Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:52


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 feb 2009 15:52 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Hvad har Fagre nye verden med brug af psykedeliske stoffer i psykoterapi at gøre?

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 16:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Odden skrev:
Hvad har Fagre nye verden med brug af psykedeliske stoffer i psykoterapi at gøre?


I bogen er (psykedeliske) stoffer en vigtig del af den statskontrollerede hjernevask.

...

Folk ved godt at psykedeliske stoffer er "fantastiske", alligevel er de stærkt tabuiserede. Det er der muligvis en grund til.

Det er ikke os der behersker stofferne, det er dem der behersker os, om du vil.

Jeg siger altså ikke at psykedeliske stoffer ikke kan have en god virkning for den enkelte, meget meget langt fra faktisk, men man skal nok pase på hvilken rolle de kommer til at spille i samfundet.




Det er iøvrigt ikke en nedgroet mening, men mere et flyvsk indfald fra min side, så vær endelig uenig.


Edit* Jeg tror nu alligevel jeg har ret, det plejer jeg at have :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 17:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Moonage daydreamer skrev:
Det er ikke os der behersker stofferne, det er dem der behersker os, om du vil.

man skal nok pase på hvilken rolle de kommer til at spille i samfundet.


Heldigvis er det for de flestes vedkommende os selv der beherskersker stofferne, selvom det nok som regel er en vippe, hvor stofferne kan få for meget vægt og styre os mere end vi styrer dem, som man så tit kan læse i Medaljens Bagside.

Men mht. hvilken rolle stofferne spiller i samfundet, tvivler jeg på at de kan få en værre rolle end de har nu. Historisk set og globalt set, er psykedelia i udgangspunktet noget man som samfund har brugt i forbindelse med behandling af diverse problemer og for at udvikle sig filosofisk, religiøst, overlevelsesmæssigt og videnskabligt. Det har typisk været medicinmanden, shamanen, oraklet, forskeren og alle dem der, der har haft psykedelia som arbejdsredskab. Men så havde vi jo et "syndefald" i vesten i 60erne, hvor LSD blev et ulovligt gadestof, hvilket selvfølgelig medførte en del badtrips og grænseoverskridende adfærd. Og siden har psykedelia, de hellige sakramenter for så mange kulturer, været henvist til samfundets udskud - unge eksperimenterende grænsesøgende mennesker, der i forbindelse med udforskning af sig selv og hinanden bruger disse kraftige substanser i en ofte meget risikabel og destruktiv blanding med alkohol og andre stoffer. Det må være den mest problemskabende rolle stofferne overhovedet kan have.
Hvis de da bare kunne komme mere tilbage i forskningen og behandlings verdenen, kunne vi drage meget mere nytte af disse kraftfulde redskaber. Det ville ikke fjerne problemerne, men det ville gøre at vi ikke gik glip af det kæmpepotentiale som disse stoffer rummer for en række videnskaber ifølge stort set alle der har arbejdet seriøst med dem.
Det er så åndssvagt, at fordi noget rummer en risiko, gør samfundet alt for at gøre det sværere at minimere risikoen i en påstået tro på, at forbud kommer til at få færre til at løbe risikoen. I stedet kunne man indlemme stofferne i samfundet for deres positive potentialer og hjælpe dem der ønsker at udforske den del af verden med at gøre adgangen til lødig information og vejledning lettere tilgængelig og øve kvalitetskontrol på stofferne og geare behandlings væsenet bedre til at hjælpe folk der har problemer med stofferne. I stedet for at skubbe dem "ud af samfundet", så det kun er dødsfornægtende unge galninge som os her på forumet, der kan have glæde af dem. Og så må vi bare have held og lykke med at komme godt gennem den jungle af psykoaktive tilbud, der åbner sig når man ser bort fra lovgivningen.


Senest rettet af Ras 02 feb 2009 00:07, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 22:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Ras skrev:
Heldigvis er det for de flestes vedkommende os selv der beherskersker stofferne


I behersker ikke en skid.



Og siden har psykedelia, de hellige sakramenter for så mange kulturer, været henvist til samfundets udskud

Ja det er ikke godt; det er kun psykologer og præster der burde tage dem. Nå ja og patienter og kirkegængere selvfølgelig. :roll:

Jeg ville mægtig gerne have at alle folk accepterede og benyttede stoffernes potentiale; al det gamle lort ville i så fald gå op i flammer og det ville da være spændende.


Dine synspunkter bryder jeg mig til gengæld ikke specielt om. Ikke at de er forkerte, de er bare for konservative i det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2009 00:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Ha! Du er jo bare sur


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2009 17:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Hvorfor siger du dog det?



Min pointe er bare at alle har lige meget ret til at tage psykedelika.


Der er dog intet at sige til at det etablerede samfund frygter dem, for de bærer den totale ødelæggelse i sig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2009 19:08 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg er med på, at alle skal have lige ret til at bruge psykedelika, men det udelukker vel ikke, at man OGSÅ kan bruge det i terapeutisk sammenhæng med gode resultater? Som meget forskning faktisk viser har fungeret meget godt....

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 feb 2009 19:19 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
@Moonage daydreamer: Du er faktisk den eneste der ikke behersker psykedelika. Alle os andre har totalt styr over virkningen.

Du lyder lidt lam, når du kritiserer noget du ikke ved noget om. Især når dit hovedargument består af en skønlitterær bog fra 1932. Men det er da meget sjovt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 00:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
:stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid: :stupid:

:roll: :roll: :roll: :roll:

:joint: :joint: :joint:

:hm:

Drupe skrev:
@Moonage daydreamer: Du er faktisk den eneste der ikke behersker psykedelika. Alle os andre har totalt styr over virkningen.

Du lyder lidt lam, når du kritiserer noget du ikke ved noget om. Især når dit hovedargument består af en skønlitterær bog fra 1932. Men det er da meget sjovt.


Du har meget at lære endnu min ven.

Hvis folk havde totalt styr på virkningen ville der ikke være nogen grund til at tage dem. Det er basal viden.

Odden spurgte om jeg havde læst Grof, og jeg returnerede med at spørge om han havde læst Huxley. Tror du er den eneste der endnu ikke har forstået hvor jeg ville hen.


Odden skrev:
Jeg er med på, at alle skal have lige ret til at bruge psykedelika, men det udelukker vel ikke, at man OGSÅ kan bruge det i terapeutisk sammenhæng med gode resultater? Som meget forskning faktisk viser har fungeret meget godt....


Hvis psykedelika var alment anerkendt, så ville jeg heller ikke have noget imod at det også blev brugt inden for psykoterapi. Men den psykedeliske virkning er tabu, og holdes bedst muligt på afstand af "pøblens" bevidsthed. Det er måske sådan samfundet er skruet sammen; folket har byttet deres åndelige frihed (og her spiller psykedelika imo en ufattelig betydning) for stabilitet og falsk tryghed.

Bl.a. Dostojevskij's Storinkvisitoren (her i en engelsk onlineversion:

http://arthursclassicnovels.com/arthurs ... qus10.html ) , der indgår som underhistorie i Brødrene Karamazov, beskriver dette forhold.

Psykedelika har lige så stor betydning for samfundet som for den enkelte.



Men igen det er bare en tanke...


Senest rettet af Moonage Daydreamer 03 feb 2009 01:08, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 01:04 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg venter spændt på din forklaring på, hvordan et skønlitterært værk kan have nogen relevans ifht. konkret, videnskabelig forskning i LSD's terapeutiske mekanismer. Det med at du er den eneste der ikke behersker psykedelika var bare en tør joke :wink:

Du har byttet din åndelige frihed ud med psykedelia...

(Jeg driller igen)

Der er ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem åndsfrihed og brug af psykedelika. Du kan jo evt. sammenligne Gandhi med Budha (brugeren her fra boardet :mrgreen: ). Psykdelika er bare et værktøj blandt andre.

Interessant konspiratorisk opfattelse af samfundet ellers. Det kunne også være at folk vitterligt var bange for det der ligger i deres eget ubevidste. Og at der var en grund til at de var det.

Psykedelika er på vej tilbage til den akademiske verden, og det er fantastisk. Tabuet er ikke større end at det er fyldt med sprækker og revner.

......Nå, det må være nok arbitrært knækprosa for idag.

:peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 01:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Drupe skrev:
Interessant konspiratorisk opfattelse af samfundet ellers. Det kunne også være at folk vitterligt var bange for det der ligger i deres eget ubevidste. Og at der var en grund til at de var det.



Driller du også dér :shock: ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 01:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Moonage daydreamer skrev:
Hvorfor siger du dog det?



Min pointe er bare at alle har lige meget ret til at tage psykedelika.


Der er dog intet at sige til at det etablerede samfund frygter dem, for de bærer den totale ødelæggelse i sig.


så siger vi det.

Lad os bare stoppe her, for vi spilder vist hinandens tid, og tråden her er spundet helt ud af sit emne, som ellers var relevant nok.

Hvis nogen har adgang til den relevante teknik som Carcharodon72 behøver for at digitalisere sit VHS bånd, vil vedkommende så ikke PM'e Charcharodon72 og spørge om han har besluttet sig for om han vil dele udsendelsen? Så kan det være at et interessant stykke dansk dokumentar fjernsyn kan blive trukket ud af glemmebogen til glæde for alle der interesserer sig for psykedelia og lægesjusk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 01:21 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Moonage daydreamer skrev:
Drupe skrev:
Interessant konspiratorisk opfattelse af samfundet ellers. Det kunne også være at folk vitterligt var bange for det der ligger i deres eget ubevidste. Og at der var en grund til at de var det.

Driller du også dér :shock: ?

Nej. Det er faktisk ofte det jeg møder når jeg går (iøvrigt fordomsfrie) personer på klingen. De ved godt at stofferne (de psykedeliske) ikke er helt vildt farlige, men er bange for hvad der kan komme op til overfladen, og tør derfor ikke prøve dem.

Det lyder lidt til at du endnu ikke har stiftet bekendskab med de mere mørke sider af dit ubevidsthe, men har lidt en "psykedelika som sikker vej til ekstase, spiritualitet og frigørelse"-holdning á la Timothy Leary?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 02:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Jeg snakker om død og ødelæggelse og du skriver dette

Det lyder lidt til at du endnu ikke har stiftet bekendskab med de mere mørke sider af dit ubevidsthe, men har lidt en "psykedelika som sikker vej til ekstase, spiritualitet og frigørelse"-holdning á la Timothy Leary?



Du er sgu en underlig dude. :P





Jeg er ikke arg modstander af psyc's inden for psykoterapi heller, jeg bringer bare pointen på banen.

Hvis du vil se den anden vej er det fint. Men det kune være federe hvis du argumenterede lidt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 16:24 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvad er det egentlig for en pointe du bringer på banen?

Jeg forstår heller ikke det med død og ødelæggelse. Det er da to ting som psykedelia i hvert fald sjældent bringer med sig...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 18:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Drupe skrev:
Hvad er det egentlig for en pointe du bringer på banen?

Jeg forstår heller ikke det med død og ødelæggelse. Det er da to ting som psykedelia i hvert fald sjældent bringer med sig...



Min pointe går ud på at psykedelika ikke skal sættes i bås som et redskab til at opnå en speciel effekt, men derimod respekteres som en inspirationskilde, hvor man skal bade nøgen og ikke ved hvilket kostume man får på bagefter.

Der er noget forkert i at det er en mand med kittel der trækker tøjet af dig, døber dig og trækker dig i uniform.


og ødelæggelse og død er faktisk præcis det psykedelika bringer med sig, og sådan skal det også være.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 19:02 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Moonage daydreamer skrev:
Drupe skrev:
Hvad er det egentlig for en pointe du bringer på banen?

Jeg forstår heller ikke det med død og ødelæggelse. Det er da to ting som psykedelia i hvert fald sjældent bringer med sig...

Min pointe går ud på at psykedelika ikke skal sættes i bås som et redskab til at opnå en speciel effekt, men derimod respekteres som en inspirationskilde, hvor man skal bade nøgen og ikke ved hvilket kostume man får på bagefter.

Psykedelika kan bruges til at opnå mange forskellige ting. Det er dig der sætter det i bås som "en inspirationskilde, hvor man skal bade nøgen og ikke ved hvilket kostume man får på bagefter."

Moonage daydreamer skrev:
Der er noget forkert i at det er en mand med kittel der trækker tøjet af dig, døber dig og trækker dig i uniform.

Ja, uha, det lyder heller ikke rart. Men Grofs LSD terapi har altså ikke meget med det at gøre. Her fungerer sitteren (ikke iført kittel :)) som en slags fødselshjælper, der støtter og hjælper klienten gennem svære oplevelser. Det har mere karakter af et samarbejde end et terapeut-klient assymetrisk forhold. Sådan kan man også gøre det.

Moonage daydreamer skrev:
og ødelæggelse og død er faktisk præcis det psykedelika bringer med sig, og sådan skal det også være.

Psykedelika bringer dig ikke andet end dit eget indre. Det kan godt være der er død og ødelæggelse, men der er noget helt andet inde bagved.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 21:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2000 01:01
Indlæg: 1492
Geografisk sted: Someplace!
Jeg har nemt mulighed for at digitalisere vhs bånd. Bare sig til.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 maj 2009 03:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 maj 2009 02:55
Indlæg: 1
Hej med dig.
I forbindelse med mit studie, brugte jeg udsendelsen [i]De Sprængte Sind[i]. Den var absolut ikke nem at finde, men jeg fandt den, og har fundet ud af hvor du kan finde den. Den ligger på læreruddannelsen i Odenses bibliotek, og jeg ved ikke om du skal være tilmeldt en uddannelse på det der hedder University College Lillebælt, for at låne videoen. Det var jeg, så jeg kunne godt. Men gå ind på følgende link, så kan du finde telefonnummeret (kopier linket til adresselinien):

http://integrabib.dk/ucl/vis.php?origin=sogning&field4=fritekst&term4=&field1=forfatter&term1=&field2=titel&term2=De+Spr%E6ngte+Sind&field3=emne&term3=&term_misc%5B%5D=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&term_aar=&field_aar=year_eq

Held og lykke. Jeg håber du får fat i udsendelsen. Den er sgu stadig dybt chokerende.

Venlig hilsen Jacob


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2009 20:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 okt 2005 17:10
Indlæg: 60
Damn, vil viiildt gerne se den film, og ikke en flok dudes der diskutere om "drug-therapy" er en god eller en dårlig idé...
Håber at det lader sig gi :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team