http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/08/07/094919.htmCitat:
Alkohol får i stigende grad danskere ned med nakken.
På ti år er antallet af indlæggelser med alkoholisk leversygdomme steget med 50 procent, og vi ser stadig kun toppen af isbjerget, advarer Karsten Lauritsen, der er ledende overlæge på afdelingen for medicinske mavetarmssygdomme på Odense Universitets Hospital, skriver JydskeVestkysten.
– Det er meget skræmmende at se de her tal. Den voldsomme stigning skyldes kort og godt, at vi drikker mere og mere, siger han.
Dødsens farligt
– Skrumpelever er dødsens farligt, og dødeligheden er stor – især hvis ikke personen bliver tørlagt. Der er 2.000 alkoholrelaterede dødsfald hvert år, siger han.
Mest skræmmende er dog, at vi ifølge overlægen kun ser toppen af isbjerget.
– Historien viser, at de alkoholrelaterede sygdomme stiger parallelt med, at alkoholforbruget stiger. Fra 1960 til 1980 steg alkoholforbruget i Danmark fra seks til ti liter, siger Karsten Lauritsen.
Hr. og fru Danmark rammes
Risikogruppen inkluderer i høj grad også hr. og fru Danmark. Sidste år forsvarede Annette Dam Fialla et ph.d.-projekt om skrumpelever på Syddansk Universitet, og hun peger på, at 'friværdi-drankerne' tror, at de kan slippe af sted med at drikke en flaske rødvin hver aften.
– Det er ikke kun bumsen på bænken, der drikker guldøl dagen lang. Vi ser flere og flere almindelige, pæne borgere, der får skrumpelever på grund af for meget alkohol. Det er de velbjærgede danskere med høj social status og god økonomi, siger Annette Dam Fialla til Syddansk Universitets blad Ny Viden efter ph.d.-forsvaret.
Jeg har en helt ustyrlig trang til at hovere, men jeg tror bare jeg lader artiklen tale for sig selv...