Malkavian skrev:
"Jamen grunden til at jeg blev spritbilist var at jeg havde drukket en helvedes masse bajere, det var de Satans øl, der fik mig til det."
det er jo sandt i nogle tilfælde. det er forskelligt fra person til person hvor stort kontroltabet er under beruselse. og nogen mister kontrollen totalt. jeg tror det afhænger af et uheldigt sammentræf af genetik og svær psykisk belastning. det ændrer naturligvis ikke ved at personen selv har ansvaret for indtagelse af diverse psykoaktive substanser.
i tilfældet her kan jeg godt forestille mig at svampene har været udløsende faktor for en midlertidig psykose. se på manden. han ligner i høj grad en dårlig kombo af testosteronmonster med psykisk sygdom lurende lige under overfladen(misrøgt i barndommen ville være en oplagt forklaring) typen for hvem det måske har en terapeutisk effekt at banke folk til blods i et bur? noget andet er; hvis ikke svampeteen udløste psykosen, hvorfor skete optrinnet da lige der.
ting der taler for midlertidig psykose:
1. den dræbte var en ven
2. der var en 3. person til stede(i begyndelsen af optrinnet i hvert fald)
3. karakteren af forbrydelsen(at handlingen bære præg af stærk psykose kan ingen vel være i tvivl om)
4. hvad skulle den alternative forklaring være? At manden længe havde planlagt at myrde sin ven, og valgte dette tidspunkt for derefter at kunne anråbe sig psykose? det hænger jo ikke sammen.
selvfølgelig er han skyldig i forbrydelsen. han skulle simpelthen aldrig have taget svampe. hvad der præcist har udløst handlingen er ikke så interessant, for mig at se. jeg synes bare det er tragisk og jeg har faktisk ondt af manden. hans liv er lige så slut som det liv han myrdede. hvordan kan man leve videre efter det? man bør huske på at den slags afsindig vold altid begås i afmagt.