Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Techno-fest gav øjenskader – laser eller narko?

En techno-festival i Rusland resulterede i 30 nye patienter på Moskvas øjenklinikker. Først fik en løbsk laser skylden, men nu siger øjenlæger, at der kan være tale om narko.

Af Kalika Bro-Jørgensen, tirsdag 15. jul 2008 kl. 11:12

Luk øjnene. Lasershows kan gøre alvorlig skade på øjnene, hvis man kigger direkte ind i lyset.

Er der brandsår eller blødninger på nethinderne? Det spørgsmål er afgørende for, hvor ansvaret skal placeres, efter op mod 30 unge russere har fået beskadiget deres øjne alvorligt under Akvamarin techno-festivalen ved Kirzhach i Vladimir-regionen tidligere på måneden.

Sagen kom frem, i takt med at 16- til 30-årige festivalgæster begyndte at strømme ind på Clinical Ophthalmological Hospital og 32nd City Hospital i Moskva, alle med identiske øjenskader. Det skriver den russiske avis Kommersant.

Nogle har mistet op til 80 procent af deres syn, og lægerne regner ikke med, at de nogensinde genvinder normalt syn.

Skaderne er opstået natten mellem den 5. og 6. juli. 1.000 mennesker var troppet op til udendørs techno-festival, men på grund af regn blev der sat et telt op over dansegulvet.

I løbet af festivalen blev kraftige lasere brugt til at oplyse nattehimlen, men undervejs blev disse rettet direkte mod publikum ved flere lejligheder.

»Jeg husker det øjeblik, hvor laseren ramte mine øjne. Jeg oplevede straks en plet, ligesom når man kigger på Solen i lang tid,« siger en af gæsterne til Kommersant, der også rapporterer om ødelagte kameraer.

Men mandag viste det sig, at laseren kan være en undskyldning for heftig brug af narkotiske stoffer. En anonym øjenlæge siger til Kommersant, at der ikke er tale om brandsår på de unges nethinder, som lasere ville forvolde, men om blødninger, hvilket kan være et tegn på indtagelse af narko.

Politiet i Moskva mener, det bliver svært at finde og forhøre arrangørerne, Cosmic Connection. Kommersant har dog talt med en af folkene bag festivalen, DJ Sashi, der siger, at de, der stod for laser-showet, havde »alle sikkerhedsbeviser i orden«.

Link til artiklen her

Øjenskader af narko, det synes jeg ikke at have hørt om før - hvad siger Psy's eksperter?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Kan ikke lige se hvorfor at stoffer skulle give permanente øjenskader.
Erindrer at der også var en artikel, hvor Henrik Rindom påpegede at unge ødelagde deres øjne, ved at dryppe syre i dem. Hvor boardets højere enhed vist fik påpeget, at der var så meget andet, der var værre at få i øjet, som foreksempel diverse øjendråber.

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Humm ved da at der er forskelligt recept medicin som kan have den bivirkning at man begynder og bløde fra øjet. Kan ikk' lige huske hva de forskellige ting hedder, men kan jeg lige finde senere hvis det har interesse. Men tvivler på at de stoffer skulle være særlig sjove og feste på. Men kunne nu godt forestille mig der også var andre rekreationelle stoffer som også kunne give samme symptomer. Men så vidt jeg ved så smadrer normale blødninger fra øjet ikk dit øjen syn som det jo er sket i dette tilfælde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Jeg kan da godt forestille mig at en omgang stimulanser der udvider pupillerne, kombineret med en stærk laser, kunne give nogle slemme øjenskader.
Derfor man skal huske solbriller og ørepropper til raves, for at passe på sine sanser 8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Kan det have noget at gøre med forstørrede pupiller? Hvis man på stoffer har forstørrede pupiller lukker øjet vel mere lys ind, end det naturligt ville gøre. Normalt ville det beskytte sig imod det skarpe lys, men på diverse stoffer udvides pupillerne og de stakkels øjne er forsvarsløse og blottede.

Bare et gæt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I følge den anonyme læge er der jo netop ikke tegn på brandsår på nethinden, så teorien om de store pupiller holder ikke... set i lyset af hans udsagn...

Men man kan jo forestille sig nogle potentielt voldsomme erstatningskrav fra skadeslidte personer - og så det er jo meget belejligt med en (anonym) læge der fraskriver laseren (og dermed den ansvarlige for laseren) fra ansvaret...

Bare min umiddelbare tanke...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Ikke desto mindre er det da noget jeg ihvertfald har tænkt over, om øjnene ikke kunne tage skade af flere timers intens stirren på flotte lysende mønstre i lyse omgivelser med abnormt store pupiller?

Dog lukker pupillerne en smule sammen ved kraftig påvirkning, men generelt er det ikke særlig behageligt IMO at kigge i stærke lyskilder efter psykedelika eller lign.

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Xpert skrev:
Ikke desto mindre er det da noget jeg ihvertfald har tænkt over, om øjnene ikke kunne tage skade af flere timers intens stirren på flotte lysende mønstre i lyse omgivelser med abnormt store pupiller?

Dog lukker pupillerne en smule sammen ved kraftig påvirkning, men generelt er det ikke særlig behageligt IMO at kigge i stærke lyskilder efter psykedelika eller lign.

At kigge på ganske almindelige mønstre skulle ikke skade nogle. Det er derimod når mønstrene er lavet af en laser der leverer høj effekt på et lille sted at det bliver problematisk. De er jo flotte, men de kan være farlige.
Så vidt jeg kan huske, skyldes dette blandt andet at der ikke er nogle store blodårer bag øjet der kan køle det ned. Sammenholdt med følgende citat fra Wikipedia lyder dette meget sandsynligt:
Wikipedia skrev:
Laser radiation predominantly causes eye injury via thermal effects on the retina. A transient increase of only 10 °C can destroy retinal photoreceptors.
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

Er selv lidt bange for udviklingen, for med lommelasere der kan yde over 250mW, er det altså ganske muligt at erhverve sig nogle seriøse skader. Reguleringer af lasere af den styrke, eksempelvis som våben med tilladelse osv. er problematisk da de findes i meget elektronisk udstyr. Din DVD-brænder har således en laserdiode med effekt på ca. 230mW og med lys i det infrarøde spektrum. At lyset er i det infrarøde spektrum gør at det ikke kan ses og at det dermed heller ikke giver en blinke-refleks som andet, synligt, lys ville gøre.

Det står en masse spændende ting på Wikipedia omkring lasere og sikkerhed, tag eksempelvis et kig på Wikipedia: Laser pointer - Hazards.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg tænkte nu også mere på skarpe lyskilder, trips i dagslys med sol osv. hvor det ikke kan undgås at der kommer en hel del lys ind, det er vel ikke godt for øjnene?

F.eks. er det efter min mening fulgt af smerte i øjnene hvis panserne retter en maglite ind i ens LSA/svampe øjne...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg har sgu også altid været nervøs for dersens lasere..... :roll:

Jeg føler mig lidt gammel ved at skrive det, men det kan da ikke værre helt sundt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Phony Orphant skrev:
Jeg kan da godt forestille mig at en omgang stimulanser der udvider pupillerne, kombineret med en stærk laser, kunne give nogle slemme øjenskader.
Derfor man skal huske solbriller og ørepropper til raves, for at passe på sine sanser 8)

Og så skrev Muad GUD Dib

Muad Dib skrev:
Kan det have noget at gøre med forstørrede pupiller? Hvis man på stoffer har forstørrede pupiller lukker øjet vel mere lys ind, end det naturligt ville gøre. Normalt ville det beskytte sig imod det skarpe lys, men på diverse stoffer udvides pupillerne og de stakkels øjne er forsvarsløse og blottede.

Bare et gæt.

Jeg synes det lægger sig op ad copyright infrigment....
Hvad siger i, sig brugere?? Er der ikke noget råddent ved det ^

Men mit gæt er at MDMA og amf har udvidet deres pupiler, og den skarpe laser har så haft frit slag til at brænde deres nethinder, som normalt ville beskyttes af indsnævrede pupiler. Bare mit gæt.

Mvh,

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Men mit gæt er at MDMA og amf har udvidet deres pupiler, og den skarpe laser har så haft frit slag til at brænde deres nethinder, som normalt ville beskyttes af indsnævrede pupiler.

Vi er enige, men pointen er jo netop at den anonyme læge hævder der ikke er brandsår nethinderne :hm:

Relativistisk båthorn

LSDrejø skrev:
Citat:
(...)

»Jeg husker det øjeblik, hvor laseren ramte mine øjne. Jeg oplevede straks en plet, ligesom når man kigger på Solen i lang tid,« siger en af gæsterne til Kommersant, der også rapporterer om ødelagte kameraer.

(...)

Well, kamera'er reagerer ihvertfald ikke på narko mig bekendt, så jeg hælder mest til at laser-lyset er årsagen.

@Bull Lee; ditto. Jeg ka' heller ikke li' dem (i Ukyndige's hænder altså)

Solbriller til et mørkt rave ser muligvis tåbeligt ud, men er bestemt en god ide. Præcis ligesom øre-propper. Men det afhænger selvfølgelig af forholdende om det er overkill eller ej (for det absolut MEST sikre er jo helt at la' vær' med at gå til fest, men så ka' det hele jo ligesom også være ligemeget. Samme problematik som regeringen's velmenende (formentlig) forsøg på at ville beskytte os fra narko'ens forfærdeligheder i en sådan grad at de tillader vold, tvang og tilsidesættelse af rets-praksis (visitationer på ca feks) for at sikre os, med det resultat at folk lider mere end hvis narko'en blev legaliseret (dvs beskyttelsen reelt gør større skade end det man vil beskytte imod))

Dedikeret medlem

Phony Orphant skrev:

Solbriller hjælper næppe ret meget mod lasere. Laserbriller ville være bedre, og de ligner ofte solbriller med farvet glas.. :wink:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Billede
For max beskyttelse til raves. The rave helmet. Also protects your skull from the occasional lost headbanger metalhead.

Medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
Billede
For max beskyttelse til raves. The rave helmet. Also protects your skull from the occasional lost headbanger metalhead.

Haha ! kunne lige forestille mig det bliver dresscode til Sensation anno 2022. not ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]