Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 21:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
Efter tre års tavshed åbner Lars von Trier omsider munden og fortæller, at næsten alle hans film er skrevet på alkohol og stoffer.

Billede
ASKESE. Lars von Trier er stået på vandvognen, løbet tør for ideer og tror ikke selv, at han kan lave gode film uden sin særlige cocktail af vodka og andre rusmidler. - Foto: Miriam Dalsgaard

Lars von Triers film er blevet til i en rus. Under skrivning af sine manuskripter har han hensat sig i en særlig tilstand ved at drikke en flaske vodka om dagen og indtage et »euforiserende stof«, siger han.

Sådan har han skaffet sig adgang til »parallelverdenen«, en særlig tilstand, hvor ideerne opstår. Men nu er det slut med at beruse sig, og Lars von Trier frygter, at han derfor også er løbet tør som kunstner og kun kan lave »lortefilm«.

LÆS OGSÅ Kim Skotte: Unikke 'Nymphomaniac' spytter filmkonventionerne i ansigtet

»Jeg ved ikke, om jeg kan lave flere film. Og det plager mig«, siger den 58-årige filminstruktør i sit første interview, siden han for tre år siden tog mundkurv på oven på balladen, der fulgte det skandaløse pressemøde i Cannes i 2011, hvor han sagde, at han forstod Adolf Hitler.

Mennesket vs. instruktøren
Han måtte vælge mellem mennesket Lars Trier og instruktøren Lars von Trier. Og foreløbig har »Lars Trier fået hovedstolen«, som han siger.

Nu gælder det om at holde sig i live ved at afstå fra alle rusmidler, og derfor tror han ikke, at han formår at holde det kunstneriske niveau, han forlanger af sig selv. For, som han siger:

»Ingen kreativ udfoldelse af kunstnerisk værdi er nogensinde blevet udført af forhenværende drankere og narkomaner«.

Von Trier: Hvem fa'en gider Rolling Stones uden sprut og Jimmy Hendrix uden heroin?

Kilde: politiken.tv / Peter Vintergaard
Manuskriptet til filmen ’Dogville’ skrev han i en rus på 12 døgn. Kun hans seneste film ’Nymphomaniac’ er skrevet i ædru tilstand. Og det tog ham halvandet år.

Det er klart, at parallelverdenen koster, men jeg havde sindssygt meget glæde af det
Lars Von Trier
Men søndag har Trier været ædru i 90 dage og er hver dag gået til møde hos Anonyme Alkoholikere. Selv om han ikke vil anbefale alkohol eller andre rusmidler til nogen, fortryder han ikke, at han selv brugte dem.

»Det er klart, at parallelverdenen koster, men jeg havde sindssygt meget glæde af det, ligesom alle de kunstnere, jeg har sat størst pris på, har væltet sig i alle mulige bevidsthedsændrende stoffer«.

Drillede Ålen
Den lange tavshed har været en lise for instruktøren. Men nu savner han at tale i forskellige fora.

»Jeg er kommet i den alder, hvor man gerne vil give noget videre«, siger han.

LÆS OGSÅLars von Trier kom til Berlin med sex, drama og kærlighed

Sin seneste film, 'Nymphomaniac', har han ikke selv ytret sig om før. Nu afslører han, at den fem en halv time lange og stærkt erotiske film ikke var tænkt som en udforskning af den kvindelige seksualitet, men begyndte som det rene drilleri af Zentropa-direktøren Peter Aalbæk og udsprang af Triers ønske om at lave en film med en masse afstikkere til de ting i livet, han selv holder mest af.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Link?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
http://politiken.dk/kultur/filmogtv/ECE ... struktoer/

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Admin
Brugeravatar

Mon ikke han stadig kan lave film, når det kommer til stykket? Det lugter lidt af et mediestunt. Men jeg håber ihvertfald ikke, han holder op med at lave (gode) film. Han er en af de bedste danske instruktører i min optik. Med det sagt synes jeg nu hans sidste, nymphomaniac, var en lidt tynd omgang.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Ja, man skal fandeme være fucked på hård knirk for at lave og nyde det lort.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
Det undrer mig ikke.. Han er så fuuuuucked up, ligesom hans film xD

»Ingen kreativ udfoldelse af kunstnerisk værdi er nogensinde blevet udført af forhenværende drankere og narkomaner«.
Det er simpelthen ikke true.. Tag Johnny Cash fx.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
totalt mediestunt... Måske blandet med noget kronisk dårligt selvværd... Men ja, det bedste kunst er lavet i ganske ædru tilstand... Idéerne kan meget vel være opstået i en rus, men de kræver et ædrueligt overblik for at blive til færdige værker IMO...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg kan kun give Lars ret. kunstner og musikere har det med at afsøge grænser, og bruge det til inspirationskilde. Om det så er med stoffer eller noget andet.

Medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
Mon ikke han stadig kan lave film, når det kommer til stykket? Det lugter lidt af et mediestunt. Men jeg håber ihvertfald ikke, han holder op med at lave (gode) film. Han er en af de bedste danske instruktører i min optik. Med det sagt synes jeg nu hans sidste, nymphomaniac, var en lidt tynd omgang.

Han har, så vidt jeg ved, nogle psykiske problemer. Kan være at det er er selvmedicinering, og at han faktisk har problemer med at være produktiv uden at være lammet.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]