Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 01:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://www.b.dk/kultur/raat-narko-magasin-rammer-gaden-bogstaveligt-talt

Fantastisk tiltag! Kan kun se gode ting komme ud af det her! :gud:

Citat:
Råt narko-magasin rammer gaden - bogstaveligt talt

Nyt narko-magasin vil skabe debat om forholdene for stofmisbrugere og give dem et alternativ til kriminalitet og prostitution.

Et helt nyt kulturmagasin har ramt gaden i København. Bogstaveligt talt. Fra og med i dag er Magasinet ILLEGAL! er nemlig Danmarks første narkotika-magasin solgt af narkomaner på gadeplan.

Formålet med udgivelsen er at give stofmisbrugerne en sideindtægt og dermed et alternativ til kriminalitet og prostitution, som ellers plager det københavnske narkomiljø særligt på Vesterbro. Af de 30 kroner, som magasinet koster i gadehandlen, går de 20 kroner til gadesælgeren selv. Inspirationen er hentet hos den populære hjemløseavis, Hus Forbi, som er udgivet siden 1996.

»Vi håber på at kunne gøre stofbrugerne en smule mindre kriminelle og samtidig give dem mere værdighed i tilværelsen,« siger ILLEGAL!s ansvarshavende redaktør, Vesterbro-iværksætteren Michael Lodberg Olsen, som har stået bag en række projekter med og for stofmisbrugere.

Nixon og narkokarteller

I første nummer af ILLEGAL! kan man blandt andet læse om Mexicos blodige narkokrig og kartellernes lokale udgave af gangsterrap, musikgenren narcocorridos.

Det lille, indbundne sort/hvid-magasin fortæller også historien om, hvordan USA uden synderlig succes har brugt omkring en trillion dollar på »krigen mod narko«, siden daværende præsident Nixon blæste til kamp mod stoffer i 1971. En tabt krig, der har varet i mere end 40 år, skriver magasinet.

Ud over fotokollager og billeder fra stofmisbrugernes liv på gaden indeholder ILLEGAL! også debatindlæg og information om narkomisbrug og -bekæmpelse.

»Det er ikke et blad, der handler om hvor synd det er for stofbrugerne. Det er snarere et forsøg på at vise en kultur, som eksisterer under overfladen i Danmark,« siger Michael Lodberg Olsen.

Han har i årevis arbejdet for at forbedre forholdene for stofmisbrugere og for at få indført fixerum i Danmark. Blandt andet stod han bag det mobile fixerum på Vesterbro, Fixelancen, som endte med at blive overtaget og ført videre af Københavns Kommune.

Vil afkriminalisere stofbrugere

ILLEGAL!s mere langsigtede mål er en total afkriminalisering af stofbrugere – ikke selve stofferne, men brugeren. I alle velfærdssamfundets tilbud bliver brugere af stoffer nemlig betragtet som kriminelle, og det bør laves om, mener Michael Lodberg Olsen.

»Stofbrugerne på Vesterbro er nogle af de mest udsatte mennesker i Danmark. De er konstant på jagt efter stoffer og skal hele tiden skaffe penge til næste fix. Samtidig skal de kigge sig over skulderen og passe på, at de ikke bliver taget af politiet. Det sætter dem under et enormt pres, som ville forsvinde, hvis man afkriminaliserede det at være stofbruger. I stedet for en politiopgave ville narkobekæmpelse blive en sundhedsmæssig opgave,« siger han.

Èn måde kunne for eksempel være at lovliggøre besiddelse af stoffer til eget forbrug, mener han.

Første nummer af ILLEGAL! er trykt i 5.000 eksemplarer og sælges fra i dag på gader og stræder i København. Magasinet skrives, redigeres og layoutes udelukkende af frivillige og udgives med støtte fra private bidrag og sponsorer som for eksempel det velkendte skate- og streetwear brand, ALIS.

Næste nummer af ILLEGAL! er allerede i støbeskeen, og det er redaktionens håb, at magasinet kan udkomme fire gange om året.

http://www.information.dk/471476
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/09/06/101520.htm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Det er fanme i orden, håber jeg løber ind i en sælger.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Fantastisk tiltag, håber det bliver en succes.

Dedikeret medlem

Ja det krydser jeg også fingre for.

Medlem

Interessant tiltag. Jeg er dog skepsis i forhold til om dette bliver en succes. Hvorfor skulle den almindelig dansker støtte en narkoman, nu hvor de støttede penge går til narko hvilket egentlig bare er at støtte en kæmpe kæde af kriminalitet?

Jeg ville klar foretrække hvis man gjorde en indsats i form at få nogle af de mennesker væk fra stoffer.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
det er jo ikke som sådan stofferne der er problemet, men i langt højere grad den kriminalitet som narkomanen må begå for at få råd til sit fix... Det er klart det mindste af to onder synes jeg... Men du kan godt have ret i succesen slet ikke er givet, jeg har dog på fornemmelsen at det kommer på det helt rigtige tidspunkt og jeg er meget håbefuld :)

Medlem

Du har ret i at hvis stoffer var noget man tog der hjemme i sin lejlighed på vesterbro og derudover gik på arbejde, så er stofferne jo næsten ikke problem for det lokale samfund.

I dette tilfælde med narkomaner på Vesterbro er det stofferne der er det overordnede problem, både hvordan der drives handel, hvilket er ødelæggende for turisme samt tryghed, derudover den kriminalitet som narkomaner begår også et kæmpe problem.
Men det generelle problem er vel at der er så mange afhængige. I min optik må det fornuftige valg være at tage fat om roden på problemet og gøre noget ved denne afhængighed.
Jeg kan dog sagtens se fornuften ved dette initiativ, er også fan af fixelance, da det bestemt er et lille skridt mod mindre kriminalitet på Vesterbro og en større opmærksomhed samt værdighed til narkomanerne.

Jeg synes denne artikel er aktuel i forhold til denne sag og omhandler vesterbrohoteller der klager over pushers eksistens og opførsel http://politiken.dk/turengaartil/rejsen ... -politiet/

Medlem
Brugeravatar

Det skal sælges fire gange om året... Det havde været bedre med en gang om måneden! Det ville skabe mere aktivitet til misbrugerne at engagere sig i andet end deres tilvandte livsstil, samt at det selvfølgelig ville kunne forse dem mede større indtægter på længere sigt, såhvidt at der selvfølgeligt findes et marked for bladet, hvilket der om nogle steder burgte gøre i KBH...

Medlem
Brugeravatar

Du har ret i at hvis stoffer var noget man tog der hjemme i sin lejlighed på vesterbro og derudover gik på arbejde, så er stofferne jo næsten ikke problem for det lokale samfund.

I dette tilfælde med narkomaner på Vesterbro er det stofferne der er det overordnede problem, både hvordan der drives handel, hvilket er ødelæggende for turisme samt tryghed, derudover den kriminalitet som narkomaner begår også et kæmpe problem.

Og HVORFOR er stofferne et problem? Jo det er de fordi der medfølger hjemløshed, kriminalitet osv. Hvorfor opstår disse problemer? Fordi stoffer? Nej vel? Fordi stofferne er ulovlige og derved meget dyre, hvilket betyder at narkomanerne bliver nød til at begå kriminalitet og i nogle tilfælde blive hjemløse for at betale for deres stoffer.

Hvad har vi fundet ud af her? At det ikke er stofferne, men kriminaliseringen heraf, der er problemet.

Men det generelle problem er vel at der er så mange afhængige. I min optik må det fornuftige valg være at tage fat om roden på problemet og gøre noget ved denne afhængighed.

Hvis problemet er afhængighed, hvad er så denne afhængigheds rod? Der er vel ikke et alsidigt svar på spørgsmålet, og man kan derfor ikke bruge denne udtalelse til noget da der kræves individuelle tiltag for de enkelte afhængige, og for rigtig mange af de afhængige er ikke-afhængighed ikke en realistisk løsning.

Eftersom det er et videnskabeligt faktum at det mest vanedannende, og også oftest omtalt som det mest problematiske, stof, heroin, ikke har nogen negative medicinske bivirkninger overhovedet, dvs. en heroinafhængig person fungerer omtrent som en ikke heroinafhængigperson, så vil jeg mene at afhængighed i sig selv ikke udgør noget egentligt problem. Følger man denne logik, så kommer man igen til konklusionen at problemerne ikke er skabt af stofferne eller brugen deraf, men af den forbudspolitik som føres på området.

Roden til de problemer der forbindes med stof(mis)brug er selve lovgivningen, og det er derfor lovgivningen der bør "tages fat om."

Der er selvfølgelig stoffer der i sig selv fører til problemer hvis og når de indtages dagligt. Selv hvad angår disse stoffer er der dog absolut intet der tyder på at forbud gør situationen bedre, tværtimod.

Jeg kan dog sagtens se fornuften ved dette initiativ, er også fan af fixelance, da det bestemt er et lille skridt mod mindre kriminalitet på Vesterbro og en større opmærksomhed samt værdighed til narkomanerne.

Jeg synes denne artikel er aktuel i forhold til denne sag og omhandler vesterbrohoteller der klager over pushers eksistens og opførsel http://politiken.dk/turengaartil/rejsen ... -politiet/

At sætte flere betjente på gaden vil føre til at stofhandlen skifter geografisk position. Ikke andet. Handlen vil muligvis drives endnu længere "under jorden" og narkomanerne vil få endnu ringere forhold at leve under. Mission accomplished!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]