Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 07:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/08/29/083928.htm

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1049611.ece

http://nyhederne.tv2.dk/politik/article ... 73753.html

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20 ... /80829022/

fra mandag skal man være 18 for at købe smøger!

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Ved heller ikke helt hvad jeg mener om det, andet end at jeg er sikker på at det ikke kommer til at få en præventiv effekt. Unge under 18 skal nok finde en anden måde at skaffe dem på, omend lidt sværere måske.
Men hvis de unge vil ryge, så vil aldersgrænsen ikke holde dem væk. Det bliver måden at få dem på der bliver anderledes, ikke lysten til at ryge.

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Jeg troede faktisk allerede at græsen var 18 år. har da set opslag i flere butikker med at man skal være 18 år for og købe tobak og 16 år for alhohol.

Tror da nok det skal have lidt effekt. men nok begrænset.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Nitte at være 16 og lige være begyndt at ryge lovligt. Så skal man til at vente 2 år igen :P

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestjylland
Det kan godt være at det måske vil gøre folk begynder lidt senere, men altså hvis man vil ryge skal man nok kunne få smøger.. Såh, det er nok lidt doplemoralsk at man skal være 18 for at købe smøger, når man kan købe alkohol og komme i spjællet når man er 16.. IMO
:)

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
Det kan være der opstår et illegalt smøg handel i danmark hvor pushere sælger smøger til unge mennesker ( det kommer sikkert til at stå i avisen bare for at få pushere til at blive endnu mere ondskabsfulde end de er i forvejen altså i medieerne )

Dedikeret medlem

fornuftigt! selvfølgelig vil unge under 18 stadigvæk ryge og anskaffe sig smøger. Men 14 årige og nedefter vil få meget svært ved selv at købe og at få andre til det. (baseret på at danskerne så småt er begyndt at fordømme rygning og ikke ønsker at hjælpe de "unge" ad den vej. egen mening.)

Godt nok ville jeg helst se at smøgerne blev forbudt på grund af de så nøje dokumenterede skader der gør på kroppen og lungerne, og helt taget af markedet. Er selv afhængig (lidt endnu), fordi at ingen forbød mig at købe cigaretter da jeg var 11-15 år og siden da har jeg kunnet købe dem selv uden problemer. (desværre var jeg for ung og dum til selv at skue konsekvenserne)

Medlem

Som om dette vil hjælpe?
Koisk ejerne kan se frem til ekstra mange smøghungrende teenagere.
Forhelvede, forbud forebygger ikke en skid. Det troede jeg vi alle var enige om, her på siden?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
nu ved jeg ikke om alle er enige her på siden, alkohol forbuddet har da hjulpet i sverige?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"forbud forebygger ikke en skid. Det troede jeg vi alle var enige om, her på siden?"

De fleste herinde ved da også godt, at de tager mest narko... når de kan få fat på noget. - og mest når det er til billige penge.

Hvis man går ud fra at smøger er en udelukkende dårlig ting(da det er svært at se det positive ved dem) - er det vel kun positivt at aldersgrænsen bliver sat op?

... Man kan ikke rigtig sige at smøger har samme funktion som andre rusmidler. Man får det hverken godt, bliver opstemt eller i festhumør. Tobaks funktion er at skabe afhængighed, således man kan blive afslappet(og glad) når man får sit fix.

Medlem

Synes det er betænkelig at den kriminelle lavalder er lavere end alderen for at købe cigaretter...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor? skal man ikke kunne tage ansvar for sine handlinger, fordi man ikke må ryge?...

Medlem

Hvorfor denne hetz mod cigaretter Ja jeg dør af dem. Det mit eget valg. Spar mig for passiv rygnings pjat, jeg pulser ikke op i hovedet på folk.

Og hvorfor skal du sidestille smøger med euforiene stoffer spiffeh? Hvem har sagt at de skal sidestilles? Og hvad giver dig den magt at sige det må man, og det må man ikke?
Hvis en 16 årig er gammel nok til at stå til ansvar for hans krimminelle handlinger, kan han vel også stå til ansvar for sig selv.
Som sagt forbud forebygger ikke en skid. Koiskerne vil bare tjene den skilling ekstra. Længere er den ikke.
Hvis denne hetz trækkes helt ud, og priserne bliver sat sindsygt i vejret, vil der bare opstå et illegalt markede. Forbud forebygger ikke en skid

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis alt blev legaliseret i morgen ville det slet ikke hjælpe en skid, jeg er ret overbevist om at nogle forbud faktisk dur i vores tid.

Dedikeret medlem

spiffeh skrev:
Hvorfor? skal man ikke kunne tage ansvar for sine handlinger, fordi man ikke må ryge?...

Åbenbart ikke. Det staten siger med sådanne aldersgrænser er jo, at unge ikke er modne nok til at tage den beslutning selv. Ergo kan de heller ikke være modne nok til at tage ansvar for diverse ulovligheder; de ved jo ikke bedre, vel.
Hvis man er gammel nok til at blive straffet, så er man fanme også gammel nok til selv at beslutte om man vil ryge eller ej.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg personligt hilser forbuddet velkomment, synes det er fornuftigt at begrænse unges adgang til smøgerne - tobaksindustrien har jo ved flere lejligheder måtte indrømme den kørte kampagner målrettet unge mennesker, da den for længst havde indset det gjalt om at "hooke" kommende brugere mens de var unge og naive - ellers fik man dem aldrig som kunder...

Og jeg synes dette passer meget godt med den virkelighed jeg befinder mig i - her er det trods alt de færreste voksne mennesker, som pludselig finder på de skal begynde at ryge, hvis de ikke har røget før...

At man så ikke langer hårdere ud efter tobaksindustrien, som ligeledes er taget i at tilsætte masser af kemikalier der øger afhængigheden hos brugerne, siger mig noget om at der sker noget med penge i kulisserne :-(

Jeg ville da blive noget tør på min pusher, hvis jeg fandt ud af han bevidst blandede stoffer i mit narko for at gøre mig mere afhængig (nogen vil måske argumentere at man så fik mere for pengene, men det er dem uden for rækkevidde :P )

Men det lader til vi har taget hul på et kulturskifte - det er blevet umoderne at ryge (og alkoholen er også så småt på vej ud) - nu gælder det RC's og designer drugs hvis man skal være med på moden... Lovgivningen kan så af gode grunde kun tilgodese skiftet ved at sætte ind overfor smøger og alkohol :mrgreen:

Site Webmaster
Brugeravatar

Puttes skrev:
Godt nok ville jeg helst se at smøgerne blev forbudt på grund af de så nøje dokumenterede skader der gør på kroppen og lungerne, og helt taget af markedet. Er selv afhængig (lidt endnu), fordi at ingen forbød mig at købe cigaretter da jeg var 11-15 år og siden da har jeg kunnet købe dem selv uden problemer. (desværre var jeg for ung og dum til selv at skue konsekvenserne)

Ah ja, det var ihvertfald ikke din egen skyld hva'?

Ønsker i seriøst et samfund hvor regeringen skal tage sig af alle aspekter af jeres liv?
Kan i ikke passe på jer selv?

Alkohol koster lige knap så mange liv som cigaretter. Skal det osse forbydes? Biler koster rigtig mange liv både gennem ulykker og forurening. Ønsker i biler forbudt?

Jeg tror personligt ikke at det 'hjælper' at forbyde ting. Jeg begyndte at ryge da jeg var 12, og der var det da intet problem for mig at købe smøger, på trods af min alder. Hvorfor skulle det ændre sig? Har man ikke ældre venner nu om dage? Er der ingen bumse kiosker der ligeglade nu om dage?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jugg: Nogen mennesker kan passe på sig selv, mange mennesker kan ikke fordi de går op i andre ting - lad være med at bedømme andre ud fra hvad du selv kan, fordi ingen er som dig og ingen er som mig, alle er individer. Hader når nogen skriver som du gør - den eneste grund til du gør det, er at du har et problem med regeringen og derfor vil presse det nedover andres hovder ved at pakke det flot ind, som du jo gør.

Så kommer du med "Ønsker i biler forbudt?" - Vågn dog op med det der argument. Fordele ved biler=Transport Ulemper:Mange Fordele ved cigaretter til folk under 18=Ingen ulemper=mange.... Har du svært ved at se regnestykket?

Alkohol: det er en del af vores kultur makker, har det været inden vi røg tobak - så måske du skulle få lidt styr på det samfunds historie som du lever i, fordi alt er farligt når man gør det forkert, jeg kan bare ikke se det forkerte i at regeringen gør sådan, at nogle af de mere farlige ting, får restriktioner - der er jo nok også en grund til man skal være 18 for at få pap ikke?

Der altid nogen der er ligeglade, eller også er der sort marked.

Jeg synes personligt at det er ret genialt, det der bliver gjort. Jeg er selv lige stoppet efter 16års misbrug af smøger og jeg ville da ønske det lort aldrig var blevet "opfundet", det eneste jeg nu bruger dem til er mix og det kun indtil jeg finder et alternativ jeg finder behageligt nok. SÅ møgerne ud af kæften på ungerne, mobilerne ned i lommerne, sund mad i maven og i skole med de små svin - holder sgu ikke med den der samfundsfjendske holdning der - ellers bliver det aldrig godt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Prøv at hør engang her... smøger ødelægger utrolig mange ting her i Danmark, flere i min familie har måtte lide en smertefuld og for tidlig død pga sygdomme relaterede til dem!(lungekræft) de skaber meget stærk afhængighed hvilket er en utrolig farlig ting! derfor synes jeg det er en god ting at aldersgrænsen skal sættes op til 18 år

Vi har her i Danmark valgt at give staten lov til at tage noget ansvar fra folk da ikke er myndige... vi tager ansvar fra dem med hensyn til straf (det er ved at ændre sig dog), ansvar fra dem med hensyn til stemmeret selvom det vedrøre dem. Det er fordi at unge som sagt kan være meget let påvirkelige i den alder. Jeg kan virkelig ikke se det forkerte i at prøve at forhindre dem i at starte et misbrug før de overhovedet er blevet voksne!
Eller skal vi som samfund overhovedet ikke prøve at stoppe unge mennesker i at starte med at ryge? skal vi være ligeglade det er jo deres valg at være selvdestruktive? for ja rygning er en yderest selvdeskruktiv vane som stort set altid ender i misbrug og i mange tilfælde livslangt misbrug!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hmm nu berør det ikke mig på nogen måde, men man må da indrømme den har været på vej et godt stykke tid med alle de offensiver imod rygere regeringen har taget det sidste stykke tid. Hvorfor stemmer de normale folk ikke til folketingsvalg......

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]