Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 04:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fandt dette om laboratorierotter og deres effekt på vores narkotika lovgivning på The Guardian - ret spændende og forholdvist neutralt (mht. til at der ingen konklusioner drages) indlæg IMO.

http://www.guardian.co.uk/science/2005/jun/02/farout

Diskutér!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
rigtig rigtig fed artikel.
det var det samme med gorillaerne, den ene var alpha han i flokken og havde fri adgang til mad og sex, den prøvede kokain et par gange og så var det, det.
den undertrykte han der ikke havde samme muligheder, blev total hooked på kokain.

men ralationen til vores verden er så. at hvis vi havde det godt nok ville vi ikke tage stoffer?
det er en ret fed teori, jeg skulle lige til at modsætte mig den, men nu hvor jeg tænker mig lidt om.
- hvis man havde alt hvad man havde brug for, hvorfor skulle man så bruge stoffer til at fjerne smerten?

det næste spørgsmål bliver så, at vi mennesker lider under andre forhold end dyr.
hvis dyr har sex mad og drikke så har de det godt.
mennesket har et dybere aspekt, nemlig det følelses mæssige (jeg siger ikke dyr ikke har følelser) men hvor vores verden går ned over falden kærlighed, lider dyr ikke under det på samme måde, de prøver at finde en ny partner og hvis det ikke sker går de ned.
vi kan være ulykkelige selv uden at have jagtet efter ny lykke.
- og det ville da sagtens kunne lede til indtagelse af stoffer, - hvilket det gør hele tiden.

den smerte vi skal kurere med vores stoffer er derfor ikke lige sådan at sammenligne med dyrenes.

EDIT: forresten hvad er ''Naloxone, an opiate inhibitor''

Senest rettet af Francis Begbie 09 aug 2009 13:18, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Meget interessant artikel - tak for linket :) I øvrigt ikke et synderligt overraskende resultat Dr. Alexander nåede frem til, men det er nu meget rart at få bekræftet eksperimentelt..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Francis Begbie skrev:

Naloxone går ind og blokerer effekten af opiater, således at forsøgsdyret ikke får nogen effekt ud af en given dosis. Naloxone bruges, svjv, også til modgift i en opiat overdose.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Francis Begbie skrev:
rigtig rigtig fed artikel.
det var det samme med gorillaerne, den ene var alpha han i flokken og havde fri adgang til mad og sex, den prøvede kokain et par gange og så var det, det.
den undertrykte han der ikke havde samme muligheder, blev total hooked på kokain.

men ralationen til vores verden er så. at hvis vi havde det godt nok ville vi ikke tage stoffer?
det er en ret fed teori, jeg skulle lige til at modsætte mig den, men nu hvor jeg tænker mig lidt om.
- hvis man havde alt hvad man havde brug for, hvorfor skulle man så bruge stoffer til at fjerne smerten?

det næste spørgsmål bliver så, at vi mennesker lider under andre forhold end dyr.
hvis dyr har sex mad og drikke så har de det godt.
mennesket har et dybere aspekt, nemlig det følelses mæssige (jeg siger ikke dyr ikke har følelser) men hvor vores verden går ned over falden kærlighed, lider dyr ikke under det på samme måde, de prøver at finde en ny partner og hvis det ikke sker går de ned.
vi kan være ulykkelige selv uden at have jagtet efter ny lykke.
- og det ville da sagtens kunne lede til indtagelse af stoffer, - hvilket det gør hele tiden.

den smerte vi skal kurere med vores stoffer er derfor ikke lige sådan at sammenligne med dyrenes.

Helt enig :) vi mennesker har nogle større følelser at spille med, og altså flere faktorer!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Rush skrev:
Helt enig :) vi mennesker har nogle større følelser at spille med, og altså flere faktorer!

hvordan vil du så relatere denne forskning til os?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Francis Begbie skrev:
Rush skrev:

hvordan vil du så relatere denne forskning til os?

Det er op til dig selv at vurdere, behøver jeg at udpensle mine tanker for dig?
Uden at overdrive kan det, uden at drage konklusioner, siges at mennesker (og labrats, åbenbart) der lever i stressede og socialt belastede lag har en tendens til en større risiko for afhængighed, hvis narkotika er med i sammenhængen - måske som flugt fra virkeligheden, måske for at forkæle sig selv - hvem ved? kan du svare på det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]