Citat:
Der afsættes nu så meget kokain, at politiet og behandlere advarer om en stigning i antallet af misbrugere.
Kokain er i disse år ved at oversvømme Danmark, og politiet og sundhedspersonale advarer mod, at yngre mennesker betragter kokainen som en naturlig del af deres dagligdag.
Siden 2000 er antallet af beslaglæggelser steget fra 780 til 1.858 sidste år. Set over samme årrække steg den beslaglagte mængde af det stærkt vanedannende stof. Samtidig viser en opgørelse fra Sundhedsstyrelsen fra 2008, at 6 pct. af alle unge under 25 år har prøvet stoffet, hvilket er en fordobling på otte år. Hver tredje dag indlægges en ung dansker med kokainforgiftning, og i 2007 blev 212 unge indlagt på psykiatrisk afdeling som følge af kokainmisbrug - en stigning på 27 pct. på et år.
»Vi får kun fat i en brøkdel af det, der kommer ind i landet. Kokain er et yderst populært stof, og det er skræmmende, at misbrugerne og mange af sælgerne føler, at de ikke har et problem. Der er kun én vej frem, og det er oplysning om stoffets farlighed,« siger lederen af narkoenheden på Københavns Politigård, politikommissær Steffen Th. Steffensen.
En af landets førende misbrugseksperter, afdelingslæge Henrik Rindom fra Psykiatrisk Center på Hvidovre Hospital, siger:
»Vi ser kokainen alle steder. Den findes ikke længere kun i film-, mode-, reklamebranchen og finanssektoren. Nu ser vi den også på tekniske skoler, blandt håndværkere, over hele landet og i alle sociale lag. Der er grund til at advare mod kokain, for det er utroligt afhængighedsskabende efter ganske få gange.«
Politiet vurderer, at kokainen er mere udbredt i provinsen end i Storkøbenhavn. Udbredelsen tilskrives især, at kokain er blevet betydeligt billigere.
Artikel hos JPSamme artikel hos tv2Jeg har det svært med kokaindebatten, da de negative sider af kokain overskygger de positive... Mange af dem jeg kender der har været involveret i kokain, er endt med at tage det hver eneste weekend og nogen gange i hverdagene. Stoffet føles mildt, nærmest godt for kroppen, selvom det ikke er det.
Jeg forstår godt hvorfor der bliver advaret mod kokain, men har svært ved at se betydningen i hvorhenne man finder det? At det kun skulle være særlige arbejds-områder og samfundslag der skulle tage kokain, er en underlig fordom..
Dobbelt så mange unge tager kokain idag Den indeholder et citat jeg ikke er glad for.
Peter Ege skrev:
På sin vis er kokain ikke et farligere stof end mange andre euforiserende stoffer. Men hvor man tidligere primært sniffede kokain, indtages det i dag oftere enten intravenøst eller ved at ryge det. Det betyder, at man kan indtage meget mere på en gang, og det gør det væsentligt farligere
Det kan ikke anbefales at gå op i dosiser fordi det indtages som freebase eller ved IV administration. Desuden kan disse administrationsveje bestemt ikke anbefales!