Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 10:45


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: 10 okt 2019 20:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@Spaffeh
Ja, men jeg orker det ikke. Det var også derfor jeg skrev jeg hverken havde tid eller overskud - det var ikke kun for at være arrogant. Arbejder pt. +45 timer ugentligt og har omkring 60 de næste fem dage. Jeg har simpelthen ikke overskud til, at fremstille et kompendie med relevant litteratur, eller minutiøst pille postulater og fejlslagne argumenter fra hinanden. Det må være hvad det er. Men det er altså temmeligt lavt niveau i denne tråd, det tager f.eks. ikke mange minutter at undersøge hvad neoliberalisme er: https://plato.stanford.edu/entries/liberalism/#NewLib Og det vil langt hen ad vejen give sig selv, hvis man vidste hvad liberalisme/ klassisk liberalisme er. Deraf henvisning til Locke og Smith.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2019 20:48 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Jeg beklager min opførsel, overtræthed er ikke en undskyldning for at være en røv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2019 20:59 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Der er plads til os alle Bismann :nus:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2019 09:56 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2019 01:44
Indlæg: 38
Geografisk sted: Hastings & Main
@Bismann
Tak fordi du gav dig tid! Det er noteret. Har selv haft for travlt til at overhovedet at være herinde, specielt med det forældede certifikat. Godt at det er løst. Har allerede været nødt til at læse et rimelig bredt udvalg af politisk filosofi i forbindelse med noget studie. Dvs. jeg har læst små udpluk af Locke, en smule Kant, Marx, Rawls, Parfit, Nagel, Mill, Nozick og mange andre, jeg ikke kan huske, men det har alt sammen været uddrag, og det har alt sammen været på den præmis at man i hvert fald var en tåbe, hvis man tog noget som helst der havde med liberalisme at gøre seriøst, så det har sikkert farvet mig. På baggrund af hvad jeg HAR læst tror jeg ikke det er en dum idé at starte med Kant. Mener faktisk at Til Den Evige Fred var én af de bøger, jeg gerne ville læse på det tidspunkt. Jeg kan ikke huske om det var Locke selv, der fremsatte problematikken om ejerskabets oprindelse, men hvem end det var, er det sikkert værd at undersøge nærmere, for det kan man jo bruge til at underminere hele liberalismen, hvis det er det man vil.

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=-X5oCV7hWgs


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2019 22:00 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@Fso
Tak!

@wastingsandpain
Det manglede bare. Jeg har grundlæggende stor sympati for liberalismen, og jeg tror også der er en overvægt af liberale tænkere, både i politisk filosofihistorie og blandt nulevende. Men man skal selvfølgelig altid gå kritisk til materialet. Noget af det væsentligste, at have for øje ved marxismen, er at selvom den i sit væsen er antikapitalistisk, så er den ikke antiliberal, men bygger videre på det tankesæt og den 'frigørende proces' som menneskeheden har været under, i historisk tid, og som har haft sit seneste kvantespring ved den borgerlige revolution. Arbejderklassen udgjorde herefter det naturlige revolutionære potentiale, igennem den udnyttelse de var/er underlagt og den indflydelse de kunne gøre gældende. På samme måde som f.eks. borgerskabet var blevet magfuldt nok, til at kræve deres ret overfor aristokratiet, er ideen, at arbejderklassen bør indse den magtfaktor de potentielt udgør som gruppe/klasse, og også kræve deres ret overfor borgerskabet. Netop fokuset på arbejderklassens revolutionære potentiale, endte så i vesten ironisk nok med at neddrosle selv samme, gennem en socialliberal reformpolitik, der i høj grad har gjort arbejderklassen tilfredse nok med niveauet af udnyttelse, til at der er mindre at vinde og mere at tabe på gøre oprør som klasse.
Marx havde så en ide om at den næste frigørende revolution ville være den sidste, hvor man kunne opløse klassernes udnyttelsesforhold fuldstændig, han havde dog ikke særligt gode bud på hvordan det skulle udføres i praksis, og proletarisk diktatur har aldrig været en særlig veludtænkt ide i min bog. Jeg tror mere på at udnyttelsen vil veksle i intensitet, hvis man betragter det over kortere årrækker, men jeg er er optimistisk (og Hegelianer) nok til at tro på at de større revolutioner fortsat vil føre til at udnyttelsesforholdet mindskes på et historisk plan, så flere mennesker både nationalt og internationalt kan tage del i friheder, der ikke er alle forundt.
Du kan roligt give dig i kast med til den evige fred, den er yderst let læselig ift. Kant, den er kortfattet og konkret, men spændende at læse i relation til menneskerettighederne, FN og EU, som er dybt inspireret heraf, og den 'interdependens' (gensidig afhængighed og interesseflade) der er imellem forskellige lande.
Jeg husker det som om det er Locke, men det er muligt, at jeg husker galt og det er Hobbes.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2019 22:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hvorfor får jeg besked om, at der er kommet nye posts, når der ik er?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team