Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:47


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2018 22:57 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Et forskerhold fra Aarhus Universitet og São Paulo Universitet har påvist, at stoffet cannabidiol fra cannabisplanten virker effektivt mod depression. De har testet det på rotter og mus
Cannabis-komponenten cannabidiol (CBD) reducerer depressionssymptomer hos rotter og mus. Og behandlingen virker tilmed hurtigt og længe. Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.
Det er et af resultaterne fra et studie, som professor Gregers Wegener fra Institut for Klinisk Medicin,Aarhus Universitet, og Aarhus Universitetshospital, Risskov, sammen med professor Sâmia Joca fra São Paulo Universitet i Brasilien står bag.

Cannabis-planten bliver ofte kædet sammen med rusmidlet hash, men selv om stoffet CBD også stammer fra cannabisplanten, bliver man hverken afhængig eller skæv af det. Cannabis består af omtrent 600 forskellige komponenter, og det er stoffet THC, der har euforiserende virkning.

”Vores vigtigste fund er, at blot en enkelt dosis ren CBD er meget effektivt i dyr med depression. Det fjerner symptomerne allerede samme dag, og så er der en gavnlig effekt af stoffet i en hel uge efter,” siger Gregers Wegener i presemeddelelsen.

Det er det første større dyrestudie af, hvad der helt konkret sker i hjernen og centralnervesystemet ved depression, når man bliver behandlet med CBD, og det er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Molecular Neurobiology.

Studiet viser blandt andet, at rotter og mus med depressionslignende adfærd, der behandles med CBD-indsprøjtning, får flere kontaktpunkter mellem nervecellerne i hjernen og bliver raske. Desuden påpeger studiet vigtigheden af bestemte molekylære systemer i hjernen, der har betydning for netop den udvikling.
Nuværende medicin er ineffektiv

Der går normalt tre til fire uger, før den almindelige depressionsmedicin virker. 50 procent bliver ikke helt raske, selv om de oplever en forbedring, og på 30 procent af patienterne virker medicinen slet ikke.

Desuden kan de almindelige stoffer medføre en række alvorlige bivirkninger som blandt andet nedsat sexlyst og angst.

”Den eksisterende antidepressive medicin er ikke god nok, så der er altså virkelig behov for nye måder at tænke på. Her kan svaret være CBD,” siger professoren og tilføjer, at CBD tilsyneladende ikke har nogle særlige bivirkninger, som man skal være opmærksom på.
Forskningen fortsætter

Forsøg på mennesker er allerede i gang hos den brasilianske samarbejdspartner, men for at behandlingen kan blive alment udbredt og godkendt i Europa, er der brug for flere studier, og derfor er der et tidsperspektiv på mindst fem år.

”Vi skal lave mere grundforskning for at finde ud af, præcis hvordan CBD virker i hjernen, og vi skal vise, hvor effektivt det her er. Vi skal også undersøge nærmere, hvornår stoffet kan stå i alene som behandling, og hvornår det skal tages som supplement til almindelig antidepressiv medicin,” siger han.

Gregers Wegener har fået 2,5 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsråd til at dykke nærmere ned i emnet, og er herudover i gang med en række yderlige ansøgninger.


http://aarhus.lokalavisen.dk/nyheder/20 ... 30739.html

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2018 23:53 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Hvordan får man fat i så mange depressive mus?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 sep 2018 07:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Bismann skrev:
Hvordan får man fat i så mange depressive mus?



https://www.researchgate.net/post/Who_knows_a_protocol_to_induce_depression_in_rats
Dunno, men ikke impossible.

Og fed med lidt forskning i cannabis

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2018 18:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Det er sku da nice, men mon ikke THC godt kan biddrage til depression? Jeg har da i hvert fald et par venner der ikke kun er blevet gladere af deres cannabis forbrug. Det er dog primært folk der har isoleret sig selv i forbindelse med brugen. Så det er måske primært isolationen fra omverdenen der har været skadelig og ikke cannabis forbruget. I dunno. Det er jo ikke sikkert at resultaterne er det samme for mennesker.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2018 19:01 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Hector Salamanca skrev:
Det er sku da nice, men mon ikke THC godt kan biddrage til depression? Jeg har da i hvert fald et par venner der ikke kun er blevet gladere af deres cannabis forbrug. Det er dog primært folk der har isoleret sig selv i forbindelse med brugen. Så det er måske primært isolationen fra omverdenen der har været skadelig og ikke cannabis forbruget. I dunno. Det er jo ikke sikkert at resultaterne er det samme for mennesker.

I forsøget er der tale om ren CBD :)

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2018 23:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Min mor bruger det mod knæsmerter. Min far bruger det som sovemiddel. Jeg brugte det selv som antipsykotikum og nu kan jeg med god samvittighed anbefale min søster at bruge det som antidepressiv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2018 09:12 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
CBD er også et fantastisk middel ved forbrændinger.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team