Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 23:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey, tjek den her nye, lækre hjemmeside ud http://hashfakta.dk/ og læs den her artikel http://modkraft.dk/artikel/danske-polit ... hjemmeside
Det er en god opsummering af hvor debatten står i øjeblikket i DK :) "flere end 2.000 danskere i år har fået frataget kørekortet på grund af hashrygning til trods for at flere eksperter afviser, at der findes dokumentation for, at de er til fare for trafiksikkerheden." fucking. sindsygt.

Citat:
Den danske debat om hash er præget af fordomme og uvidenhed.

Det fremgår af den nye hjemmeside Hahsfakta.dk, som blandt andet sætter kritisk fokus på danske politikeres argumenter imod en legalisering af det populære rusmiddel.

På hjemmesiden, der er lavet af en forening med samme navn, kan man læse udtalelser fra tilhængere af et forbud mod hash stillet op overfor internationale videnskabelige undersøgelser af de påståede skadevirkninger ved hampplanten samt erfaringer med afkriminalisering i udlandet.

Det går ud over Morten Bødskov (S), Rasmus Jarlov (K) samt Pia Kjærsgaard og Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti.

Og resultatet er ikke imponerende.

– Vores gennemgang viser, at modstanderne af en legalisering af hash slipper af sted med udokumenterede påstande i den offentlige debat. Argumenterne for at bruge milliarder af skattekroner på kriminaliseringen af de mange danskere, der nyder hash er simpelthen uden hold i virkeligheden, siger Johan Sørensen fra Hashfakta.dk.

Besøg hjemmesiden Hashfakta.dk her.

En levende debat
Den nye hjemmeside lanceres på et tidspunkt, hvor debatten om legalisering af hash er på både den politiske og mediemæssige dagsorden i både Danmark og udlandet.

Debatten har for alvor tager fart efter det sydamerikanske land Uruguay, som det første i verden, den 10. december besluttede, at lovliggøre produktion og salg af cannabis.

Læs artiklen »Uruguay lovliggør produktion og salg af cannabis« hos Modkraft.

Det opsigtsvækkende initiativ har potentiale til at undergrave hele FN-systemets nul-tolerancepolitik overfor det populære rusmiddel og kommer kort tid efter, at det amerikanske justitsministerium har afvist, at gribe ind overfor de staterne Washington og Colorado, som har ligeledes har legaliseret cannabis.

Læs artiklen »Eric Holder Says DOJ Will Let Washington, Colorado Marijuana Laws Go Into Effect« hos Huffington Post.

Læs artiklen »Uruguay faces UN backlash for legalizing pot« hos RT.

Også herhjemme raser debatten.

En artikelserie i dagbladet Information bragt henover de seneste måneder har afsløret, at medicinsk cannabis trods advarsler fra myndighederne for alvor er kommet til Danmark via det illegale marked.

Nye tal Sundhedsstyrelsen offentliggjort i slutningen af november dokumenterer desuden, at den danske »krig« mod hash er uden effekt.

Antallet af hashrygere i Danmark er fortsat stigende og hver fjerde dansker under 25 år har i dag et fast forbrug af hash, mens knap halvdelen af den danske befolkning har prøvet at ryge en joint.

Læs artiklen »’Jeg er blevet min egen læge på et illegalt marked’« hos Information.

Læs rapporten »Narkotikasituationen i Danmark 2013« hos Sundhedsstyrelsen.

Den 22. december stod en politiassistent ved Københavns Politi frem i Berlingske og foreslog en legalisering, mens Folketingets Ombudsmand den 27. december afgjort, at det var forkert, da en kostskole bortviste en elev, fordi han havde røget hash i sin fritid uden for skolens område.

Læs debatindlægget »Politibetjent: Hvorfor er hash stadig forbudt?« hos Berlingske.

Læs artiklen »Ombudsmand: Bortvisning af hashrygende elev var gal« hos Information.

Ligeledes i slutningen af december kunne MetroXpress fortælle, at flere end 2.000 danskere i år har fået frataget kørekortet på grund af hashrygning til trods for at flere eksperter afviser, at der findes dokumentation for, at de er til fare for trafiksikkerheden.

Læs artiklen »2.000 hashrygere har mistet kørekortet uden grund« hos Modkraft.

Civilsamfundet skal på banen
På Hashfakta.dk sættes den danske debat i et internationalt perspektiv.

Her finder man udover links til de nyeste tal, videnskabelige undersøgelser og rapporter fra ind- og udland, også en indgang til de mange uafhængige tænketanke og lobbygrupper, der rundt omkring i verden arbejder imod forbuddet mod hash.

Formålet med hjemmesiden er at give medier, meningsdannere og almindelige mennesker i Danmark en nem og hurtig adgang til aktuel og faktuel viden inden for emnet.

Håbet er, at det kan være med til at give en mere saglig debat om fordele ved en legalisering frem for at fortsætte med at bekæmpe et rusmiddel, der i mange henseender er mindre skadeligt end alkohol.

For mens hovedårsagen til opretholdelsen af et totalforbud mod hash skal findes i FN's konventioner mod stoffer fra 1961, som Danmark har underskrevet, så viser et besøg på Hashfakta.dk, at det er både muligt og fornuftigt, at indføre en mere tolerant politik.

– Hvis man kigger rundt om i verden, så er det tydeligt, at det mange steder kun er et spørgsmål om tid før en legalisering er en realitet. Spørgsmålet er ikke så meget om det sker, men mere hvordan det skal ske i praksis, vurderer Johan Sørensen.

– Det eneste det kræver er politisk mod. Her kan civilsamfundet, også i Danmark, spille en konstruktiv rolle, mener talspersonen for Hahsfakta.dk.

SF vil undersøge erfaringer med legalisering
Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation ønsker og har i flere omgange søgt Justitsministeriet om tilladelse til lave en forsøgsordning med kontroleret salg af hash i hovedstaden.

Regeringen med Socialdemokraterne i spidsen har indtil videre afvist forslaget.

Men der er ikke 100 procent enighed i regeringen.

Således ønsker SF en kommission nedsat, som kan undersøge mulighederne for alternativer til nultorelancepolitikken.

Partiets retsordfører ønsker blandt andet, at kigge nærmere på erfaringerne med legalisering i udlandet.

– Vi bliver nødt til at se på, hvilke nye redskaber vi kan få i bekæmpelsen af vores stigende forbrug af hash og hårde stoffer. Jeg synes også, at vi skal se på nogle af de legaliseringsmodeller, som vi ser rundt omkring i verden, siger Karina Lorentzen til avisen BT den 28. december.

Læs artiklen »SF: Vi bliver nødt til at undersøge legalisering af hash« hos BT.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
rigtig god lille hjemmeside, tak Homo Superior ! nu skal der fandme læses :D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Dejligt at se noget godt indhold! Tak for linket. Den ryger lige i bogmærkerne.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Fin hjemmeside, skal da helt sikkert deles rundt omkring på nettet.

edit: forøvrigt, nogen der ved hvordan man kontakter dem?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
En info side om hash som ikke er styret af sundhedsstyrelsen. Nice.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Den venstrefløj ak ak :hm:

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Nu kan hele siden ikke indlæses, fordi jeg er på et dårligt netværk, men jeg vil gerne se noget dokumentation på, at halvdelen af unge ryger hash jævnligt. Når det er hashfakta, er det vigtigt, at det de skriver er 100% sandt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu kan hele siden ikke indlæses, fordi jeg er på et dårligt netværk, men jeg vil gerne se noget dokumentation på, at halvdelen af unge ryger hash jævnligt. Når det er hashfakta, er det vigtigt, at det de skriver er 100% sandt

Hvor ser du den påstand? Lad mig citere fra siden:
Citat:
Den procentvise andel af de 16-44-årige, der sidste måned, sidste år og nogensinde har brugt cannabis er i perioden 1994 – 2013 vokset konstant: 44,2 procent af de adspurgte har prøvet det, mens tallet er knap 46 procent for de unge voksne i aldersgruppen 16 til 34 år.

I 2013 oplyser 24 procent af de unge under 25 år at have et aktuelt brug af hash (oplyser at have brugt hash inden for det sidste år), hvilket er en stigning sammenlignet med i 2010, hvor 19 procent angav et aktuelt forbrug.

Der henvises til denne rapport fra sundhedsstyrelsen, hvorfra tallene stammer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

forøvrigt, nogen der ved hvordan man kontakter dem?

Check https://www.dk-hostmaster.dk/index.php? ... bmit=S%F8g

Det viser sig at vaere den samme adresse som dem der driver modkraft.dk , saa mon ikke det er nogle af de samme folk?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den venstrefløj ak ak :hm:

Kan du uddybe det? Legalisering af hash er ikke noget som kun har fortalere paa venstrefloejen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan jeg da.
Mener at det jeg så, på de 5 min jeg brugte derinde, lugter langt væk at venstrefløj.
Præcis! - venstrefløjen burde ikke have patent på legaliseringsspørgmålet imo.

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Både Liberal Alliance og Venstres Ungdom er fortalere for fri hash.

Jeg er i øvrigt uforstående overfor at sammenkæde hjemmesiden med venstrefløjen. Jvf. deres formål:
Citat:
HashFakta.dk er lavet af en forening af samme navn, der arbejder for at kvalificere den danske debat om legalisering af cannabis.

Formålet med hjemmesiden er at gøre den nyeste viden om cannabis nemt tilgængelig for debattører, medier og befolkningen i almindelighed.

Vi belyser, at mens et flertal i Folketinget afviser en forsøgsordning med legalisering i København, så har adskillige lande i Europa og Latinamerika, samt flere stater i USA, allerede afkriminaliseret cannabis.

På HashFakta.dk kan du få et overblik over internationale, regionale og nationale myndigheder, NGO’er og uafhængige tænketankes undersøgelser af og holdning til emnet.

Vi ønsker at medvirke til, at den danske diskussion sættes i et internationalt lys og i højere grad tager udgangspunkt i saglighed fremfor fordomme og følelser.

Det er en side, der koncentrere sig om "faktacheck" af politiker-udtalelser, og at formidle faktuel, forskningsbaseret viden om cannabis, herunder erfaringer fra andre lande mht afkriminalisering og legalisering af cannabis. Cannabispolitik er naturligvis et politisk spørgsmål, men videnskab og erfaringer er ikke politik.

Junior medlem
Brugeravatar

Mener at det jeg så, på de 5 min jeg brugte derinde, lugter langt væk at venstrefløj

Hvor ser du præcis de røde aftryk Georg?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Menneskelig frigørelse er et typisk venstrefløjsprojekt. Så Georg har nok ret. Urugausys præsident er også Marxist, såehh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I modsætning til liberalismens minimalstat...? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det kan man vel godt sige.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mener at det jeg så, på de 5 min jeg brugte derinde, lugter langt væk at venstrefløj

Hvor ser du præcis de røde aftryk Georg?

Ser det bla i deres artikel om kommunal politik og Danskerned parti.

Fremskridtspartiet (hvis nogle kan huske det parti) gik ind for legalisering af cannabis.
Ligger ikke hovedet på blokken, men mener engang at have hørt en DFU'er, gå ind for fri hash.

-John Rooney.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Er det ikke højrefløjen du nævner der? Fremskridtspartiet og DFU er vist en del ovre til det højre, eller er det bare mig der ikke fatter politik? :|

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det kan man vel godt sige.

For at kneppe fluen fuldstændig til døde... Nej det kan man da ikke sige. Jeg er ikke enig i, at frigørelse er et typisk venstrefløjsprojekt. Det liberalistiske projekt er i høj grad et frigørelsesprojekt: fra staten, fra indblanding i privatlivet.
Definitionen af "et frigørelsesprojekt" er selvfølgelig også relevant her. Er socialdemokratisme eller kommunisme et frigørelsesprojekt? Ikke fra staten, nærmere det omvendte i den sammenhæng. Måske fra kapitalismen, markedskrafterne, undertrykkelse etc...

Citat:
Er det ikke højrefløjen du nævner der? Fremskridtspartiet og DFU er vist en del ovre til det højre, eller er det bare mig der ikke fatter politik? :|

Nej det er bare Geo der roder rundt ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lige præcis.
Mener bare bare snakken gik på, om legaliseringspørgsmålet kun var for venstrefløjen..
Kan sagt ens være mig der har misforstået det :D

-John Rooney.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]