Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 12:20


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 mar 2019 13:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
https://www.dr.dk/nyheder/indland/rapmusikere-skabte-kult-nu-advarer-eksperter-mod-farligt-stof

Citat:
Rapmusikere skabte kult: Nu advarer eksperter mod farligt stof
Du kan dø, hvis du blander Xanax med andre rusmidler, advarer Sundhedsstyrelsen.

En generation af rappere i USA har de seneste år hyldet angstmedicinen Xanax og skabt en kult omkring det.

Det er kommet så langt som til, at en af dem sågar har opkaldt sig selv efter Xanax. Der er tale om Lil Xan med det borgerlige navn Nicholas Diego Leanos. Han slog for alvor igennem med hittet 'Betrayed' i 2017 og fik efterfølgende en turné udsolgt på kun fem timer.

Så er der også rapperen Lil Pump, der fejrede sine én million følgere på Instagram med en kage formet som en Xanax-pille.

Undervejs har miljøet også været ramt af et dødsfald - i slutningen af 2017 omkom Lil Peep af en overdosis, hvor Xanax var indblandet.

Nu florerer stoffet så i Danmark, fortæller folk i miljøet, og det kan være ekstremt farligt at indtage. Særligt i kombination med andre rusmidler som alkohol.

- I værste fald tager man det i for høje doser og sammen med alkohol, og så kan man dø af det, fordi åndedrættet lammes, siger Niels Sandø, der er forebyggelseschef i Sundhedsstyrelsen.
Utrolig effektivt stof

Xanax er et lægemiddel mod angst og depression, som kan virke rigtig godt, hvis det bruges som anvist af en læge.

Problemerne opstår, når de unge selv begynder at dosere og blande.

- Når det kommer fra udlandet via internettet, som det er set, så ved man ikke, hvor det er produceret, og hvad der egentlig er i det, siger Niels Sandø.

Det er i Københavns Kommunes rådgivnings- og behandlings-tilbud U-turn og hos Giftlinjen, at de ser en stigende tendens til, at Xanax florerer.

Her oplever de, at unge opfatter stoffet som ufarligt, og at man kan få hurtig succes, hvis man tager det.

- Xanax er blevet brandet af ikoniske rappere og i tv-serier, og så kommer der en mærkelig legitimitet. Så tænker de unge, at det er ufarligt, når de kendte bruger det, siger Trine Nielsen, behandler hos U-turn.

- Problemet er, at det er effektivt som rusmiddel, fordi man bliver vanvittigt afhængig af det og påvirket af det. Det er en rus, som er effektiv for at tage ængstelse, angst og ubehag væk.

- Man bliver fri fra angst og er ligeglad. Pludselig er det muligt at gå til eksamen eller lægen og at flirte med ham den lækre fyr over i hjørnet, som man ikke troede, man kunne, siger hun.

Xanax er billigt

Hun fortæller, at det er ganske billigt for de unge at få adgang til Xanax.

- På internettet kan du få pillerne ned til 10 kroner, og de koster 30 kroner på gaden. Det gør det muligt for de alleryngste at komme til.

- Vi oplever, at pusherne i højere grad har det i deres repertoire, så når man køber hash eller en streg kokain, så er der en ekstra pille med, siger Trine Nielsen, der ikke er i tvivl om, at stoffet også florerer uden for hovedstadsområdet.

Hun ærgrer sig over, at besparelser har betydet, at rusmiddel-vejledere ikke længere har kontor på ret mange ungdomsuddannelser i Danmark.

- Det er afgørende, at vores børn og unge har kort vej til rådgivning og vejledning. De unge skal kunne være anonyme, for det er et tabuiserende emne, så de har brug for at gå ind ad en dør og tale med en voksen.

I Københavns Politi er de opmærksomme på Xanax og arbejder tæt sammen med U-turn og Giftlinjen om at komme den illegale handel til livs.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2019 14:00 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2813
Geografisk sted: Kolding
Lil xan er jo kæmpe modstander af xanax lol

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2019 19:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
THEIS LANGE OLSEN og DR burde skamme sig.

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2019 19:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Ja det er egentlig utroligt at en journalist på DR må udgive en artikel med så lidt research. Jeg brugte ca. 2 sekunder på research omkring lil xan, før jeg fandt ud af at det selv samme nummer "Betrayed" som nævnes i artiklen, handler om hvordan Xanax er usundt og at Lil Xan prøver at kæmpe imod brugen af stoffet i miljøet omkring trap.

Lil pump skulle angiveligt også være stoppet med at proklamere og bruge Xanax.

Det ændrer dog ikke på at jeg tror artiklen har ret i at trap-bevægelsen har haft negativ indflydelse på unges forhold til benzoer. De nævner bare ligesom nogen dårlige eksempler på folk der faktisk har forstået tragedien (omend måske lidt sent, men altså de er jo også forholdvis unge).

Men altså selve informationen om stoffet er vel fin?

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2019 21:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Hector Salamanca skrev:


Men altså selve informationen om stoffet er vel fin?


Det mere manglen på info der irriterer mig, også den patetiske fokus på mumble rapper der glorificerer benzoér og opiater..

Der er et virkelig problem med mental sundhed i det vestlige samfund, især hos unge mennesker.
De præcise årsager kan diskuteres, men jeg ved med rimelig stor sikkerhed at der i hvert fald ikke er en subkultur indenfor hiphop der årsagen, tværtimod er det et tegn på hvor dårligt det står til.

Den anden artikel på DR er langt bedre med fokus på en pige der selvmedicineret sig med benzoer til hun endte i afvænning, mere af det tak.

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2019 22:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Ja ok trap er nok ikke årsagen til øget pille misbrug, men kultur og sociale systemer har det med at påvirke hinanden i en eller anden form for symbiose. Så hvis økonomien i samfundet går ned, uligheden går op eller et nyt politisk system bliver indført, så opstår der ofte nye former for kultur og dermed også nye former for sociale systemer. Hvis vi siger trap er en sådan kultur og at Xanax bliver promoveret heftigt i det miljø, så stiger brugen af xanax også i det sociale system der hører til trap kulturen.

Men det er klart at der er flere forskellige årsagssammenhænge til øget pilleforbrug blandt unge end blot trap musik.

Hvis nu der ikke fandtes trap, ville de unge måske bare finde en anden musik genre, der fordrede en anden form for misbrugs kultur i stedet. Punk bølgen i 80ernes UK under margaret thatcher er f.eks. eksempel på noget af det samme, bare med mere lim og lightergas end benzoer.

Det er ikke noget jeg kan bevise, men synes nu det er plausibelt at vi bliver påvirket en del af den kultur man ser sig selv som en del af. Jeg tror da delvist min egen brug af psykedeliske substanser er inspireret af alt det syrerock og techno jeg har hørt.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2019 13:00 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Jeg er enig med Hector Salamanca

En øge fokus på et rusmiddel i en kultur vil både kunne have negativ og/eller positiv effekt på dertilhørende ungdomskultur iforhold til interesse i rusmiddelet.

Syre rock i 60er/70erne = LSD
Hiphop i 90erne/00erne = hash
Techno og House osv. i 90erne = Ecstasy
Trap i 10erne = Xanax

Man kunne også sagtens forestille sig at negativ omtale af et rusmiddel i en kultur ville kunne betyde at flere unge menneske ville begynde at intresserer sig for det og prøve det.

Dårlig omtale er som sagt bedre ingen omtale

Fun fact: Man kunne faktisk kalde "Betrayed" 10ernes svar på Pink Floyds 'Shine On You Crazy Diamond' der jo handler om deres tidligere band medlem Syd Barrets psykiske problemmer efter længere varigt stor forbrug af LSD

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team