Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:36


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 sep 2008 11:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Som overskriften siger, søger jeg programmet De Sprængte Sind, sendt på DR i startfirserne. Programmet handler om de danske LSD forsøg på Fredriksberg hospital.

Alle formater har interesse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2008 20:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2007 03:33
Indlæg: 102
Geografisk sted: jylland
"I vores arbejde med dette temanummer om fejlbehandling har vi været omkring et antikvariat og fundet Alex Frank Larsen bog ”De sprængte sind” om hemmelige forsøg med LSD."



http://www.outsideren.dk/blog/de-spr%c3 ... g-med-lsd/


jeg fandt desværre ikke andet end dette.. skrig højt her inde hvis du finder udsendelsen :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2008 21:16 
Offline
Kaospilot

Tilmeldt: 18 jul 2002 01:01
Indlæg: 1465
Geografisk sted: (Inaktiv)
En god opsummering, den artikel, rullegardin - tak for det.

@Bull Lee.
Jeg tjekkede bibliotekerne, fandt dette på det University College Sjællands bibliotek:

http://integrabib.dk/ucsj/vis.php?base= ... &term1=LSD

Den burde du via bibliotekssamarbejdet kunne bestille hjem kvit og frit til dit lokale bibliotek - men prøv at kontakte deres bibliotekar, eller se hvad du kan finde ud af via deres web. Den er endda hjemme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2008 22:10 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Jespar skrev:
@Bull Lee.
Jeg tjekkede bibliotekerne, fandt dette på det University College Sjællands bibliotek:

http://integrabib.dk/ucsj/vis.php?base= ... &term1=LSD

Den burde du via bibliotekssamarbejdet kunne bestille hjem kvit og frit til dit lokale bibliotek - men prøv at kontakte deres bibliotekar, eller se hvad du kan finde ud af via deres web. Den er endda hjemme.


Pinligt, jeg mente jeg havde forsøgt biblio.

Nå, men mange tak for hjælpen, nu jeg ikke selv magtede det :oops:

Rullegardinet: Bogen har jeg. Den er mægtig interessant, bestemt anbefalelsesværdig for enhver med interesse i psykedeliske stoffer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2008 22:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 nov 2006 14:49
Indlæg: 18
Geografisk sted: Lige her lige nu
Hvis det lykkes dig at finde udsendelsen og hvis du har mulighed for det, så smid gerne et link ind her i tråden. Lyder ret interesant!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2008 14:57 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2002 01:01
Indlæg: 501
Geografisk sted: Århus
Tænkte på om man ikke kunne maile DR og få dem til at uploade det? Nu man skal betale så meget for at kunne se deres net-tv..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2008 16:44 
Offline
Psychedelia Sponsor

Tilmeldt: 26 jul 2007 13:02
Indlæg: 332
Geografisk sted: København
Thomhash skrev:
Tænkte på om man ikke kunne maile DR og få dem til at uploade det? Nu man skal betale så meget for at kunne se deres net-tv..

Du skal være velkommen til at prøve, men jeg tvivler meget på at du vil få dem til noget som helst. Programmet er formentlig også lavet af et produktionsselskab for DR, og produktionsselskabet kan derfor have nogle rettigheder i klemme, skulle DR smide det på nettet til fri visning.
...og derudover ender DR's Kontakt-formular, efter mine erfaringer, enten hos en inkompetent medarbejder eller i skraldespanden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2009 12:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 jan 2009 11:56
Indlæg: 2
Hej med jer!
Min mor, som medvirker i programmet og hvis sag, hvist nok også er beskrevet i bogen, afgik ved døden sidste år i september. Argumentet for at eksperimentere med LSD på hende, har indtil fornyligt været noget tåget. Det var først da jeg af en god ven, der er psykiater, indvilgede i at lade mig teste for ADHD, at alle brikkerne faldt på plads. Jeg kunne pludselig trække en rød tråd fra min Morfar til min mor og Morbror. gudskelov nåede jeg at få talt med min mor om det og det var pludselig meget lettere at forstå og tilgive hende!

Jeg fandt, ved gennemgang af boet, et gammelt slidt VHS bånd med Dokumentaren "de sprængte sind" Jeg er ikke afvisende for at dele det, men betinger mig dog at jeg ved til hvilket formål det skal bruges!

Mvh
Søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2009 13:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Søren. Tak fordi du skriver. Gør mig ondt at høre du mistede din mor for så kort tid siden. Men lyder dog som om I fik sagt farvel på en bedre måde end så mange andre familier hvor sådan en sygdom misforståes som temperament og graver kløfter imellem folk.
Nu er jeg ikke en af dem der har efterspurgt programmet, men jeg er også meget interesseret i at se det, og har også ledt efter bogen. For mig er formålet blot at høre mere om den ansvarsløse omgang man har haft med LSD i lægeverdenen i Danmark. De ting jeg har hørt om Frederiksberg Hospital eksperimenterne lyder helt utrolige. Tænk at man med vilje har udsat folk for de rædsler LSD kan vække i én, når det ikke bruges med stor omtanke og påpasselighed. Jeg synes, det er vigtigt, at man har en vis skepsis overfor autoriteter, og historien om de sprængte sind, er et eksempel folk bør kende. Det er handler både om hvor farligt LSD kan være, hvis man ikke iagttager forholdsreglerne og om hvor farlige læger kan være, hvis man bare lader dem eksperimentere med mennesker i deres stræben efter en imponerende karriere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2009 01:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 jan 2009 11:56
Indlæg: 2
Hej Ras!
Det var en eye opener mht ADHD/ADD både for min mor og jeg, men ikke mindst for min øvrige familie var det en mulighed for at forstå hvorfor nogle af os var så radikalt anderledes. feks. min moster som altid har været en dimentral modsætning til min morfar, morbror og mor.
jeg selv er ironisk nok låst i et længere sygdomsforløb på selv samme hospital. selvom de ikke længere pumper folk med lsd, ja så er de ikke blevet mere etiske. har inden for det sidste år oplevet at to overlæger har løjet mig direkte op i ansigtet. bla. omkring en undersøgelse, jeg måtte have min private læge til t henvise mig til, da frb. hosp ikke ville forholde sig til min egen fornæmmelse. da min påstand blev bekræftet, blev resultatet sendt il frb hosp med henblik på operation. to læger benægtede over for både min kone og mig, at det nyopdagede (cyste) kunne have noget med mine smerter at gøre, til trods for eksperternes udtalelse. kun ved aggressiv samtale kom det frem at ingen af dem havde læst henvisningen. dvs. at de afviste mig kategorisk! dybt uacceptabelt. ligger på 22 måned og er først blevet opereret i sidste uge,velatmærke på et andet hospital, som jeg selv fandt frem til og som de igen, løj om at at have sendt mine papirer til. kun fordi min kone ringede og tjekkede op på om de rent faktisk havde taget kontakt, kom det frem at de intet havde gjort!!

Konklution på kontakten til det danske "sundhedsvæsen"
- Hvis ikke du er syg, så bliver du det

Jeg har også bogen, samt miin mors journal, begravet et eller andet støvet sted og er gået igang med at eftersøge det. har også anskaffet mig en analog>digital box. så jeg kan digitaliserer "de sprængte sind" mangler bare en mulighed for at kunne destrubuere den, så skal i nok få adgang
mvh
søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2009 17:57 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Meget trist historie, der desværre aldrig rigtig er endt. Det er fedt at du, al modgangen til trods, alligevel har overskud til at dele dine oplevelser med andre. Hvis der er noget befolkningen ikke er tjent med, så er det at den slags historier går i glemmebogen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2009 21:42 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
@Carcharodon72: Det kunne godt nok være spændende at læse din mors journal, for at få et indblik i tankegangen bag lsd-forsøgene. På den anden side forstår jeg godt hvis du finder det for privat til at offentliggøre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2009 23:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Det ville måske være interessant at kontakte en journalist, det lyder jo som en rigtig god historie, spændende er det hvertfald. Hey, måske kontakte tv2, som jo søger folk der tager stoffer?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2009 23:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
men det er jo altså en pænt gammel historie. Som der allerede er lavet en tv udsendelse om. Plus skrevet en bog. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2009 10:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 okt 2005 17:10
Indlæg: 60
@Carcharodon72
Fedt at du står frem her, respekt for det!
Jeg har fulgt med i denne tråd igennem længere tid, da jeg gerne vil se dokumentaren. Formålet for mig, med at se dokumentaren, er at observere det forhold der findes imellem mennesket, samfundet og et så ekstremt stof som LSD.
Som "Bull Lee" også er inde på, er det vigtigt at den her slags "historier" ikke går i glemmebogen, hvordan skal vi ellers lære af fortidens fejl ?! Kan dårligt forestille mig nogle dårlige formål den kunne andvendes til... den var vel oprindeligt tænkt til at informerer.
Alt lykke til i fremtiden!
-Z

Citat:
Alex Frank Larsen konkluderer i sin bog, at over 500 danske patienter måtte lægge krop til lægernes indsamling af erfaringer. Det skete uden frivilligt samtykke, selv om det i dansk lov er lægens pligt at bevise, at der er givet information og samtykke. Sker det ikke, er der ikke forskel på den praksis, som en civiliseret verden vendte sig imod under medicinerprocessen i Nürnberg. ”Forsøgspersonernes frivillige samtykke er en absolut nødvendig betingelse”, siger den første linje i Nürnberg-erklæringens ti punkter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 02:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Jeg er ikke sikker på at psykedeliske stoffer og professionel psykiatrisk behandling er en fusion man burde gå ind for. Sådan noget ender ikke godt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 12:29 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Du har aldrig læst Grof?

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 15:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Odden skrev:
Du har aldrig læst Grof?



Nej, men jeg er garanteret uenig med ham :) .


Du har aldrig læst fagre nye verden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 15:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Moonage daydreamer skrev:
Jeg er ikke sikker på at psykedeliske stoffer og professionel psykiatrisk behandling er en fusion man burde gå ind for. Sådan noget ender ikke godt.


Umiddelbart mener jeg at professionel psykiatrisk eller snarere psykologisk behandling er noget af det aller mest fornuftige, som man kan fusionere psykedeliske stoffer med. Bare det er ansvarligt og kompetent udført! Prøv at læse lidt op på de mange forskellige behandlingsprojekter som Maps sponsorerer (maps.org). Psykedeliske stoffer og sjov og ballade er til gengæld en fusion der ofte ikke ender godt. Selvom det heldigvis er langt oftere, at det ender fint.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2009 15:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Jo mere ansvarligt og kompetent udført det bliver des mere vil jeg være imod.


Senest rettet af Moonage Daydreamer 01 feb 2009 18:52, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team