Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 00:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvor meget amf skal jeg tage første gang? Kan jeg blande svampe og E?

Brugerne deler ud af deres erfaringer med stoffer på den kontroversielle hjemmeside psychedelia.dk. Ekspert savner faglig kvalificeret indblanding - brugerne selv mener, at hjemmesiden redder liv.

Brugerne kalder sig 'loveismydrug', 'bindegal' og 'blåelefant', når de skriver om deres erfaringer med blandt andet ecstasy, heroin og LSD.

De deler erfaringer om nye stoffer, dårlige trips, hvilke vægte er de bedste at veje sit stof på, hvilke rusmidler der ikke skal blandes sammen og hvor store mængder af de forskellige stoffer man skal tage, hvis det er første gang.

Livsfarligt trods forholdsregler

Tonen er kærlig, omsorgsfuld og vidende. Næsten som hvis man skrev til en læge, der også var ens gode ven. Men brugerne skælder også hinanden ud, hvis de har taget stoffer og mængder, de ikke kendte til.

Folkene bag siden er heller ikke blinde for stoffernes potentielle bagside, og under punktet 'Medaljens bagside' diskuteres de vanskelige sider og negative konsekvenser ved brug af stoffer. Der bliver også advaret om urene stoffer og folk laver opslag, når nogle er døde af overdoser.

-Vi har haft kedelige erfaringer med morfinlignende præparater, hvor selv erfarne folk er døde. Det kan være livsfarligt, selv om man tager sine forholdsregler, forklarer Anders fra Psychedelia.dk's pressegruppe.

Hemmelig narkologe

Grænsen mellem oplysning og reklame er hårfin, også når det kommer til psykoaktive stoffer.

Det har Psychedelia.dk oplevet ved flere lejligheder. I 2002 blev de udråbt til 'hemmelig narkologe' i gratisavisen Urban, og i 2010 blev de taget op i Folketinget af Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti, der ønskede siden lukket.

-Det er et dilemma, siger Anders.

-For når vi beder folk passe på sig selv, når de tager stoffer, så vil der være nogle derude, der tolker det som en godkendelse af stoffer. Og som bliver inspirerede og måske kommer galt afsted. Det er naturligvis uheldigt, og jeg afviser ikke, at vi er med til at udbrede kendskabet til nogle meget usunde stoffer, siger Anders.

Han tilføjer, at der omvendt også er mange, der får hjælp gennem forummet til at vælge nogle mindre farlige stoffer, end de ellers havde tænkt sig.

-Alene det, at stofferne eksisterer, synes jeg er årsag nok til at tale om dem. Vi anerkender at folk tager stoffer, og vi gør hvad vi kan for netop at informere uden at gøre decideret reklame, siger Anders.

Vil ikke afskrække folk på falsk grundlag

Psychedelia.dk's formål er at informere og oplyse samt at nuancere debatten om rusmidler. De vil ikke opfordre til, at man tager psykoaktive stoffer, men hvis man alligevel har besluttet sig for at prøve et stof, anbefaler de at man sætter sig ind i, hvad det er man har med at gøre.Men de er godt klar over, at det er en vanskelig balancegang. Derfor er der tilknyttet en moderator til hvert eneste forum på siden.

- Vi vil ikke have ry for at være et sted folk kan anvende til på nogen måde at fremskaffe stoffer, men gør hvad vi kan for at være så ren en informationskilde som muligt.

Anders fortæller også at han flere gange har oplevet, at for eksempel meget unge mennesker har skrevet et indlæg om at de overvejer at prøve for eksempel LSD, og at flere af de ældre brugere har rådet dem til at vente, til de blev ældre.

Kend dit stof, dit sind og din dosis

Simon Kastner er 21 år og har brugt Psychedelia.dk gennem 1½ år. Han begyndte at drikke som 15-16-årig, og derfra gik det hurtigt videre til amfetamin og MDMA hver weekend, og det begyndte at gå ud over hans skole.

- Efter at jeg stødte på Psychedelia.dk har mit stofforbrug ændret sig meget. Nu tager jeg MDMA eller LSD til nytår. Hvor jeg før var i en cocktail af alkohol og alle mulige stoffer den aften, holder jeg mig helt fra alkohol når jeg tager stoffer. Så stoffer tager jeg 1-2 gange årligt, det var bestemt ikke tilfældet før i tiden, men der vidste jeg ikke bedre, siger Simon Kastner.

- I starten var Psychedelia en kæmpe øjenåbner. I min omgangskreds var det for eksempel normalt, at man bare sniffede det, pusheren havde. På Psychedelia.dk kunne jeg så læse, at det var vigtigt at kende sit stof, sit sind og dosis. Og at nogle stoffer ikke måtte mixes og at man faktisk skulle holde lange pauser fra det, forklarer Simon Kastner.

Blev kaldt Kloge-Åge

Simon Kastners nye viden fra Psychedelia.dk fik ham til at se med andre øjne på, hvad det var han og hans venner havde gang i. Blandt andet fortalte han folk, der til for-fester ville blande MDMA og amfetamin, at det kan gøre stor skade. Og han har fået de af sine venner, der blander fantasy og øl til at stoppe, da de kan falde i dyb søvn, kaste op og blive kvalt.

- Først blev jeg upopulær og kaldt Kloge-Åge, men de kunne jo selv læse det. Nu er jeg den, de spørger til råds omkring stoffer, når vi er til fest eller er i byen, fortæller Simon Kastner.

Han husker også en oplevelse på en festival, hvor han fik god brug for det, han havde læst på Psychedelia.dk:

- Vi var på festival og en kammerat fik det pludselig meget dårligt psykisk. Vi fik at vide, at han havde taget svampe, men ikke vejet dem først. Vi fik ham til at kaste op, hvilket skulle virke mest psykologisk beroligende, og så fik han en beroligende pille. Vi blev sammen med ham hele eftermiddagen, selvom vi egentlig skulle have været til en koncert, vi glædede os helt vildt til. Det var alt sammen noget, som vi havde læst på Psychedelia.dk, fortæller Simon Kastner.

Han forstår ikke den negative holdning til Psychedelia.dk:

- Jeg kan ikke forstå at Dansk Folkeparti vil have siden forbudt. Det er da netop sådan her, noget folk skal vide. Vi gør det jo alligevel, så det jo fedt nok at vi overlever vores ungdom, siger han, og slutter:

- Jeg vil sige, at siden har reddet mange liv.

Ekspert: Brugernes viden kan koste liv

Trine Ry er leder af Stofrådgivningen i København, som er et behandlingstilbud for unge stofmisbrugere.

Trine Ry benytter selv Psychedelia.dk i professionelt øjemed, eksempelvis hvis der er nye stoffer på markedet.

-Der er rigtig mange fine dialoger derinde og der er rigtigt mange unge, der bruger hjemmesiden. Det ser jeg som et tegn på, at mange unge gerne vil bruge de her rusmidler på en kvalificeret måde, så de får en god fest og ikke kommer til skade, siger hun.

Trine Ry efterlyser dog fagligt kvilificeret indblanding på siden, der kun består af bruger-til-bruger-indhold.

-De skriver, at de ikke vil opfordre folk til at tage stoffer, men faktum er, at det jo er brugere, der giver råd til brugere, om hvordan de kan få en god fest på en sikker måde, siger Trine Ry, og forsætter:

-Den viden, som brugerne deler med hinanden, er baseret på deres egne erfaringer, og dermed ikke nødvendigvis rigtig. Der er ingen professionel indblanding og det er man nødt til at holde sig for øje, når man læser svarene.

"Har festen varet for længe?"-knap

Trine Ry efterlyser en kombination af professionel fagligt kvalificeret viden og brugererfaringer. En faglig vinkel, som kunne kvalificere de brugerbaserede erfaringer på siden.

-Jeg savner en faglig og professionel stemme på siden. Den kunne for eksempel være udformet som en lille "Har festen varet for længe?"-knap med direkte forbindelse til behandlingsverdenen, foreslår hun.

Trine Ry henviser til nogle af de spørgsmål på Psychedelia.dk, hvor folk spørger, hvad de skal gøre i en akut situation, hvor de har fået det dårligt.

-Hvis nogle er lidt for hurtige på tasterne og giver et forkert svar, kan der jo ske det modsatte af hvad der var deres intention; og så kan nogen dø af det.

-I sådanne tilfælde kunne jeg godt tænke mig for eksempel en lille knap med direkte kontakt til Giftlinien.dk, foreslår Trine Ry.

'Anders' er et dæknavn. Hans rigtige navn er redaktionen bekendt.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/0 ... 114526.htm

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Flot artikel :D - Det med at Dansk Folkeparti ville lukke siden er jo 3 år siden, de gik helt til justitsministeren med det, som svarede at man jo ikke bare sådan kunne lukke en lovlig hjemmeside på nettet.

http://www.bt.dk/krimi/slut-med-narko-o ... hjemmeside

http://www.information.dk/265296

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er enig med Trine Ry i, at det da kunne være dejligt med deciderede eksperter herinde, som har uddannet sig i stofbrug. Men med det sagt, så er det løgn hvad hun siger omkring at hele vores rådgivning bare er baseret på bruger-til-bruger erfaringer. Jeg synes konstant jeg ser kilder og links til videnskabelige undersøgelser, til at bakke påstande op. I hvert fald hvis der bliver spurgt ind til det.
Og hvis der bliver sagt noget forkert, bliver det oftest rettet af andre.. Meget professionelt imo :p

Medlem
Brugeravatar

" Trine Ry efterlyser dog fagligt kvilificeret indblanding på siden, der kun består af bruger-til-bruger-indhold. "

Alternativet er vel sundhedsstyrelsen ? Men de råder jo også kun efter deres forstand, af hvad de har læst og ikke erfarede. Man bliver ikke klog af teori, men af teori blandet med praksis. Det vil jeg mene folk her er gode til at vide hvad de laver inden de gør det.

Folk der tror at brugerne her inde er her for at lærer nye stoffer tager fejl.. Måske lærer man nogle nye stoffer, men det kan sundhedsstyrelse vel også lærer os ? Psykriati fonden havde en masse reklame for "styr på soffer" og dertil en hjemmeside med rådgivning og forklaring om diverse stoffer. Forskellen på dem og "os" er at der er MASSER af info, så man kan søge og finde det man vil vide, finder man det ikke, så har vi "bruger-til-bruger" rådgivning, hvilket kan være rigtig smart i nogle tilfælde.

Den anden dag var der en der spurgt om det han havde taget var farligt, den første bruger der svare kan ikke rigtigt svare på brugerens problem, men der imod henviser ham til giftlinjen. Der ser man en ikke erfaren bruger der gerne vil have hjælp, og en hjælper brugeren den rette vej.

:)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
det ville være smart at have en lille side på psychedelia hvor man kunne klikke ind, hvis der var akutte problemer hvor nummeret til giftlinjen, akuttelefonen og generelle tips og tricks til at holde folk i live hvis de har taget en overdosis eller blandet for meget, badtrip eller hvad ved jeg.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
En af de bedre artikler :)
Bruger og moderator virker citeret korrekt og/eller med respekt for emnet.

Jeg tror Trine Ry glemmer, at dette er en privat og frivillig side. Hvis der skulle sidde personer med samme tilgang som på Giftlinien ville der også skulle flere penge ind over.
Men du er da velkommen til at joine boardet på en mere aktiv måde, Trine Ry.
I øvrigt er det ikke et board, hvor der sidder mennesker klar til at give kvalificerede svar på akut-spørgsmål 24/7. Det er ikke en live-chat. Folk svarer hvis/når de har tid, lyst og kompetence.
I øvrigt synes jeg også vi er ganske gode til at henvise til Giftlinien i akutte tilfælde, og egen læge i mere generelle.
Og hvis der ikke bliver henvist, så er her i forvejen flere tråde i Medaljens Bagside, der indeholder en masse brugbare numre på hjælp - så vidt jeg husker er den/de sticky, så de er til at finde..

Og så ved hun jo i øvrigt ikke hvormange 'eksperter' der er her - jovist er langt de fleste kommentarer bruger- og erfaringsbaserede, men her er altså også mennesker med nogle lange uddannelser, selvom de måske ikke ligefrem skilter med det. Og som en ovenover skriver bliver der også henvist til videnskabelig litteratur i nogle tilfælde

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"
Trine Ry henviser til nogle af de spørgsmål på Psychedelia.dk, hvor folk spørger, hvad de skal gøre i en akut situation, hvor de har fået det dårligt.

-Hvis nogle er lidt for hurtige på tasterne og giver et forkert svar, kan der jo ske det modsatte af hvad der var deres intention; og så kan nogen dø af det."

Ja, men hvis siden ikke fandtes, så ville de ikke have noget sted at spørge til at starte med, og så ville de muligvis have en endnu større chance for at dø.

Herligt at psychedelia endelig er begyndt at få noget positivt omtale i medierne! Jeg fornemmer et langsomt holdningsskift omkring rusmidler, især i medierne, hvilket er enormt positivt og gavnligt. Psychedelia har uden tvivl bidraget enormt til dette, og derfor synes jeg at alle moderatorer og aktive medlemmer bør give sig selv et klap på skulderne!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
jeg synes bare at Trine Ry skal oprette en bruger og gå i gang, hvis hun synes der mangler fagligt kvilificeret indblanding..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Herligt at psychedelia endelig er begyndt at få noget positivt omtale i medierne! Jeg fornemmer et langsomt holdningsskift omkring rusmidler, især i medierne, hvilket er enormt positivt og gavnligt. Psychedelia har uden tvivl bidraget enormt til dette, og derfor synes jeg at alle moderatorer og aktive medlemmer bør give sig selv et klap på skulderne!

Jeg fornemmer det samme. Det tegner godt :)

Medlem
Brugeravatar

I det hele taget synes jeg bare ret godt om DR's holdning til stoffer for tiden! Det kan ligesom være det der er startskuddet til det vi alle sammen har gået og ventet på i så lang tid! yes yes yeeees!! Retten til information, samt det frie valg skal altid vinde!

! :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Fed Artikel, løftede ikke øjenbryn en eneste gang.
Det må også være svært for sådan en som Trine Ry at skulle sætte fingre på nogen ting, når næsten alt bliver gjort ordentligt - ihvertfald noget jeg synes holdet bag psychedelia har været rigtig gode til, det er blevet meeeget bedre herinde de sidste år, end det var da jeg startede her.
Men hvem er det lige hun mener der skulle have fagligt viden? Læger eller? Førstehånds erfaringer må da være det bedste, blandet med sund fornuft.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Nice artikel, dog det med den faglige kompetance, vi linker til erowid over alt, eller er det også bare bruger til bruger der inde? er der ingen forskning bag erowid?

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Nice artikel, dog det med den faglige kompetance, vi linker til erowid over alt, eller er det også bare bruger til bruger der inde? er der ingen forskning bag erowid?

//Zh4d0w

http://en.wikipedia.org/wiki/Erowid

8)

Medlem
Brugeravatar

Lige meget hvad der måtte være af konspirationsteorier om hvorvidt siden her skulle være en "Narkologe"
Så husker jeg da tydeligt mit sidespring hvor jeg naivt spurgte ind til "Hvor en bruger skaffede sine stoffer fra" dengang jeg var ny på psychedelia...Det viste sig så at være en admin :roll: og jeg fik en kontant, men kærlig advarsel om ikke at spørge om den slags igen hos ham eller andre for den sags skyld, eftersom siden ikke er tilment anskaffelse af narko, men skadesforebyggelse og infomation.

Jeg ser Psychedelia som et fristed hvor jeg kan snakke med ligesindede brugere, dele og høre erfaringer til og fra andre brugere, og sprøge til råds når jeg er bekymret over mit indtag af stoffer/bivirkninger.
Jeg har feks. haft et seriøst Lattergas Misbrug, men Mit Lokale Misbrugscenter mente ikke det var noget særligt i forhold til andet narko, på trods af at jeg tog over 600 patroner hver måned og derudover røg hash og tog af 2c-x familierne (Som de aldrig havde hørt om??? :shock: )
"Jeg så da også meget frisk ud og virkede klar nok i hovedet"
Et fornuftigt ungt menneske de ikke havde plads eller recourcer til at håndtere, men det har Psychedelia heldigvis! :)

Det er også derfor jeg frygter at de kunne lukke siden, for hvad fanden skulle jeg stille op uden at kunne logge på denne her hjemmeside?

I har gjort meget mere for mig end nogen faglært, og jeg er derpå taknemmelig!
jeg syntes evt læger skulle holde op med at læse vores forum passivt, de burde oprette en profil og deltage i debatten (ønske)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Det viste sig så at være en admin :roll:

HAHAHAHA :lol:

- Ellers en super lækker artikel! Synes faktisk at det Trine Ry siger med en "knap" til direkte hjælp enten i akut eller generelle misbrugssituationer er en god ide!
Kan det ikke tages op i mod/admin gruppen så vi kan få det indarbejdet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Synes faktisk at det Trine Ry siger med en "knap" til direkte hjælp enten i akut eller generelle misbrugssituationer er en god ide!
Kan det ikke tages op i mod/admin gruppen så vi kan få det indarbejdet?

Det kan det nok godt, jeg synes dog generelt folk er flittige til at henvise til Giftlinjen osv. i de situationer hvor det ligger udenfor vores kompetencer at rådgive, aka. akutte, potentielt livstruende situationer. Det er dog næppe giftlinjen man skal ringe til for råd om x nyt RC, eller blot mere eksotiske rusmidler som ikke er gængse misbrugsstoffer. Deres force er nok mest at kunne videresende folk til observation et sted med sundhedspersonale i nærheden.

Jeg så bestemt gerne at vi fik mere fagligt kvalificeret assistance, og synes vi skal give Trine Ry en åben invitation til at deltage herinde, men som narko-markedet er i dag, finder man større viden hos brugerne i mellem end alle andre steder. 4-MMC / mephedron var f.eks. i omløb i Europa og yderst populært i 2-3 år, før det overhovedet var nævnt i en videnskabelig artikel på PubMed. I sådanne tilfælde findes der ingen ekspertise at henvise til, og bruger-til-bruger udveksling af information er eneste og bedste alternativ.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Er helt enig med dig i, at folk helt generelt er gode til at henvise til Giftlinjen osv.
Synes dog stadig at det kunne være smart - for de folk som er langt ude i et misbrug, at der var en side herinde hvorpå der var numre på misbrugscentre, psykiatrien, vagtlæger og den slags.
Tror det er noget at visse brugere vil have gavn af. For der findes brugere, som er langt ude, som ikke er 100 % enig med sig selv om, at deres misbrug hæmmer deres hverdag. Men som jeg tror det vil have en positiv effekt på, hvis der var en knap med numre som... (ja ved godt det er noget provokerende for alle andre). men som lå som en fast del af ens menu.
For som Mufassa så fint siger i Løvernes Konge "Med store evner kommer et stort ansvar".

Ved ikke om det vil være for "Hey.. du har et problem"-agtigt. Men synes i hvert fald at det vil være en ide. Enten på forsiden ved siden af links til fora mm. eller oppe i toppen ved siden af "Vis nye emner".

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
at der var en side herinde hvorpå der var numre på misbrugscentre, psykiatrien, vagtlæger og den slags

viewtopic.php?f=18&t=25506

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Dejlig overvejende positiv artikel!
Men jeg studsede også lidt over Trine Ry´s udtalelser om at bruger-til-bruger-indholdet ikke var kvalificeret viden. Hun skriver videre:

Citat:
Den viden, som brugerne deler med hinanden, er baseret på deres egne erfaringer, og dermed ikke nødvendigvis rigtig. Der er ingen professionel indblanding og det er man nødt til at holde sig for øje, når man læser svarene.

Jeg vil mene at vi ofte kommer med den mest kvalificerede viden, idet vi både har erfaringer på egen krop og erfaring i at være sammen med andre som er påvirkede, samt at en del af brugerne har relevante uddannelser. Vi er også gode til at linke til diverse artikler og andre hjemmesider.

Det kunne være rart hvis vi kunne få en dialog med Trine Ry om dette her, for jeg synes ikke hun har forstået den værdi der ligger i at man har haft erfaringerne helt inde på livet, frem for bare at have læst sig frem til det. Det samme ser vi hos alkoholikere der får meget mere ud af at blive rådgivet af en person som selv har drukket og været turen igennem, frem for en, der aldrig har rørt en genstand!

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem

"-I sådanne tilfælde kunne jeg godt tænke mig for eksempel en lille knap med direkte kontakt til Giftlinien.dk, foreslår Trine Ry"

De sidste tråde der har været herinde med giftlinjen da virker det ikke som om at deres opgave er at sige "hvis du får det dårligere så afsted til nærmeste sygehus" :roll:
Det virker ud fra de bruger indlæg heller ikke som om at giftlinjen har nær den sammen viden om diverse eksotiske stoffer som man kan finde på Psy.
Nu skriver hun at hun selv lurer med herinde, så kan jeg kun tilslutte mig at hun bør begynde aktivt at blande sig så vi kan lære at undgå at der bliver givet farlige råd.
Plus hun ser kun overfladen ofte foregår der kommunikation i pb især når der er en som har det svært.

Edit Dejlig artikkel alt i alt, rimelig tæt på min opfattelse af virkeligheden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]