Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 22:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg faldt lige over denne her (kilde):

Citat:
Hvilket rusmiddel er det sundeste?

08-05-09: 13:57 | af: ptho

Hej Henrik.

Vi er en gruppe venner, der har diskuteret hvilket stof der egentlig er det "sundeste" at tage, altså; hvilket stof påvirker kroppen mindst efter rusen er overstået, og medfører færrest sundhedsmæssige bivirkninger.

Vi er naturligvis klar over at alle former for rusmidler er skadelige for kroppen.

Vi kunne ikke finde et klart svar på det da nogle af os mente at "naturlige" rusmidler som fx alkohol og hash er mindre farlige end kemisk fremstillet amfetamin, mens en sygeplejerskestuderende mente at laboratoriefremstillede stoffer nødvendigvis var renere og dermed sundere for kroppen.

Vi kunne også godt tænke os at vide om hash virkelig er mindre skadeligt end alkohol, og om det kun "lammer" hjernecellerne, mens alkohol dræber dem, så man så tit har hørt.

Der skal ikke iberegnes tilsætningsmidler i fx. urent kokain, der givetvis er meget usunde, fx rottegift eller andre skrækscenarier man har hørt om, ligesom vi også gerne vil have at du ser bort fra afhængighedsrisikoen og faren for OD, men ser alene på det sundhedsmæssige.

Vi talte om hvad der sundhedsmæssigt set er mest ufarligt af hash, alkohol, kokain, amfetamin, ecstasy (MDMA), osv. altså de mest almindelige stoffer.

Vi vil lige understrege at ingen af os har på sinde at begynde at bruge rusmidler udover alkohol uanset hvor "sunde" de end er.

Mvh. De studerende

Håber at du har et svar til os.

Kære Studerende

Der er et og kun et svar på jeres spørgsmål og det er morfin eller metadon. Vi har aldrig set organskader eller organforandringer hos personer der f.eks. har taget metadon dagligt år efter år.

Hvis morfin bare ikke var afhængighedsskabende så ville det være det rusmiddel vi alle skulle bruge. Alkohol derimod er et af de mest sundhedsskadelige stoffer. Alle organer bliver ødelagt af alkohol.

Forårshilsen fra Henrik

"Henrik" er iøvrigt vores alle sammens Henrik Rindom

Det var et noget overraskende svar for mig - kender intet til metadon; men gik og troede det var noget grumt noget... Interessant at han undgår at svare på hash vs. alkohol spørgsmålet direkte; men det er jo ikke just positive ord alkohol får med på vejen...

Og så kan jeg ikke lade være med at studse over den meget præcise formulering af spørgsmålet - mon det er nogen herfra Psy som har været snedige?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ser ud til, at han når han siger "sundhedsskadelige" mener skadelighed for kroppen. De fleste psykedeliske stoffer er vel ligesom, dem han nævner, når det handler om skade på organer mm.
Når han nu nævner morfin og metadon, ville det da være sjovere, hvis han havde sagt heroin, da heroin vel er ligeså sundhedsskadeligt som de to nævne.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Hvad så med hash, hvis det indtages oralt?
Der er da heller ikke skyggen af organ skader, medmindre man ryger det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

LSD, svampe, og sikkert en masse andre psykedelika, giver heller ikke nogen fysiske skader. Heller ikke hvis man øger dosen til det 4-dobbelte... i modsætning til morfin og metadon!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
http://www.irishhealth.com/article.html?id=7759

Insane psychedelia user!

yeti skrev:
LSD, svampe, og sikkert en masse andre psykedelika, giver heller ikke nogen fysiske skader. Heller ikke hvis man øger dosen til det 4-dobbelte...

så hvis vi skal følge Hr. Rindum´s råd er det svampeog LSD vi alle skal til at bruge i stedet for alkohol, de er nemlig ikke afhængighedsskabende - takkære Henrik... :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Jeg synes da han prøver at svare meget ærligt, selvom han pænt undgår at sammenligne cannabis og alkohol.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
FromCirclesAllRise skrev:
så hvis vi skal følge Hr. Rindum´s råd er det svampeog LSD vi alle skal til at bruge i stedet for alkohol, de er nemlig ikke afhængighedsskabende - takkære Henrik... :)

Næh, hvor ser du det henne?

Insane psychedelia user!

F|ak skrev:

Det ser jeg ingen steder.
Men efter som han udfra udsagnet om at morfin og metadon ikke skader organerne, og at det eneste der gør at vi ikke skal udskifte det med alkohol er afhængighedspotientialet, må LSD og svampe jo være løsningen...

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
F|ak skrev:

Men efter som han udfra udsagnet om at morfin og metadon ikke skader organerne, og at det eneste der gør at vi ikke skal udskifte det med alkohol er afhængighedspotientialet, må LSD og svampe jo være løsningen...

Ja, hvis ikke det var for det faktum, at "svampe og LSD er farligt, fordi det gør brugeren psykotisk", som ville være Rindoms opfølger til dit argument.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er vist din egen konklusion, og ikke Rindoms.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
F|ak skrev:
Det er vist din egen konklusion, og ikke Rindoms.

Det er i hvert fald ikke min konklusion. Men jeg er 100% sikker på, at enhver i hans position ville svare, at det er de psykiske bivirkninger, der afholder kraftige psykedelika fra at være mainstream rusmiddel.

PS. Det burde være pot/skunk eller GHB! :D Selvom det er lidt nemmere at blive ekstremt påvirket af alkohol end af GHB, uden at man bliver bevidstløs, desværre. Vi har jo brug for noget, man kan blive rigtig påvirket af, for at det skal være statsdrug nr. 1.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Næh, det var nu heller ikke henvendt til dig - jeg er for det meste holdt op med at anklage tilfældige folk for holdninger og meninger jeg forsøger at pådutte dem ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
IMO er det ikke fair, ikke at se på afhængigheds og OD faren, hvis man ikke også undlader "psykose" faren..

Metadon slår trods alt pænt mange ihjel...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg har læst en undersøgelse om 20 stoffer, hvor de fleste af de stoffer vi snakker om herinde blev nævnt. Det mindst farlige var ifølge den undersøgelse Khat, mens cannabis indtog en 11. plads, farligere end bl.a. MDMA, GHB, og Anabolske Steroider.

Dog skal artiklen også læses som hvad der er størst risiko for at blive afhængig af, og muligvis derfor cannabis ligger så højt mens de 3 andre ligger så lavt.

http://govaporize.com/marijuana-myths-m ... rous-drug/

Medlem
Brugeravatar

yeti skrev:
LSD, svampe, og sikkert en masse andre psykedelika, giver heller ikke nogen fysiske skader. Heller ikke hvis man øger dosen til det 4-dobbelte... i modsætning til morfin og metadon!

Kan godt være at jeg misforstår (eller ikke har læst nok op på det), men det der sker hvis man øger en morfin/metadon dose til det firedobbelte er vel ikke så meget fysiske skader som det at hjertet går i stå. Så er det vel et definitionsspørgsmål om hvorvidt der kan tales om fysiske skader når hjertet går i stå.

EDIT:

Lidt et andet emne, men der kan vel næsten heller ikke være andre årsager til at heroin ligger så højt oppe på "Physical Harm" end at der er andre faktorer end direkte organskade som er talt med (forhåbentligt samme grund til at LSDs physical harm ikke ligger i 0). Så vidt jeg er orienteret stammer skemaet fra The Lancet, et meget anerkendt internationalt lægetidsskrift, hvilke burde give det lidt kredibilitet.:

Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

lulzkiller skrev:
yeti skrev:

Kan godt være at jeg misforstår (eller ikke har læst nok op på det), men det der sker hvis man øger en morfin/metadon dose til det firedobbelte er vel ikke så meget fysiske skader som det at hjertet går i stå. Så er det vel et definitionsspørgsmål om hvorvidt der kan tales om fysiske skader når hjertet går i stå.

Når hjertet ikke slår, kommer der ikke ilt rundt i kroppen, hvilket betyder at alle kroppens celler, og dermed organismen, ret hurtigt dør. Hvis ikke det er fysiske skader, så ved jeg ikke hvad det er?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Iflg. den graf skulle LSD både være mere vanedannende og mere skadeligt end MDMA, Khat og GHB.. Det lyder en kende underligt i mine ører.

Dedikeret medlem

DR-D skrev:
Iflg. den graf skulle LSD både være mere vanedannende og mere skadeligt end MDMA, Khat og GHB.. Det lyder en kende underligt i mine ører.

Enig! Jeg opfatter det som værende en dybt useriøs graf. Hvad med Cannabis? Al rygning er selvfølgeligt usundt, men cannabis i sig selv har ingen kendte skadevirkninger på kroppen. :x

Medlem

Forstår ikke hans svar. Er da ret sikker på at khat af stort set alle eksperter ses som værende det mindst skadelige/"sundeste".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]