Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 00:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Fra Berlingske

Enhedslisten vil have undersøgt, om en legalisering af hash vil hjælpe til at få bugt med det massive hashsalg på Christiania.

Det er beskæmmende, at rockere og organiserede kriminelle kan tjene styrtende med penge på salg af hash, mener Enhedslisten, der vil stikke en kæp i hjulet på den illegale handel ved at ramme pusherne på pengepungen.

- Vi skal ramme de organiserede kriminelle på pengepungen, hvis vi skal komme deres kriminalitet til livs – både på Christiania og i resten af landet. Vi skal hive tæppet væk under deres indtjeningsgrundlag, statsliggøre hash-salget og bruge pengene på misbrugsbehandling og andre ting, der kommer vores velfærdssamfund til gode – i stedet for at pengene havner i rockernes lommer, siger Enhedslisten retsordfører, Pernille Skipper.

Udmeldingen kommer efter, at Berlingske tidligere på ugen skrev, at omfanget af hashsalget på Christiania nu er på samme niveau, som da man ryddede Pusherstreet på Christiania i 2004. Samtidig er det politiets formodning, at der sælges hash for op mod en milliard kroner om året.

Det er et kæmpe problem for både Christiania og retssamfundet, mener Pernille Skipper, der derfor vil have justitsminister Morten Bødskov (S) til at undersøge, hvorvidt en forsøgsordning med legalisering af hash kan være et redskab til at komme kriminaliteten til livs.

- En legalisering vil både betyde et massivt indtægtstab for rockerne og overflødiggøre deres tilstedeværelse på Christiania. Samtidig vil en legalisering sikre, at pengene kan bruges på vores fælles velfærdssamfund, og at der kommer rimelige regler, for eksempel aldersbegrænsning, på køb og brug af hash, siger hun.

Morten Bødskov har tidligere på ugen kaldt situationen på Christiania uacceptabel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Bare kom igang.. Godt initiativ fra EL. På et tidspunkt skal det nok lykkes, tror jeg. Jeg håber inderligt i hvert fald!

//blazR

Medlem
Brugeravatar

Virkelig interessant tanke! Sad lige og havde diskussionen med en kammerat i fredags... -dog uden det aspekt med den finansierede misbrugsbehandling. Men det er da bare endnu et godt argument.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som Nihilistig sad jeg også og diskuterede legalisering med en kammerat i fredags, og vi kom til at snakke om hvad man skulle gøre for at forhindre kriminelle bander i at afpresse dem som nu solgte tjalden?
Hvis de fik lov til det, ville de jo bare hive deres tabte fortjeneste ind denne vej i stedet - og så står vi jo ca. samme sted mht. til banderne, som jo desværre er det der motivere politikerne mest.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Tror ærlig talt ikke at afpresning vil komme til at være et problem, ellers må der vagter til i starten. Tror til gengæld at vi vil se en opblomstring i tilgængeligheden af andre stoffer, masser af socialt belastede unge (ja og banderne) vil også pludselig miste en stor indtægtskilde og konkurrencen på "det hårde narkomarked" kan nok tænkes at eksalere - men så har vi jo en løsningsmodel klar :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Snoezel - Det kunne godt tænkes. Men det ses jo allerede at de bruger den slags "beskyttelsespenge".
Ja, men jeg tror desværre at det bliver en for stor bid at sluge for de kære folkevalgte - og hvad bliver det næste de så skal tjene penge på? :p

Senest rettet af Rellek 10 jun 2012 20:31, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Snoezel -en løsningsmodel magen til? Se dét kunne være interessant.
Synes de forsøg der allerede er nu (er det et eller flere? I hvert fald på Frederiksberg) med lægeordineret heroin er ret interessant.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
har det jo været i mange år, jeg tænker bare i praktiske baner nu... Hvis man forestiller sig et salgsted hvor kunden ikke kan se hvem der deler tjalden ud, de salgsteder kunne så evt. være tilknyttet hver deres coffeeshop, på den måde kunne man holde det officielle salg adskilt fra restaurationerne. Man kan sagtens undgå at folk kommer i klemme i det kriminelle miljø, det kræver bare lidt kreativ tænkning - selvfølgelig vil der være problemer, men det er der i alle former for udvikling...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ville være smart - Syntes bare det ville være ærgeligt at det skulle forgå på den måde, men ja kreativ tænkning er da helt sikkert vejen frem.

Uden tvivl der ville komme problemer, men det gælder jo selvfølgelig om at minimerer dem.

Nihilistig - Ingen tvivl om at en legalisering af alle stoffer ville være den bedste løsning for alle, pånær dem der tjener penge på narkoen på det sorte marked.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Man kan jo sælge hash samme steder som man sælger alkohol og tobak. ingen bander kan afpresse fx Q8. Hvis banderne vil tjene penge, kan de åbne en coffeeshop og sælge det lovligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tvivler på du vil begynde at se store multinationale selskaber sælge narko fordi det bliver legaliseret.. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Et fint nok første skridt på vejen. Ville dog hellere have set markedet kørt af private aktører og derefter reguleret med afgifter, end at staten skal stå for salget. Ved at kun staten står for salget vil der ikke være nogen rigtig konkurrence på markedet, hvilket gør driften dyrere mens servicen og kvaliteten bliver dårligere. Tvivler ihvertfald på, at staten ville begynde at tilbyde ligeså gode rammer, som coffee shopsne i Amsterdam og medical marijuana dispensaries i USA gør det.

Stodder
Brugeravatar

Jeg tror ikke det er realistisk at forvente en system med coffeeshops som i Amsterdam.
Jeg vil mene at den bedste løsning vil være salg fra apoteket, som i forvejen håndterer dejlig medicin som morfin etc. Det tror jeg vil være en god måde at holde rockernes klamme fingre væk fra indflydelse på handlen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke det er realistisk at forvente en system med coffeeshops som i Amsterdam.
Jeg vil mene at den bedste løsning vil være salg fra apoteket, som i forvejen håndterer dejlig medicin som morfin etc. Det tror jeg vil være en god måde at holde rockernes klamme fingre væk fra indflydelse på handlen.

Og så alligevel ikke. Som Morten på 14 skriver, vil de gøre produktet dårligere i længden når der ikke rigtigt er nogen konkurrence på markedet - og så kan kriminelle alligevel konkurrere med statsnarko på pris og kvalitet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Et fint nok første skridt på vejen. Ville dog hellere have set markedet kørt af private aktører og derefter reguleret med afgifter, end at staten skal stå for salget. Ved at kun staten står for salget vil der ikke være nogen rigtig konkurrence på markedet, hvilket gør driften dyrere mens servicen og kvaliteten bliver dårligere. Tvivler ihvertfald på, at staten ville begynde at tilbyde ligeså gode rammer, som coffee shopsne i Amsterdam og medical marijuana dispensaries i USA gør det.

Jeg tvivler på at staten vil kunne stå for det sammenlagte salg af cannabis i hele Danmark, hvis det kommer til en afkriminalisering.. Så skal man jo op i et helt ekstremt omfang.. I mine øjne, ville det fungere bedst, hvis en privat person kunne få den rette tilladelse er derved kunne dyrke til de danske dispensaries eller coffeeshops.. Derved fastholder man konkurrencen på markedet og derfor også kvaliteten.. Og staten tjener stadig på moms mm.

Ang. artiklen, så er det hørt før, men det nu altid godt med noget propaganja i medierne :)

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes det er glædeligt at (hvis) der er en opblødning på vej; men omvendt er det lidt trist at argumentet er at tage levebrødet fra rockerne og ikke, som det bør være, at hash som rusmiddel og nytteplante har mange positive egenskaber (positive i forhold til andre lovlige rusmidler - siger ikke at hash er sundt ;-))

Den langsigtede løsning er efter min mening at legalisere hash på EU niveau, baseret på subjektiv forskning af skadevirkning etc og opgør med fortidens misforståelser og forfejlet forbudspolitik...
Kun da slipper vi for nej-sigernes modargumenter (som flere her i tråden allerede har ridset op) og at vi ender med hash-turisme problemer som Holland.

Men held og lykke med bekæmpe bureaukratiet i EU :-(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Pernille er nu en af de fornuftigste politikere i det danske folketing. Hun tæver altid de andre jura ordførere på fornufts argumenter i stedet for signal politik!
Selvfølgelig burde hun også sige noget om hash som lægemiddel und so weiter, men tror det vigtigste er at åbnet for debatten også stille og rolig køre nye argumenter ind.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er fint, men synd at det skal komme fra sådan et parti.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er fint, men synd at det skal komme fra sådan et parti.

Du mener et politisk?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]