Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 17:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Bekæmpelsen af hash har ikke ført nogen steder hen. Bander med liv og lemlæstelse på samvittigheden tjener styrtende og politiets ressourcer spildes på en forgæves kamp. Legalisér hashen.

Inspirationen til dette indlæg kommer fra den kendsgerning, at jeg i øjeblikket er vidne til årets højeste antal af spiritusbranderter – samt nyheden om hashlegalisering i Uruguay. Dertil kommer FN-nævnets oplysninger om, at et halvt århundredes forsøg på at komme hashforbruget til livs, er slået fejl. Angiveligt findes der i dag 162 millioner hashbrugere på verdensplan.

I det følgende udtaler jeg mig som privatperson og ikke på politiets vegne.

For jeg er stolt over at være ansat i et af verdens bedste politikorps. Siden min ansættelse i politiet, har jeg været drevet af lyst og gåpåmod til at hjælpe andre. Være til rådighed for de mennesker, der en sjælden gang i deres levetid har brug for politiets hjælp. Ofre for voldsforbrydelser, røverier, tyverier, tilskadekomster, men også som samfundets ’skraldespand’ i de situationer, hvor alle andre har givet op – eller er gået hjem for i dag. Derfor har jeg i knap fire år arbejdet med rocker- og bandekriminalitet. En gruppe af organiserede kriminelle, der står bag drab, vold, røveri, tyveri, afpresning m.m. Udover dette synderegister er de ofte bagmænd til den omfattende hashhandel i Danmark.

Denne åbenlyse – ofte utryghedsskabende – hashhandel giver en styrtende indtjening. For disse mennesker er hashhandlen et levebrød, og i samme moment med til at finansiere og eskalere en verserende bandekrig med adskillige liv på samvittigheden. Deres kunder er ikke kun unge rødder i hættetrøjer og hængerøvsbukser. Det er helt almindelige danskere fra alle samfundslag og i alle aldre. Som virkeligheden er i dag, er disse mennesker tvunget til at gøre forretning med dybt kriminelle mennesker. De er p.t. tvunget ud i et hårdt miljø, hvor købeloven er sat ud af kraft – til fordel for en barsk og kriminel junglelov med vold og dummebøder som hverdagskost.

Dansk politi bruger, som bekendt, i disse nedskæringstider enorme ressourcer på omfattende og bekostelige hashefterforskninger. På samme tid kan man dagligt læse om en eksplosion i gaderøverier, umotiveret vold, kriminelle banders afpresning af private forretningsdrivende og ikke mindst manglende ressourcer til at ransage asylcentre efter tyvekoster. Forbrydelser, der efterlader de forurettede med en krænket retsbevidsthed.

Lige siden hash, med en flok blomster- behængte unge, gjorde dens indtog ved Storkespringvandet i 60erne har det politiske forbud og den politimæssige indsats ikke haft den ønskede effekt. Dette skyldes i høj grad, at hash ikke adskiller sig fra andre produkter på det frie marked, når det kommer til udbud og efterspørgsel. Det bedste eksempel er, at end ikke beslaglæggelse i 100 kg-klassen påvirker prisen på gadeplan. Fjerner man en pusher fra gaden, står den næste klar til at overtage den indbringende forretning.

I praksis betyder det, at når politiet f.eks. presser rockerne i Pusherstreet, sker der en destabilisering af de kriminelle hierarkier – og indvandrerbanderne ser det som en mulighed for at få en del af hash-kagen. Metoden er vold, og statistikkerne og udviklingen i bandekrigen taler deres tydelige sprog. Jeg skal være den første til at erkende, at en legalisering ikke vil fjerne bandeproblemet i København. Men det vil fjerne den absolut letteste indtægtskilde for organiserede kriminelle – og et af de sværeste områder at efterforske for politiet. I Danmark har vi en lang og skræmmende alkohol- tradition. De danske unge har år efter år verdensrekord i druk. Alkohol er socialt accepteret og indtages i forbindelse med stort set alle begivenheder og højtider. Konsekvenserne og de offentlige udgifter i denne forbindelse taler for sig selv.

Min empiri fra det københavnske natteliv siger mig, at alkohol er et af de værste rusmidler, når det kommer til at forårsage skade på andre mennesker. Dette burde være det vægtigste argument i debatten om forbud. Forbuddet af hash og kriminaliseringen af brugerne virker derfor en anelse arbitrært.

På baggrund af ovenstående skulle man måske iagttage udviklingen i Uruguay og andre lande med en mere liberal lovgivning. Måske er tiden inde til en forsøgsordning med en form for legalisering af hash i Danmark. I den forbindelse kunne man måske overveje muligheden for at hæve straffen for forbrydelser begået i påvirket tilstand.

En del af de frigivne ressourcer kunne med fordel – som med alkohol og tobak – bruges til oplysning og afvænning. I stedet for som nu, hvor man paradoksalt nok ødelægger (mis)brugernes liv endnu mere ved at smide dem i fængsler; hvor forbuddet, ifølge udtalelser fra personale og tidligere indsatte, ikke kan – muligvis ikke ønskes – håndhævet.

http://www.b.dk/kommentarer/politibetje ... ig-forbudt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Det er dejligt at se at de der med blink på vognen også kan tænke selv.

Stodder
Brugeravatar

Dejligt at se et velargumenteret, velformuleret og ikke mindst et utrolig fornuftigt indlæg fra en politimand.
Desværre er politikerne som regel fuldstændig blottede for fornuft på dette område...

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
En lille opfølgning på denne artikel:
Citat:
SF: Vi bliver nødt til at undersøge legalisering af hash

En politibetjent ved Københavns Politi kommer i dagens Berlingske med et opråb til politikerne: Legaliser hash! Men er de med på ideen?

Svaret er ikke soleklart, mener SFs retsordfører, Karina Lorentzen. SF er ikke klar til at svare ja eller nej på spørgsmålet, men retsordføreren appellerer til, at der bliver nedsat en fordomsfri kommission bestående af førende eksperter, som ser på fordele og ulemper.

- Vi bliver nødt til at se på, hvilke nye redskaber vi kan få i bekæmpelsen af vores stigende forbrug af hash og hårde stoffer. Jeg synes også, at vi skal se på nogle af de legaliseringsmodeller, som vi ser rundt omkring i verden, siger Karina Lorentzen.

I Holland har man de såkaldte 'coffee shops', og i Uruguay har man for nylig gjort det lovligt at producere, sælge og ikke mindst bruge hash. Karina Lorentzen ser det som en fordel, at man kommer i kontakt med misbrugerne, når de køber hash på et legaliseret marked. Hun mener også, det er positivt, at man afholder folk fra at gøre noget kriminelt og handle med kriminelle.

Debatten raser lige nu på bl.a. BTs Facebook-side, efter Dan Bjerregaard, politiassistent ved Københavns Politi, har skrevet en kommentar i dagens udgave af Berlingske. Her lufter han sin egen holdning - ikke politiets - og lister en række argumenter for, hvorfor hash skal legaliseres i Danmark.

En af Dan Bjerregaards pointer er, at en legalisering af hashen vil fjerne det største indtægtsgrundlag for kriminelle grupperinger som rockerne og andre bander. Men det mener Karina Lorentzen ikke er et argument for, at hash skal legaliseres.

- Jeg er ikke i tvivl om, at banderne bare vil finde noget andet at slås om, fordi de vil have nye indtægtskilder, siger retsordføreren og fortæller, at hun frygter, at en legalisering af hash vil føre til et eskaleret forbrug af hash, som kan være ødelæggende for mange danskere.

I Liberal Alliance er man modsat SF klar til at indføre en forsøgsordning med det samme.

- Vi mener, at man bør legalisere hash over en 2-årig periode og derefter vurdere de retspolitiske og sundhedspolitiske konsekvenser. Ved at legalisere hash frigør man resurser hos politiet og tager hashmarkedet ud af hænderne på kriminelle, siger Liberal Alliances retsordfører Simon Emil Ammitzbøll, som er enig med Karina Lorentzen i, at det er positivt, hvis man afkriminaliserer en 'almindelige' mennesker.

Han roser politiassistent Dan Bjerregaard for at turde sige sin mening i kronikken.

- Det er fint, at der er nogen fra politiets egne rækker, der bryder tabuet og prøver at råbe mine politiske kolleger op, siger Simon Emil Ammitzbøll.

Socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen, ændrer ikke synspunkt, selvom Dan Bjerregaard taler varmt for en legalisering af hash. Hun kan ikke få øje på nogen fordele.

- Hash giver problemer for rigtig mange mennesker, og så mener jeg ikke, at vi skal bøje af for kriminelle bander, siger hun.

Trine Bramsen tilføjer, at det er nødvendigt med et internationalt samarbejde i bekæmpelsen mod hash. Hun appelerer også til køberne af hash, som hun mener er med til at støtte et kriminelt foretagende.

Kilde: http://www.bt.dk/krimi/sf-vi-bliver-noe ... ng-af-hash

Glædelig jul allesammen, og god ryger :) :peace:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Citat:
Hun appelerer også til køberne af hash, som hun mener er med til at støtte et kriminelt foretagende.

Som koeber appelerer jeg til Trine om at arbejde for en mere liberal lovgivning, saa jeg ikke behoever at stoette et kriminelt foretagende. Det er da saa let. Saa laenge politikerne sikrer pusherne en sikker indtaegskilde med hoej profitmargen, saa er det da klart de holder sig til.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen, ændrer ikke synspunkt, selvom Dan Bjerregaard taler varmt for en legalisering af hash. Hun kan ikke få øje på nogen fordele.

- Hash giver problemer for rigtig mange mennesker, og så mener jeg ikke, at vi skal bøje af for kriminelle bander, siger hun.

Arrgh den uintelligente gås ville ikke få øje på fordele selvom nogen slog hende oven i hovedet med dem - for hun fremlægger altid sin mening som fakta, uanset hvor mange eksperter med årtiers erfaring fra den virkelige verden prøver at forklare hende hvordan det hænger sammen... En rigtig skidt egenskab, som politiker :-(

Det handler jo netop ikke om at bøje af for kriminelle bander; men om at masser af helt almindelige mennesker dagligt kriminaliseres på grund af en lov, der blev vedtaget for over 50 år siden - i øvrigt på et ret tvivlsomt grundlag. Allerede dengang var der mange kritiske røster og der er bestemt ikke blevet færre med tiden - og trods masser af forskning på området siden, er det ikke lykkedes at bevise entydigt at hash er mere skadeligt end fx alkohol...
At banderne så ville miste hovedparten af deres indtægtskilder fra den ene dag til den anden er jo bare en bonus for samfundet - og ja de vil muligvis skifte forretningsfokus; men som alle andre erhvervsdrivende, så vil mange sikkert også bukke under hvis markedet pludselig forsvinder... Hvordan kan det være negativt?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den 7. dimension
Hvor er det dog dejligt at se. Til tider kan det sgu være svært at se hvem nogle politikere kæmper for. Man kan jo gå og tro at det altid er folket, som det efter min mening i hvert fald også bør være, men det er sgu tvivlsomt om det ikke blot er magtliderlige individer der kæmper for deres helt egen personlige holdning. :)
Stor respekt til Hr. Politibetjent for at turde stå frem og sige sin mening :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Ja, der er da nogle betjente der er fornuftige nok.
(Ved godt jeg har nævnt det i en tidligere tråd, men vudere det til stadig at være aktuelt)
En gut jeg engang røg bonghoveder med, da vi var unge, blev betjent.
Har fortalt mig at han er helt og aldeles uenig, med regeringens(den forrige) holdning til cannabis.
Min gamle bongkammerat går ind for en legaliserng, men holder sin kæft pga hans arbejde.
Thumps up til betjenten i denne tråd :D

-John Rooney.

Dedikeret medlem

sikke en fornuftigt politi mand, tænk hvis han var justits minister :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]