En ting jeg konstant støder på i disse dage hvor der bliver mere og mere fokus på cannabis' medicinske aspekter, er folk som mener de kan afgøre hvem der må og ikke må bruge det medicinsk og hvornår det er medicinsk brug og hvornår det ikke er. Det er klart et af de allerbedste universalmedikamenter vi kender, ikke alene helbreder det en masse "målbare"/fysiske lidelser men det er også virkelig god sjælemedicin.
Jeg ser dog stadig godt din pointe, at mange hurtigt ville kunne sige "godt, der ka I selv se - det er sundt at ryge, det er faktisk medicin! lad os rulle endnu en joint!"
Jeg vil dele det op i om man indtager planten for at konfrontere eller for at flygte. Det må man så vurdere med sig selv(heldigvis da!). Føler man at man skal ryge fra man står op til man går omkuld og at ædruelighed er en pine, så er der nok noget man skal ind og se på (via en anden metode måske)
Det er sikkert også rigtigt at vi taler langt lavere doser ved medicinsk brug! Og det ovenstående var til brugen som 'sjælemedicin'. Det er svært at forklare hvad jeg præcis mener med sjælemedicin. Terapeutisk værktøj er ikke så beskrivende, det er ikk helt det jeg mener. Jeg mener heller ikke sjælemedicin som i 'euforiserende' eller 'anti-depressivt' men simpelthen som en semi-psykedelisk, planteintelligens der via fysisk afslapning tillader ens sande 'jeg' at træde frem og som åbner op for nye vinkler og større bevidsthed på sjælelig/krop-og-sind-holistiske ubalancer - som man så
selv må ind og løse eller gøre noget ved. Det er vel en shamanistisk plante i og med at det ikke blot er helbredende men et diagnosticeringsværktøk. Som ayahuasca f.eks. Spørger du en læge hvad planterne i bryggen er godt for ville du nok få en temmelig fattig liste over lidt mindre lidelser men det der menes med at planterne helbreder er at det er et glimrende diagnosticerings-værktøj som derefter leder til bevidsthed om hvad en mulig behandling måtte være. Og vi snakker på alle planer: fysisk, mentalt, eksistentielt og spirituelt.
Til udelukkende fysisk medicinsk brug skal man vel også ryge oftere, vil jeg tro, da det jo er vedvarende symptomer vi taler. Til sjælehentning/-helbredelse synes jeg der er en begrænsing for hvor tit det kan lade sig gøre før at virkningen aftager og begrænser sig til de fysiske effekter og de psykedeliske aspekter ligesom går lidt tabt.