Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 14:29


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 jan 2018 14:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... rt/6992678

Fantastisk sympatisk idé som folk i Kbh. området (og sikkert også andre byer på et tidspunkt) burde blive pisse glade for!

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2018 14:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Geeee NI aaaalt !!!


:rocking: har flere gange gået forbi gadehjørner også ligger der papir og kanyler med blod, det så nasty, og jeg skal self smide det ud for dem, for kan ikke klare tanken om et lille barn stikker sig på en af de kanyler.

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2018 14:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det er virkelig fucking smart. Det er så simple løsninger nogle gange.

10/10.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2018 14:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Rigtig god ide, eneste anke jeg har er følgende: "Man skal have et bruger-id for at aflevere sine brugte kanyler", det vil i praksis føre til et register over dem der bruger kanyler. Dels vil det afholde en del for at gøre brug af det, dels er det problematisk med et register over 'misbrugere'. Jeg synes det tager ret meget af det geniale ud af ideen, ærgeligt nok.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2018 14:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Bismann skrev:
Rigtig god ide, eneste anke jeg har er følgende: "Man skal have et bruger-id for at aflevere sine brugte kanyler", det vil i praksis føre til et register over dem der bruger kanyler. Dels vil det afholde en del for at gøre brug af det, dels er det problematisk med et register over 'misbrugere'. Jeg synes det tager ret meget af det geniale ud af ideen, ærgeligt nok.


Ja! Studsede jeg også over, men skaberen siger det er for at undgå "børnepantere" der samler kanyler, hvilket jeg også godt kan forstå, dog endnu mindre end at alle kanylebrugere skal "logges".

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2018 17:24 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Ja det burde man kunne finde en bedre løsning på, personligt synes jeg sådan et skilt ville være at foretrække:
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2018 02:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det giver da fin mening, altså så går kanylepanten til dem, som projektet er rettet til. Ellers skal der nok være nogle andre, som vil lukrere på det, hvor langt ude det end lyder, men det tror jeg sku godt kunne ske.
Alle der får metadon, er vel også registreret et eller andet sted. Kan ikke se hvordan det skulle være en dårlig ting, da mere data omkring misbrug forhåbentlig kan bidrage til en ændring af behandlingsmetoder (på sigt, optimistisk). Og igen at det er de 'korrekte' mennesker, der får gavn af det.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2018 03:55 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
En del hjemløse og udsatte har et ret anstrengt forhold til det offentlige, og en grundlæggende mistro til at f.eks. sagsbehandlere vil dem det bedste. Mange gange er det ikke helt ubegrundet, andre gange er det mere parnoide forestillinger. Jeg forstår dog godt hvis man vil undgå at stemples som både 'kriminel' og 'stiknarkoman', det er ekstremt tabuiseret, og kan føre til yderligere marginalisering, hvilket giver et endnu dårligere potentiale for at vende skuden i tide. Det er heller ikke unormalt at sociale ydelser, adgang til psykolog mm. er betinget af at man først bliver clean, hvis man vil have hjælp indenfor en overskuelig fremtid. Det gør dem i princippet til andenrangsborgere, der forfordeles, og altså oplever et forringet sikkerhedsnet, der ellers især skulle tage hånd om dem der falder igennem. Desuden er der en årsag til at f.eks. politisk tilknytning ikke må registreres, og det skyldes primært potentialet for politisk forfølgelse. Med den 30'er inspirerede politiske strømning, som vesten er godt og vel på vej ind i, for tiden, vil jeg ikke udelukke at 'misbrugere​' vil kunne udgøre en forfulgt gruppe, det passer fint ind i højrepopulismen, og der er flere eksempler på det i lignende strømninger i Asien.
Derudover skaber det jo i det daglige potentiale for yderligere chikane og rensagelse, hvis man er kendt af politiet som 'misbruger'.

Jeg synes ikke, at det er helt ubetydelige hår i suppen, jeg tror det vil afholde rigtig mange fra at gøre brug af ordningen, jeg tror heller ikke selv jeg ville gøre det, hvis jeg stod i den situation. Pointen i ideen om kanylepant er vel også i højere grad at det skaber incitament​ til at rydde op, end der er tænkt økonomisk omfordeling ind i det, så at andre voksne rydder op efter dem, der ikke evner det, synes jeg ikke rigtig er problematisk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2018 08:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 22:54
Indlæg: 221
Nu er det jo ikke blevet præsiceret hvordan man skal registreres, det behøves jo ikke at være med nemID og hele baduljen.
- det skal vel bare tjekkes at man er over 18 år, og så kan man få udleveret et kort med en kode, det behøves jo ikke være et personligt kort.

Mener i at servicen kun bør kunne bruges af misbrugerne? Jeg kan ikke se problemet i at andre voksne kan pante kanyler, hvis de skulle have lyst til det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2018 11:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Reelt set en skam hvis f.eks. alkoholikere ikke kunne pante dem på samme hånd som stik-brugerne, da de nok også kunne nyde godt af den pant, men mener dog også at pointen ved projektet er at pengene så (muligvis i værtfald) skulle gå til at stikkerne kan få nye og rene kanyler.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2018 17:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 22:54
Indlæg: 221
Ja, det optimale ville jo være hvis det har den effekt at folk bare beholder deres brugte kanyler, for at pante dem :)
Men de kanyler som bliver smidt rundt omkring, bør alle der gider da kunne samle og pante - så længe de ikke er kids.

Jeg har forstået det sådan at SWOPBOX'en kan give rene kanyler ud.. + pant.

Måske er det ligesom på flaskeautomaterne at der er flere valg når man har pantet "få udleveret din pant" og "få kanyler for panten"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team