Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 08:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Citat:
Kriminalitet og prostitution er dalet blandt narkomaner efter indførelsen af gratis heroin. Samtidig sikrer tæt kontakt med sygeplejersker et sundere liv.

Når heroinmisbrugere får stoffet udleveret gratis, stiger deres livskvalitet.

Prostitution og kriminalitet falder, og samtidig får narkomanerne et sundere liv, viser de første erfaringer fra heroinklinikker.

Siden marts har knap 20 misbrugere hver morgen og eftermiddag fået udleveret heroin på to klinikker i København.

LÆS MERE Gratis heroin er klar til narkomaner i Hvidovre

Leder af Valmuen i Københavns nordvestkvarter Torben Ballegaard siger, at klinikken både registrerer en fysisk og psykisk forandring hos misbrugerne. Når de ikke længere skal ud på det illegale marked og skaffe penge, kommer der mere ro over deres liv.

»De slipper for at vågne om morgenen og som det første tænke på, hvordan de skaffer penge. Så bliver der overskud til, at vi kan tale med dem om deres boligsituation, om vi skal hjælpe dem med at søge førtidspension eller måske kan vi tale om det barn, de har mistet kontakten med«, siger han.

Tager på i vægt
Samtidig med at misbrugerne fortæller, at de begår mindre kriminalitet og er holdt op med at prostituere sig, bedres deres sundhed. Flere har taget på i vægt, fordi der med heroinen følger morgenmad og et varmt måltid midt på dagen.

Den daglige kontakt med sygeplejersker sikrer desuden, at infektioner, bylder og sygdomme opdages tidligere, siger Vivian Kjær, ledende sygeplejerske på institutionen KABS.

»De får mod på at tage fat om det, som de hidtil er gået alene med, for eksempel fortælle, at de engang har delt nål med en anden misbruger og nu gerne vil testes«, siger hun.

LÆS OGSÅ Narkomaner: »Statsheroin er det reneste shit«

Men selv om misbrugerne får mere styr på deres liv, er chancerne for, at de kan blive stoffri, lille, siger Torben Ballegaard.

»Umiddelbart kan jeg ikke få øje på nogen, der vil kunne slippe heroinen, men jeg kan få øje på en del, som kan komme til at leve et fornuftigt liv med heroin«, siger han.

http://politiken.dk/indland/article985684.ece

Varmer det ikke bare at læse sådan en artikel? Specielt bekræftigende syntes jeg sygeplejerskens udtalelse er: »De får mod på at tage fat om det, som de hidtil er gået alene med, for eksempel fortælle, at de engang har delt nål med en anden misbruger og nu gerne vil testes«

:peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
selvfølgelig giver gratis heroin glimrende resultater, nu skal jeg ikke længere røve en gammel dame for at få mit dope, eller sælge en sutter på halmtorvet.
Og så virker det jo som det skal.
ej okay... no shit, det er virkelig en god ide.

Flere jeg kender har fået det nemmere, og som sagt er deres livskvalitet røget noget i vejret, dog oven på deres heroinmisbrug.
Men jooh det varmer faktisk hjertet, godt de bliver testet for diverse sygdomme, mange tror at hivsmittede narkomaner f.eks kun smitter andre narkomaner de deler nåle med.
Det er desværre ikke lige altid tilfældet.

Medlem

<3 !

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Endelig får de fred. De gode resultater bliver forhåbentlig svære at komme udenom, så lad os da håbe der er lys forude.

Most of the physical world is unseen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]