Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 00:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

eb.dk skrev:
Hashkage koster sønderjyde dom for vold

Ung sønderjyde skal i fængsel, fordi han bagte hashkage, der gjorde en af hans kammerater syg

I en ganske usædvanlig retssag, blev en 20-årig sønderjyde tirsdag dømt for vold. "Våbnet" var en hashkage.

Det var i januar sidste år, at den unge mand havde et par kammerater på besøg i Aabenraa. Som god vært havde han sørget for kaffe og kage, men uden at fortælle det til de andre at bage kagen med stærkere sager end bare bagepulver.

Den hemmelige hashkage gjorde den ene af kammeraterne så syg, at han fik kramper og måtte køres til hospitalet, hvor lægerne lagde ham i respirator. Derfor har anklagemyndigheden vurderet, at der var tale om et legemsangreb - altså vold.

Byretten straffede oprindeligt manden med 40 dages betinget fængsel, men tirsdag gav Vestre Landsret straffen et nøk opad. Dommen lyder nu på 60 dages fængsel, hvoraf halvdelen er betinget.

http://ekstrabladet.dk/112/article1493817.ece

Imo absolut rimeligt at dømme ham for vold.

Enig! Sikke noget svineri at gøre! :evil:

Men det må så være første dokumenterede tilfælde hvor folk er i livsfare pga. cannabis indtag i verden? Noget stemmer ikke i denne sag, eller der mangler nogle fakta?!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Ja til fængsel for det er ret ufedt og give andre narko uden de ved det..

Jeg forstår ikke spøgen i og spæde en kage op eller andet med et stof, risikoen for at man gør nogen fortræd eller omvendt, og lidt mere forståeligt, at de tramper på spasmageren må jo siges og eksister.

Uvidenhed må vel være svaret - selvom ondskabsfuld også kan være med ind over, hvilket jeg vil kalde for skærpende omstændighed, men den slags er jo ret svære og bevise.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Sikke da en kammerat..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det må næsten have været en allergisk reaktion på grund af noget i kagen, eller hashen? Har da aldrig hørt om, at hash kan frembringe så stærke reaktioner..
Selvom det er svinsk, ikke at informere ens gæster om ingredienserne, så kan jeg godt lide konceptet i "vold med kage!".. :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
HAHA! Vold hvor at våbnet er kage? Jeg ville så gerne have været i den retssag!
Men han da helt klart straffes for det, men går den ikke under noget andet end "vold"?

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Ville da sige den går ind under et par forskellige paragraffer.. Eksempelvis at bringe andre i fare.. Men ikke direkte vold.. Det synes jeg lyder meget mærkeligt :p

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
At gøre vold på eller mod en person er ikke nødvendigvis en direkte fysisk aktivitet med knyttede næver eller lignende. I lidt bredere betydning er det at overtræde grænser mod et individ på den ene eller anden måde. Det er klart det der bliver gjort her.

Jeg tænker om de heftige reaktioner kan være fordi drengen kæmpede imod virkningerne af hashen, fordi han syntes de var ubehagelige? Sådanne psykiske kampe kan vel godt sætte sig som stærke kropslige reaktioner, især hvis man også er mere sensitiv og sårbar som man er på hash?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
yeti skrev:
eb.dk skrev:
uden at fortælle det til de andre at bage kagen med stærkere sager end bare bagepulver.

Kunne ikke lade være med at dvæle ved denne sætning. Natriumhydrogenkarbonat er da rimelig stærke sager.

Admin
Brugeravatar

Hvad definerer du som "stærke sager"?

Vil til enhver tid mene et psykoaktivt stof er stærkere end et inert stof, der ikke er sundhedsskadeligt :)

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Tja. En bøde synes jeg ville være i orden. Fængselsstraf på 60 dage synes jeg er meget overdrevet.

Med hensyn til diskussionen om vold var der engang en advokat der fortalte mig at man dømmes for vold ved at så spytte på et andet menneske.

Men vi er enige om at man ikke skal drugge andre uden at de ved det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Slacker skrev:

Men det må så være første dokumenterede tilfælde hvor folk er i livsfare pga. cannabis indtag i verden? Noget stemmer ikke i denne sag, eller der mangler nogle fakta?!

Man kan altså godt få sådan en grim reaktion. Hash er ikke ufarligt. Det øger også risikoen for hjerteanfald, særligt de første 30 min efter man har røget, hvilket er dokumenteret. Men det var vidst mest folk i 50'erne der skal være obs.
Og så læste jeg også om at hash og kokain kan være en uheldig kombination, selvom den er velnydt. Men du har ret, ofte, så er hash ufarligt. Nu ved vi jo ikke hvor meget han åd, hvad hans erfaringer var, og hvordan han normalt reagerer.

Dedikeret medlem

Paul Muad Dib skrev:
Slacker skrev:

Man kan altså godt få sådan en grim reaktion. Hash er ikke ufarligt. Det øger også risikoen for hjerteanfald, særligt de første 30 min efter man har røget, hvilket er dokumenteret. Men det var vidst mest folk i 50'erne der skal være obs.
Og så læste jeg også om at hash og kokain kan være en uheldig kombination, selvom den er velnydt. Men du har ret, ofte, så er hash ufarligt. Nu ved vi jo ikke hvor meget han åd, hvad hans erfaringer var, og hvordan han normalt reagerer.

Har du en kilde? Jeg har aldrig hørt påstanden før :tnx:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]