Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 09:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 sep 2018 20:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Citat:
Unges misbrug af lattergaspatroner er eskaleret henover sommeren. Nu slår Giftlinjen på Bispebjerg Hospital alarm.

I 2015 var der stort set ingen, der benyttede Giftlinjens telefonrådgivning på grund af misbrug af de farlige lattergaspatroner.

I 2017 var der 18 henvendelser.

Men her i september 2018 har Bispebjerg Hospital allerede modtaget 31 henvendelser fra unge, som er blevet forgiftet. Det fortæller Giftlinjen til TV 2 Lorry.

Vi har oplevet en markant stigning i forgiftninger af lattergas

Overlæge Søren Bøgevig fra Giftlinjen på Bispebjerg Hospital
Ifølge Giftlinjen er forklaringen, at det er blevet alt for nemt at skaffe de lattergaspatroner, som de unge inhalerer via en ballon eller en flødeskumssiffon. Blandt andet er adskillige kiosker i København begyndt at sælge dem i stor stil.

- Vi har oplevet en markant stigning i forgiftninger af lattergas. Så set ud fra Giftlinjens perspektiv er det særdeles uhensigtsmæssigt, at gassen er så udbredt, og det skyldes jo den lette tilgængelighed til rusmidlet, siger overlæge Søren Bøgevig fra Giftlinjen på Bispebjerg Hospital til TV 2 Lorry.

Kan være skadeligt
Når de unge inhalerer gassen, giver det en kortvarig euforiserende virkning på cirka 30 sekunder.

Men det er ikke ufarligt, selvom mange tror, at det er ganske harmløst.

Det er tidligere blevet fortalt, at ved brugen af lattergas som rusmiddel er der risiko for akut iltmangel, der i værste fald kan medføre døden, advarede Giftlinjen på Bispebjerg Hospital.

Giver kroniske nerveskader
Men som noget nyt er Giftlinjen også begyndt at modtage henvendelser fra unge, der er blevet ramt af kroniske nerveskader på grund af intensiv misbrug af lattergas i en kort periode på få uger.

- Desværre har vi fået indlagt unge, som ved brug af lattergas muligvis har udviklet kroniske nerveskader, hvilket medfører lammelse, føleforstyrrelser og balanceproblemer, siger Søren Bøgevig til TV 2 Lorry.

- Det er jo et ufarligt stof at få i forbindelse med fødsler eller andet. Men anvender man patronerne i mange dage i træk i store mængder, så hæmmer det vores indtagelse af B12-vitamin, og det hæmmer også dannelsen af det fedtlag, som omgiver og isolerer vores nerveceller, siger han.

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen er det ikke ulovligt at købe og sælge lattergaspatroner, medmindre man ved, at det skal bruges som rusmiddel.

Tidligere kunne man kun købe lattergas i køkkenbutikker eller via nettet. Men på det seneste er mange helt almindelige kiosker begyndt at sælge dem.



http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2018-09-12-giftlinjen-advarer-om-stor-stigning-i-misbrug-af-lattergas


Overskriften jeg gav tråden er måske lidt misvisende, hvis man fx læser denne udtalelse, som mest af alt minder om en opfordring/advarsel til unge om at tænke sig godt om:
Citat:
Desværre har vi fået indlagt unge, som ved brug af lattergas muligvis har udviklet kroniske nerveskader, hvilket medfører lammelse, føleforstyrrelser og balanceproblemer, siger Søren Bøgevig til TV 2 Lorry.


Dog er et for stort forbrug af anything ikke noget der kan anbefales.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2018 21:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Man kan jo skrive hvilket som helst stof efterfulgt af sætningen “Kan være farligt”.

De overreagerer sku altid når et stof pludselig bliver mainstream og specielt når de helt unge bruger det. Det er jo klart at hvis man suger flere 100 patroner om dagen (been there, Done that) at så er det et problem - men et fornuftig brug af lattergas er mig bekendt ganske ufarligt. :)

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2018 22:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Jep, lige præcis. Det er dog vildt, hvor meget det er eskaleret. Ser selv hvordan de går amok med det, det vildt nok.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2018 19:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Fuldstændig. Man kan også se hvordan salget af dem er eksploderet online - og det er ikke helt ualmindeligt at se dem flyde rundt omkring i gadebilledet. Hvis folk bare gad at styre deres forbrug og holde det lidt for sig selv - der går vel ikke længe inden de bliver fjernet fra online salg og butikker medmindre man har CVR.

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2018 20:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Jep. They're ruining it for everybody else.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2018 14:28 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
https://www.b.dk/nationalt/populaert-rusmiddel-kan-permanent-oedelaegge-evnen-til-at-gaa-lige-det-er-foerste

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2018 14:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
-burde der ikk være en slags pant på de små metaldimsedutter?

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2018 14:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 nov 2015 14:40
Indlæg: 88
spaffeh skrev:

Har du mulighed for at citere teksten i artiklen? Ellers skal man tilmelde sig adgang og det magter jeg ikke.


Enig med STWOD. Mine ryger i metalcontaineren, men jeg aner ikke, om det er det rigtige at gøre..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jan 2019 00:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2008 01:42
Indlæg: 361
Jeg har skiftet mening omkring lattergas. Det er ikke ufarligt. Om det har været i forlængelse af jeg i den periode tog en del coke og drak ghb skal jeg ikke kunne sige.

Til julefrokosten indtog jeg hvad jeg husker som mellem 10-20 lattergaspatroner. Jeg fik betydeligt nedsat min følsomhed i specielt venstre del af kroppen. Jeg troede først at havde noget at gøre med mit daværende tidspunkt alt for hyppige indtag af ghb. Men det har aldrig givet mig de bivirkninger så jeg er rimelig sikker på at det var lattergassen der var ved at give mig nerveskader :shock:

Er der forresten nogen der ved hvorfor det altid er b12 mangel når man taler om misbrug?

_________________
“I think of going to the grave without having a psychedelic experience is like going to the grave without ever having sex. It means that you never figured out what it is all about." - Terence McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jan 2019 03:01 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
sheet :shock: er det blevet bedre?..
-det er vidst svært for kroppen at omsætte b12 hvis der ikke er tilstrækkeligt med ilt og røde blodlegemer i blodet, så vidt jeg lige kunne læse mig til!..
vhS

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jan 2019 17:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Der er vist et lovforslag på vej. Det går ud på at man kun må købe nogle få flasker ad gangen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jan 2019 13:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 okt 2010 20:21
Indlæg: 187
Geografisk sted: Kbh
MrPlanter: ved ikke hvorfor b12 påvirkes af lattergas. Men det er en alvorlig ting. Hvert år bliver 1-2 spædbørn indlagt med hjerneskade pga. b12 mangel som føkge af vegansk kost. Veganere bør også tage b12 tilskud fra dag ét de dropper kød.
Så er spørgsmålet bare hvor meget er for meget lattergas.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jan 2019 15:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
B12 vitamin mangel ses også ved alkohol misbrug, og som nævnt af “lektier” skal mangel af dette vitamin tages særdeles alvorligt. Det er nok det farligste ved at indtage lattergas, kan dog ikke se den store fare så længe at det suppleres med tilskud, og det obligatoriske “suge en bid frisk luft indimellem hver patron” ..

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team