Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 13:31


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 maj 2018 20:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Teksten kan ikke kopieres pga. BT's latterlige copy/paste politik, så man er nødt til at hoppe ind på linket.

https://www.bt.dk/danmark/efter-flere-d ... -i-danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2018 21:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Hvad mener du med at teksten ikke kan kopieres?

Citat:
Et smertestillende stof er gjort ulovligt i Danmark af sundhedsmyndighederne.

Fentanyl, der er omkring 100 gange mere kraftig end morfin, er nu gjort forbudt i Danmark.

Det oplyser Sundheds- og Ældreministeriet til TV 2.

Fentanyl har indtil nu krævet mindst to dødsfald i Danmark, 97 i Sverige og flere tusinde i USA. Derfor bliver varianter af stoffet nu gjort forbudt i Danmark.

Samtidig udsender Sundhedsstyrelsen en advarsel mod Fentanyl:

»Det er dødsensfarlige stoffer. Vi kan se, at der er dødsfald i Danmark, vores nabolande og ude i verden. Det er et meget kraftigt stof, og det er også derfor, at Sundhedsstyrelsen nu sender en advarsel ud, så vi kan undgå, at der er mennesker, der dør eller kommer alvorligt til skade,« siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) ifølge TV 2.

Fentanyl bliver dermed sat ind på listen over ulovlige euforiserende stoffer sammen med blandt andet heorin – et stof som er 50 gange mindre kraftigt end fentanyl. Det betyder, at stoffet nu kun må bruges medicinsk eller videnskabeligt.

Mellem januar og oktober i 2017 blev 97 dødsfald som følge af fentanyl registreret i Sverige, og hvert år dør flere tusinde mennesker i USA af samme stof.

Generelt skal der ikke store mængder af fentanyl til, før det har en dødelig effekt. Det har misbrugsekspert Michael Lodberg Olsen tidligere fortalt.

»Der, hvor det er rigtig farligt, er, når man ikke ved, at man tager det. Hvis man for eksempel tager heroin blandet op med fentanyl, eller endnu værre, som vi har set i Canada, at folk har troet, de tog kokain, og så har det vist sig at være blandet med fentanyl,« siger Michael Lodberg Olsen til TV 2.

Popstjernen Prince døde den 21. april 2016 af en overdosis af fentanyl.

:P

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2018 21:52 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Vent hvad. Så fentanyl var lovligt indtil nu?! wtf

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 09:38 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Buttkraken skrev:
Vent hvad. Så fentanyl var lovligt indtil nu?! wtf

Nej, fentanyl har hele tiden kun været lovligt til medicinsk brug. Der er tale om at man nu forbyder 12 "fentanyl lignende" stoffer. Altså RC som i en eller anden grad er analoger eller sidestillet med fentanyl.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2018 11:52 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
B-R skrev:
Buttkraken skrev:
Vent hvad. Så fentanyl var lovligt indtil nu?! wtf

Nej, fentanyl har hele tiden kun været lovligt til medicinsk brug. Der er tale om at man nu forbyder 12 "fentanyl lignende" stoffer. Altså RC som i en eller anden grad er analoger eller sidestillet med fentanyl.

Ja okay! Det giver mening!

blev bare meget forvirret over det, da de skrev det her:

Citat:
Fentanyl bliver dermed sat ind på listen over ulovlige euforiserende stoffer sammen med blandt andet heorin – et stof som er 50 gange mindre kraftigt end fentanyl. Det betyder, at stoffet nu kun må bruges medicinsk eller videnskabeligt.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team