Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 aug 2025 17:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://politiken.dk/udland/article767052.ece

Citat:
Russerne drikker 18 liter alkohol om året
Verdensrekorden i druk tilhører fortsat Rusland. Russerne drikker dobbelt så meget som danskerne.
Af Jonatan Lykke-Olesen
Print artikel
Send artikel
- Foto: ALEXEI SAZONOV/AP
Bekymrede miner fra præsident Medvedev fra et møde om Ruslands store problemer med alkohol. - Foto: DMITRY ASTAKHOV/AP
Læs også
Alkohol sænker Ruslands befolkningstal drastisk (25. jun.)
Slut med vodka i russisk luftrum (22. feb.)
En national katastrofe.

Sådan betegner den russiske præsident, Dmitrij Medvedev problemerne med alkoholisme i Rusland.

Udtalelsen kom, efter at officielle tal har vist, at hver eneste russer i gennemsnit drikker 18 liter ren alkohol om året. Det skriver Reuters

Til sammenligning viser tal fra Danmarks Statistik, at drak danskerne 8,7 liter ren alkohol per mand i 2008.

Medvedev mener ikke, at de tiltag, der er sat i værk for at mindske alkoholindtaget, har virket. Store mængder vodka er stadig en integreret del af den russiske kultur.

»Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke, man kan tale om nogen ændringer. Intet har forandret sig«, siger Dmitrij Medvedev til nyhedsbureauet fra sit sommerhus ved Sortehavet.

Kæmpe problem i Rusland
De voldsomme tal om russernes alkoholvaner chokerer ifølge Reuters den russiske præsident.

»Alkoholismen i vores land er en national katastrofe«, siger Medvedev.

Russiske læger mener, at alkoholrelaterede sygdomme er skyld i halvdelen af alle dødsfald for personer mellem 15 og 54 år.

LÆS Alkohol sænker Ruslands befolkningstal drastisk

Ifølge Reuters ventes kun 40 procent af de russere, som færdiggør skolen, at nå pensionsalderen på 55-60 år .

Had-kærlighedsforhold
Den russiske vodka er kendt verden over og en vigtig eksportvare for landet. Derfor har mange russiske statsmænd en slags had-kærlighedsforhold til den russiske brændevin.

Elsket for de store summer, den genererer fra eksporten. Hadet på grund af de store sociale og sundhedsmæssige problemer, den skaber i Rusland.

LÆS OGSÅ Slut med vodka i russisk luftrum

»Det er århundredets problem (i Rusland red.). Og vi kan ikke lære over en enkelt nat«, siger Dmitrij Medvedev.

Gorbatjov knækkede kurven
Den russiske sundhedsminister Tatjana Golikova vil have nye anti-alkoholkampagner sat igang og skeler til Gorbatjov-tiden, hvor antallet af alkoholrelaterede dødsfald dalede.

»Vi er verdens førende land, når det gælder alkoholindtagelse. Og uanset hvad man mener om slutfirsernes alkoholkampagner, og de fejl, der blev begået, så faldt dødstallene fra 1985-1990 og reddede en million menneskers liv på fem år«, siger hun.

Modstandere af Gorbatjov mente, at hans kampagne førte til en opblomstring af hjemmebrænderier og ulovlig produktion af vodka af dårlig kvalitet.

(Baudelaire 1860).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Well... Undrer det så mange? Der er en stærk tendens til at alkoholindtaget er højere i nordlige egne, og sådan har det vist altid været. Jeg tror næsten det er antropologisk fakta. Når alt er koldt kan man varme sig på det. Når vinterdepressionen hærger - og den må være lang i Rusland, især i de højere og befolkningsfattige egne som Sibirien - må man opveje den med noget stærkt.
De fleste kulturer har en lang tradition med rusmiddelbrug og også herhjemme har det rodfæstet sig og flere store politiske forlig - uden at jeg dog kan komme med et eksempel på stående fod - er blevet forhandlet med en flaske spiritus på bordet.
I de sub-tropiske og ækvatoriale egne har det været stammens medicinmand der var knokkel-skæv på cannabis, lsa og andet guf.

Ydermere kan man sige at Rusland har nogle minder der skal drikkes væk :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Non-Drinkers More Likely to Be Anxious, Depressed

http://www.wrongdiagnosis.com/hd/news/6 ... ressed.htm

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Alt Ædende Ateist skrev:

Det er jo direkte klamt! Gad vide om han vågner med en smule hoved på imorgen .. Argh - Han er jo russer. Så det går nok ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]