Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 18:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

http://m.bt.dk/danmark/alkoholmisbrug-k ... milliarder

"Alkoholmisbrug koster skatteyderne milliarder
Overforbrug af alkohol koster hver år samfundet 13 milliarder kroner. Ekspert mener, at højere afgifter er den eneste løsning, der virker.
Af: Thomas Sand, Berlingske Nyhedsbureau
Alkoholoverforbrug koster hver år samfundet 13 milliarder kroner, viser en ny analyse, som Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) har lavet for Trygfonden. Det skriver Jyllands-Posten.

Trygfonden håber, at rapporten vil gøre op med forestillingen om, at alkoholmisbrug er en privat sag.

»Det er både dyrt for samfundsøkonomien og skadeligt for den private omgangskreds. Derfor er det også legitimt, at man blander sig - det skal staten og politikerne også kunne gøre,« siger Anders Hede, der er forskningschef i Trygfonden.

Jakob Kjellberg, der er professor og programleder for sundhed i KORA, understreger, at de 13 milliarder er et konservativt skøn, der sagtens kan være højere.

»Vores rapport er baseret på godt 50.000 misbrugere af alkohol, som har været i kontakt med sundhedsvæsnet, men undersøgelser tyder på, at det reelle antal danskere med et overforbrug kan være op til tre gange så stort,« siger Jakob Kjellberg.

Han har en række bud på, hvordan man kan få omkostningerne ned.

»Man skal arbejde med forbud og pris. Det er desværre ikke en populær sag for politikerne, må vi erkende. Men det er de to eneste tiltag, der virkelig vil batte,« siger han.

SFs sundhedsordfører Özlem Cekic (SF) er enig og så gerne, at man hævede afgifterne på alkohol og forbød reklamer for alkohol. Hun udtrykker samtidig frustrationer over sine kollegers berøringsangst på området.

»Politikerne har en tendens til ikke at turde røre det med en ildtang af frygt for at være formynderiske eller begrænse folks frihed. Og Venstre vil jo gøre øl endnu billigere, hvilket der sikkert også er stemmer i,« siger Özlem Cekic, der også ser den danske ølkultur som en udfordring.

»Hver gang jeg taler for reklameforbud eller afgifter, bliver jeg skudt i skoene, at jeg er muslim eller sågar islamist. Det er jo totalt absurd, siger hun.

Dansk Folkeparti mener ikke, at det giver mening med et reklameforbud.

»Vi kan ikke forbyde os ud af reklamerne. Der bliver reklameret indirekte for alkohol i diverse reality-tv-programmer over alt. Og det er i mine øjne et større problem, end hvis et firma reklamerer for deres produkt,« siger sundhedsordfører Liselott Blixt (DF). Hun vil heller ikke vil lægge stemmer til en højere afgift.

»Det kan godt være, der er nogle sundhedsøkonomer, der siger det. Men jeg tror ikke på, at det virker,« siger hun til Jyllandsposten"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At forbyde reklamation af alkohol nytter da ingenting. & jeg tror virkeligt at det er de færeste som bliver alkoholikere fordi at de har set James Bond nippe til en martini på tv3.

Men ja, det ville da give ekstraordinært meget mening at forbyde alkohol helt når man tænker over hvor meget det har været med til at smadre ift. moderat brug af diverse psykedelika. Men man kan jo naturligvis ikke stille det op sådan da verden desværre vender ret meget på hovedet mht. rusmiddellovgivning.

Vi lever i et land hvor de fleste alkoholikere, som oftest sidder på den lokale bænk, får mere udbetalt i kontanthjælp end folk på overførselsindkomst der er klar til arbejde, og har arbejdet inden for de sidste to år. It makes NO sense!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Nu har jeg ikke lige fundet nogen tal frem, men når jeg ser på mine personlige erfaringer fra Norge vil jeg nok stille spørgsmålstegn ved hvor meget forbud mod reklamer og høje skatter hjælper. Jeg har set folk brygge/brænde/smugle I mængder der ville få selv sønderjyderne til at lukke øjnene op. En af mine bekendte var jævnligt med at til tømme fiskekuttere fyldt med smuglersprit.

Jeg tror vi skal have fat I en holdningsændring I stedet, at tro at folk holder op med noget bare fordi det er blevet forbudt og ude af øje (ude af sind), er da den dybeste form for ignorance man kan forestille sig.

Når det er sagt vil jeg lige nævne at jeg elsker alle dele af alkohol, pånær tømmermændene, lige fra de første spædeskridt I produktionen til indtagelsen, nam nam nam.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]