Fso skrev:
" Langvarigt brug af Tramadol har givetvis sine problemer."
Er det noget du vil uddybe? Tænkes der på andet end afhængelighed?
Jeg får fra lægen og regner med at det er noget jeg skal have til jeg dør, min ryg bliver ihvertfald ikke bedre.
Jeg tænker kun på, hvad jeg har hørt/læst og folkene i programmet. Jeg har ingen særlig viden om tramadol
Men når et drug kommer på markedet, ved man jo som regel ikke hvad kronisk brug vil medføre. Med det sagt så blev Tramadol lanceret i 1977 i Tyskland, så vi burde have data nok til at kunne drage nogle konklusioner. Jeg har ikke lige ledt i litteraturen, men jeg synes egentlig det er underligt, hvis der ikke findes nogle studier af effekterne ved kronisk brug af tramadol.
Hector Salamanca skrev:
Buttkraken skrev:
Jeg synes virkeligt at de patienter er lidt nogle klaphatte. "jeg følte allerede at jeg var afhængig efter et par uger", måske han så skulle gøre noget ved det der, i stedet for at vente jeg ved ikke, hvor mange år.
Jeg kan ikke forstå, hvordan alle patienter bare kan fraskrive sig alt ansvar omkring, hvad fuck de putter ind i kroppen.
Tjoo, men altså de har jo fulgt lægens anvisninger og de fleste mennesker tror nu altså på hvad såkaldte eksperter fortæller dem. Jeg ville da heller ikke selv købe det budskab råt, men ved da at folk som har haft en mindre refleksiv og samfundskritisk opdragelse end mig (og hvad jeg formoder flertallet herinde har) har en ret stor autoritetstro. Hvis man så samtidig begynder at kunne lide en form for medicin og ikke forventer at den kan gøre dig afhængig går der jo ikke længe før kroppen har magten over fornuften. Det ved jeg da i hvert fald selv fra dengang jeg røg for meget cannabis. Min fornuft vidste vel hele tiden at det var dumt, men når kroppens dopamin system har let adgang til aktivering, så udnytter vi det jo for faen allesammen! Jeg synes det er et kæmpe problem at lægemiddelsstyrelsen ikke forsøger at oplyse om den slags. For jeg tror sgu det havde været en anden historie hvis de her borgere havde gået ind i behandling med afhængighedspotentialet i mente. Men det er da altid noget at medicin.dk har ændret deres beskrivelse.
Derfor er det jo ikke forbudt at tage noget ansvar for sig selv, når man tydeligvis oplever alvorlige bivirkninger/afhængighed.
Det er en typisk dansk mentalitet, at forvente myndighederne tænker og tager ansvar for en selv. Almindelig sund fornuft og selvansvar er desværre lidt af en mangelvare i dagens Danmark. Og det ville klæde folk at tage lidt mere ansvar for deres liv og medmennesker i stedet for bare at forvente myndighederne træffer de rigtige beslutninger.
Ja undskyld det sure opstød på denne højhellige mandag
Men nogle gange får jeg lidt spat af alle de folk, der siger deres ulykke er samfundets skyld.