Efter tre års tavshed åbner Lars von Trier omsider munden og fortæller, at næsten alle hans film er skrevet på alkohol og stoffer.

ASKESE. Lars von Trier er stået på vandvognen, løbet tør for ideer og tror ikke selv, at han kan lave gode film uden sin særlige cocktail af vodka og andre rusmidler. - Foto: Miriam Dalsgaard
Lars von Triers film er blevet til i en rus. Under skrivning af sine manuskripter har han hensat sig i en særlig tilstand ved at drikke en flaske vodka om dagen og indtage et »euforiserende stof«, siger han.
Sådan har han skaffet sig adgang til »parallelverdenen«, en særlig tilstand, hvor ideerne opstår. Men nu er det slut med at beruse sig, og Lars von Trier frygter, at han derfor også er løbet tør som kunstner og kun kan lave »lortefilm«.
LÆS OGSÅ Kim Skotte: Unikke 'Nymphomaniac' spytter filmkonventionerne i ansigtet
»Jeg ved ikke, om jeg kan lave flere film. Og det plager mig«, siger den 58-årige filminstruktør i sit første interview, siden han for tre år siden tog mundkurv på oven på balladen, der fulgte det skandaløse pressemøde i Cannes i 2011, hvor han sagde, at han forstod Adolf Hitler.
Mennesket vs. instruktøren
Han måtte vælge mellem mennesket Lars Trier og instruktøren Lars von Trier. Og foreløbig har »Lars Trier fået hovedstolen«, som han siger.
Nu gælder det om at holde sig i live ved at afstå fra alle rusmidler, og derfor tror han ikke, at han formår at holde det kunstneriske niveau, han forlanger af sig selv. For, som han siger:
»Ingen kreativ udfoldelse af kunstnerisk værdi er nogensinde blevet udført af forhenværende drankere og narkomaner«.
Von Trier: Hvem fa'en gider Rolling Stones uden sprut og Jimmy Hendrix uden heroin?
Kilde: politiken.tv / Peter Vintergaard
Manuskriptet til filmen ’Dogville’ skrev han i en rus på 12 døgn. Kun hans seneste film ’Nymphomaniac’ er skrevet i ædru tilstand. Og det tog ham halvandet år.
Det er klart, at parallelverdenen koster, men jeg havde sindssygt meget glæde af det
Lars Von Trier
Men søndag har Trier været ædru i 90 dage og er hver dag gået til møde hos Anonyme Alkoholikere. Selv om han ikke vil anbefale alkohol eller andre rusmidler til nogen, fortryder han ikke, at han selv brugte dem.
»Det er klart, at parallelverdenen koster, men jeg havde sindssygt meget glæde af det, ligesom alle de kunstnere, jeg har sat størst pris på, har væltet sig i alle mulige bevidsthedsændrende stoffer«.
Drillede Ålen
Den lange tavshed har været en lise for instruktøren. Men nu savner han at tale i forskellige fora.
»Jeg er kommet i den alder, hvor man gerne vil give noget videre«, siger han.
LÆS OGSÅLars von Trier kom til Berlin med sex, drama og kærlighed
Sin seneste film, 'Nymphomaniac', har han ikke selv ytret sig om før. Nu afslører han, at den fem en halv time lange og stærkt erotiske film ikke var tænkt som en udforskning af den kvindelige seksualitet, men begyndte som det rene drilleri af Zentropa-direktøren Peter Aalbæk og udsprang af Triers ønske om at lave en film med en masse afstikkere til de ting i livet, han selv holder mest af.