Jeg faldt lige over denne her (
kilde):
Citat:
Hvilket rusmiddel er det sundeste?
08-05-09: 13:57 | af: ptho
Hej Henrik.
Vi er en gruppe venner, der har diskuteret hvilket stof der egentlig er det "sundeste" at tage, altså; hvilket stof påvirker kroppen mindst efter rusen er overstået, og medfører færrest sundhedsmæssige bivirkninger.
Vi er naturligvis klar over at alle former for rusmidler er skadelige for kroppen.
Vi kunne ikke finde et klart svar på det da nogle af os mente at "naturlige" rusmidler som fx alkohol og hash er mindre farlige end kemisk fremstillet amfetamin, mens en sygeplejerskestuderende mente at laboratoriefremstillede stoffer nødvendigvis var renere og dermed sundere for kroppen.
Vi kunne også godt tænke os at vide om hash virkelig er mindre skadeligt end alkohol, og om det kun "lammer" hjernecellerne, mens alkohol dræber dem, så man så tit har hørt.
Der skal ikke iberegnes tilsætningsmidler i fx. urent kokain, der givetvis er meget usunde, fx rottegift eller andre skrækscenarier man har hørt om, ligesom vi også gerne vil have at du ser bort fra afhængighedsrisikoen og faren for OD, men ser alene på det sundhedsmæssige.
Vi talte om hvad der sundhedsmæssigt set er mest ufarligt af hash, alkohol, kokain, amfetamin, ecstasy (MDMA), osv. altså de mest almindelige stoffer.
Vi vil lige understrege at ingen af os har på sinde at begynde at bruge rusmidler udover alkohol uanset hvor "sunde" de end er.
Mvh. De studerende
Håber at du har et svar til os.
Kære Studerende
Der er et og kun et svar på jeres spørgsmål og det er morfin eller metadon. Vi har aldrig set organskader eller organforandringer hos personer der f.eks. har taget metadon dagligt år efter år.
Hvis morfin bare ikke var afhængighedsskabende så ville det være det rusmiddel vi alle skulle bruge. Alkohol derimod er et af de mest sundhedsskadelige stoffer. Alle organer bliver ødelagt af alkohol.
Forårshilsen fra Henrik
"Henrik" er iøvrigt vores alle sammens Henrik Rindom
Det var et noget overraskende svar for mig - kender intet til metadon; men gik og troede det var noget grumt noget... Interessant at han undgår at svare på hash vs. alkohol spørgsmålet direkte; men det er jo ikke just positive ord alkohol får med på vejen...
Og så kan jeg ikke lade være med at studse over den meget præcise formulering af spørgsmålet - mon det er nogen herfra Psy som har været snedige?