Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Citat:
Published Date: 22 June 2010
By Gareth Rose
A REPORT claiming communities benefit from drug dealers living in their midst has been condemned by police and politicians.
The paper, by one of Scotland's leading drugs experts, suggests the impact of dealers on a community is not always negative.

While recognising drugs such as heroin and crack cocaine cause pain and misery across Scotland, fuel other crimes such as ADVERTISEMENT

theft and prostitution, and give rise to gang wars, violence and intimidation, the report also highlights some positives.

Citing recent research by King's College University, Professor Neil McKeganey

writes: "Such markets could be seen as having a positive impact on the surrounding community.

"For example, the presence of a drug dealing market could mean the influx of substantial cash that would otherwise not occur as local drug dealers spend the money earned from their drug-selling activities.

"Similarly, it was claimed by some of those interviewed that the presence of a drug dealing market could result in lower levels of other crimes as the drug sellers themselves sought to reduce the activities of other criminals that might attract unwanted police attention.

"Finally, the presence of a drug market could sustain a thriving market in stolen goods being transacted as a way of supporting a drug habit, one of the results of this being that local people had access to a level of consumer products, at reduced prices, that they might otherwise never be able to afford."

Professor McKeganey also talks down the impact of police action on drugs gangs.

He writes that while "tough enforcement initiatives have a role to play in tackling local drug markets … they are] unlikely to be a long-term solution and may be associated with a number of unwanted consequences".

In the report "Drugs Research: An overview of evidence and questions for policy", for the Joseph Rowntree Foundation, the Glasgow University expert says that when local dealers are arrested, they are often replaced by people from outside the area who are more willing to take risks and use violence.

His comments have been criticised by Assistant Chief Constable George Hamilton, secretary of the Acpos (Association of Chief Police Officers Scotland) Crime Business Area, who said: "Acpos entirely rejects any suggestion that drug dealing has a positive effect on communities.

"While a speculative economic 'benefit' may be measured in isolation, the overall impact of the drugs trade is negative and highly damaging.

"This includes long-term damage to communities from fear of crime and violence, death or damage to health by drugs and toxic bulking agents, lifelong impacts on children from direct health effects of chaotic parental lifestyles and neglect, and damage to legitimate local businesses through the illicit trade in smuggled and counterfeit goods sold by drug dealing gangs in pursuit of profit and power."

A Scottish Government spokesman said: "The government has not yet read the report in question, but we would object in the strongest terms to any suggestion that there are anything other than appalling and life-destroying consequences from having drug dealers operating in any community.

"Drugs wreck communities and the lives of the individuals living in them, which is why the Scottish Government's focus is on recovery."

John Lamont MSP, justice spokesman for the Scottish Conservatives, said: "These are spurious so-called benefits. Drug abuse destroys lives, wrecks communities and has been the scourge of Scotland for over a generation.

"Even this report does not suggest these so-called benefits are a good thing. We know that we must focus on abstinence and not managing the problem, which is why Scottish Conservatives forced a national drugs strategy based on recovery back in 2008. The test for the SNP government now is to get that strategy up and running."

MSP Richard Baker, Scottish Labour justice spokesman, said: "Drug dealing never has positive benefits for communities and the more that can be done to rid Scotland of those who peddle drugs, the better."

MSP Robert Brown, the Scottish Liberal Democrat justice spokesman, added: "It seems to me to be a bizarre view. Overall, the results (of drug dealing] are hugely damaging to communities, because they are associated with bad health, social decay and fragmentation.

"It's a distorted view to talk about positive effects of these things."

David Sinclair of Victim Support Scotland said: "There are no positive aspects to drugs from the point of view of victims. Drugs are a blot on our communities ."

Prof McKeganey was unavailable for comment yesterday.

A POSITIVE SIDE

Potential "benefits" of drug dealers living nearby:

• A substantial influx of cash that would otherwise not occur as local drug dealers spend the money earned from their activities.

• Lower levels of other crimes, as the drug sellers seek to reduce the activities of other criminals that might attract unwanted police attention to the area.

• A thriving market in stolen goods, taken as a way of supporting a drug habit – one of the results of this being that local people have access to a level of consumer products, at reduced prices, they might otherwise not be able to afford.

http://news.scotsman.com/news/Drug-dealers-39can-be-beneficial39.6375312.jp

En akademiker med balls!! :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
A thriving market in stolen goods, taken as a way of supporting a drug habit – one of the results of this being that local people have access to a level of consumer products, at reduced prices, they might otherwise not be able to afford.

Det er da godt nok det tåbeligste jeg længe har læst... Kan ærlig talt ikke se hvad denne artikel skal på Psychedelia, er det en form for joke? Hvis pro-legaliseringsbevægelsen skal tages seriøst, så skal der godt nok andre boller på suppen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Hvis du kigger HELT isoleret på lokaløkonomien, så er billige hælervarer da ikke så skidt? :wink:
Men jo, rimelig vilde claims dér... :shock:

jim fear skrev:
Kan ærlig talt ikke se hvad denne artikel skal på Psychedelia.

Du kan bare rykke den over i offtopic, tightass :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jim fear skrev:
Det er da godt nok det tåbeligste jeg længe har læst...

Jeg sad faktisk også og rystede på hovedet... er absolut pro legalisering; men de argumenter der er da helt i skoven og usaglige... mon ikke man bare er inspireret af Nutt og gerne vil have sit navn i avisen; men bare ikke er skarpere?

Og den officielle reaktion er jo ganske som forventet ha ha
Citat:
A Scottish Government spokesman said: "The government has not yet read the report in question, but we would object in the strongest terms to any suggestion that...
Altså vi ved ikke hvad vi snakker om; men alligevel mener vi... :stupid:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 5000
Kriminalitet holder hjulene igang...
Politiet og fængslerne har noget at lave.
Aviserne noget at skrive om, og forsikringsselskaber noget at leve af.
Its all good 8)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Sorte penge øger efterspørgslen på forbrugsvarer, fordi de bruges i langt højere tempo end hvide penge.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
jim fear skrev:
Citat:
A thriving market in stolen goods, taken as a way of supporting a drug habit – one of the results of this being that local people have access to a level of consumer products, at reduced prices, they might otherwise not be able to afford.

Det er da godt nok det tåbeligste jeg længe har læst... Kan ærlig talt ikke se hvad denne artikel skal på Psychedelia, er det en form for joke? Hvis pro-legaliseringsbevægelsen skal tages seriøst, så skal der godt nok andre boller på suppen.

Han siger jo ikke at det er overall positivt, men et "benefit" lokalt. Man kan vel godt se det som et benefit, men måske ikke et moralsk forsvarligt sådan. Det afhænger lidt af ens briller.

ONT: Hvis man lægger mærke til det, så er alle de negative effekter som politichefen nævner et biprodukt af forbud.

"This includes long-term damage to communities from fear of crime and violence,death or damage to health by drugs and toxic bulking agents , lifelong impacts on children from direct health effects of chaotic parental lifestyles and neglect, and damage to legitimate local businesses through the illicit trade in smuggled and counterfeit goods sold by drug dealing gangs in pursuit of profit and power."

De farvede stykker er negative effekter som gunstiges af forbudet. Det er også sjovt at det sidste markerede stykke ses som negativt af politichefen, men som et "benefit" af prof.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

LSDrejø skrev:
Jeg sad faktisk også og rystede på hovedet... er absolut pro legalisering; men de argumenter der er da helt i skoven og usaglige... mon ikke man bare er inspireret af Nutt og gerne vil have sit navn i avisen; men bare ikke er skarpere?

Hvis du lige går et spadestik dybere, så tror jeg godt du indser, at (denne bizarre) artikel i hvert fald ikke er pro legalisering. At den overhovedet er bizar bør være din første indicium for, at vi taler om drug war argumenter ;)

Det er i grunden en enkelt deduktion. Hvornår har man "drug dealers" af den kriminelle slags som er beskrevet her? Jamen, det har man jo kun under forbudspolitikken. Havde man legaliseret stoffer, ville man ikke have pushere men lokale erhvervsdrivende, der ikke var involveret i anden kriminalitet som hælervarer.

Det kan teknisk set godt være at personen i artiklen er pro-legalisering. I så fald gør han er godt arbejde ved at vise, hvor desperate forbudspolitikerne reelt er. For det er satme desperat at "hvidvaske" pusherne på denne måde for at få sin forbudspolitik - det SKABER pushere - til at se lidt cool ud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Malkavian: Jeg mente at jeg er pro legalisering - men trods den holdning synes at de argumenter i artiklen var ret tåbelige

Synes hele forbudspolitikken kan simplificeres: Du kan ikke forbyde efterspørgslen - og så længe der er efterspørgsel vil der være et udbud...
Et forbud kan påvirke udbuddet i et vist omfang; men idet et forbud formodes at være af hensyn til dit og mit helbred (og intet andet), så bør man fokusere på konsekvenserne af et forbud (set i forhold til alternativet)
Og her synes jeg forbudspolitikken fejer fælt - det har intet med dit og mit helbred at gøre mere, men er bundet i politiske og økonomiske interesser :-(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Malkavian, professoren i artiklen er skam prolegalisering. Jeg citerer ham her:

"Professor McKeganey also talks down the impact of police action on drugs gangs.

He writes that while "tough enforcement initiatives have a role to play in tackling local drug markets … they are] unlikely to be a long-term solution and may be associated with a number of unwanted consequences"."

Avisen og folkene som läser rapporten forvränger udsagnene. Han siger ikke at det er bedre at have end at ikke have pushere i byen, han udvurderer blot deres rolle set fra alle vinkler. Visse af aspekterne kan siges at väre gavnlige lokalt - men ikke nödvändigvis på lang sigt. Der foreligger heller ikke en moralsk vurdering. Nogle af de (ifölge professor Weird) gavnlige effekter koster jo en eller anden hårdtarbejdene tåbe, medens den gavner folk som omgås narkohandlere. At narkohandlen erstatter anden kriminalitet, og at dette er gavnligt, synes jeg da om noget udtrykker forskerens holdning: Narkohandel er ikke i sig selv dårligt, det bör legaliseres. Hvad professoren siger er, i modsätning til mange höjtsiddende politikere og politifolk, at "kriminalitet er ikke bare kriminalitet. Der findes forskellige grader.". Narkohandlen isoleret er altså ikke i sig selv et samfundssmadrende problem.

På den anden side tror jeg ikke at en legalisering altid ville gavne folket. Det afhänger ganske enkelt af det pågäldende lands kultur. Vi ser jo at både Sverige og Danmark har en stor og skadelig drukkultur, medens Italien og Frankrig, som har en mindre restriktiv politik i praxis, ikke har en lignende. Dette burde få en til at indse at loven ikke er altavgörende for konsumption, det er derimod kultur som spiller en afgörende rolle. Spörgsmålet er så, i hvilken udsträkning vores alkoholvaner kan ovrsättes til narkovaner. jeg tror ikke at man kan det. Forskellige stoffer hörer til forskellige kulturelle kredse. Det skulle dog väre spändende at se hvordan stofkulturen ville udvikle sig, hvis man legaliserede. MDMA er på nuvärende tidspunkt ganske isoleret hos teknotrampere og andet udskud (jeg driller bare, ikke dräb mig), og deres forbrug skulle näppe påvirkes af en legalisering. LSD har jo også en ret så specifik skare af anvendere, hvorimod cannabis er en langt mere almindelig drog.

Alt i alt tror jeg ikke at vi er modne til at slippe stofferne fri, men jeg tror at vi er modne til at arbejde os i den retning. Man burde satse på undervisning og forskning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
På den anden side tror jeg ikke at en legalisering altid ville gavne folket. Det afhänger ganske enkelt af det pågäldende lands kultur. Vi ser jo at både Sverige og Danmark har en stor og skadelig drukkultur, medens Italien og Frankrig, som har en mindre restriktiv politik i praxis, ikke har en lignende. Dette burde få en til at indse at loven ikke er altavgörende for konsumption, det er derimod kultur som spiller en afgörende rolle. Spörgsmålet er så, i hvilken udsträkning vores alkoholvaner kan ovrsättes til narkovaner. jeg tror ikke at man kan det. Forskellige stoffer hörer til forskellige kulturelle kredse. Det skulle dog väre spändende at se hvordan stofkulturen ville udvikle sig, hvis man legaliserede. MDMA er på nuvärende tidspunkt ganske isoleret hos teknotrampere og andet udskud (jeg driller bare, ikke dräb mig), og deres forbrug skulle näppe påvirkes af en legalisering. LSD har jo også en ret så specifik skare af anvendere, hvorimod cannabis er en langt mere almindelig drog.

Alt i alt tror jeg ikke at vi er modne til at slippe stofferne fri, men jeg tror at vi er modne til at arbejde os i den retning. Man burde satse på undervisning og forskning.

Du har naturligvis ret i de ting du siger om kulturens betydning, men hvordan konkluderer du at vi ikke er modne til legalisering? Sådan som jeg ser det har forbudet intet eller kun meget lidt at sige i forhold til hvem der tager hvad hvornår.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]