Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 08:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Citat:
Socialordfører for Socialdemokratiet i København, Lars Aslan Rasmussen går ikke ind for 'fri hash'. Og slet ikke for coffeeshops efter Hollandsk model

- Den udmelding som SF kommer med i dag om, at vi skal lave coffeshops efter hollandsk forbillede, den er simpelthen ikke gangbar. Det går vi ikke med til, og vores stemmer er afgørende, siger Lars Aslan Rasmussen, Socialordfører for Socialdemokraterne i København.
Hans reaktion kommer ovenpå SFs udmelding her til formiddag:
- Vi forestiller os to modeller for kontrolleret salg af hash i København. Enten kan vi lave en slags 'Hash-monopol', som med alkohol i Sverige. Så det f.eks. bliver solgt fra apoteker. Eller man kan tage den hollandske model med coffeeshops, sagde politisk ordfører for SF i København, Peter Thiele til nationen!

Staten skal kontrollere
- Vi vil understrege at det er en forsøgsordning, det her. Det skal kunne evalueres undervejs og stoppes om nødvendigt. Og så må vi insistere på, at det bliver myndighederne, der kontrollerer salget. Alt andet er uacceptabelt, siger altså Lars Aslan Rasmussen, der i aften skal diskutere muligheden for en forsøgsordning med, om ikke fri, så dog friere hash i København.
- Det skal være et seriøst forslag. Vi skal have politiet og misbrugseksperter og nogen der ved noget om børn og unge ind over, før vi beslutter os, siger han.

Jamen, det her er jo et old-gammelt problem? Eksperterne har jo været inde over i årevis?

- Jamen, det er vigtigt at politiet og myndighederne og relevante eksperter inddrages. Jeg forestiller mig, at man kunne sælge hash fra Apoteket, der så også havde nogen tilbud til misbrugere på samme tid.

Tror du så, at de rigtig mange hashrygere i København vil gå ind et sted, hvor der står politi og misbrugskonsulenter alle vegne?

- Jeg er godt klar over, at det er et fåtal af hashrygerne her i byen, der er regulære misbrugere. Og jeg ved ikke præsist hvordan vi løser det. Men myndighederne skal altså indover, hvis det her skal kunne blive til noget. Alle ideer omkring hollandske modeller og coffeeshops duer simpelthen ikke, siger altså Lars Aslan Rasmussen, der tilgengæld er helt på linie med SF, når det handler om at få den lille milliard kroner i ulovlige hash-penge ud af bandernes hænder.
- Vi er helt enige om, at den nuværende indsats mod hashhandel har slået fejl. Og at det ikke kan nytte, at hashmarkedet er hos dem, siger han og håber samtidig, at de borgerlige partier også vil stemme for en forsøgsordning.
- Vi skal have gjort noget ved bandekriminaliteten, siger han.

70 procent: Gør det!
Forsøgsordningen skal diskuteres i Københavns Borgerrpræsentation torsdag aften. Hvis de bliver enige, er den endelige beslutning op til folketinget.
På nationen! er der ikke meget tvivl: 80 procent synes det ville være en god ide med et fri-hash-forsøg i København. &0 procent ønsker coffeeshops - 40 Apotekssalg og 67 procent mener i øvrigt at forsøget burde være landsdækkende.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1659890.ece

Det ser mere og mere ud som om at det kan blive en virkelighed med fri hash, hvert fald for en periode...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan simpelthen ikke forstår hvorfor det kun skal være i København! Det løser jo intet problem i resten af landet.. Man kan selvfølgeligt håbe på at det bliver en succes i København og derefter vil sprede sig til resten af landet. Jeg tror ikke på at det sker! Ikke endnu i hvert fald. Der skal først være nogle flere større landet som gør det før Danmark tør at være med...

Dedikeret medlem

Nu er København jo nok et af de letteste steder i Danmark og finde en klump, så synes også det er forkert at gøre det der, men det er jo nok noget og gøre med politisk flertal i kommunen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Nu er København jo nok et af de letteste steder i Danmark og finde en klump, så synes også det er forkert at gøre det der, men det er jo nok noget og gøre med politisk flertal i kommunen.

Hvorfor er det forkert at lave det i København, bare fordi det er lettest at skaffe røg der? Går det ligefrem ud på at få så meget røg ud til befolkningen så muligt?

Edit: Men ja, synes også jeg har hørt mere og mere til en mulig afkriminalisering/forsøgsordning her på det seneste. Har en idé om at der godt kan komme skub i maskineriet inden så længe, men nu er jeg også generelt rimelig optimistisk :D

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem

"Går det ligefrem ud på at få så meget røg ud til befolkningen så muligt?"

Hvis jeg mente det så ville jeg afgjort os mene at København pga antallet af rygere ville give mest røg ud til befolkningen.

Medlem
Brugeravatar

en ordning kun i KBH, frygter jeg ville medføre en spredning af bandekonfligten. Den vil havne i provinserne. Hvis "de" ikke kan tjene penge i kbh må de jo flytte salget et andet sted hen.. Ellers må de yde bedre service og højere kvalitet end apotekerne kan..

Og hvad med selve produktionen. Skal Danmark importere fra holland eller vil vi kunne dyrke det selv i laboratorier? Jeg tror ikke Botanisk have er villig til at indgå den slags aftaler med staten i hvert fald, eftersom de har haft meget bøvl med tyveri af industrihamp i sin tid.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
København har, som du siger, det største hashforbrug og hashmarkede. Pointen med ordningen er at trække det markede væk fra gaden og op i øjenhøjde, så banderne ikke kan tjene penge på det, og så misbrugere kan få øget kontakt til "systemet". Hash er stadig for tabu til, at politikerne faktisk vil "underlette" hashanskaffelse. Det ligger i tidsånden, at adgangen til usunde ting skal forhindres, enten ved afgifter, aldersgrænser eller færre salgssteder. Hash er, uanset hvordan man vender og drejer det, usundere end ingen hash - derfor ser vi ikke, at regeringen lige frem vil underlette anskaffelsen af ryger. Kompromisset vil nok være sådan, at det ikke skal være sværere at skaffe det via apoteket, end det er via gaden, da man ellers defeater formålet med apoteket. Medmindre den moralske renhed ved apotekshandel trækker den gængse bruger til det. Måske strafbilledet tipper til apotekets fordel uanset horden af misbrugskonsulenter og papirer, der skal udfyldes.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Jeg ville stemme Ja Tak til Coffie-shops :D

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes helt sikkert det skal kontrolleres. Apoteker eller "narkobolaget" :) . Sygt nok at firefox' stavekontrol kender det sidste ord.

Medlem
Brugeravatar

Nej tak til et sølle kompromis!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^Meta - nu ikke altid vær så firkantet, det er jo for fanden en start ;)

Medlem

Tja, under alle omstændigheder er det da et tegn på, at der er ved at ske fremskridt på området. Folk skal jo nok lige vænne sig til tanken om, at staten skal gå ind og være distributør af hash; det er en større bevidsthedsændring, der skal til, men den vil sikkert blive godt hjulpet på vej af initiativet i København, hvor man nok på længere sigt vil høste gode erfaringer med det. Så kunne man selvfølgelig ønske, at det blev udbredt resten af landet, men i det mindste er det et skridt i den rigtige retning. Når København er det sted i landet, hvor der er størst problemer med hashhandel og bandekriminalitet, så er det da helt oplagt at lave forsøget der. Så får man også nogle erfaringer, som kan bruges, hvis det skal gennemføres i resten af landet.

Dog vil der altid være dilemmaet om, hvorvidt staten på den måde skal være med til at legalisere hash, når vi nu ved, at det er afhængigshedskabende og kan være sundhedsskadeligt - men til det må man bare sige, at skadesvirkningerne ved et forbud er langt størst både hvad angår de menneskelige og økonomiske. Der sælges jo så meget andet på apoteket, der i større doser kan være direkte livstruende, og set i det perspektiv er hash jo relativt ufarligt. Desuden kan hash jo også bruges i medicinsk henseende og på den måde tjene et nyttigt formål.

Ja, jeg er rigtig glad for det her forslag, der helt bestemt vidner om en positiv udvikling inden for området, og at politikerne omsider er ved at få øjnene op for realiteterne.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Next to Charlie
kan rigtig godt lide ideen om at der er taget initiativ til at lave en forsøgsordning ^^
dvs - antaget forsøget er en succes) at nogle skal dyrke det somewhere og der skal ansættes folk til at gøre det arbejde. arbejde på en hashfarm :mrgreen: ikke dårligt :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Jeg ville hellere end gerne ansættes :D

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Det kunne være rigtig fedt hvis apotekerne begyndte at sælge cannabis. Jeg er på ingen måde biased :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Det skal være et seriøst forslag. Vi skal have politiet og misbrugseksperter og nogen der ved noget om børn og unge ind over, før vi beslutter os, siger han

Beslutningsprocessen burde være relativt kort efter som både eksperter og dele af politiet efterhånden er enige om fordelene ved en legalisering. Kan dog ikke lige se hvad det har med børn og unge at gøre?
Går absolut ud fra aldersgrænsen bliver 18, som den er ved cigaretter og bør være ved alkohol (også uden for beværtninger) - ellers bliver en evt. forsøgsordning da lynlukket igen :-(

Det ville klæde en evt. ordning at hash behandles præcis som andre tilladte rusmidler - hverken mere eller mindre... Altså afgifter, aldersbegrænsninger, krav til salgssteder, klar lovgivning omkring videresalg til umyndige personer osv - ikke nogen dumsmarte tiltag med at købere skal registreres med personnummer, begrænsede mængder per person per dag og lignede tiltag jeg godt kunne se komme :-(

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]