Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 02:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Politiboss: Forældre ved for lidt om stoffer.
d. 6/7 - 2012
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... m-stoffer/

Citat:
Det er nærmest blevet socialt accepteret at tage stoffer i de største byer, siger betjente.

Forældre til unge, som frekventerer storbyens festmiljøer, ved for lidt om de kemiske stoffer og bør i højere grad sætte sig ind i stoffernes udbredelse og virkning.

Opfordringen kommer fra politikommissær Bjarne Christensen, der er leder af politiets specialsektion, som fører tilsyn med nattelivet i Indre By og på Vesterbro i København.

»Uden at sige noget politisk om det er det godt, at der nu er kommet fokus på stofforbruget. Men det er rigtig vigtigt, at det også bliver diskuteret, især i familierne. Mange forældre bør vide, hvad det drejer sig om, hvad omfanget er, og hvilke konsekvenser et forbrug kan have«, siger han.

Når politifolk blander sig i en technofest, et gadeparty eller inspicerer et diskotek i storbyens festmiljøer, er de så godt som sikre på at finde en ung, som har fået en overdosis af stoffer.

»Især til technofester har vi stået over for overdosis masser af gange. Det er ofte svært at finde nogen, der ikke viser tegn på indtagelse af stoffer«, siger han.

Specialsektionen arbejder både civilt og uniformeret, når den torsdag, fredag og lørdag nat bevæger sig ud i nattemiljøerne i Indre By i København og her møder unge, som har stoffer på sig til eget forbrug, og andre, som har så meget, at de sælger af det. Både indtagelsen og salget af stoffer i nattelivet sker blandt unge fra alle samfundslag.

»Der er lige så mange fra 2900 Happiness som fra 2560 Brøndby. Det er ikke tale om typiske kriminelle, men om almindelige unge, som ikke skiller sig ud fra naboens søn eller datter. De er klædt ligesom alle andre i festmiljøet, men er så alligevel kendt for, at de kan sælge noget«, siger Bjarne Christensen.

Narkosalg som studiejob eller bijob
Ofte er der tale om folk, som går på arbejde eller er under uddannelse, og som supplerer til dagen og vejen ved at sælge stofferne. Men alle, som har det mindste krystal eller kemiske korn på sig, risikerer at blive sigtet og idømt store førstegangsbøder på 3.000 kroner samt et efterfølgende påbud om ikke at vise sig i nattelivet de følgende to år. Men mange indser ikke, at de har overtrådt loven, påpeger politikommissæren.

»Der er en tendens til, at det er blevet socialt acceptabelt, at man tager stofferne. De unge taler åbent om det. Det er ikke sådan, at vi støder på dårlig samvittighed, man nærmest trækker på skulderen, hvis man bliver taget med stoffer«, siger han.

Samme tendens møder politiet i landets næststørste by, Aarhus, fortæller lederen af Østjyllands Politis specialpatrulje, Kristian Harlev:

»Blandt dem, som bruger stofferne, er der et meget blødt forhold til ulovligheden og farligheden i det. Der er ikke tale om, at det på nogen måde er taberagtigt. Det skal vi gerne have vendt, for det er mig fuldstændig ubegribeligt, at de tør indtage stofferne, for de aner ikke, hvad de får«.

Hvis den sigtede er under 18 år, kontakter politiet forældrene, og får man mistanke om salg af stoffer, fører det ofte til ransagning i hjemmet.

»Og hvis den unge bor hjemme, bliver forældrene jo noget chokerede, når vi møder frem midt om natten, fordi de ikke var klar over, at deres unge solgte noget«, siger Bjarne Christensen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Generelt nogle fornuftige udtalelser Bjarne C. kommer med. Dog lyder Kristian H. som en halvhjerne der ikke kan gennemskue forbudspolitikkens konsekvenser:

»Blandt dem, som bruger stofferne, er der et meget blødt forhold til ulovligheden og farligheden i det. Der er ikke tale om, at det på nogen måde er taberagtigt. Det skal vi gerne have vendt, for det er mig fuldstændig ubegribeligt, at de tør indtage stofferne, for de aner ikke, hvad de får«.

God artikel, tak for den. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Få nu for fanden bare lortet under kontrol igennem legalisering.

Jesus christ. Jeg går ind for frihed og debat, men det virker som om at vi ikke har andet end retorik og ordgejl i demokratiske, demokratiske vesten. Der er så mange stupide mennesker, der bremser diskussionen og ødelægger samfundet.

Spild af tid. Nogle gange skal shit gøres, på trods af følelsesbetonet og uunderbygget modstand fra Peter Skaarup, Tom Behnke, Lene Espersen, Bertel Haarder, og flæskestegsglade "sundheds"ordfører Liselotte Blixt. Den ene er senil, den anden er retarderet, og de får lov til at bestemme over en overlæge og resten af samfundet. WTF! Jeg har set junkies med mere intellekt.

Folk dør! Vågn op!

Politikere skal opgive deres idealer, som ikke er mere værd end lorten i kummen. Skyld nu bare ud, før det kommer til at lugte i hele landet.

Legalize! Fat det.

Og hvis det er så svært at fatte, så please. Afgå ved aktiv dødshjælp.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Et irrelevant spørgsmål, men er nysgerrig.

Citat:
Bjarne Christensen

Er det Bjarne Benlås?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

double post, hopsa..

Senest rettet af incase 06 jul 2012 13:15, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og hvis det er så svært at fatte, så please. Afgå ved aktiv dødshjælp.

Hvis det så bare var muligt!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Well spoken syreperlen. Jeg har selv observeret levende væsner på bunden af en sø med iltsvind der var mere intelligente end ovennævnte politikkere...

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]