Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Citat:
Københavns Politi foretog markant færre beslaglæggelser af hash og andre stoffer i 2007, end de gjorde året før. Det skriver Videnskab.dk.

Især hashmarkedet har lov til at være i fred. I 2006 lavede politiet 5.356 beslaglæggelser af hash. I 2007 var tallet styrtdykket til 382. Antallet af beslaglæggelser af hårdere stoffer som heroin og kokain dalede til en fjerdedel på et år.

Tallene er politiets egne, og de er blevet koblet sammen af ph.d.-studerende Kim Møller fra Center for Rusmiddel- forskning på Aarhus Universitet.

Reformen og Ungdomshuset får skylden
Ifølge Kim Møller er der to åbenlyse forklaringer på politiets løsere greb om narkotikakriminaliteten: Politireformen fra januar 2007 og rydningen af Ungdomshuset på Nørrebro i marts samme år.

Læs resten ar artiklen her http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/07/15/081922.htm

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
pga. politireformen vil jeg tro

Medlem
Brugeravatar

Det ville være smart med en undersøgelse af, hvorvidt denne reducerede indsats har ført mere eller mindre kriminalitet/narkobrug med sig...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
fingre skrev:
Det ville være smart med en undersøgelse af, hvorvidt denne reducerede indsats har ført mere eller mindre kriminalitet/narkobrug med sig...

Det kunne være interessant ja. Mit bud er at det har haft minimal indflydelse på forbruget hvis nogen overhovedet, tilgengæld kunne jeg sagtens forestille mig, det har medført mindre kriminalitet. I hvertfald i de hårdest belastede miljøer (heroin), for uanset hvor mange ressourcer politiet bruger på at stresse de stakkels narkomaner, ændrer det ikke ved at de må og skal have deres fix og at det skal finansieres på en eller anden facon. De færreste der har fået konfiskeret deres pakke tænker "Nå, det var sgu ærgerligt, bedre held i morgen!"

..bleh must run - skal nå et tog!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Det er godt nok meget mindre hash de har taget i år. fra 5000+ til under 400. Men hvis der ikke skal mere til end lidt ballade og demonstrationer. så kender vi jo midlet til at få drænet budgettet.

Mvh Mikkel

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
DoYouSpeakWak?? skrev:
Det er godt nok meget mindre hash de har taget i år. fra 5000+ til under 400. Men hvis der ikke skal mere til end lidt ballade og demonstrationer, så kender vi jo midlet til at få drænet budgettet.

-Det er vel med en " ;) " du siger dette. For hvis ikke, er det et plat udsagn. Vi skal helst ikke ta en ungdomshusdebat igen, vel? :).
Narkomanerne (de "ægte" af slagsen) bliver der ikke færre af, når nu politiet ikke stresser dem længere. Uanset om narkomaner bliver stresset eller ej, er ingen af delene videre fremmende for deres mulige afvænning.. Men at konfiskere deres dyrtindkøbte heroin/etc., løser ingenting og vil kun give mere kriminalitet, som Paul Atreides nævner.
Mindre stress af narkohandlerne skaber alt andet lige flere mis/brugere, men personligt er jeg ikke tilhænger af en strammer-politik, så langt hellere en bedre og reel offentlig oplysning - en debatkonklusion vi også har støbt i armeret beton herinde skulle jeg mene. Men hvad er VIRKELIG den bedste løsning? Det kan godt være at rigtig mange herinde har fingeren på pulsen og reelle fakta iorden (nej, ikk ligefrem dig, Henrik), men samtidig vil vi på den anden side ej heller undvære vores stoffer - lovlige som ulovlige -, og kan derfor ikke repræsentere et bredere udvalg af folket når vores holdning tildels synes henad proaktivitet.

Det faldt mig dog lidt for brystet at se flere coke-forhandlere indenfor 200 meter på Istedgade en lørdag aften, end der er shawarma-forhandler på hele Vesterbro. - Afrikanere der sælger sne i DK, WTF? Absolut tankevækkende med den åbenlyst organiserede narkokriminalitet, selvom de var meget venlige når jeg takkede nej til det 7. tilbud indefor 3 minutter i min søgen efter mad. Forstår ikke hvor polisen var henne, for det ville være som at stjæle slik fra små børn at fange dem ind, hvis det nu virkeligt var en fare for samfundet som Lene Espersen & Co (siger det er).

MEGATRON

Lakhippien skrev:
Forstår ikke hvor polisen var henne, for det ville være som at stjæle slik fra små børn at fange dem ind, hvis det nu virkeligt var en fare for samfundet som Lene Espersen & Co (siger det er).

De er på staden for at stoppe det farlige cannabissalg - der skal jo ikke herske nogen tvivl om at det er bedre at vælte sig i heroin og coke end at ryge en pind..

Relativistisk båthorn

Lakhippien skrev:
Mindre stress af narkohandlerne skaber alt andet lige flere mis/brugere

Jeg tror det der er en skrøne. Du sagde jo selv nej til alle tilbuddende du fik, så pusherne fik jo ikke pushet dig :)
Pusherne er der fordi der er nogle der godt vil ha' narko, og de vil nok hverken ha' mere eller mindre Uanset hvor meget pusherne stresses.

Bare fordi noget er lovligt betyder det jo ikke at alle så vil bruge det.
Jeg er ret sikker på at den andel af en befolkninge der ønsker at bruge narko vil være ret stabil Uanset lov-givningen på området. I holland siges det feks at der er færre hash-rygere end i dk, så hvis teorien om at pusherne skaber markedet sku' passe, så burde holland jo ha' flest brugere i hele verden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det er udbud og efterspørgsel.

På den anden side, så VED man at man ved at reklamere og profilere, kan udvide sit markede. Medmindre det som alle virksomheder lever på er løgn, så må man antage at antallet af FORbrugere vil stige, hvis en legalisering/formildning af lovgivningen fandt sted. Hvis man derimod også fokuserer på at promovere FORNUFTIG brug, må man antage at antallet af MISbrugere vil falde. Dette kræver dog ikke bare reklamer/oplysning, men en reel indsats fra samfundets side, hvor man definerer et acceptabelt forbrug, uden at trampe på en gruppe pga. deres personlige valg.

Problemet er at man antager at forbrug og misbrug går hånd i hånd, hvilket Hollands model tydeligt viser IKKE er tilfældet. Stram op, hr. danske politiker.

Edit: Udbyggede med 2 sætninger :)

Edit Edit: goddamn, er for hurtig på aftrækkeren.. har uddybet en passage, da det kunne misforstås. Undskyld :oops:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]