Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 23:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
http://ekstrabladet.dk/112/article1528007.ece

Godt 2,7 tons kemikalier, der kan bruges til produktion af ecstasy, er blevet importeret til Danmark fra Kina.

I fredags opsnappede politiet - i al stilhed - 16 tønder med 800 kilo af stoffet '3,4 methylenedioxyphenyl', der er råstoffet til ecstasy. Det skete i Københavns Lufthavn i Kastrup, erfarer ekstrabladet.dk.

Stoffet var kommet med fragtfly fra Kina til cargo-firmaet WFS, Worldwide Flight Services, på Kystvejen 32 i lufthavnen.

Politiet anholdt den 37-årige mand, der stod for importen af stoffet.

I lørdags blev han isolations-fængslet bag lukkede døre i 13 dage i dommervagten. Han sigtes for forsøg på fremstilling af ecstasy.

Godt 2,7 tons kemikalier
Foruden de 800 kilo kemikalier, som politiet har beslaglagt, sigtes den 37-årige for endnu otte forsendelser fra Kina.

- Han sigtes for import af 2721 kilo kemikalier, som vi mener er stoffer til fremstilling af ecstasy, siger politikommissær Steffen Th. Steffensen, narko-sektionen hos Københavns politi nu til ekstrabladet.dk.

- Hvad der konkret er i tønderne bliver selvfølgelig undersøgt, men vi mener, det er råstof til ecstasy-produktion, siger Steffen Th. Steffensen.

Efterforskningen er iøvrigt mørklagt, fordi politiet både leder efter eventuelle medgerningsmænd og det laboratorium, hvor politiet formoder, at ecstasy´en skulle fabrikeres.

Politiet tør heller ikke udelukke, at de mange kemikalier skulle sendes videre til et narko-laboratorium i udlandet.

Råstof til 22 millioner piller
Hvis kemikalierne skulle bruges som politiet tror, så kunne der fremstilles enorme mængder af ecstasy:

Af ét kilo råstoffer kan der nemlig fremstilles 8000 ecstasy-piller.

Hvis dén beregning holder, så betyder det, at de 2,7 tons råstoffer kunne forvandles til cirka 22 millioner ecstasypiller - et kvantum der næppe ville kunne afsættes i Danmark alene.

Sidste år blev tre mænd idømt fra fem et halvt års fængsel til ni år ved retten i Nykøbing Falster for import af lignende kemikaler fra Tjekkiet til Danmark.

Der var tale om stoffet PMK, piperonylmethylketon, der bruges til produktionen af ecstasy.

Det er da rimelig vildt! Det komiske er at de omtaler MDP2P i to tilfælde, men under to forskellige navne :P Hah

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Er der ikke lidt langt ude, at man kan ISOLATIONSfængsles i fucking 13 dage, for noget som man er mistænkt for at kunne have intentioner om at gøre?!?!

Politistaten længe leve... :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I hvilket andre sammenhænge bruger man '3,4 methylenedioxyphenyl' i fremstillingen af et givent produkt?

Jeg sidder og kigger på http://en.wikipedia.org/wiki/3,4-(Methylenedioxyphenyl)-2-propanone og kan se at det er en precurser til MDxx. Hvis det kun bruges til netop dette formål, så er det da lidt af en risiko at tage, ved at indføre det til Danmark, og så 800kilo oven i købet.

Senest rettet af BehindMind 30 mar 2011 11:34, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
I det hele taget er det rimeligt langt ude, at man kan fængsles for at fremstille et stof som folk efterspørger, og som ikke er farligt for nogen udover kunderne selv.

Moderator
Brugeravatar

BehindMind skrev:
I hvilket andre sammenhænge bruger man '3,4 methylenedioxyphenyl' i fremstillingen af et givent produkt?

Jeg er ikke kemiker så det må du ikke spørge mig om... Jeg er sådan set rimelig ligeglad med at man ikke kan bruge det til andet end at fremstille et ulovligt stof, det er princippet i at man kan fængsles for noget som man ikke har gjort jeg synes der er forkasteligt.... Men det kan da godt være at det er for ensidigt tænkt.. Enlighten me...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det var overhoved ikke en bemærkning til din post, men blot af ren og skær nysgerrighed. ;)

Admin
Brugeravatar

"3,4-methylendioxyphenyl" gir ingen mening, hvis det står for sig selv. Derimod er der nok tale om 3,4-methylendioxyphenylacetone aka MDP2P aka piperonylmethylketon. Enten har betjenten ikke sagt det rigtigt eller også har ekstrabladets journalist bare ikke hørt efter. Jeg ville føle mig som en idiot, hvis jeg skulle håndhæve en lovgivning om noget, jeg ikke havde den fjerneste anelse om, hvad var.

Men rimelig surt for de involverede. Vil også sige, det er rimelig modigt at importere 800 kg MDP2P fra Kina gennem lufthavnen. Tror selv store firmaer ville ha problemer med at forklare sig :P

-Jimmy Carter

Moderator
Brugeravatar

BehindMind skrev:
Det var overhoved ikke en bemærkning til din post, men blot af ren og skær nysgerrighed. ;)

Ach so... Pardon my engrish... :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg synes nu, det er helt ok, at de egentlige narkobagmænd fængsles. Det er klart, at lovgivningen ikke fungerer, og at den bærer en skylden af, at markedet er kriminelt. Men det fratager altså ikke narkobagmændene deres moralske ansvarlighed. Og at en af dem er borte fra gader og stræder, ser jeg som noget positivt. Nu kender jeg ikke manden, men jeg ved, at der sker forfærdelige ting inden for det miljø. Tag et kig på Mexiko, f.eks., hvor bestialske tortur-mord anvendes som skræk og advarsel. At war on drugs bærer skylden for at de kan livnære sig, er ikke det samme som at war on drugs tvinger dem til at syrebade, lemlæste og voldtage. Det er et valg.

Legaliser. Fantastiske stoffer skal ikke skabes af forfærdelige mennesker.

Admin
Brugeravatar

Problemet er jo bare, at det ingen forskel gør, om de blir taget eller ej. Det eneste der sker er, at de anholdte får ødelagt deres liv, fordi de skal sidde i spjældet i mange år. De potentielle aftagere/misbrugere skal nok få fat i deres narko og fucke deres liv op alligevel. Principielt mener jeg, de har ligeså meget ansvar som Prince eller De Danske Spritfabrikker. Der hvor jeg ser det største problem er, at producenterne ofte bevidst vælger ikke at oprense deres produkt. Derved kan der være mange urenheder, der er langt mere giftige end det egentlige stof. Og der mener jeg, det blir forkasteligt. Men det er snarere et symptom af forbuddet, fordi der ingen kontrol er overhovedet.

Jeg synes måske, man ku straffe dem for sorte penge eller noget i den dur. Det er alligevel mange, mange sorte penge de kunne ha tjent.

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Puha!

Synes da ellers det vil være en god ide med en masse dejlig rent mdma rundt omkring i landet stedet for alle de farlige RC´s som folk leger med.

MDMA, og det er jo snart sommer så folk skal jo have noget LOOOOOOOVE :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Paul Muad Dib skrev:
Jeg synes nu, det er helt ok, at de egentlige narkobagmænd fængsles. Det er klart, at lovgivningen ikke fungerer, og at den bærer en skylden af, at markedet er kriminelt. Men det fratager altså ikke narkobagmændene deres moralske ansvarlighed. Og at en af dem er borte fra gader og stræder, ser jeg som noget positivt. Nu kender jeg ikke manden, men jeg ved, at der sker forfærdelige ting inden for det miljø. Tag et kig på Mexiko, f.eks., hvor bestialske tortur-mord anvendes som skræk og advarsel. At war on drugs bærer skylden for at de kan livnære sig, er ikke det samme som at war on drugs tvinger dem til at syrebade, lemlæste og voldtage. Det er et valg.

Kan godt følge dig. Jeg mener bare ikke der er sammenhæng imellem gerningerne og straffen. Hvis indehaveren af dette lab, ikke gør andet end at fremstille rent ufarligt MDMA samtidig med han passer sig selv og ikke gør en flue fortræd, så kan jeg ikke se hvorfor han skal straffes. Hvis han derimod også cutter det op med eventuelt farlige stoffer, har våben på sig, er voldskriminel, afpresser folk og lignende, så kan man dømme ham på det, så er der rigeligt at tage fat i, men selve straffen for at fremstille stofferne forstår jeg altså ikke pointen med.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Morten på 14 skrev:
Hvis indehaveren af dette lab, ikke gør andet end at fremstille rent ufarligt MDMA.

Nu er MDMA altså langt fra ufarligt. At det ikke er nær så farligt som de fleste tror, er en anden sag. :wink:

OT: Jeg syntes det er en mærkelig målestok de bruger i den artikkel.
Citat:
Af ét kilo råstoffer kan der nemlig fremstilles 8000 ecstasy-piller.
hvor mange mg er der så i hver pille?

Admin
Brugeravatar

~160.8 mg MDMA HCl pr pille, hvis man regner med fuldstændig omdannelse og 100% renhed af udgangsstoffet (hvilket man i praksis nok aldrig ser i lyssky laboratorier). Men det regnestykke er ikke helt ved siden af.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Morten på 14 skrev:
Paul Muad Dib skrev:

Kan godt følge dig. Jeg mener bare ikke der er sammenhæng imellem gerningerne og straffen. Hvis indehaveren af dette lab, ikke gør andet end at fremstille rent ufarligt MDMA samtidig med han passer sig selv og ikke gør en flue fortræd, så kan jeg ikke se hvorfor han skal straffes. Hvis han derimod også cutter det op med eventuelt farlige stoffer, har våben på sig, er voldskriminel, afpresser folk og lignende, så kan man dømme ham på det, så er der rigeligt at tage fat i, men selve straffen for at fremstille stofferne forstår jeg altså ikke pointen med.

Nej, jeg mener heller ikke at selve produktionen er moralsk forkert. Og heller ikke afsættelsen i sig. Selvfølgelig er der en masse problemer man er nødt til at undersøge, f.eks. om det altid er moralsk godt at tilfredsstille købere, og om produktionen udføres forsvarligt etc., men alt som alt ser jeg intet større problem. Til gengæld er selve forretningen, med vold, mord, afpresning med mere ekstremt forkastelig. Det skyldes selvfølgelig den nuværende politik, at markedet kan se ud som det gør, men det skyldes mennesklig egoisme at det rent faktisk ser sådan ud. Så at man kunne undgå det implicerer ikke at de skal løbe fra ansvaret. Det er min eneste pointe.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MDP2P er også et meget kontrolleret stof. Myndighederne sætter nærmest lighedstegn mellem dét og MDMA. Så ja.. meget modigt gjort. Ærgeligt det ikke lykkedes.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]