Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 22:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/03/10/051946.htm
:cheers:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Det kommer sgu ikke som nogen overraskelse, alkohol er efterhånden blevet et kosttilskud herhjemme.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Citat:
- Jeg er overrasket over, at Sundhedsstyrelsens kampagner ikke har haft større effekt, siger han til DR Nyheder...

Har de nogensinde haft en effekt?

Medlem
Brugeravatar

Jamen syntes folk rakker ned på alkohol bare fordi det trods alt er lovligt og glemmer helt den skønne virkning :/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tror studerende trækker den statistik godt i vejret :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
mellem 95 og 04 var der i gennemsnit 8000 indlæggelser(skadestue og hospital tilsammen) om året på grund af akut alkoholforgiftning.

Det er 21 om dagen... - Grafer over dette viser en stigende vækst, med maksimum i 2004. kilde

Citat:
Først i 1960'erne udgjorde alkoholrelaterede dødsfald godt 2 procent af samtlige dødsfald,
mens 4,6% af samtlige dødsfald i 2000 kan tilskrives en alkoholrelateret diagnose.

Citat:
I 1986 blev der registreret 2.278 alkoholrelaterede færdselsuheld med personskade mod
1.578 uheld i 2003. De alkoholrelaterede færdselsuhelds andel af samtlige uheld har også
vist en faldende tendens fra 20,4% i 1986 til 17,8% i 2003.

statistik03

Billede

Tjaeeeh... Det virker som et stort arbejde at lære folk at lamme sig, uden at komme til skade og ende i misbrug... Måske sku man bare forbyde lortet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Alle de 860.000 har taget et bevidst valg om at drikke mere end 21 genstande om ugen, selv om de godt ved det er usundt.

Derfor virker deres kampagner ikke. VI VED GODT DET ER USUNDT FORHELVED.

Lad mig nu forhelvet drikke mig selv ihjel hvis jeg vil det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Det kan ikke passe der er så mange alkoholiker. Tiden har kun vist at hvis der bare er det mindste afhængighed eller vanedannende effekt, så skal det ulovlig gøres og slås hårdt ned på. Og hvis statistikken pludselig viser at der er stor dødelighed ved indtagelse af et rusmiddel så skal det da fordømmes fluks til helvede. Så jeg tror ikke der findes så mange alkoholiker, min regering ved bedre..

Hehehehehehehehehehehehe...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Tallet må da være mindst 3 gange så højt....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Uha det er en af mine kæpheste de rammer der... Fatter ikke man kan forbyde det ene og det andet stof i flæng af hensyn til folkesundheden (ofte på intet eller meget spinkelt grundlag) og samtidig trække på skuldrene af de statistikker alkohol kan præstere - det giver jo ingen mening :roll:

Hvor er min regerings velmenende og beskyttende indgreb henne når det drejer sig om alkohol? Mon det har noget at gøre med afgiftskronerne? Jamen så smid da afgift på cannabis og andre substanser også - og giv os det frie valg vi burde have krav på :!:

Og nej jeg er ikke fortaler for at forbyde alkohol også; men lighed for loven bør gælde alt, også rusmidler

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
BehindMind skrev:
Citat:
- Jeg er overrasket over, at Sundhedsstyrelsens kampagner ikke har haft større effekt, siger han til DR Nyheder...

Har de nogensinde haft en effekt?

Jeg mener, at den sidste antiryge-kampagne havde en ret stor effekt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt ude at flyve
Tror bare ikke at Sundhesstyrelsens kampagner har nogen effekt paa saadan noget som alkohol. Folk ved godt det er usundt, men det er ogsaa usundt at spise Mc. Donalds 3 gange i ugen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Forbyd alkohol og forbyd junkfood..... der findes faktisk sund fastfood.

Bedre land - hvis folk vil æde junkfood må de lave det derhjemme!!!!

Regeringen stinker, som den plejer - ikke noget nyt der - det her latterlige land, bliver hele tiden mere latterligt.

PLUR

Medlem
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
Forbyd alkohol og forbyd junkfood..... der findes faktisk sund fastfood.

Bedre land - hvis folk vil æde junkfood må de lave det derhjemme!!!!

Regeringen stinker, som den plejer - ikke noget nyt der - det her latterlige land, bliver hele tiden mere latterligt.

PLUR

Ja man. Forbyd alt hvad der er usundt. Vi skal da endelig ikke have lov at vælge selv..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Folk herinde har en tendens til at være utroligt dobbelt moralske. Selvfølgelig skal alkohol ikke forbydes, ligesom mange andre rusmidler ikke burde være det. Hvis jeg selv må have lov at være lidt dobbelt moralsk vil jeg dog sige at VISSE rusmidler ikke burde være tilgængelige. Ser vi på en fremtid med legalisering bør der stadig være en kontrol. Rusmidler der har høj risiko for skader og dødelighed, bør ikke være tilgængelige. Mennesker er nysgerrige og vil udfordre grænser, derfor skal der være en form for censur.

Når det så er sagt burde man ikke forbyde hverken alkohol eller de fleste stoffer. Folk ved udemærket at det er usundt, men de tager et VALG. Et valg der er DERES og hvis en person har lyst til at ryge cannabis eller indtage en dråbe syre skal det sku være tilladt, ligeså vel som det er tilladt at drikke 5 øl.
I stedet for at forbyde disse ting der ved første øjekast er mindre skadende end alkohol, bør man fokusere på at undervise befolkningen. Start med objektive foredrag i skolerne i stedet for skræmmekampagnerne, jeg kan stadig huske hvor meget vi grinte af det de sagde i 6 klasse! Ja vi syntes at det lød spændende og troede ikke på ham betjenten der fortalte. Hvis vi nu dengang havde fået af vide hvad rusmidler var og hvor man skulle passe på, havde vi måske troet på dem.
Et stof som LSD bør have en anden form for kontrol en alkohol har. Der er immervæk forskel på at drikke og tage lidt syre. Går det galt på en druktur brækker du dig som regel og har det af helvede til dagen efter. Kører du bil er der en risiko for at du kører galt. Får du det dårligt på LSD er det altså ikke ligeså nemt at have med at gøre. Befolkningen skal have en meget større grundviden inden det kan blive realitet. De færreste herinde ønsker at se scenariet med 22 årige Morten der på lovlig købt LSD beslutter sig for at trille en tur igennem byen med 160 km/t.

Mange rusmidler burde være legale, men får at de kan blive det skal befolkningen undervises. Et kulturskift skal også til, og generelt skal folk være flinkere til at hjælpe hinanden. En tilfældig pusher sælger sikker LSD lige nu uden at rådgive folk, det er ligeså slemt som hvis staten gjorde det for vi risikerer at ende ud med nogle meget farlige og utroligt ubehaglige situationer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

NEEEEJ! Det kommer da helt bag på mig. Hold da kæft en nyhed! :roll:

Apropos snakken om illegalisering / legalisering af psykoaktiver stoffer, herunder alkohol, er jeg super liberal og siger: 'Legaliser alt, og løs hermed de fleste problemer.'

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dikki skrev:
Rusmidler der har høj risiko for skader og dødelighed, bør ikke være tilgængelige.

Alkohol?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Dikki skrev:
Folk herinde har en tendens til at være utroligt dobbelt moralske... ...Hvis jeg selv må have lov at være lidt dobbelt moralsk vil jeg dog sige at VISSE rusmidler ikke burde være tilgængelige.

ærlig talt Dikki, det var da en forfærdelig gang ævl. nej, du har ikke lov at være dobbeltmoralsk, og iøvrigt er det rimelig flabet at kalde os som argumenterer for ligestilling på stofområdet for dobbeltmoralske. næh du, det der er virkelig dobbeltmoralsk, det er at straffe og stigmatisere de 28.000 danskere, som det anslås er misbrugere af illegale rusmidler, mens vi har et langt større problem mht. de 860.000 danskere der i en eller anden forstand misbrugere alkohol!

et stof som heroin f.eks., er ved første øjekast mere skadeligt end alkohol, men hvis man går mere i dybden og ser på omstændighederne omkring misbruget, administreringsvejen, urenheder som følge af et ureguleret marked, så viser der sig et andet billede. stoffet i sig selv er ikke nævneværdigt skadeligt, så længe man undgår OD. mange OD'er ville kunne undgås ved at regulere markedet, eller i det mindste lette stresset for narkomanerne ved at tillade dem at have flere doser på sig, som de har gjort i portugal.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]