Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 18:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Antallet af unge med hashpsykoser er næsten tredoblet siden 2007.

Og det er en meget voldsom udvikling, lyder det fra Konservatives retsordfører, Tom Behnke, der mener, at den eksplosive udvikling sender sit eget meget tydelige signal.

- Det viser jo med al tydelighed, at alle de tanker om, at hash skal være legalt, fordi det er ufarligt, er noget sludder og vrøvl. Hash er et et problematisk stof, og man skal simpelthen bare lade være med at tage det, siger han.
Eksperter fejlinformerer

Tom Behnke kalder den voldsomme udvikling for et resultat af hele den debat, der ifølge ham har været omkring hash de senere år.

Han beskylder 'såkaldte misbrugseksperter' og politikere for ikke at have informeret godt nok om alle de negative sider ved rusmidlet og i stedet snakket om muligheden for netop at legalisere det.

- Når unge mennesker hører, at så mange kloge mennesker mener, at hash er uproblematisk, så tror de jo selvfølgelig, at det hænger sådan sammen. Men det gør det altså ikke, og det viser de her tal jo med al tydelighed, siger han.

EL: Legalisering vil nedbringe hashpsykoser

Ifølge den nyeste opgørelse fra Statens Serum Institut, er antallet af unge mellem 18 og 35, der bliver indlagt med hashpsykoser på de danske sygehuse, siden 2007 steget fra 58 til 167.

Og stik imod Konservatives holdning til problemet, så er Enhedslistens bud på en løsning at legalisere stoffet.

- En legalisering ville give bedre muligheder for at kontrollere hashen og i højere grad komme i dialog med de unge om, hvordan man skal og ikke skal bruge det, siger partiets sundhedsordfører Stine Brix.

Forbyggende indsats er vejen frem

Tallene for hashspsykoser er kommet frem, fordi Venstres psykiatriordfører Jane Heitmann udbad sundshedsminister Nick Hækkerup(S) om svar på flere spørgsmål om hashpsykoser.

Og hun mener ligesom Konservative heller ikke, at legalisering er nogen god idé. Hun mener derimod også, at der skal advares meget mere om det farlige ved hash.

- Folkeskolerne spiller en helt særlig rolle i forhold til deres måde at fremstille hash som et farligt stof.

- Det er også vigtigt, at forældrene tør tage en snak med de unge mennesker om, hvorfor det er dumt at ryge hash, siger Jane Heitmann.

Jane Heitmann har nu kaldt både sundhedsminister Nick Hækkerup(S) og undervisningsminister Christine Antorini(S) i samråd for at spørge til, hvad de vil gøre ved problemet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/03/26/081643.htm

Medlem

Citat:
Ifølge den nyeste opgørelse fra Statens Serum Institut, er antallet af unge mellem 18 og 35, der bliver indlagt med hashpsykoser på de danske sygehuse, siden 2007 steget fra 58 til 167.

Fra 58 til 167 siden 2007, så mange synes jeg nu hellere ikke det er, det lyder bare voldsomt at sige en tredobling. Hvis der havde stået en stigning på 109 personer de sidste 7 år, så havde det ikke lydt halv så slemt. Det er selvfølgelig for mange, men prøv at sammenlign tallet med alkoholforgiftninger.

Ved godt at man ikke kan sammenligne en alkoholforgiftning med en hashpsykose, men hvad jeg tror, så har langt størstedelen af de unges weekendforbrug af alkohol, en større negativ virkning på kroppen end de 167 omtalte hashpsykoser, hvis man altså ser på en periode over en årrække.

Tallet af hashpsykoser kunne med garanti også nedbringes, hvis pengene blev brugt på oplysning fremfor bekæmpelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Glæder mig til der kommer en overskrift, der hedder "Tom Behnke fejlinformerer".
Han er sku for dum at høre på!
Tror en misbrugsekspert ved mere om bagsiden af medaljen, end en konservativ politikker, med fesent overskæg.
Og han hsr en fortid i Fremskridtspartiet, der var et legaliserings venligt parti (rip)tsk tsk..

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hahahaha 167 unge mennesker? Jeg har aldrig haft en hash psykose men jeg har været til udpumning to gange i mit liv!
Kære dumme Tom, fat nu at lige meget hvilke statistikker som er tre dobbelt med hash så er det stadig ekstremt små tal der er snakke om.

Hvordan kan en uprofessionel menneske som Tom sidde og sige "Se, på statistikken, jeg har ret i at hash er fagligt. Se hvordan det er tredobbelt. Jeg har aldrig læst de videnskabelige artikler om hvorfor hash ikke er nær så skadeligt som alkohol, men nu har jeg endelig en statistik der viser at hash føre til psykose ved unge mennesker!"
- Men Tom det er jo kun 109 mennesker over 7 år. Burde du ikke tag og kigge på den mængde alkohol som unge drikker?

Hver dansker over 14 år drikker i gennemsnit 11,1 liter 100% ren alkohol om året
24,3 % danskere over 15 år drikker over lavrisikogrænsen for alkoholindtagelse (7/14 genstande ugentligt for henholdsvis kvinder og mænd)
10,6 % danskere over 15 år drikker over højrisikogrænsen for alkoholindtagelse (14/21 genstande ugentligt for henholdsvis kvinder og mænd)
122.000 børn vokser op i en familie med alkoholproblemer

Junior medlem
Brugeravatar

Hva' nu hvis det er høkernes massive stress taktik der får nerverne hos os følsomme hashrygere over tærskelen? Tom Bæ-nke?

Insane psychedelia user!

Hva' nu hvis det er høkernes massive stress taktik der får nerverne hos os følsomme hashrygere over tærskelen? Tom Bæ-nke?

Høkerne som i købmand?

Insane psychedelia user!

Åha, Rindom. <3

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
En anden og mere realistisk forklaring er, at der i dag er et langt større fokus på hash i psykiatrien. Det betyder, at der i dag er flere, som rent faktisk faktisk bliver spurgt, om de har røget hash, når de bliver indlagt.

Og hvad er en hashpsykose? Er det det samme som et evighedstrip? :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Har ladet mig fortælle at man næsten ikke ser hashpsykoser i lande hvor det ikke er i medierne, nogen der ved om det er rigtigt?
Kunne godt forestille mig at der er noget om det, har hørt i dokumentarer at der skulle være færre der får badtrips i lande hvor det er lovligt og man ikke skal være noia overfor at politiet sparker døren ind for lidt tobak.

Insane psychedelia user!

^det giver vel meget god mening. Man ser jo heller aldrig artikler i avisen herhjemme med beretninger om unge mennesker som har erhvervet sig en alkoholpsykose. Selvom at alkohol også kan trigge latente psykoser.

Medlem
Brugeravatar

Skulle lige til at sige det!!

Vil også væde med at mange af de "psykologer"/"psykiatere" der vurdere at det er en hashpsykose, ikke har det fjerneste anelse om hvorfor psykosen er opstået, men kun at patienten har indtaget hash, og derfor må det jo være en hashpsykose.. Det har jeg sgu lidt på fornemmelsen.

Jeg har måske også lidt på fornemmelsen at alt den hash-propaganda der har kørt de seneste år, kan være med til at hver gang lille Ole ryger den fede sammen med hans kammerrater, så dukker der måske nogle totalt unødige tanker op i hovedet på ham. Tanker som, får jeg psykose, har jeg psykose osv. osv. det har vi da set flere gange her inde.. Måske at det lige frem kan ende med at lille Ole bliver psykotisk af de tanker... bravo
nocebo induceret psykose, ja tak!

Nej, lad os nu få nogle ordentlige miljøer hvor vi ryge og købe vores hash i fred!

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
- Så lad os holde os til, hvad vi ved. Jeg argumenterer jo ikke for, at hash er et ufarligt stof, og at vi ikke skal være påpasselige med det, siger han. For der er alt for mange unge, der får smadret deres ungdom af det stof. Vi skal bare forholde os til virkeligheden, når vi udtaler os om det.

Go Rindom!

Junior medlem
Brugeravatar

Er der i øvrigt nogen der har viden om, hvorvidt det nogensinde i historisk og præ historisk tid (altså op til de 2-300.000 år vi har hængt ud) er lykkedes nogensomhelst at fjerne eksempelvis hash fra urtehaven? Det er i min optik et mega gimmick og psykogrineren at sende jyske politiaspiranter ind i storbyen i kampuniform og bekæmpe civil ulydighed. Knipler og tåregas mod brosten og molotovs. Bare for træningens skyld. Vi ved jo hvor sedlerne forsvinder hen som det ser ud nu. Dén detalje er nok værd at bemærke.

Unity in diversity - Enhed i forskellighed (mangfoldighed).

- Og ja, en psykose kan vel betragtes som en slags evighedstrip. Der må et stærkt modtræk til mod verdens forstrædeligheder, for lidt og for meget... Bare mi lille mening...

Insane psychedelia user!

Lige mine ord - da jeg havde gang i psykosen handlede det meget om at det var ulovligt det jeg havde gang i.

Junior medlem

I øvrigt tror jeg heller ikke, at man har en klar diagnose for den omtalte "hashpsykose".

Der er nok snarere tale om, at hvis unge udvikler en eller anden psykose, og at de tilfældigvis ryger hash, ja så må det selvfølgelig være en hashpsykose. Hvis de samme unge tilfældigvis drikker alkohol, så har psykosen selvfølgelig intet at gøre med sprutten.

Jeg tror først og fremmest, at "hashpsykose", er et nyt eksempel på den så velkendte skræmmepropaganda.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Buuuuuh. Han er så fucking bøs. Han har selv en psykose - han lukker utvivlsomt kun lort ud. Og han betaler hverken skat eller licens. Han ryger selv hash hver dag, som han køber af politiet. Han skulle omskæres fra den offentlige debat. Gå hjem, mand!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Jeg er 100 % sikker på at en depression udløst af et evt. overforbrug af cannabis i visses øjne anses som en hashpsykose.
Ligeledes hvis folk har en så dårlig oplevelse at de, kva dårlig oplysning, vælger at kontakte myndigheder hvis de har en dårlig oplevelse (bad trip).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Har ladet mig fortælle at man næsten ikke ser hashpsykoser i lande hvor det ikke er i medierne, nogen der ved om det er rigtigt?
Kunne godt forestille mig at der er noget om det, har hørt i dokumentarer at der skulle være færre der får badtrips i lande hvor det er lovligt og man ikke skal være noia overfor at politiet sparker døren ind for lidt tobak.

Dette har jeg også tit spekuleret over. Jeg tror i høj grad at tanken om at blive psykotisk, få evighedstrip eller lignende kan gå ind og sætte gang i processen, netop fordi man selv tænker det igang.. Det interessante er jo, hvorvidt man overhovedet ville få slynget sig selv ind i en ond tankemæssig spiral, hvis man ikke var klar over "risikoen" til at starte med?

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har, lige som det meste af befolkningen, heller ikke læst rapporten og kan derfor ikke sige noget konkret om det; men statistik er jo blot en matematisk form for løgn, som min gamle matematiklærer sagde. Der kan jo være sket ændringer i den måde man kategoriserer de såkaldte hashpsykoser på - det kunne være noget så banalt som større bevilliger til behandlinger og deraf følgende flere indlæggelser.

Jeg husker i dokumentarfilmen "The Union - the business behind getting high" at de nævner noget i den stil. Det er antallet af unge der bliver afhængige af hash, som stiger voldsomt - og så viser det sig at være fordi behandlingspraksis har ændret sig til at man automatisk er erklæret afhængig hvis man søger hjælp (eller noget i den stil - det er taget frit fra hukommelsen)...

Tom(hjerne) BÆ-nke benytter bare det faktum at det meste af befolkningen alligevel kun læser overskrifterne og så er budskabet jo at hashpsykoserne er i vildt udbrud, så vi kan da på ingen måde forsvare at prøvelegalisere noget så sindsygt...
Men han har generelt en meget ubehagelig tendens til at ophøje sine egne meninger til faktum og afvise alle andres mere eller mindre veldokumenterede kilder, som værende forkerte - uden andet grundlag end at henvise til hans egne meninger... Men hans hjerne drejer jo heller ikke langsommere rundt, nu den ikke er fedtet ind i sådan et lag klister pga. hashrygningen... eller :lol:

:offtopic: Er det i øvrigt bare mig eller er det som om man har optrappet politiinsatsen, retorikken i de medierne som er imod osv her på faldrebet? Med de tiltag der sker i USA for tiden, så er det jo et spørgsmål om tid før EU og DK alligevel falder til patten og bløder op. Så det er som om man lige skal have brændt alt krudtet af her til sidst :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat

Dette har jeg også tit spekuleret over. Jeg tror i høj grad at tanken om at blive psykotisk, få evighedstrip eller lignende kan gå ind og sætte gang i processen, netop fordi man selv tænker det igang.. Det interessante er jo, hvorvidt man overhovedet ville få slynget sig selv ind i en ond tankemæssig spiral, hvis man ikke var klar over "risikoen" til at starte med?

Snakkede en gang tripsitting med en gammel hippie, og han fortalte at hvis man skal tripsitte folk som aldrig har prøvet det før og intet aner om det, skal man lære dem et mantra på et par linier. Og så forklare dem at hvis de messer det mantra hvis de får badtrip vil det gå væk igen. Jeg har aldrig turde prøve det, men han virkede meget overbevidst.
Kunne da godt forestille mig at der kunne være noget om det for nogen. Hvis man tror man kan, så kan man. Som min gamle skt. bernhard som var vokset op sammen med katte og ikke vidste at den ikke kunne gå på bordet, og derfor gik på bordet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]