil styre hvad vi må indtage, ned til mindste detalje, fordi befolkningen ligger ansvaret fra sig og ikke tænker selv.

Jeg tror ikke at nogen har fået udskrevet Oxycodone uden at blive advaret om afhængighedspotentiale osv, med mindre du går mange mange år tilbage, i USA. Det skal siges, at det er hvad jeg tror, og at jeg ikke har noget faktuelt belæg for den påstand.
Men selv hvis de ikke har været advaret, synes jeg stadig at det er deres ansvar at bruge sund fornuft og tænke lidt fremad, og der må have været nogle alarm klokker der ringede hos folk, da de for første gang oplevede den euforiske effekt fra Oxy.
Selvfølgelig skal læger gøre alt hvad de kan for at informere folk, og det er uprofessionelt hvis de ikke gør det! Men man lægger for meget ansvar fra sig, hvis man blindt stoler på alt hvad læger siger, eller ikke siger.

Man er simpelthen nød til at tage ansvar for sit eget liv, hvis man ønsker friheden til at vælge hvordan man vil leve, og hvad man vil indtage.
Ellers kan man jo bebrejde Prince for at ryge. Carlsberg for ens alkoholisme. Librapharm for sit Oxy misbrug. Peter Larsen for sin kaffe afhængighed. Netto for sin overvægt, grundet deres konstante tilbud på bland-selv slik.

Problemet med at tro at ansvaret ligger hos andre, er at man så også frasiger sig ansvaret for at løse problemerne, og ansvaret for at undgå dem til at starte med.
Kun en selv kan navigere sig sikkert rundt i livet.
Fso skrev:
Og hvis pusheren vælger at sælge mdma til børn så er det sku da hans skyld hvis de dør.

Det et spørgsmål om defination, hvor ung man er, når man bliver kaldt en dreng.
Og vi kan selvfølgelig nemt blive enige om at det er forkert at sælge narko til børn. Og det er efter min mening også umoralsk at sælge det til personer som ikke er børn, men stadigvæk er unge.

Men det at der er tale om børn, er ikke Buttkraken's pointe, hvis jeg forstår ham rigtigt.
Pointen er at hvis to personer (unge gutter, drenge, kald dem hvad du vil), køber MDMA og indtager det på komplet uansvarlig vis, så er det altså ikke pusherens skyld.

Man kan kun ændre på ting som man tager ansvar for, og det er derfor essentielt at folk tager ansvar for deres egne liv, på trods af misinformerende læger, umoralske pushere og diverse fristelser.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2020 09:47 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
At det giver en ekstra straf at sælge mdma til 2 knægte på 15-16 år som efterfølgende dør af overdosering giver ekstra straf til sælgeren allerede, hvilket jeg synes er helt fint.
Self skal vedkommende ikke dømmes for mord, men han/hun er medskyldig i det som sker og det skal ses på straffen.
Ligesom du mener man selv skal ha styr på sit shit så må man som sælger også have styr på hvad der kan ske, hvis man sælger til pubertetunge som ikke har den der stopklods alderen giver og det kun handler om at være den der tog mest.
Da jeg selv havde en forretning var hovedreglen at man ikke solgte til børn defineret som under 18, opdagede jeg det sket blev der automatisk lukket for indkøb ved mig og mine.
Det kostede på bundlinjen, men det var sådan det skulle være og selvfølgelig har noget af mit narko endt i hænderne på nogen under 18 det er jo umuligt at kontrollere, hvad der sker før slutbrugeren rammes.
Nu lyder jeg som et menneske af kæmpe idealer, men det er ikke kun sådan det skal ses, ønsket om at holde børnene ude af forretningen var ikke kun for at beskytte dem, men ligeledes os fordi det tit og ofte ender med politi når man sælger til de unge.
Derudover arbejdede jeg med børn og ville beskytte dem mod at begå de fejltagelser jeg selv havde begået (den idealistiske del). Tallet 18 år var valgt udfra at det er der man bliver myndig og voksen i samfundet øjne - i dag ville jo nok ha sagt 20, men der er altid plads til forbedring.

I forhold til at man selv skal undersøge hvad man får ved lægen, så skal du have med både autoritetstroen hos folk, plus USA den udbredte grad af analfabeter og internettet udbredelse over tid i 2000 var der ikke det store du kunne finde på nettet udover porno med virus i.
Problemet er når purdue pusher deres medicin mod bedre vidne, olieselskaberne gør og har gjort det samme siden 1960 godt nok mht olie men i min optik lige så forkert.
Prøv og læs noget af det som er henvist til eller se den Netflix film som også henvises til og genoverveje din holdning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2020 17:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
MitLivMitValg skrev:
Fso skrev:
Hvis man som patient får medicin fra lægen under devisen at det er sikkert og ikke afhængeligheds skabende så gir det da kun mening at patienterne brokker sig når de er hooked bagefter.
Det er jo ikke et illegalt stof de har købt - jeg kan slet ikke forstå den tilgang med at det er patienternes egen skyld.

På den måde kan man altid ligge ansvaret fra sig. Men det løser intet, at tro at det er andres skyld. Så vil vi skabe en verden hvor staten vil styre hvad vi må indtage, ned til mindste detalje, fordi befolkningen ligger ansvaret fra sig og ikke tænker selv.
Jeg tror ikke at nogen har fået udskrevet Oxycodone uden at blive advaret om afhængighedspotentiale osv, med mindre du går mange mange år tilbage, i USA. Det skal siges, at det er hvad jeg tror, og at jeg ikke har noget faktuelt belæg for den påstand.
Men selv hvis de ikke har været advaret, synes jeg stadig at det er deres ansvar at bruge sund fornuft og tænke lidt fremad, og der må have været nogle alarm klokker der ringede hos folk, da de for første gang oplevede den euforiske effekt fra Oxy.
Selvfølgelig skal læger gøre alt hvad de kan for at informere folk, og det er uprofessionelt hvis de ikke gør det! Men man lægger for meget ansvar fra sig, hvis man blindt stoler på alt hvad læger siger, eller ikke siger.


Oxycodon og Oxycontin o.lign., er blevet pushed så sindssygt hårdt i USA, at der er ingen tvivl om at det er medicinalfirmaer og læger, der selv har skabt en opioid-mofuggin-epidemi.
I et af de links jeg delte, står der noget om nogle tal. Jeg husker helt sikkert forkert, men noget med 30.000 udskrivelser på Oxycontin på ét år i en by med 4-5000 indbyggere. Anyways, det kan du selv finde ud af, der er rigeligt med data på området.

Og som jeg skrev i indlægget før, så er det at anvende morfika i så høj grad som nu, en relativt ny ting (midt 90'erne). Og der er så vidt jeg ved ikke særlig god evidens for, at morfin i længere tid end 2 uger efter endt operation/behandling er særligt smertedækkende. Men det er afhængighedsskabende og voldsomt lækkert (hos mange), og så er der bare en del profit at hente. Man hjælper jo folk med ikke at have smerter, det er jo for deres eget bedste :nus:

:roll:

Og hvordan skulle folk kunne vide, at den euforiske effekt kunne lede til en psykologisk afhængighedsprofil? Normalt er jeg rimelig nede med læger, men i den her sag er der ingen tvivl om, at nogle mennesker har været med til at starte en (utilsigtet?) opioidepidemi med det formål at profittere som sindssyge.

Og det er selvfølgelig 100% forbudspolitikkens skyld, at folk har uhensigtsmæssig omgang med narko og sprut.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2020 15:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Fso. Jeg er helt enig i at det er uansvarligt at sælge stoffer til børn og enda unge, og at det bør straffes ekstra hårdt.

spaffeh. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har ret i, at medicinal firmaerne udelukkende er ude på at score profit, og at de gør hvad de kan for at presse deres produkter ud på markedet. Og det er efter min mening top umoralsk. Men det er nu engang den verden vi lever i.
Jeg synes også i høj grad at det er uhensigtsmæssigt at udskrive et produkt som Oxycodone, netop fordi det er så behageligt at tage.

Men jeg synes samtidig også bare at det er for nemt at sige, at det er lægernes skyld, hvis man opbygger et misbrug.
Verden er fuld af mennesker der vil score profit på ens ulykke, hvis de kan. Det er ens eget ansvar, ikke at falde i den fælde.

Jeg synes det er åbenlyst at noget der er meget behageligt og euforisk, har fare for at gøre en afhængig.
Men det er nemmere at ignorere den tanke, fortsætte med at tage det, og så give lægerne skylden når man er blevet godt og grundigt afhængig, end det er at lytte til sin egen fornuft og sætte hælene i.

Det er bare min mening. Det skal siges at jeg har været afhængig af opioder i længere perioder af mit liv, så jeg er fuldt forstående overfor farerne ved det.
Mht min egen afhængighed, så har jeg ingen andre at bebrejde for den, end mig selv. Ligesom alle andre fejl som jeg begår i mit liv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 dec 2020 00:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det virker som en stor simplificering af virkeligheden. Hvis det var sådan der, ville epidemien jo ikke eksistere. Det frie valg er en kæmpe illusion langt hen ad vejen.

Og så er selve grundlaget for at udskrive smertestillende top lol og mærkeligt, jvf. min første post.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 dec 2020 18:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Hvad mener du med at det frie valg er en illusion? Jeg er nok uenig, men det er altid interessant at høre andres vinkel :-) Især fra folk der har sat sig godt ind i tingene, som det virker til at du har.

Man kan sige at to ting skal til for at epidemien kan eksistere.
Der er en efterspørgsel og det udbyder medicinalfirmaerne.
Der er et udbud, og det efterspørger samfundet.

Du har så ret i at medicinalfirmaerne skaber mere efterspørgsel, ved at presse deres produkter ud på markedet.
Så det er helt sandt at epidemien er blevet kraftig forværret af selviske medicinalfirmaer, og ikke ville kunne eksistere uden.
Jeg synes bare at der ligger en stor fare i at frasige sig ansvar for sit eget liv, og udelukkende bebrejde andre (læger, medicinalfirmaer) for sit misbrug.
Folk vælger trods alt selv at tage medicinen, og der er ikke nogle læger der presser deres patienter til at tage smertestillende. Tværtimod er de ekstremt nærige med det.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team