Citat:
Socialordfører for Socialdemokratiet i København, Lars Aslan Rasmussen går ikke ind for 'fri hash'. Og slet ikke for coffeeshops efter Hollandsk model
- Den udmelding som SF kommer med i dag om, at vi skal lave coffeshops efter hollandsk forbillede, den er simpelthen ikke gangbar. Det går vi ikke med til, og vores stemmer er afgørende, siger Lars Aslan Rasmussen, Socialordfører for Socialdemokraterne i København.
Hans reaktion kommer ovenpå SFs udmelding her til formiddag:
- Vi forestiller os to modeller for kontrolleret salg af hash i København. Enten kan vi lave en slags 'Hash-monopol', som med alkohol i Sverige. Så det f.eks. bliver solgt fra apoteker. Eller man kan tage den hollandske model med coffeeshops, sagde politisk ordfører for SF i København, Peter Thiele til nationen!
Staten skal kontrollere
- Vi vil understrege at det er en forsøgsordning, det her. Det skal kunne evalueres undervejs og stoppes om nødvendigt. Og så må vi insistere på, at det bliver myndighederne, der kontrollerer salget. Alt andet er uacceptabelt, siger altså Lars Aslan Rasmussen, der i aften skal diskutere muligheden for en forsøgsordning med, om ikke fri, så dog friere hash i København.
- Det skal være et seriøst forslag. Vi skal have politiet og misbrugseksperter og nogen der ved noget om børn og unge ind over, før vi beslutter os, siger han.
Jamen, det her er jo et old-gammelt problem? Eksperterne har jo været inde over i årevis?
- Jamen, det er vigtigt at politiet og myndighederne og relevante eksperter inddrages. Jeg forestiller mig, at man kunne sælge hash fra Apoteket, der så også havde nogen tilbud til misbrugere på samme tid.
Tror du så, at de rigtig mange hashrygere i København vil gå ind et sted, hvor der står politi og misbrugskonsulenter alle vegne?
- Jeg er godt klar over, at det er et fåtal af hashrygerne her i byen, der er regulære misbrugere. Og jeg ved ikke præsist hvordan vi løser det. Men myndighederne skal altså indover, hvis det her skal kunne blive til noget. Alle ideer omkring hollandske modeller og coffeeshops duer simpelthen ikke, siger altså Lars Aslan Rasmussen, der tilgengæld er helt på linie med SF, når det handler om at få den lille milliard kroner i ulovlige hash-penge ud af bandernes hænder.
- Vi er helt enige om, at den nuværende indsats mod hashhandel har slået fejl. Og at det ikke kan nytte, at hashmarkedet er hos dem, siger han og håber samtidig, at de borgerlige partier også vil stemme for en forsøgsordning.
- Vi skal have gjort noget ved bandekriminaliteten, siger han.
70 procent: Gør det!
Forsøgsordningen skal diskuteres i Københavns Borgerrpræsentation torsdag aften. Hvis de bliver enige, er den endelige beslutning op til folketinget.
På nationen! er der ikke meget tvivl: 80 procent synes det ville være en god ide med et fri-hash-forsøg i København. &0 procent ønsker coffeeshops - 40 Apotekssalg og 67 procent mener i øvrigt at forsøget burde være landsdækkende.
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1659890.eceDet ser mere og mere ud som om at det kan blive en virkelighed med fri hash, hvert fald for en periode...