Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 21:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Politiet er alarmeret over stigning i narkosalg.
d. 6/7 - 2012
http://politiken.dk/indland/ECE1680582/ ... narkosalg/

Citat:
Salg af kemisk fremstillede stoffer når nye højder, siger lederen af politiets narkoindsats i festmiljøet i hovedstaden.

Både salg og besiddelse af rusmidler og stoffer i nattelivet er allerede nu godt på vej til at overgå salget i hvert af de sidste tre foregående år.

Det viser en opgørelse, som politiets specialsektion for narkobekæmpelse i Indre By og på Vesterbro i København har udarbejdet for Politiken.

»Der er en foruroligende stigning, som er markant, og tendensen er overhovedet ikke faldende på noget tidspunkt«, siger politikommissær Bjarne Christensen, som er koordinerende leder af politiets Tryg By-indsats.

207 narko-sigtelser - indtil videre
Antallet af sigtelser for salg af især kokain, de kemisk fremstillede stoffer og amfetamin er steget fra 280 i 2009 til 301 i 2010.

I år har antallet på nuværende tidspunkt rundet 207 sigtelser. Dermed vil alene antallet af sigtelser for videresalg med sikkerhed komme til at overstige sidste års antal på 320, mener Bjarne Christensen.

På samme måde er det gået med antallet af sigtelser for besiddelse af stofferne, som nåede 517 i 2009, og som siden er steget med omkring et hundrede sigtelser om året. I år har politiet allerede rundet 500 sigtelser.

»Det en voldsom stigning«, siger politikommissæren.

Eftersom politiets indsats ikke er større nu end i 2009, betyder det, ifølge Bjarne Christensen, at der er flere stoffer i omløb, og at det bliver solgt i stigende omfang.

»Der er meget af det i festmiljøet i København, og set med mine øjne handler stigningen også om, at mange flere gerne vil prøve stofferne«, siger politikommissæren.

Bag alle sigtelser ligger et faktisk fund af stoffer.

Sammen tendens i Aarhus
Også Østjyllands Politis specialpatrulje, som arbejder med narko på gadeplan, kan melde om stigende tilstedeværelse af de såkaldte kemiske stoffer.

»Vi ser en stigning overalt i tilstedeværelsen af euforiserende stoffer. Det gælder både salg og besiddelse, og der har været en jævn stigning over de seneste år«, konstaterer vicepolitikommissær Kristian Harlev, som leder specialpatruljen.

Vicepolitikommissæren har ikke eksakte tal på udviklingen, men politiet finder stigende mængder af amfetamin og især hestebedøvelsesmidlet Ketamin, som ifølge Karsten Harlev har været populært i et stykke tid i det aarhusianske technofestmiljø, mens der tilsyneladende er et fald i antallet af ecstasypiller.

Politiet i Indre By i København støder på ecstasy, amfetamin, det fantasylignende stof GHB, hvori der blandt andet indgår fælgrens, Ketamin og Ice Amf, som tog livet af en svensk festivaldeltager i Roskilde natten til mandag.

Billigere end alkohol
Tidligere har undersøgelser fra Center for Rusmiddelforskning i Aarhus vist, at hver 12. dansker i alderen fra 15 til 24 år har et behandlingskrævende misbrug af stoffer eller alkohol, samt at 40 procent af gæsterne på natklubber i Danmark har erfaring med hårdere stoffer end hash.

Samtidig er markedet i øjeblikket præget af et prisfald på både kokain og amfetamin.

»Eksempelvis koster amfetamin stort set ingenting i øjeblikket, og prisfaldet betyder, at efterspørgslen er stor. Flere unge prøver det, fordi det er billigere end alkohol«, siger Bjarne Christensen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
det fantasylignende stof GHB, hvori der blandt andet indgår fælgrens, Ketamin og Ice Amf

Jeg troede det sagde MDMA og MDME? Og er GHB nu Fælgrens, ketamin og "ice amf"?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Og er GHB nu Fælgrens, ketamin og "ice amf"?

Ja da? :lol:

Jeg gad godt se hvor ham Frank Hvilsom har hans kilder fra. Det lyder mest af alt som noget en 13 årig knægt kunne have skrevet i en skole opgave.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Citat:
..det fantasylignende stof GHB, hvori der blandt andet indgår fælgrens, Ketamin og Ice Amf...

:stupid: Quote of the year!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Ice amf, den var sgu alligevel ny hahaha :lol:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Citat:
Politiet i Indre By i København støder på ecstasy, amfetamin, det fantasylignende stof GHB, hvori der blandt andet indgår fælgrens, Ketamin og Ice Amf, som tog livet af en svensk festivaldeltager i Roskilde natten til mandag.

Jeg tror de mener GHB, som indeholder fælgrens, også ketamin og "ice amf" separat.

Hvad er ice amf? :lol:

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Studsede også lidt over sætningen, men mon ikke det er noget tegnsætning, der er gået galt? Hvis jeg nu laver et par paranteser, ser det mere fornuftigt ud:
Citat:
Politiet i Indre By i København støder på ecstasy, amfetamin, det fantasylignende stof GHB (hvori der blandt andet indgår fælgrens), Ketamin og Ice Amf, som tog livet af en svensk festivaldeltager i Roskilde natten til mandag.

Edit: Meh, Nilalph beat me to it

Medlem

kunne ´´ice amf`` ikke være det der crystal ice meth halløj? tvivler lidt selv, da jeg ikke synes der er specielt meget meth halløj af nogen art, i DK

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke fordi at brugen af narko ikke har været stigende i lang tid. Det er endnu et tegn på, at vi har brug for en anden strategi end 0-tolerance.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er ikke fordi at brugen af narko ikke har været stigende i lang tid. Det er endnu et tegn på, at vi har brug for en anden strategi end 0-tolerance.

Nej da, vi skal bare have mere af det! Hårdere straffe og sætter flere politik folk ind og bruger flere resourcer!

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]