Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:09


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 jan 2020 01:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Liberal Alliance og Enhedslisten bakker op om forslaget.

Bøder og fængselsstraffe for besiddelse af narkotika til eget forbrug skal erstattes af tvungen behandlingshjælp.

Sådan lyder et forslag fra Alternativet, der vil ændre den nuværende lovgivning om euforiserende stoffer.

Med forslaget mener Alternativer fortsat, det skal være ulovligt at smugle, sælge og besidde narkotika, der ikke er til eget forbrug.

Sikandar Siddique, der er retsordfører for Alternativet, mener derimod ikke længere, det skal være en sag for retssystemet, hvis en person tages med stoffer til eget forbrug.

- Misbrug er et spørgsmål om sundhed og ikke om straf. Misbrugere er meget udsatte grupper, som fastholdes i en ond cirkel, når vi kriminaliserer dem, siger han til TV 2.

Både Liberal Alliance og Enhedslisten bakker op om forslaget. Formand og retsordfører for Liberal Alliance, Alex Vanopslagh, fortæller til TV 2, at forslaget ligger helt på linje med deres politik på området.

Sikandar Siddique mener videre, at den nuværende hårde linje mod stoffer har fejlet.

- Selvom vi på har et forbud over for stoffer og har lagt en hård linje over for narkotika, så ser vi, at flere og flere unger benytter sig af narkotika. Derfor kigger vi mod lande som Portugal, hvor de har sænket misbrugstal og dødsfald med en afkriminalisering af stoffer, siger Sikandar Siddique.

Forslaget kommer i kølvandet på ny rapport fra Center for Rusmiddelforskning, der viser, at omkring 25.000 unge i alderen 15-24 år har taget kokain inden for den seneste måned. Det er en fordobling på fem år.

Inspireret af resultater fra Portugal

Forslaget er inspireret af Portugal, der i 2001 erstattede straf med tvungen behandling for at komme et stigende narkotikaproblem i landet til livs. Efter 20 års forsøg med hårdere straffe, besluttede landet at afkriminalisere besiddelsen af narkotika til eget forbrug.

Siden er antallet af heroinmisbrugere faldet fra 100.000 til 25.000. Samtidig har narkorelatererede dødsfald også været markant faldende, viser tal fra EMCDDA, der er EU’s center for narkotika.

Så sent som i december har den norske rigsadvokat også forslået en lignende lovændring, da den nuværende politik på området ikke har haft den ønskede effekt. Det skrev NRK.

kilde: https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-01- ... et-forbrug

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 09:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Jeg må indrømme at jeg synes det er helt forkert at tale om misbrugere ud fra juridisk kontekst som Alternativet her gør. Det burde da klart være et misbrug ud fra en lægefaglig vurdering der burde medføre krav om behandling. At kræve behandling af én der fx tager 100mg MDMA 4 gange om året er direkte tåbeligt.

For lige at præcisere forskellen for dem der ikke kender den, så er det juridisk set et misbrug så snart man indtager et ulovligt stof. Lægefagligt er det kun et misbrug hvis det har negative konsekvenser for personen eller omgivelserne.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 12:53 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Det var os det som skurrede i mine øjne da jeg læste det.
Den velfungerende som ryger lidt i weekenden skal i tvungen behandling.
Endnu et argument for selv og lave sin ryger tænker jeg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 14:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
BluePill skrev:
Jeg må indrømme at jeg synes det er helt forkert at tale om misbrugere ud fra juridisk kontekst som Alternativet her gør. Det burde da klart være et misbrug ud fra en lægefaglig vurdering der burde medføre krav om behandling. At kræve behandling af én der fx tager 100mg MDMA 4 gange om året er direkte tåbeligt.

For lige at præcisere forskellen for dem der ikke kender den, så er det juridisk set et misbrug så snart man indtager et ulovligt stof. Lægefagligt er det kun et misbrug hvis det har negative konsekvenser for personen eller omgivelserne.

Hilsen BluePill


word.

Tvungen behandling er sjældent vejen til at komme ud af eventuelt misbrug også. Man skal først og fremmest selv ville det. Deres tanker bag stemmer ikke overens med forskningen.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 15:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
^ Men også bare det at man skal i behandling, selvom man ikke har et misbrug. Tror næsten hellere jeg ville have en bøde og en plet (kommer self an på omfanget af behandlings'dommen')

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 16:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Shambhala skrev:
^ Men også bare det at man skal i behandling, selvom man ikke har et misbrug. Tror næsten hellere jeg ville have en bøde og en plet (kommer self an på omfanget af behandlings'dommen')



Helt klart enig her.

Det er spild af tid at tvinge folk i behandling som kun ryger en gang imellem, eller tager et par streger hver nytårsaften. Langt ude forslag - jeg tog any time hellere en bøde!

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 17:59 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Shambhala skrev:
^ Men også bare det at man skal i behandling, selvom man ikke har et misbrug. Tror næsten hellere jeg ville have en bøde og en plet (kommer self an på omfanget af behandlings'dommen')


Yea det er så underligt. "Lad os lige stemple dig på misbruger, så du rigtig kan mærke alt der følger med det. På trods af du sikkert har et fint liv".
fukken idiots

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 19:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 dec 2019 14:55
Indlæg: 67
Synes i overser noget. Hvis stoffer er lovlige, hvem skal så sørge for at man kommer i tvungen behandling? Ja altså hvis man har et seriøst misbrug, eller man bliver anholdt for andre ting, imens man har stoffer på sig, så kan jeg godt se tilfælde hvor tvungen behandling er et problem. Generelt synes jeg ikke man bør tvinge nogen til noget, men jeg synes alligevel dét her er bedre end status quo.

Desuden, hvis man har styr på sig selv og sit forbrug, er der vel ingen grund til bekymring??????

_________________
ओं


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 20:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
SanatKumara skrev:
Synes i overser noget. Hvis stoffer er lovlige, hvem skal så sørge for at man kommer i tvungen behandling? Ja altså hvis man har et seriøst misbrug, eller man bliver anholdt for andre ting, imens man har stoffer på sig, så kan jeg godt se tilfælde hvor tvungen behandling er et problem. Generelt synes jeg ikke man bør tvinge nogen til noget, men jeg synes alligevel dét her er bedre end status quo.

Desuden, hvis man har styr på sig selv og sit forbrug, er der vel ingen grund til bekymring??????


Jo når de skriver sådan her, då synes jeg ikke der er lagt op til at det på nogen måde er frivilligt:

“ Bøder og fængselsstraffe for besiddelse af narkotika til eget forbrug skal erstattes af tvungen behandlingshjælp”

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 21:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 22:54
Indlæg: 221
Nu er det jo svært at vide hvad der menes med tvungen behandlingshjælp, det kan jo sagtens bare være et enkelt obligatorisk møde med en rusmiddelkonsulent/vejleder, hvilket jeg synes ville give god mening.

Tror mange der indtager rusmidler ville have godt af at reflektere lidt ekstra over forbrug/misbrug/livssituation i samarbejde med en fagperson, især unge mennesker - men det er da ikke noget nogen ville tage skade af ihvertfald :)

Men at tvinge tvinge folk ud i deciderede behandlingsforløb er jeg heller ikke tilhænger af, men det er jo også meget anderkendt indenfor misbrugsbehandling at man ikke kan tvinge hjælp ned over hovedet på folk, motivationen skal komme indefra.

Men lidt påtvungen selvrefleksion og stofinformation ser jeg intet galt i :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 21:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
SanatKumara skrev:
Synes i overser noget. Hvis stoffer er lovlige, hvem skal så sørge for at man kommer i tvungen behandling? Ja altså hvis man har et seriøst misbrug, eller man bliver anholdt for andre ting, imens man har stoffer på sig, så kan jeg godt se tilfælde hvor tvungen behandling er et problem. Generelt synes jeg ikke man bør tvinge nogen til noget, men jeg synes alligevel dét her er bedre end status quo.

Desuden, hvis man har styr på sig selv og sit forbrug, er der vel ingen grund til bekymring??????


Jeg er usikker på, hvad du mener?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2020 22:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
GimpSuit skrev:
Nu er det jo svært at vide hvad der menes med tvungen behandlingshjælp, det kan jo sagtens bare være et enkelt obligatorisk møde med en rusmiddelkonsulent/vejleder, hvilket jeg synes ville give god mening.

Tror mange der indtager rusmidler ville have godt af at reflektere lidt ekstra over forbrug/misbrug/livssituation i samarbejde med en fagperson, især unge mennesker - men det er da ikke noget nogen ville tage skade af ihvertfald :)

Men at tvinge tvinge folk ud i deciderede behandlingsforløb er jeg heller ikke tilhænger af, men det er jo også meget anderkendt indenfor misbrugsbehandling at man ikke kan tvinge hjælp ned over hovedet på folk, motivationen skal komme indefra.

Men lidt påtvungen selvrefleksion og stofinformation ser jeg intet galt i :)


Jeg håber du har ret i at det skal opfattes på den måde

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2020 00:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 dec 2019 14:55
Indlæg: 67
spaffeh skrev:

Jeg er usikker på, hvad du mener?


Jeg mener, hvorfor skulle man få opmærksomhed / komme i tvunget behandlingsforløb, med mindre man oprigtigt har et misbrug? Hvis stoffer er lovlige, så kan dem der har styr på sit forbrug roligt nyde og gå rundt med sine stoffer. Der vil jo ikke være nogen grund for politiet til at visitere en, med mindre man bliver stoppet af andre årsager.

BluePill skrev:

Jo når de skriver sådan her, då synes jeg ikke der er lagt op til at det på nogen måde er frivilligt:

“ Bøder og fængselsstraffe for besiddelse af narkotika til eget forbrug skal erstattes af tvungen behandlingshjælp”

Hilsen BluePill


Jeg skrev heller ikke at det var frivilligt. Hvis du lige genlæser mit indlæg, så kan du se at jeg erklærede mig enig i at tvungen hjælp ikke er en god idé. Men det er stadig uendeligt meget bedre end at stoffer er ulovlige, som i dag. Det er hele den kollektive bevidsthed omkring stofbrug der ændrer sig, hvis loven ændrer sig. Hvis stoffer altid havde været lovlige, havde de nok ikke været stigmatiseret i dag. Så hvis vi legaliserer i dag, vil tabu og stigma sandsynligvis med tiden gå i opløsning. Og desuden, så vil vi komme til at bruge væsentligt færre penge fra statskassen på at gå og stoppe tilfældige mennesker.

Jeg synes egentlig det er en god måde at starte op på, med tvungen behandlingshjælp. Igen, det er ikke fordi jeg er enig i metoden, men de øvrige politikere ville jo ALDRIG gå med til andet fra start. Så som 1. skridt af forhåbentlig mange, så synes jeg det er udmærket og at man skal se det som et win.

_________________
ओं


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 17:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Jeg tager imod enhver forbedring af nuværende situation med kyshånd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 21:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 okt 2010 20:21
Indlæg: 187
Geografisk sted: Kbh
Hvad så hvis man nægter behandling. Skal man så hentes af politiet hver gang? Eller tvangsindlægges?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2020 22:05 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Tv2 har en artikel der beskrive hvordan det fungerer i Portugal..

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01- ... -straf-paa

Citat:
Hvad er reglerne?
Der er ikke tale om en legalisering. Stoffer som cannabis, heroin, ecstasy, kokain og amfetamin er stadig ulovlige i Portugal, men det er muligt for borgere at være i besiddelse af mindre mængder stoffer, som ikke overskrider 10 dages forbrug, uden at det får strafferetlige konsekvenser.

Konkret har regeringen sat grænsen ved:

ét gram heroin, ecstasy eller amfetamin
to gram kokain
25 gram cannabis
Bliver en person taget med en eller flere af disse stoffer, risikerer han eller hun ikke fængselsstraf.

I stedet skal den pågældende til et obligatorisk møde med en såkaldt kommission, der består af en læge, en advokat og en socialarbejder, som vurderer, om personen skal i behandling eller rehabilitering.


tror godt vi kan blive enige om at det ville være en kæmpe forbedring af hvordan tingene foregår i dag

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2020 13:27 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
1 gram amfetamin til ti dage?!?! Blasfemi!

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2020 13:30 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
:D det blir ihvertfald 9 lange dage


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team