Hvor meget amf skal jeg tage første gang? Kan jeg blande svampe og E?
Brugerne deler ud af deres erfaringer med stoffer på den kontroversielle hjemmeside psychedelia.dk. Ekspert savner faglig kvalificeret indblanding - brugerne selv mener, at hjemmesiden redder liv.
Brugerne kalder sig 'loveismydrug', 'bindegal' og 'blåelefant', når de skriver om deres erfaringer med blandt andet ecstasy, heroin og LSD.
De deler erfaringer om nye stoffer, dårlige trips, hvilke vægte er de bedste at veje sit stof på, hvilke rusmidler der ikke skal blandes sammen og hvor store mængder af de forskellige stoffer man skal tage, hvis det er første gang.
Livsfarligt trods forholdsregler
Tonen er kærlig, omsorgsfuld og vidende. Næsten som hvis man skrev til en læge, der også var ens gode ven. Men brugerne skælder også hinanden ud, hvis de har taget stoffer og mængder, de ikke kendte til.
Folkene bag siden er heller ikke blinde for stoffernes potentielle bagside, og under punktet 'Medaljens bagside' diskuteres de vanskelige sider og negative konsekvenser ved brug af stoffer. Der bliver også advaret om urene stoffer og folk laver opslag, når nogle er døde af overdoser.
-Vi har haft kedelige erfaringer med morfinlignende præparater, hvor selv erfarne folk er døde. Det kan være livsfarligt, selv om man tager sine forholdsregler, forklarer Anders fra Psychedelia.dk's pressegruppe.
Hemmelig narkologe
Grænsen mellem oplysning og reklame er hårfin, også når det kommer til psykoaktive stoffer.
Det har Psychedelia.dk oplevet ved flere lejligheder. I 2002 blev de udråbt til 'hemmelig narkologe' i gratisavisen Urban, og i 2010 blev de taget op i Folketinget af Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti, der ønskede siden lukket.
-Det er et dilemma, siger Anders.
-For når vi beder folk passe på sig selv, når de tager stoffer, så vil der være nogle derude, der tolker det som en godkendelse af stoffer. Og som bliver inspirerede og måske kommer galt afsted. Det er naturligvis uheldigt, og jeg afviser ikke, at vi er med til at udbrede kendskabet til nogle meget usunde stoffer, siger Anders.
Han tilføjer, at der omvendt også er mange, der får hjælp gennem forummet til at vælge nogle mindre farlige stoffer, end de ellers havde tænkt sig.
-Alene det, at stofferne eksisterer, synes jeg er årsag nok til at tale om dem. Vi anerkender at folk tager stoffer, og vi gør hvad vi kan for netop at informere uden at gøre decideret reklame, siger Anders.
Vil ikke afskrække folk på falsk grundlag
Psychedelia.dk's formål er at informere og oplyse samt at nuancere debatten om rusmidler. De vil ikke opfordre til, at man tager psykoaktive stoffer, men hvis man alligevel har besluttet sig for at prøve et stof, anbefaler de at man sætter sig ind i, hvad det er man har med at gøre.Men de er godt klar over, at det er en vanskelig balancegang. Derfor er der tilknyttet en moderator til hvert eneste forum på siden.
- Vi vil ikke have ry for at være et sted folk kan anvende til på nogen måde at fremskaffe stoffer, men gør hvad vi kan for at være så ren en informationskilde som muligt.
Anders fortæller også at han flere gange har oplevet, at for eksempel meget unge mennesker har skrevet et indlæg om at de overvejer at prøve for eksempel LSD, og at flere af de ældre brugere har rådet dem til at vente, til de blev ældre.
Kend dit stof, dit sind og din dosis
Simon Kastner er 21 år og har brugt Psychedelia.dk gennem 1½ år. Han begyndte at drikke som 15-16-årig, og derfra gik det hurtigt videre til amfetamin og MDMA hver weekend, og det begyndte at gå ud over hans skole.
- Efter at jeg stødte på Psychedelia.dk har mit stofforbrug ændret sig meget. Nu tager jeg MDMA eller LSD til nytår. Hvor jeg før var i en cocktail af alkohol og alle mulige stoffer den aften, holder jeg mig helt fra alkohol når jeg tager stoffer. Så stoffer tager jeg 1-2 gange årligt, det var bestemt ikke tilfældet før i tiden, men der vidste jeg ikke bedre, siger Simon Kastner.
- I starten var Psychedelia en kæmpe øjenåbner. I min omgangskreds var det for eksempel normalt, at man bare sniffede det, pusheren havde. På Psychedelia.dk kunne jeg så læse, at det var vigtigt at kende sit stof, sit sind og dosis. Og at nogle stoffer ikke måtte mixes og at man faktisk skulle holde lange pauser fra det, forklarer Simon Kastner.
Blev kaldt Kloge-Åge
Simon Kastners nye viden fra Psychedelia.dk fik ham til at se med andre øjne på, hvad det var han og hans venner havde gang i. Blandt andet fortalte han folk, der til for-fester ville blande MDMA og amfetamin, at det kan gøre stor skade. Og han har fået de af sine venner, der blander fantasy og øl til at stoppe, da de kan falde i dyb søvn, kaste op og blive kvalt.
- Først blev jeg upopulær og kaldt Kloge-Åge, men de kunne jo selv læse det. Nu er jeg den, de spørger til råds omkring stoffer, når vi er til fest eller er i byen, fortæller Simon Kastner.
Han husker også en oplevelse på en festival, hvor han fik god brug for det, han havde læst på Psychedelia.dk:
- Vi var på festival og en kammerat fik det pludselig meget dårligt psykisk. Vi fik at vide, at han havde taget svampe, men ikke vejet dem først. Vi fik ham til at kaste op, hvilket skulle virke mest psykologisk beroligende, og så fik han en beroligende pille. Vi blev sammen med ham hele eftermiddagen, selvom vi egentlig skulle have været til en koncert, vi glædede os helt vildt til. Det var alt sammen noget, som vi havde læst på Psychedelia.dk, fortæller Simon Kastner.
Han forstår ikke den negative holdning til Psychedelia.dk:
- Jeg kan ikke forstå at Dansk Folkeparti vil have siden forbudt. Det er da netop sådan her, noget folk skal vide. Vi gør det jo alligevel, så det jo fedt nok at vi overlever vores ungdom, siger han, og slutter:
- Jeg vil sige, at siden har reddet mange liv.
Ekspert: Brugernes viden kan koste liv
Trine Ry er leder af Stofrådgivningen i København, som er et behandlingstilbud for unge stofmisbrugere.
Trine Ry benytter selv Psychedelia.dk i professionelt øjemed, eksempelvis hvis der er nye stoffer på markedet.
-Der er rigtig mange fine dialoger derinde og der er rigtigt mange unge, der bruger hjemmesiden. Det ser jeg som et tegn på, at mange unge gerne vil bruge de her rusmidler på en kvalificeret måde, så de får en god fest og ikke kommer til skade, siger hun.
Trine Ry efterlyser dog fagligt kvilificeret indblanding på siden, der kun består af bruger-til-bruger-indhold.
-De skriver, at de ikke vil opfordre folk til at tage stoffer, men faktum er, at det jo er brugere, der giver råd til brugere, om hvordan de kan få en god fest på en sikker måde, siger Trine Ry, og forsætter:
-Den viden, som brugerne deler med hinanden, er baseret på deres egne erfaringer, og dermed ikke nødvendigvis rigtig. Der er ingen professionel indblanding og det er man nødt til at holde sig for øje, når man læser svarene.
"Har festen varet for længe?"-knap
Trine Ry efterlyser en kombination af professionel fagligt kvalificeret viden og brugererfaringer. En faglig vinkel, som kunne kvalificere de brugerbaserede erfaringer på siden.
-Jeg savner en faglig og professionel stemme på siden. Den kunne for eksempel være udformet som en lille "Har festen varet for længe?"-knap med direkte forbindelse til behandlingsverdenen, foreslår hun.
Trine Ry henviser til nogle af de spørgsmål på Psychedelia.dk, hvor folk spørger, hvad de skal gøre i en akut situation, hvor de har fået det dårligt.
-Hvis nogle er lidt for hurtige på tasterne og giver et forkert svar, kan der jo ske det modsatte af hvad der var deres intention; og så kan nogen dø af det.
-I sådanne tilfælde kunne jeg godt tænke mig for eksempel en lille knap med direkte kontakt til Giftlinien.dk, foreslår Trine Ry.
'Anders' er et dæknavn. Hans rigtige navn er redaktionen bekendt.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/0 ... 114526.htm