Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 15:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
http://blogs.smithsonianmag.com/science ... ect-on-iq/

"Long-Term Marijuana Use Could Have Zero Effect on IQ

Last summer, a study published in the Proceedings of the National Academy of Sciences sparked a new round of worries about the dangers of smoking pot—especially for those who start smoking at younger ages. The study found that consistent marijuana use gradually eroded cognitive functioning and IQ, and with the legalization of recreational marijuana in Colorado and Washington, it’s made an appearance in a number of articles arguing that legalized pot poses a serious health hazard. Today, though, a new study published in the very same journal—and using the very same data set—suggests that the case against marijuana is a little less cut-and-dry.

Ole Røgeberg, a researcher at the Frisch Centre for Economic Research in Norway, analyzed the same survey results and found that the declines in cognitive abilities could be entirely attributed to socioeconomic factors. As a result, “the true effect” of marijuana use, he argues, “could be zero.”

Røgeberg is careful to note that his reinterpretation of the data doesn’t entirely discredit the original study, but he does write that its “methodology is flawed and the causal inference drawn from the results premature.”

Both the new and old studies draw upon a data set of 1,037 individuals from Dunedin, New Zealand, who were followed from their birth (either in 1972 or 1973) until they turned 38. At the ages of 18, 21, 26, 32 and 38, each of them were interviewed and scored for marijuana use. The original study found that IQ decline increased proportionately with cannabis dependence—especially for those who started smoking earlier on—and the authors concluded that using the drug was the cause of the decline.

Røgeberg, though, dug a little deeper into the data. He found those who started using marijuana during adolescence were disproportionately likely to have poor self-control and conduct problems in school—both factors that are themselves correlated with low socioeconomic status. In particular, members of the study with these traits were more likely to come from a Maori background, a group indigenous to New Zealand that has much higher unemployment, poverty and incarceration rates than the country’s population as a whole.

Numerous other studies have shown that low socioeconomic status adolescents are more likely to experience steeper IQ declines during adulthood. (Researchers hypothesize this is a result of being exposed to less intellectually stimulating environments.) As a result, Røgeberg wondered, could socioeconomic factors explain the IQ declines originally attributed to marijuana?

In his simulation, he tested whether socioeconomic environmental factors (dropping out of school, being exposed to less stimulating environments, and so on) could conceivably drive the same IQ declines reported in the group without turning to marijuana as an explanation. His statistical analysis found that these other factors could indeed completely account for the cognitive declines observed.

For support, he also points to a 2002 Canadian study that also asked whether long-term marijuana use impacted IQ, but with data entirely from middle-class survey participants. That paper found that IQ only decreased for current cannabis users, and when even heavy users stopped smoking, their IQ rebounded. Since that study largely excluded socioeconomic factors and did not find a permanent trend, he feels that it supports his argument that such factors play a major role."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
No shit. :D jeg tog lige en IQ test for en måned eller 2 siden, hvor jeg har røget fast i 2½ år, og fik samme antal som før jeg begyndte at ryge :) btw. 112 IQ

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Medlem
Brugeravatar

Men... bliver man langsommere ? :hm:
et par oppe i alderen af 40-50 beskylder cannabis for at ha gjort dem langsomme og ''underlige''
Eller, det kunne vel også komme med alderen? Rødvinsglasset i ny og næ... eller?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Nu er IQ jo heller ikke det eneste der er relevant ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

No shit. :D jeg tog lige en IQ test for en måned eller 2 siden, hvor jeg har røget fast i 2½ år, og fik samme antal som før jeg begyndte at ryge :) btw. 112 IQ

//Zh4d0w

Det kan jo være den forbliver 112 gennem hele dit liv.

//константин

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:
Nu er IQ jo heller ikke det eneste der er relevant ;)

NEMLIG. Din tissemands (eller brysters, vel) størrelse har også en stor betydning for, om du får succes i showbiz.

Medlem
Brugeravatar

btw. Jeg har IQ på over 9000 og den bliver KUN højere af at jeg ryger hash.

undskyld double post. det gik li lidt for stærkt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg røg dagligt fra jeg var 16 til jeg blev 50.
Da jeg var 47 tog jeg Mensas test på nettet, og vil sige at det var en af de første gange jeg rørte en pc.
Jeg lagde ud med at ryge ca 400 mg god dansk udendørspot( bare lige for udfordringens skyld) og en halv time senere scorede jeg 113.

Jeg blev selv lidt bange da jeg læste den undersøgelse fra New Zealand, og advarede straks min datter på 17 der tog advarslen alvorligt, hun havde kun røget 3-4 gange men kunne godt se det fornuftige i at hvis hun ventede til hun var 20 kunne hun ryge som et svin uden skader.

Personligt har jeg aldrig følt det har haft indvirkning på mit intellekt, og slet ikke min hukommelse.
Jeg er berømt i min omgangskreds for min klæbehjerne, og undres en lille smule når jeg her på sitet læser om alle de unge menesker der synes/mener deres indlæring går i stå hvis de ryger dagligt, men det er måske på grund af at de ryger på en anden måde eller meget større mængder end min omgangskreds/generation røg.
Hvis vi var 4-5 stykker delte vi et gram hash, det var det og så op i skole næste dag.

Jeg har skam osse prøvet en enkelt gang at være inde i det der hedder "et misbrug", hvor jeg røg 3-4 gram pot om dagen i 3-4 måneder, men endte jo så op i at det ikke virkede efter hensigten. og holdt så et par måneders pause.

Nu blir jeg måske en lille smule politisk ukorrekt i forhold til Psy.dks HR politik, men jeg mener sagtens man kan ryge dagligt hvis man holder mængden nede på en dosis hvor man blir hammerskæv HVERGANG, men hvis man overhovedet på nogen måder føler man blir hæmmet socialt eller blir fobisk næste dag, skal man selvfølgelig overveje om man ryger for meget og holde en pause.

Nu blir det måske en anelse off topic i forhold til trådstarter, men proppen er af nu, og når jeg læser om de abstinenser nogen får af THC kan jeg ikke følge med. Da jeg røg de der 4 gram om dagen og stoppede var der kun lidt besvær med at falde i søvn i en lille uge, og så nogle kraftige drømme osse, men sgu da ikke noget der nærmer sig noget der hedder abstinenser som man ser ved f.eks. opoider.

Dette er ikke en opfordring til at skolebørn skal ryge den fede, men et forsøg på at oplyse om at den historie samfundet giver er en løgne historie.
Der er heller ikke flere rent procentvis i befolkningen der er psykotiske idag i forhold til før vi begyndte at ryge den fede i Vesten, selv om samfundet siger man blir psykotisk af at ryge. :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, den artikkel fra Australien kan jeg godt huske. Den grinte jeg af dengang. Hvorfor dog blive skræmt af et forsøg hvor IQ-tests indgår, og i et land som ikke kan ligge længere væk end det gør fra Danmark! Undersøgelsen var endda lavet på et universitet, come on. Det kan godt være at de plejer at have styr på det. Men det er stadig en skole fyldt med australiere .. Det er ikke nogen seriøs kilde for mig. :D

Sund udvikling hos individer er individuelt, både ved brug af cannabis og uden. Men jeg går dog stadig ikke ind for at mindreårige ryger..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]