Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 07:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Citat:
en artikel fra BT

Den ti-årige pige, der torsdag aften sammen med sin mor, blev mejet ned af en bilist på Frederiksberg, overlever ikke.

Det kom frem under grundlovsforhøret ved Retten på Frederiksberg. Her blev det oplyst, at det er besluttet at slukke for respiratoren i løbet af fredag formiddag.

Ved grundlovsforhøret forklarede anklageren, at pigen er hjernedød som konsekvens af ulykken, og moderen blev informeret af personalet i nat om, at datteren var hårdt kvæstet, men hun ved ikke, at det er besluttet at slukke for respiratoren.

Dommeren besluttede i retten, at MJ skal varetægtsfængsles til 8.dec efter § 267 stk.1. Dommeren lagde til grund, at MJ vil kunne påvirke kæresten, der var med i bilen, i sagen. Hun havde torsdag aften på ulykkesstedet forklaret, at hun ikke ønskede at sige noget, der kunne være til skade for ham.

Dommeren argumenterede også for varetægtsfængsel, at der er bestyrket mistanke om hash i blodet, fordi MJ selv forklarede, at han havde røget hash 'for et par dage siden'. I følge lovgivningen er der nul-tolerance overfor hash i blodet, og der kan være rester i blodet, selvom det er et par dage siden.

Læs også:  'Jeg tænker kun på den lille pige'

MJ´s kæreste sad på passagersædet i varebilen, og hun har forklaret til politiet torsdag aften, at hun så den ti-årige og moderen i fodgængerfeltet og undrede sig over, at MJ ikke sagtnede farten og bremsede. Hun nåede også at råbe 'pas på' til ham. Men MJ bremsede først, da de forurettede ramte bilen.

Ifølge flere vidner ved grundlovsforhøret kørte MJ stærkt og hasarderet, da han påkørte pigen og moderen.

Læs også: Mor og datter kørt ned: Ulykkesbilist indlagt med chok

Anklageren fortalte, at MJ har forklaret til politiet, at han er fuldstændig ødelagt af sagen, og han vil tage livet af sig selv, hvis pigen og moderen dør. Hun forklarede også, at MJ er i dyb chok og græder hele tiden.

Da retsmødet gik i gang fredag middag, oplyste anklageren, at den 25-årige er sigtet for uagtsomt legemesbeskadigelse, fareforvoldelse og for at være så påvirket af euforiserende stoffer, at han ikke kunne føre bil på betryggende vis.

MJ´s forsvarer argumenterer under grundlovsforhøret, at det er en tragisk sag, og han mener ikke, det er bevist, at MJ var påvirket af hash under påkørslen.

Den 25-årige er indlagt på psykiatrisk afdeling på Bispebjerg Hospital.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
p.g.a er nok lige at trække den lidt... Faktisk var han jo overhovedet ikke påvirket... Men det er typisk dansk presse der ikke fatter sådan noget...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg gik forbi lige efter det var sket.
Enten har han været akut påvirket af et eller andet og ude af stand til at føre en bil, eller også skyder han skylden for uforsvarlig kørsel på cannabisindtag for flere dage siden som ikke burde påvirke hans evner i trafikken. Begge dele foragteligt. Jeg ønsker ham ikke noget godt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

p.g.a er nok lige at trække den lidt... Faktisk var han jo overhovedet ikke påvirket... Men det er typisk dansk presse der ikke fatter sådan noget...

ja men at overhovet at trække den faktor ind at han muligvis har røget for et par dage siden lyder uintelligent (:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg gik forbi lige efter det var sket.
Enten har han været akut påvirket af et eller andet og ude af stand til at føre en bil, eller også skyder han skylden for uforsvarlig kørsel på cannabisindtag for flere dage siden som ikke burde påvirke hans evner i trafikken. Begge dele foragteligt. Jeg ønsker ham ikke noget godt.

jeg har heller ikke meget sympati med manden, og alle mine tanker går til moderen som højt sandsynligt aldrig kommer sig efter sådan en oplevelse.

Medlem

Jeg læste det også tidligere - det er helt hen i vejret!
Da jeg læste overskriften "Mand påvirket af narko" (eller noget i den stil) tænkte jeg med det samme, at det var en eller anden amfetaminblæst idiot der kørte, men fandme, det var en mand der havde røget hash for "et par dage siden".

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Typisk.

Vores "folkevalgtes" opfattelse af cannabis er utidsvarende. Man kunne nemt sætte en grænse for hvornår man var påvirket af cannabis via forsøg. men det gør man da ikke fordi folk der gør noget ulovligt skal have maksimal straf selvom de ikke har sat nogen i fare overhovedet.

Ethvert menneske med en smule livserfaring ved jo godt at ens evner som billist ikke bliver belastet af at have røget en joint to dage før, Det ved de hollanske forskere og kørerlærere der har undersøgt det, men sådan en undersøgelse får vi jo ikke så længe de kører en nul tolerence og stadig tror på de kan gå imod folkets vilje.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, studsede også godt det, da jeg læste artiklen. Det er lige lovlig søgt at man decideret skyder skylden på stoffet, men det er vel ikke noget nyt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Personligt synes jeg, det er perverst, hvis man bruger en så tragisk sag i sit pro narko-korstog. Ja, der er en latterlig cannabislovgivning. Det betyder ikke, at manden ikke var stærkt påvirket, da han kørte. En lille pige blev slået ihjel, fordi en voksen mand kørte sindsygt. Han har intet reelt forsvar, og der er grundet mistanke om, at den uforsvarlige kørsel kan føres tilbage til beruselse. Uanset om den kan det eller ej, så føles det malplaceret at råbe op om, at loven er uretfærdig, når nu den eventuelt minimalt forskruede vurdering og de dertilhørende konsekvenser, er så latterligt ligegyldige, sagens natur taget i betragtning. At loven principielt er lidt dum, kan man jo påvise uden at pege på den konkrete sag. Så undgår man at virke som om, man synes, at det vigtige i sagen er, at manden ikke skulle have en bøde oveni.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Opdatering.

Citat:
Den 25-årige mand, der påkørte og dræbte 10-årige Songül Altuntas foran Forum i København, var ikke påvirket af hash, da den fatale ulykke skete.

Det viser politiets længeventede analyse af en blodprøve den 25-årige afgav i forbindelse med ulykken.

- Der er kommet svar på det hele, og der er ikke noget at komme efter hverken alkoholmæssigt eller med hensyn til euforiserende stoffer, siger vicepolitikommissær Kenneth Damkjær fra Station Bellahøj i København til bt.dk.

Den 25-årige blev ellers anholdt og sigtet for at have påkørt den ti-årige pige og hendes mor, Ruhsar Altuntas, den 24. november i år, fordi han ifølge politiet havde forklaret, at han havde røget et par hvæs af en hashjoint en til to dage før ulykkesaftenen. En forklaring han selv rettede til en til to uger, før ulykken i retten.

Lige siden har politiet - og omverdenen - ventet på et resultat af blodprøven, som altså nu viser, at den 25-årige ikke var påvirket af hash.

Kenneth Damkjær oplyser dog, at han indtil videre formelt set stadig er sigtet for at være påvirket af hash.

- Han er stadig sigtet for det, men vi skal kigge på, hvad der skal frafaldes, og hvad der ikke skal, siger vicepolitikommissæren.

Kenneth Damkjær oplyser i øvrigt, at sagen mod den 25-årige ikke er efterforsket helt i bund endnu.

- Vi venter lige på nogle få efterforskningsskridt, og så må vi se, hvordan anklageskriftet kommer til at se ud. Jeg ved ikke, hvordan og hvorledes med straffen. Jeg ved heller ikke med retshåndhævelsen - om man bare lader ham sidde og afsone straffen direkte, siger han.

Hvornår der bliver rejst tiltale mod den 25-årige har dog forholdsvist lange udsigter.

- Det bliver ikke på denne side af nytår, siger Kenneth Damkjær.

Varetægtsfængslingen af den 25-årige, der sidder i Vestre Fængsel i København, udløber torsdag, hvor han altså skal for en dommer for tredje gang. Med al sandsynlighed bliver varetægtsfængslingen forlænget.

http://www.bt.dk/krimi/draebte-10-aarig ... -paavirket

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]