Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 01:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Citat:
Danskerne spiser sovemedicin og angstdæmpende medicin som slik, og det bekymrer de mest fremtrædende læger inden for psykiatrien i Danmark.

De nyeste tal fra 2011 viser, at næsten 400.000 danskere årligt tager de såkaldte benzodiazepiner - enten for at kunne falde i søvn eller dæmpe deres angst.

Heraf er op mod 66.000 dybt afhængige af de skadelige benzodiazepiner.

Det paradoksale er, at det er praktiserende læger og psykiatere, der gør almindelige mennesker afhængige af det farlige stof.

Ubehagelige abstinenser
Selv om antallet fra 2002-2011 er faldet med 150.000 personer, mener Henrik Rindom, overlæge i psykiatri på Hvidovre Psykiatriske Center, at forbruget stadig er alt for stort. Han understreger, at hvis man først er blevet afhængig af benzodiazepiner, er det meget svært at komme ud af igen.

- Det skyldes, at når først hjernen bliver tilvænnet de her stoffer, så får man nogle ganske ubehagelige abstinenser, og de kan i værste fald give anledning til epileptiske krampeanfald, siger han.

Han bakkes op af speciallæge i psykiatri og cand-. med. Jens Frydenlund Nielsen, Psykologhuset i Helsingør, der har arbejdet med problemstillingen i 20 år.

Han forklarer med henvisning til Sundhedsstyrelsens cirkulære, at benzodiazepiner i form af sovepiller højst må bruges i 14 dage. Og man må højst tage dem fire uger som angstdæmpende medicin.

Selv når man bruger dem i det anbefalede tidsrum, risikerer man at blive stærkt afhængig.

Stærkere end heroin
- Du skal vide, at hvis du bruger benzodiazepin mod angst i mere end fire uger, så er det angstskabende. Du skal vide, at sovemedicinen giver dig søvnløshed, siger Jens Frydenlund og fortsætter:

- Set i forhold til et stof som heroin kan det her være tusind gange stærkere. Ved en kold tyrker på heroin får du myldrebæ, ondt i maven og svedeture. Det er overstået i løbet af to til fem dage.

Men benzodiazepin-abstinenser kan holde sig i uger, i måneder eller år, vurderer Jens Frydenlund.

fortsættes her: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1778998.ece

Endnu en artikel fra eb.dk med noget så saftigt kød på! @ sarkasme :x

Fandt dette link fra året før(2010) som er ret relevant, synes jeg: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... diazepiner

Man er jo efterhånden vandt til alt det vås eb.dk f.eks skriver og det her er ikke af allerværste skuffe. Det jeg synes er bemærkelsesværdigt og forkasteligt(!!!), er udtalelsen fra Jens Frydenlund Nielsen om at behandling af angst med benzodiazepiner højst må vare i 4 uger og højst 14 dages behandling af søvnløshed.

Der findes alternativer, selvfølgelig, meeeeen hvad men dem som lider af insomnia(søvnløshed)?
Det bliver man ikke behandlet for med benzodiazepiner...

Diskutér! :)

//blazR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Faktisk en god og informativ artikel fra ekstrabladet, for engangs skyld. Grunden til at behandling ikke må vare mere end 2-4 uger, er vel for ikke at give abstinenser, når man skal stoppe med medicinen. Mener du selv, at det er fornuftigt at være i et livslangt afhængighedsforhold af benzoer?

Fra Wikipedia: "based on the findings of placebo-controlled studies, they do not recommend use of benzodiazepines beyond two to four weeks, as tolerance and physical dependence develop rapidly, with withdrawal symptoms including rebound anxiety occurring after six weeks or more of use."

Jeg forstår ikke din forargelse over denne artikel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Set i forhold til et stof som heroin kan det her være tusind gange stærkere. Ved en kold tyrker på heroin får du myldrebæ, ondt i maven og svedeture. Det er overstået i løbet af to til fem dage.

Men benzodiazepin-abstinenser kan holde sig i uger, i måneder eller år, vurderer Jens Frydenlund."

Mit indtryk har altid været at heroin abstinenser er lidt værre end en gang 'mylderbæ' og et par svedeture. Hvad siger i til det? Og at benzodiazepin-abstinenser kan varer i flere år, det har jeg heller aldrig hørt om før.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
http://www.benzoinfo.dk/cha/pw-dk.htm

Ifølge den side, så kan visse symptomer på benzo abstinenser vare i mindst et år, og nogle gange være permanente.

Medlem
Brugeravatar

jeg tror der menes psykiske abstinenser-at de kan vare i flere år--- det er sikkert rigtigt nok, at man kan ha en trang til det i flere år efter stoppet, nok ikk hver dag,- men sådan gælder det vel også for alle andre misbrug, at der er en psykisk lyst til det, længe efter de fysiske abstinenser er borte.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Man er jo efterhånden vandt til alt det vås eb.dk f.eks skriver og det her er ikke af allerværste skuffe. Det jeg synes er bemærkelsesværdigt og forkasteligt(!!!), er udtalelsen fra Jens Frydenlund Nielsen om at behandling af angst med benzodiazepiner højst må vare i 4 uger og højst 14 dages behandling af søvnløshed.

Jeg vil da gerne høre dine grunde til at vurdere, at det er forkasteligt. Hvis du ved mere om emnet end ham, der er højt uddannet inden for det og har 20 års erfaring, synes jeg da, du skal tage kontakt til ham og oplyse ham.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved såmænd ikke mere end den højtuddannede mand med 20 års erfaring og det er ikke en vurdering. Det er min personlige mening, hvilket jeg måske burde have udtrykt klarere.

Grunden til min forargelse er at jeg oplever det stik modsatte af hvad eb.dk skriver om at lægerne gladeligt udskriver benzo'er.
Min mor har igennem 15, måske 20 år fået sovemedicin(og andet). Hun valgte så for ca. 5 år siden at trappe ud af sovemedicinen selv og tage dem efter behov. Tolerance is a bitch and so is dependence!

Da min mor nu ikke længere er 1 af de 66.000 mennesker som er DYBT AFHÆNGIGE af benzo'er kan hun ikke længere få sovemedicin. Hverken jeg eller min mor mener selvfølgelig at hun skal spise sovepiller hver dag for at sove, desuden mister det sin effekt. Men mangel på søvn fører(i min mors tilfælde) til psykoselignende tilstande, depression osv..
Og alle de symptomer kan jo så behandles med antidepressiv osv, men det er jo ikke det grundlæggende problem. Det er søvnen.

Jeg synes også at 400.000 lyder som mange mennesker, sikkert endda FOR mange.. Men for mig lader det til at der fuldstændig er lagt låg på udskrivningen af benzo'er til "nye" patienter.
Jeg er af den opfattelse at man ikke kan behandle angst på 4 uger, uanset om det er med benzoer eller ej! Terapi skal selvfølgelig også til. Og behandling af søvnløshed med benzo'er på 14 dage MAX, bitch please....!?

Morten på 14, jeg synes såmænd heller ikke selve artiklen er slem.. Det er en af de "bedste" jeg længe har set på eb.dk. Og jeg er også 100% enig i at ikke alle og enhver skal have benzodiazepiner hele livet. Der bør i langt de fleste tilfælde ligge et udtrapningsforløb ved behandlingsstart, og er vidstnok også krav fra sundhedsstyrelsen svjv.

Nej, jeg mener ikke det er fornuftigt at være i et livslangt forløb med benzodiazepiner. Til gengæld er jeg meget sikker på at dem som har angst, søvnløshed, socialfobi etc. kan have et bedre liv med benzoer, end uden.
Og jeg mener selvfølgelig ikke alle med de lidelser, der findes jo alternativer til benzoer som er mindre vanedannende.. Mod angst findes f.eks Lyrica(pregabalin), som sikkert i milde/moderate tilfælde er langt bedre end benzoer.

//blazR

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mit indtryk har altid været at heroin abstinenser er lidt værre end en gang 'mylderbæ' og et par svedeture. Hvad siger i til det? Og at benzodiazepin-abstinenser kan varer i flere år, det har jeg heller aldrig hørt om før.

Det er også mit indtryk at opiatabstinenser kan være en hel del værre end bare lidt diaré og lidt små-feber. Det KAN også være livsfarligt svjv..

Dog er benzo(GHB/GBL også) withdrawal vidst noget af det værste der findes har jeg læst.. Både psykisk, men så sandelig også fysisk!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]