Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 23:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
En række depressive forsøgspersoner vil snart indtage det psykedeliske stof psilocybin for at komme af med deres sjælekvaler. Dansk forsker har været med til at designe forsøget, og han mener, at der er god grund til at tro på, at stofferne vil have en helbredende effekt.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/uhelbr ... ke-stoffer

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Gode nyheder!

Nu lider jeg ikke af angst eller depression, men...
I slutningen af artiklen nævner David Erritzøe, at bad trips kan undgås. Kan han ikke uddybe den opskrift for os, der ligger og kæmper med dragen hvert 2. trip :lol:

Pjat, selvfølgelig kan man minimere risikoen, men det mest givende i mit tilfælde er at få opløst skelletterne. Det er den side af svampene, jeg ser som den sande magi. At blive ét med alt er sekundært :mrgreen:

Medlem
Brugeravatar

Jeg forholder mig rimelig skeptisk over for at give psykedeliske stoffer til personer med psykiske problemer. Risikoen for voldsomt traumatiske bad trips er efter min mening uacceptabel. Selv den bedste setting i verden kan ikke kompensere for et smertefuldt sind. Det virker lidt som russisk roulette... Bliver dog spænende at se resultaterne.

Selv noget så ellers uproblematisk som en lettere nihilistisk tilgang til livet, kan føre til nogle seriøst ubehagelige oplevelser. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor skræmmende det ville være at trippe dengang jeg var klinisk depressiv... Tror helt seriøst jeg havde begået selvmord.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
knarkdrengen skrev:

Nu lider jeg ikke af angst eller depression, men...
I slutningen af artiklen nævner David Erritzøe, at bad trips kan undgås. Kan han ikke uddybe den opskrift for os, der ligger og kæmper med dragen hvert 2. trip :lol:

En gammel hippie fortalte mig en gang, at han havde kunnet kurere badtrips, men kun overfor folk som prøvede psykedelika og intet kendte til det, ud over hvad han fortalte dem.
Hans opskrift var før trippet at lære dem et mantra, helst noget individuelt som de forbandt med noget positivt, og når de begyndte at tænke på noget ubehageligt skulle de bare køre deres mantra igennem til de kom ind på et bedre spor.

Har længe gerne villet teste det, men ikke rigtigt haft chancen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Den skal prøves, ellers er en dosis n2o genialt

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tryptamine lane
IllegalStateOfMind skrev:
Jeg forholder mig rimelig skeptisk over for at give psykedeliske stoffer til personer med psykiske problemer. Risikoen for voldsomt traumatiske bad trips er efter min mening uacceptabel. Selv den bedste setting i verden kan ikke kompensere for et smertefuldt sind. Det virker lidt som russisk roulette... Bliver dog spænende at se resultaterne.

Selv noget så ellers uproblematisk som en lettere nihilistisk tilgang til livet, kan føre til nogle seriøst ubehagelige oplevelser. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor skræmmende det ville være at trippe dengang jeg var klinisk depressiv... Tror helt seriøst jeg havde begået selvmord.

Jeg syntes lidt jeg må fatte modet, og mande mig op her.

Jeg er 33år og har levet med mærkelig depression og "side effects" det meste af mit liv. jeg snakker ikke rigtigt med nogen og tager ingen medicin(heldigvis).
Grundet at jeg er lidt naturligt sensitiv i guess, har jeg af respekt holdt mig fra psykoaktive stoffer, indtil nu.

Nu har jeg taget omkring 2g SN totalt over 2 trips. Og jeg må indrømme det tog omkring 10-15min den første gang at opløse et kedeligt humør.

Jeg tror en vigtigt ting er ikke at få fuldstændigt overload når lærer nyt(og setting som altid), specielt når man kommer i tættere kontakt med sig selv.
Tog dem alene, og jeg kan mærke euphorien let flere dage efter, det føltes vitterligt somom at jeg langsomt healer og opløser negative forestillinger.

Og det er svampens værk, det mest iøjenfaldende jeg kan komme på er, man bare er nødt til at blive ved med at give slip/slappe af også ellers gi´den posetive vibes og "ride" på.

Mine 2 cents, jeg syntes det er en enormt opløftende artikel det her.

Peace

"Dream, experience, acknowledge, in undefinable love and light"

Medlem

Selv holder jeg depression symptomer fra døren vha. et til to svampetrip om året.

Medlem
Brugeravatar

Hvis der er tale om patienter, der lider af en svær på depression, tror jeg næppe, et psilo-trip vil være kuren. Kan forsøget så forsvares? Det afhænger helt af, hvordan det bliver sat op. Husk på, at vi her i Danmark har temmelig dårlige erfaringer med uansvarlig LSD-medicinering af sindslidende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Acie skrev:
Hvis der er tale om patienter, der lider af en svær på depression, tror jeg næppe, et psilo-trip vil være kuren. Kan forsøget så forsvares? Det afhænger helt af, hvordan det bliver sat op. Husk på, at vi her i Danmark har temmelig dårlige erfaringer med uansvarlig LSD-medicinering af sindslidende.

Hvor ser du lighedspunkter med de danske LSD-tortursager?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Acie skrev:

Jeg har personlig erfaring der siger det modsatte. Det var dog ikke blot ét, men en serie af trips i forskellige styrker der gjorde tricket.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=49199

Medlem
Brugeravatar

йети skrev:
Acie skrev:

Hvor ser du lighedspunkter med de danske LSD-tortursager?

Jeg ser ikke som sådan nogen lighedspunkter, men det er værd at bemærke, at tiltroen til hallucinogener som behandlingsmiddel har gjort sig gældende før, uden at det førte noget godt med sig. Dermed ikke sagt, at man ikke kan have succes med at anvende hallucinogener i et behandlingsforløb, det gør bare, at man bør træde varsomt, hvad det da også virker til, at forskerholdet vil gøre. Jeg tror dog, at succesraten i høj grad vil afhænge af, om patienterne bliver guidet af personer, som har personligt kendskab til den verden, som åbenbarer sig, når man er på trip, og det er de færreste læger og terapeuter, som har et sådant kendskab.

Men hey, det er da værd at forsøge sig med, hvis det gøres forsvarligt. Jeg har nok bare som udgangspunkt en kritisk indstilling til den dér Timothy Leary-tankegang, at diverse samfundsproblemer og psykiske lidelser kan løses ved hjælp af hallucinogener. Ikke at dette har særlig meget med emnet at gøre, just sayin'.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
jeg vil nu også mene at man skal være noget så forsigtig med at give folk psychedeliske stoffer når de er syge, men nu vil jeg ikke selv mene at depression er en sygdom der gør dig særligt udsat ligesom skitzofrene f.eks
Jeg har selv gået og været lettere depressiv det sidste års tid.

jeg tror man kan sige at ca 80% af den depression er forsvundet efter jeg begyndte at æde min hjemmelavet cannabis olie dagligt.
50% af den er lavet på sativa (skulle være godt mod depression) og resten indica, jeg begyndte egentlig at æde olien som en måde at nedtrappe på da jeg var begyndt at ryge lidt for meget cannabis igen, det hjalp uden tvivl, og noget mystisk jeg bemærkede var at alle mine drømme kom tilbage allerede første dag jeg åd olien (der røg jeg stadig et par joints om dagen) altså drømmende kom på fuld styrke tilbage - som de typisk ville gøre ved et rygestop (kold tyrker)

har gået i 15-20 dages tid og taget det nu, skal snart til at stoppe med det også så er spændt på at se om den antidepressive virkning vare ved eller stopper så snart jeg ikke æder olien længere. Det er somregel ikke under selve rusen jeg mærker en antidepressiv effekt selv om jeg self bliver glad og smilende, men der er man somregel så beruset at man ikke kan vurdere noget som helst, men dagen efter har jeg det rigtig godt i kroppen og i hovedet, især pga den tunge søvn jeg har fået, går og smiler det meste af dagen og er bare generelt gladere og mindre opfaren.

Junior medlem

FDA (US Food and Drug Administration) har blåstemplet en række forsøg med psykedeliske stoffer såsom LSD, Ketamin, MDMA og psilocybin (det hallucinerende stof i magiske svampe) til behandling af psykiske sygdomme såsom depression, angst og tvangsneuroser.
Forskere på Harvard og University of California har fået tilladelse til at eksperimentere med LSD igen. Og det samme har Beckley Foundation i England. Og på New York University har de gode erfaringer med psilocybin som et middel til at dæmpe dødsangsten hos kræftpatienter.
Og efter 10 ud af 12 patienter med post traumatisk stress syndrom reagerede positivt på behandling med MDMA (ecstasy), og i øvrigt ikke havde nogen bivirkninger, fik et hold amerikanske forskere for nylig tilladelse til at udvide undersøgelsen til 40 personer.

Så når vi i forvejen drager reglementer fra Amerika til os, mon ikke det kommer ud med en positiv gavnlig effekt til dem som søger - gælder at man lægger kortene på bordet fra start af før man kan dybdeanalysere samt rede en person der kommer i det forkerte spor. En teori selvfølgelig, ønsker kun det bruges konstruktivt til disse såkaldte 'stemplet hårdt ramte individer' - Nævnte psilocybin til min daværende psykiater som forslag til en eventuel metode, og han lød faktisk slet ikke overrasket over det :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg syntes det lyder som en fantastisk ide. Husk på at der er tale om patienter hvor al andet behandling har slået fejl. Tror også at ketamin kan være et viderunder middel mod depression.

"This topic brings me to that worst outcrop of herd life, the military system, which I abhor... This plague-spot of civilization ought to be abolished with all possible speed. Heroism on command, senseless violence, and all the loathsome nonsense that goes by the name of patriotism -- how passionately I hate them! -

Albert Einstein

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]