Beck Terapi Slut med studieture til USA
Gennem de sidste seks år har jeg undervist en del professionelle misbrugsbehandlere, terapeuter, fængselsbetjente, fængselspsykologer, politibetjente og behandlere fra FBI. De fleste meget professionelle mennesker, der udfører vigtige funktioner indenfor fængselsvæsnet i USA. Når jeg fortæller dem om vores samfundsmodel, vores socialpolitik og beskriver den måde vi hjælper misbrugere og kriminelle, bliver de fleste misundelige og efterfølgende frustreret over deres eget samfunds menneskesyn og straffepolitik. Som det er lige nu, afsoner der i USA 1.6 millioner mennesker, og man er i gang med at udvikle nye fængsler, der har plads til 6000 indsatte (vores største har plads til omkring 550). Ikke nok med det så bygger man fængslerne, så der er minimum af menneskelig kontakt. Vi, som arbejder med mennesker ved, at skal vi hjælpe eller udfordre mennesker til at gøre noget nyt med deres tilværelse, så er relationen mellem den indsatte og behandleren det vigtigste aspekt i processen. Det ved de, som arbejder i fængselsvæsnet i USA også, men man vælger bevidst at gå en anden vej. En fængselsbetjent i USA har som sit vigtigste mål at komme hjem fra jobbet i live, hvor en dansk fængselsbetjents opgave er en hel anden, nemlig at udarbejde en plan for den indsatte, så han kan få den rigtige hjælp, så de ikke vender tilbage igen. Man er også i mange stater ved at privatisere fængslerne til kæmpe virksomheder, der tjener deres penge på at holde de indsatte i fængslerne så længe som muligt. Jeg ved, at der i Danmark også har været den diskussion fra tid til anden, men jeg håber virkelig ikke, at det er den vej, vinden blæser i Danmark. Der er undersøgelser, som påpeger, at hvis man i USA forsætter med den nuværende social- og straffepolitik, så vil halvdelen af USA`s befolkning i 2040 sidde i fængsel og halvdelen af de mennesker, der ikke sidder i fængsel vil være ansat i det private fængselsvæsen som betjente og vagter. Så jeg håber, at næste gang en politikker fra blå blok eller regeringen siger ”lad os tage på studietur til USA og kigge på, hvad de gør derover”, så skal turen stoppes, da der ikke er noget godt eller positivt at hente i deres tilgang til misbrugere og kriminelle. Hvad angår straffe og fængselsbehandling er de pt. lysår efter Danmark. Det er også derfor, at det kriminalitetsprogram, som jeg lige har undervist kriminalforsorgens medarbejdere i, har skabt opmærksomhed i USA. De professionelle behandlere ved godt, at den amerikanske model ikke virker, og at de har brug for nytænkning. De ved godt, at de ikke har knækket koden men i stedet for har spillet fallit, og at der er brug for en ny social- og rets/straffe politik. Ville det ikke være fedt, at de om 5 til 10 år, når de er ved at være moden til at ændre på politikken i USA, kommer de til Danmark for at kigge på en model, som virker og som hjælper mennesker fri af stofferne og kriminaliteten?
|