Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tillader mig lige at smide link til en artikel fra Illustreret Videnskab fra 2005 om cannabis' medicinske egenskaber fra Erik S(p)andmands alt for ubesøgte hjemmeside!
Artikel

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Ja er dette er til brug som medicin, og formegentlig i andre mængder end man ryger for en rus.
Dette retfærdiggør ikke et hash for/misbrug, som jeg har hørt nogle tro.. hvis nogle her skulle tro det..

men ellers spændende, der er utrolig mange planter der kan bruges som diverse medicin.

edit: ja det er selvfølgelig vigtigt at tænke på, når man ser den kedelige vinkel man har til cannabis i danmark. har også hørt det kan lindre gigt smerter, og højest sandsynligt forskellige smerter forbundet med sygedom.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En ting jeg konstant støder på i disse dage hvor der bliver mere og mere fokus på cannabis' medicinske aspekter, er folk som mener de kan afgøre hvem der må og ikke må bruge det medicinsk og hvornår det er medicinsk brug og hvornår det ikke er. Det er klart et af de allerbedste universalmedikamenter vi kender, ikke alene helbreder det en masse "målbare"/fysiske lidelser men det er også virkelig god sjælemedicin.

Jeg ser dog stadig godt din pointe, at mange hurtigt ville kunne sige "godt, der ka I selv se - det er sundt at ryge, det er faktisk medicin! lad os rulle endnu en joint!"
Jeg vil dele det op i om man indtager planten for at konfrontere eller for at flygte. Det må man så vurdere med sig selv(heldigvis da!). Føler man at man skal ryge fra man står op til man går omkuld og at ædruelighed er en pine, så er der nok noget man skal ind og se på (via en anden metode måske) :wink:

Det er sikkert også rigtigt at vi taler langt lavere doser ved medicinsk brug! Og det ovenstående var til brugen som 'sjælemedicin'. Det er svært at forklare hvad jeg præcis mener med sjælemedicin. Terapeutisk værktøj er ikke så beskrivende, det er ikk helt det jeg mener. Jeg mener heller ikke sjælemedicin som i 'euforiserende' eller 'anti-depressivt' men simpelthen som en semi-psykedelisk, planteintelligens der via fysisk afslapning tillader ens sande 'jeg' at træde frem og som åbner op for nye vinkler og større bevidsthed på sjælelig/krop-og-sind-holistiske ubalancer - som man så selv må ind og løse eller gøre noget ved. Det er vel en shamanistisk plante i og med at det ikke blot er helbredende men et diagnosticeringsværktøk. Som ayahuasca f.eks. Spørger du en læge hvad planterne i bryggen er godt for ville du nok få en temmelig fattig liste over lidt mindre lidelser men det der menes med at planterne helbreder er at det er et glimrende diagnosticerings-værktøj som derefter leder til bevidsthed om hvad en mulig behandling måtte være. Og vi snakker på alle planer: fysisk, mentalt, eksistentielt og spirituelt.

Til udelukkende fysisk medicinsk brug skal man vel også ryge oftere, vil jeg tro, da det jo er vedvarende symptomer vi taler. Til sjælehentning/-helbredelse synes jeg der er en begrænsing for hvor tit det kan lade sig gøre før at virkningen aftager og begrænser sig til de fysiske effekter og de psykedeliske aspekter ligesom går lidt tabt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg gad sgu godt ha sådan en hashspray, det ligner lidt det samme princip som vi kender det fra liquid acid. Det ville jeg helt klart bedre, så ikke smadrede mine lunger yderliggere. Også ville den også være smart på en festival, hvor det godt kan være ret besværligt at lave en joint

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Ja dejlig artikel, var for god til at blive ved med at ligge i skuffen så den måtte online efter lidt restaurering.

Innernetexpl.: Hva sultan Gaia, derfor jeg ikke kan finde dig... Nick-skift :)

Dedikeret medlem

Rigtig god artikel den gjorde mig så meget klogere :) tak skal i have begge to.

Jeg kunne nu godt tænke mig at vide mere om hvilke af hjerne-centrene der bliver brugt (og hvilke der ikke gør) ved et hverdags forbrug? Da folk med et stort forbrug af hashen som regel ikke bliver ude af stand til at kordinere bevægelse og ude af balance? Sex-lysten bliver dæmpet i forhold til mange uerfarene brugere der tværtimod bliver stimuleret af hashen.

Mht til hash-sprayen, så håber jeg ikke at denne vil få omløb på det "sorte" marked. Hvis man tager bongen som eksempel. Min erfaring er at bongen er mere vanedannende fordi at det er så meget nemmere at ryge et hoved end at mixe en joint. Rygeren varer længere og man bliver skævere når man ryger et hits from theyouknow
En hash spray vil være nemmere at bruge og mere diskret. Ergo oplagt udstyr til en misbruger, der ikke vil lade hashen ligge derhjemme og bare tager et spray på toilettet når trangen opstår.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den er pænt gammel.. mindes da at have læst den for et godt stykke tid siden i bladet :)
Men ja, god artikel, helt sikkert.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]