Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 12:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Sidste år blev der registreret rekordmange narkotikaforgiftninger i Danmark, viser rapport.
Færre danskere tager stoffer, færre dør som følge af narkotika og stadig flere unge vender stofferne ryggen.

Alligevel sætter antallet af narkotikaforgiftninger rekord, skriver Kristeligt Dagblad på baggrund af Sundhedsstyrelsens årlige rapport over narkotikasituationen i Danmark, der udkommer torsdag.

»Stofmarkedet er blevet mere uforudsigeligt, og stofferne er meget forskellige i koncentrationen af, hvor stærke de er. Brugerne ved ikke, hvordan de stoffer, som de tager, indvirker på hinanden. I forvejen er det jo ikke ligefrem, fordi illegale stoffer kommer med en indholdsdeklaration«, forklarer specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen Kari Grasaasen.

»Samtidig er der kommet flere tilsætninger i stofferne. Derudover tyder det på, at lægerne nogle steder er blevet bedre til at registrere forgiftninger«, siger hun til Kristeligt Dagblad.

Tendensen til at flere danskere vælger de euforiserende stoffer fra, har været tydelig i en årrække og bekræftes endnu engang af den nyeste kortlægning.

Forgiftninger falder

Antallet af registrerede forgiftninger på landets skadestuer som følge af illegale stoffer satte i 2013 rekord med 2194.

Det er en stigning på næsten 90 procent fra 2004, hvor tallet var 1.163. Det nye tal betegnes endda som et minimum, hvor det reelle tal sagtens kan være højere, lyder det fra Kari Grasaasen.

Jakob Demant, der er lektor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet med speciale i alkohol og stofbrug, peger på, at man for at komme problemet med forgiftninger til livs bliver nødt til at overføre principper om skadesreduktionstiltag, som det kendes fra fixerum, til en bredere gruppe af stofbrugere.

»Selvfølgelig ville man ikke have problemet med forgiftninger, hvis forbudslovgivningen virkede, for så var der jo ikke nogen, der brugte stoffer. Sådan er virkeligheden bare ikke, og at man behandler det som et juridisk spørgsmål frem for et sundhedsmæssigt har konsekvenser« , siger Jakob Demant til avisen.

http://politiken.dk/indland/ECE2480831/ ... -af-narko/

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Godt vi har Jakob Demant derude til at gentage mantraet for os!

Medlem
Brugeravatar

Tænk hvor meget det tal ville falde ved en legalisering.
Så var man sikker på hvad, og hvor meget man fik indenbords, OG folk ville vide mere om hvad de havde gang i.

Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
»Stofmarkedet er blevet mere uforudsigeligt, og stofferne er meget forskellige i koncentrationen af, hvor stærke de er. Brugerne ved ikke, hvordan de stoffer, som de tager, indvirker på hinanden. I forvejen er det jo ikke ligefrem, fordi illegale stoffer kommer med en indholdsdeklaration«, forklarer specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen Kari Grasaasen.

»Samtidig er der kommet flere tilsætninger i stofferne.

Netop derfor det skal legaliseres..

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Hele rapporten kan findes under LINKS på Sundhedsstyrelsens side her:
http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2014/narkotikasituationen-i-danmark

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Lidt spøjst at antallet af cannabis-relaterede bidiagnoser på psykiatriske hospitaler er steget markant i takt med, at der er sat mere fokus på de gavnlige effekter af cannabis i udlandet. Det er måske bare mig.

legaliser nu bare hele lortet.

edit: og hvad i hele hule Helvede er en cannabis-forgiftning?

Medlem
Brugeravatar

Hindbærroulade skrev:
Lidt spøjst at antallet af cannabis-relaterede bidiagnoser på psykiatriske hospitaler er steget markant i takt med, at der er sat mere fokus på de gavnlige effekter af cannabis i udlandet. Det er måske bare mig.

legaliser nu bare hele lortet.

edit: og hvad i hele hule Helvede er en cannabis-forgiftning?

Cannabis forgiftning? Det er det dummeste jeg nogensinde har hørt

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Det er vel noget i retningen af "jeg har ikke røget hash før og nu har jeg røget så meget at jeg i 3 timer tror jeg skal dø så derfor må jeg hellere kontakte skadestuen hurtigst muligt".

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]