Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 08:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Citat:
Der afsættes nu så meget kokain, at politiet og behandlere advarer om en stigning i antallet af misbrugere.

Kokain er i disse år ved at oversvømme Danmark, og politiet og sundhedspersonale advarer mod, at yngre mennesker betragter kokainen som en naturlig del af deres dagligdag.

Siden 2000 er antallet af beslaglæggelser steget fra 780 til 1.858 sidste år. Set over samme årrække steg den beslaglagte mængde af det stærkt vanedannende stof. Samtidig viser en opgørelse fra Sundhedsstyrelsen fra 2008, at 6 pct. af alle unge under 25 år har prøvet stoffet, hvilket er en fordobling på otte år. Hver tredje dag indlægges en ung dansker med kokainforgiftning, og i 2007 blev 212 unge indlagt på psykiatrisk afdeling som følge af kokainmisbrug - en stigning på 27 pct. på et år.

»Vi får kun fat i en brøkdel af det, der kommer ind i landet. Kokain er et yderst populært stof, og det er skræmmende, at misbrugerne og mange af sælgerne føler, at de ikke har et problem. Der er kun én vej frem, og det er oplysning om stoffets farlighed,« siger lederen af narkoenheden på Københavns Politigård, politikommissær Steffen Th. Steffensen.

En af landets førende misbrugseksperter, afdelingslæge Henrik Rindom fra Psykiatrisk Center på Hvidovre Hospital, siger:

»Vi ser kokainen alle steder. Den findes ikke længere kun i film-, mode-, reklamebranchen og finanssektoren. Nu ser vi den også på tekniske skoler, blandt håndværkere, over hele landet og i alle sociale lag. Der er grund til at advare mod kokain, for det er utroligt afhængighedsskabende efter ganske få gange.«

Politiet vurderer, at kokainen er mere udbredt i provinsen end i Storkøbenhavn. Udbredelsen tilskrives især, at kokain er blevet betydeligt billigere.

Artikel hos JP
Samme artikel hos tv2
Jeg har det svært med kokaindebatten, da de negative sider af kokain overskygger de positive... Mange af dem jeg kender der har været involveret i kokain, er endt med at tage det hver eneste weekend og nogen gange i hverdagene. Stoffet føles mildt, nærmest godt for kroppen, selvom det ikke er det.

Jeg forstår godt hvorfor der bliver advaret mod kokain, men har svært ved at se betydningen i hvorhenne man finder det? At det kun skulle være særlige arbejds-områder og samfundslag der skulle tage kokain, er en underlig fordom..

Dobbelt så mange unge tager kokain idag Den indeholder et citat jeg ikke er glad for.

Peter Ege skrev:
På sin vis er kokain ikke et farligere stof end mange andre euforiserende stoffer. Men hvor man tidligere primært sniffede kokain, indtages det i dag oftere enten intravenøst eller ved at ryge det. Det betyder, at man kan indtage meget mere på en gang, og det gør det væsentligt farligere

Det kan ikke anbefales at gå op i dosiser fordi det indtages som freebase eller ved IV administration. Desuden kan disse administrationsveje bestemt ikke anbefales!

Medlem

Jeg ser ikkke grund til at den store bekymring. Som artiklen nævner, er en del af forbruget substitueret. Det er ganske normalt. Personligt drikker jeg meget sjældent alkohol efter jeg har fået adgang til sjovere stoffer.

To til seks mennesker dør årligt som følge af kokain, nævner artiklen. Det er ikke mange sammenlignet med alkohol.

Medlem
Brugeravatar

@spiffeh

Det er muligvis en dårlig formulering fra hans side? Som i at han mener at man kan få et meget kraftigere boost/rush, hvilket jo også er rigtigt nok.

Insane psychedelia user!

Artiklen er særligt interessant sammenholdt med den anden sag som lige har været omkring næseskader. Det forstærker den tidligere artikels udsagn, da det er helt oplagt at jo flere som forbruger stoffet, jo flere vil der også være som får skader. Tidligere studier har vist at omkring 5% af kokainbrugere pådrager sig huller i det nasale septum.

Jeg tror du misforstår Rindoms udsagn, spiffeh. Han siger bare, at hvor det før var forbeholdt finere kredse, ser man det i flere lag i samfundet = større udbredelse. At det er blevet et stof for pøblen er foruroligende.

Peter Ege er tilsyneladende idiot. Er han slet ikke klar over hvor belastende at kokain er på det kardiovaskulære system? Tsk.

Medlem

"Peter Ege er tilsyneladende idiot. Er han slet ikke klar over hvor belastende at kokain er på det kardiovaskulære system?"

Der er mange idioter derude, hva? Det er temmeligt sigende at hver gang du finder en der ikke er enig med dig, er han idiot. Peter Ege er en af de mest seriøse debattører i Danmark hvad angår narkoproblematikken, men du finder det passende at kalde ham idiot. Jeg væmmes.

(jeg er nærmest helt stolt over at være i samme kategori som ham)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Peter Ege er professionel. Men det er idioti at sige kokains skadelighed ligger tæt på mange andre stoffers.
Kokain er meget skadeligt for kroppen - Det har desuden nogen rimelig nasty psykiske bivirkninger ved lang tids brug.

Hvad nu hvis folk troede på ham? tænkte at kokain ikke var slemmere end hash? Det føles ikke slemmere for kroppen.. Folk herinde(og sikkert også andre steder) har desværre tendens til at tro, at man kan gætte sig til stoffers skadelighed ud fra det.

Phibes: Var ikke ment som noget decideret på Rindom, det bliver benævnt i utrolig mange artikler... Jeg tror coke har været blandt pøblen i lang tid, en større del af pøblen(og andre klasser) tager stoffer idag, derfor flere coke-brugere. Men det er blot en teori jeg har, helt uden beviser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Spiffeh - burde du ikke lige tilføje at ved freebase røget coka - der går man ned i dose ifht til hvis man sad og sugede det - freebasen er jo meget mere potent og det meget sjældent der mere end 0.6 på 1g coka, efter min erfaring - men 0.1g freebase... er det f.eks ikke lige at overdrive lidt hvis det første gang? Fordi man kan jo sagtens dele et g coka i 10 streger og sniffe dem.... nok lidt lammeren at gøre med freebase coke - ikke at man dør af det - men chokket det bliver man sgu da.....

Desuden er coke noget forfærdelig lort - og kunne egentligt godt tænke mig at få af eller bekræftet myten om at coke brug i weekenderne ikke skader ens styrketræning?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Citat:
Fordi man kan jo sagtens dele et g coka i 10 streger og sniffe dem.... nok lidt lammeren at gøre med freebase coke

Det må man sige, da freebase skal ryges og ikke er betydeligt aktivt oralt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]