Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 05:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor solen altid skinner.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 405436.ece

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Det er det jeg kalder en solstrålehistorie! Dejligt.
Men er der ikke stor risiko for HPPD, ved at administrere psilocybin så hyppigt på et par måneder?

Men det er selvfølgelig en meget lille pris at betale hvis man alligevel er dødeligt syg af cancer, jeg tænkte bare mere på de bivirkninger der er nævnt i artiklen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halose skrev:
Men er der ikke stor risiko for HPPD, ved at administrere psilocybin så hyppigt på et par måneder?

Men det er selvfølgelig en meget lille pris at betale hvis man alligevel er dødeligt syg af cancer, jeg tænkte bare mere på de bivirkninger der er nævnt i artiklen.

Hvor ser du hyppigheden?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

yeti skrev:
Halose skrev:

Hvor ser du hyppigheden?

Jeg tænker på at der står 'Efter et par måneder med jævnlige svampetrip'.
Går ud fra at 'jævnligt på et par måneder', er mere end 3-4 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Jo det er en del hvis vi er der oppe omkring, men det kommer jo også kraftigt an på dosen. Kunne godt forestille mig at man, forhåbentligt, startede med en meget lille test dose.

Synes der er ved at dukke en del af sådan nogle historier op, det er et rigtigt godt tegn!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halose skrev:
yeti skrev:
Hvor ser du hyppigheden?

Jeg tænker på at der står 'Efter et par måneder med jævnlige svampetrip'.
Går ud fra at 'jævnligt på et par måneder', er mere end 3-4 gange.

Ok, jeg havde haabet du havde noget substans i dit indlaeg. Husk at det er eb og ikke et serioest medie der viderebringer nyheden. Et kig paa CNN's artikel antyder at de kun har faaet en enkelt dosis psilocybin, men dette tvivler jeg dog paa. Jeg har kigget lidt rundt efter den oprindelige videnskabelige artikel, men har ikke fundet den. Maaske andre kan finde den(hvis den altsaa er udgivet endnu)?

For at svare paa dit andet spoergsmaal, saa tror jeg absolut ikke der er risiko for HPPD(hvis noget saadant eksisterer) hvis man indtager psilocybin eksempelvis hver uge i et par maaneder, isaer ikke hvis dette sker i en struktureret sammenhaeng hvor man laegger vaegt paa at integrere oplevelsen efterfoelgende, som det netop er tilfaeldet her.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu sætter du spørgsmål ved om HPPD overhovedet eksisterer.
Jeg kender personligt to eksempler på at det gør, i form af to bekendte. Den ene er dog i en mild udgave, hvor det højst flimrer lidt når han kigger lidt på en hvid væg.

Men begge tilfælde er kommet af at bare køre løs derudaf med LSD og Psilocybin, over en periode på 4-6 måneder, og uden pauser.
Dvs. hver weekend, i op mod et halvt år.
Jeg ved ikke hvornår HPPD evt. opstår, eller om man skal være disponeret for det, men jeg ved at det kan forekomme.

Angående Ekstrabladet, så har du da helt ret i at det ikke er et nyhedsmedie der skal tages alt for seriøst.

Dedikeret medlem

Selvfølgelig eksisterer det, i den forstand at man kan have de nævnte symptomer, men hvorvidt det "bare" er noget psykosomatisk er jo svært at sige. Jeg kan på dårlige dage bilde mig selv ind at jeg har HPPD, men dybest set tror jeg bare det er indbildning (for mit vedkommende), da jeg altid har set "flimmer" i mørke og på ensfarvede overflader.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Culpepers

Ja hvis du altid har set flimmer på ensfarvede flader, så er det jo en anden snak.
Jeg snakker ikke om altid at ha' haft det her, jeg snakker om hvor det er kommet, efter for meget fart på.

Og det med flimmeren var kun i det ene tilfælde, det andet er med syner/små OEV's i større grad, desværre!

Dedikeret medlem

Okay, det er jeg helt med på, men det ændrer ikke på det første jeg sagde:
Citat:
Selvfølgelig eksisterer det, i den forstand at man kan have de nævnte symptomer, men hvorvidt det "bare" er noget psykosomatisk er jo svært at sige.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg er enig med Culpepers her. Jeg saetter ikke spoergsmaalstegn ved om nogen har symptomerne, men jeg tror ikke paa at det udelukkende skyldes den fysiologiske virkning af stofferne. Naturligvis er de en forudsaetning, men som jeg ser det maa symptomerne skyldes at man "bliver haengende" i trippet paa sanseplanet, paa samme made som man kan have foelelsesmaessige symptomer efter et vanskeligt uforloest trip. Dette tror jeg kan undgaaes hvis man tripper under strukturerede forhold og arbejder med integration efterfoelgende. Jeg har i hvert fald aldrig hoert om eksempler paa HPPD hos folk der udelukkende har indtaget psykedelika med terapi eller serioes selvudforskning for oeje.

Medlem
Brugeravatar

Jeg hørte Hjernemadsen udtale sig om en gut som havde været agressiv med LSD, og nu flere år efter begyndte at trippe hver gang han så en korn mark.
Jeg ved godt det ikke decideret er HPPD der er snak om, men mere "flashbacks", som også har været oppe og vende mange gange.

Jeg synes bare det tyder på at gutten her har fået en slags PTSD (post traumatisk stress). Da det sker hver gang han ser en kornmark. Ligesom soldater som tror der er granater over det hele hvis der pludseligt er meget larm
Så jeg tænker at det samme kan være på spil med folk som får HPPD. Altså at de har været igennem et eller flere yderst stressende trips som de ikke har fået bearbejdet.
Derfor er jeg også rimeligt enig med Yeti og Culpepers her

Jeg mener at Hjernemadsen snakker om det i dokumentaren "poeter på trip"

Dedikeret medlem

Peter Lund Madsen har sagt meget vrøvl om psykedeliske stoffer. På trods af, at han virker som en intelligent person, og uden tvivl har styr på sit fagområde, så er han stærkt fordomsfuld med hensyn til (psykedeliske) stoffer, og det jeg har hørt ham sige om emnet har ikke været mere end en sludder for en sladder...

I øvrigt tror jeg du har helt ret i at flashbacks kan ses som et symptom på en PTSD-lignende tilstand :)

Medlem
Brugeravatar

Synes også han vrøvlede lidt da han snakkede om psychedeliske stoffer. Og kom med hurtige statements som "det forvrænger virkeligheden".
Han snakker blandt andet om at psychedeliske stoffer er som at tage briller med grønne glas på. Altså som et slags filter. Det jeg synes er mega spændene er bare at det ikke er alle der ser grønt.
Men at vi rent faktisk ser noget forskelligt. Det jo et stærkt tegn på noget subjektivt i forbindelse med div. stoffer. Hvilket hvis man kan tolke det rigtigt burde kunne sige noget om os

Men synes at hans eksempel er fint, han tolker det bare på en åndssvag måde

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]