Citat:
I Egypten finder man nogle af verdens mest entusiastiske forbrugere af hash. Men i disse dage er folk begyndt at få abstinenser, efter landet er blevet ramt af en hidtil ukendt mangel på hash, skriver timesonline.co.uk.
Et pludseligt fald i udbuddet af den koncentrerede form af marihuana har sendt priserne markant op, og rygerne søger nu efter alternative måder at blive høje på.
- Det er meget mærkeligt for Egypten. Jeg har aldrig set det på denne her måde før, siger Yasser, en tidligere politibetjent, som nu er blevet hash dealer.
- Min leverandør fortalte mig, at han ikke ved, hvad der foregår. Alle går amok. Mine venner fortæller mig, at de ikke kan fokusere på arbejdet, fortæller Yasser.
Krisen begyndte for cirka tre måneder siden, og siden er priserne eksploderet. En blok på 150g, samme størrelse som en stor chokoladebar, sælges normalt for omkring 1.500 egyptiske pund (1.544 danske kroner). Nu er prisen fordoblet.
Normalt at ryge en fed
For et land som Egypten, hvor hashrygning er en så vigtig del af kulturen, er manglen på stoffet kommet som et chok.
I det moderne Egypten er brugen af hash udpræget og klasseløs. Billige selvrullerpapir er til salg i næsten alle kiosker og supermarkeder, hvor imod rulletobak er dyrt, og kun tilgængeligt i en håndfuld butikker.
Hashmanglen kommer i kølvandet på en tre måneder lang politi indsats over for euforiserende stoffer. På tre måneder lykkedes det politiet at beslaglægge 7,5 tons hash og 25 kg heroin.
Men det er de færreste, der mener, at det er politi indsatsen, som er årsagen til den manglende hash. Derimod mener flere, at det er regeringen, som kontrollerer hash handlen, og at de nu har valgt at lukke for den varme hane.
Hvorfor myndighederne er interesseret i at reducere hash mængden, er der flere forklaringer på. En af dem er, at de forsøger at få folk til at skifte over til andre rusmidler, en anden forklaring er interne stridigheder mellem politi og leverandører.
Kilde:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... z0n9IiTnZq