Citat:
Techno-fest gav øjenskader – laser eller narko?
En techno-festival i Rusland resulterede i 30 nye patienter på Moskvas øjenklinikker. Først fik en løbsk laser skylden, men nu siger øjenlæger, at der kan være tale om narko.
Af Kalika Bro-Jørgensen, tirsdag 15. jul 2008 kl. 11:12
Luk øjnene. Lasershows kan gøre alvorlig skade på øjnene, hvis man kigger direkte ind i lyset.
Er der brandsår eller blødninger på nethinderne? Det spørgsmål er afgørende for, hvor ansvaret skal placeres, efter op mod 30 unge russere har fået beskadiget deres øjne alvorligt under Akvamarin techno-festivalen ved Kirzhach i Vladimir-regionen tidligere på måneden.
Sagen kom frem, i takt med at 16- til 30-årige festivalgæster begyndte at strømme ind på Clinical Ophthalmological Hospital og 32nd City Hospital i Moskva, alle med identiske øjenskader. Det skriver den russiske avis Kommersant.
Nogle har mistet op til 80 procent af deres syn, og lægerne regner ikke med, at de nogensinde genvinder normalt syn.
Skaderne er opstået natten mellem den 5. og 6. juli. 1.000 mennesker var troppet op til udendørs techno-festival, men på grund af regn blev der sat et telt op over dansegulvet.
I løbet af festivalen blev kraftige lasere brugt til at oplyse nattehimlen, men undervejs blev disse rettet direkte mod publikum ved flere lejligheder.
»Jeg husker det øjeblik, hvor laseren ramte mine øjne. Jeg oplevede straks en plet, ligesom når man kigger på Solen i lang tid,« siger en af gæsterne til Kommersant, der også rapporterer om ødelagte kameraer.
Men mandag viste det sig, at laseren kan være en undskyldning for heftig brug af narkotiske stoffer. En anonym øjenlæge siger til Kommersant, at der ikke er tale om brandsår på de unges nethinder, som lasere ville forvolde, men om blødninger, hvilket kan være et tegn på indtagelse af narko.
Politiet i Moskva mener, det bliver svært at finde og forhøre arrangørerne, Cosmic Connection. Kommersant har dog talt med en af folkene bag festivalen, DJ Sashi, der siger, at de, der stod for laser-showet, havde »alle sikkerhedsbeviser i orden«.
Link til artiklen
herØjenskader af narko, det synes jeg ikke at have hørt om før - hvad siger Psy's eksperter?