Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories

Jo flere joints, der bli’r røget, desto flere penge havner i statskassen - Skatteministeren erkender, at han tjener på ulovligheder

Det må være skønt at være skatteminister. Hver gang en trofast skatteborger køber sig en sodavand, et hus eller en pakke cigaretter, vælter der herlige afgiftskroner ned i statskassen. Sådan er reglerne i Danmark.

Men ligesom der findes en skattelov, findes der også regler og love om alt det, man ikke må – for eksempel at ryge hash. I de senere år er nettet endda strammet om dem, der forbryder sig imod reglerne og alligevel ta’r sig en joint.

Men jo flere joints, man ryger, desto bedre en skatteborger er man faktisk. For det papir, hashrygerne laver joints i, er nemlig afgiftsbelagt af skattevæsnet. Papiret er tilgængeligt i de fleste velassorterede kiosker.

Det kan da næsten ikke være rigtigt, at vores skatteminister kratter penge ind via ulovlige, farlige stoffer, som kampagne efter kampagne advarer os imod? Jo, det kan.

Banderoleret
Færdigt jointpapir er nemlig banderoleret på linje med cigaretter eller spiritus. For hver joint i de færdigrullede papirer, ryger de seks øre i statskassen.

Det lyder måske ikke af meget, men det løber op, når man tager med i regnestykket, at mere end 13 millioner europæere ifølge Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EMCDDA) har røget hash inden for de seneste 30 dage.

Danmark oven i købet er det land i Europa, hvor flest har prøvet at ryge hash mindst én gang i deres liv. 36,5 procent af os har på et eller andet tidspunkt tændt en joint. Gennemsnittet i Europa er 22 procent.

Anholdt for at ryge en cigaret
Ordensmagten er ikke et sekund i tvivl om, at det hollandsk producerede jointpapir, Cones, kun kan bruges til hash. Det viser sig, da vi en onsdag eftermiddag fylder et af papirerne med helt almindelig tobak og tænder op midt på Strøget i Københavns centrum.

Få minutter senere er journalisten blevet standset af lovens lange arm og sigtet for overtrædelse af Lov om Euforiserende Stoffer. Jeg når slet ikke at forklare, at jeg faktisk blot nyder lidt tobak, før sigtelsen er en realitet.

Lugter af gran
– Hvorfor tror I, det er en joint, jeg ryger, spørger jeg.

– Det kan vi da se på formen, bekendtgør den unge betjent, der fører ordet.

– Det er faktisk bare tobak, tilstår jeg.

– I et jointfilter, spørger hans kollega vantro.

Betjentene køber ikke sådan lige min forklaring. Men efter at jeg har afsløret mit forehavende og mit pressekort, er de trods alt villige til at lade mig gå.

Den ene betjent forklarer, at han da heller ikke syntes, min cigaret lugtede af hash.

– Det plejer at lugte mere af gran, afslører han for mig.

Politiet er altså ikke i tvivl – jointpapiret alene er nok til at formode et lovbrud.

Minister: Vi tjener ikke så meget
kup! opsøger skatteminister Kristian Jensen (V) med henvisning til, at det virker en anelse fjollet at købe jointpapir, hvis ikke man også køber noget at fylde i det.

– Du tjener gode penge på, at folk køber ulovlige sager?

– Så meget tjener vi altså heller ikke på det, lyder ministerens umiddelbare kommentar.

– Jeg tør slet ikke gætte på, hvad folk kan finde på at ryge i papiret. Men jeg kan se, at det kan bruges til at ryge forskellige ting, herunder også ganske almindelig, skåret tobak, mener Kristian Jensen.

Men ministeren kan godt se paradokset, uden at ’der er noget at stille op’, som han udtrykker det.

Et er skattelov, forklarer han, et andet straffelov. De to kan ikke blandes sammen, og det giver sig i ny og næ udslag i nogle ret besynderlige regler.

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article970631.ece

Titel:
Junior medlem

Jeg er en god skatteborger. Er rigtig stolt af mig selv :P

Titel:
Jeg hader virkelig betjente og dørmænd som ikke er til at forklare noget! Det lukker fuldstændigt af for alt hvad man prøver at fortælle dem. :evil:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tænk engang at betjentene uden at kontrollere det lader ham gå, efter han forklare sig, så fordi han er et "ordentlig" menneske behøver de ikke være sikre. Det synes jeg næsten er mest langt ude

Titel:
Medlem

Jeg kan ikke se problemet her. Papiret indeholder ikke THC, men er bare papir. Hvorfor skulle det ikke være belagt med afgifter på linie med alt andet rullepapir?

I øvrigt synes jeg at det er en sjov sammenligning mellem lugten af hash, og lugten af gran. Jeg kan ikke rigtig lugte nogen lighed mellem de to. :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Jeg kan ikke se problemet her. Papiret indeholder ikke THC, men er bare papir. Hvorfor skulle det ikke være belagt med afgifter på linie med alt andet rullepapir?

I øvrigt synes jeg at det er en sjov sammenligning mellem lugten af hash, og lugten af gran. Jeg kan ikke rigtig lugte nogen lighed mellem de to. :P

Det ville måske være lidt mystisk hvis betjenten sagde "jeg kunne nu godt lugte det ikke var hash" det ville sætte tankerne i gang hos mig :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:

Kan jeg godt nok heller ikke :lol:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: ..
Portuz skrev:
Mungojohn skrev:

Det ville måske være lidt mystisk hvis betjenten sagde "jeg kunne nu godt lugte det ikke var hash" det ville sætte tankerne i gang hos mig :)

Hvorfor ? Jeg er rimelig sikker på at de skal lugte til hash under uddannelsen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Møgsvinn skrev:
Portuz skrev:
Mungojohn skrev:

Hvorfor ? Jeg er rimelig sikker på at de skal lugte til hash under uddannelsen.

Fordi så kunne jeg beskylde ham for at ryge "Nå du kender det måske selv, ryger du tit?"

Titel:
Medlem

Geografisk sted: ..
Og han kan svare "Nej det er en del af mit job at vide hvordan hash lugter"

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Møgsvinn skrev:
Og han kan svare "Nej det er en del af mit job at vide hvordan hash lugter"

Ja, den går vist lige over :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Psylvester skrev:
Jeg hader virkelig betjente og dørmænd som ikke er til at forklare noget! Det lukker fuldstændigt af for alt hvad man prøver at fortælle dem. :evil:

Jeg synes faktisk at de plejer at lytte okay til en - bare man snakker høfligt og ikke taler som om man er bedre end dem.

Politiet har så vidt jeg husker aldrig behandlet mig specielt dårligt og har "alle" de gange jeg har haft noget at gøre med dem (på den ene eller anden side af loven) været venlige og høflige over for mig, samtidig med at de har lyttet til hvad jeg havde at sige og taget det til efterretning.
Jeg blev enda engang for mange år siden visiteret da jeg var på vej ind på et diskotek, dørmanden fandt en kniv i min taske som jeg havde brugt et par uger tidligere da jeg havde været ude og campere.
Jeg forklarede hurtigt og høfligt sagen som den var og bad ham om at tage kniven og smide den ud - end of story og starten på en hyggelig aften.

Selvfølgelig er der også idioter imellem der bare skal vise potensforlængeren og ikke gider lytte efter, men generelt synes jeg politiet gør det ok - man kan så diskutere om lovgivningen de følger er i orden.

Mvh Jonas!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:

Da jeg fyrede op for en skunkpind nytårsaften til en "ikkerygerKUNALKO!" fest, gik de helt i selvsving med deres "Hva fanden er det !?! Det lugter af gran !"

Så noget weeed lugter åbenbart af gran, selvom jeg selv synes det stank af kattepis :/

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
det er så her at lene espersen fare ud med en stridsøkse og gør rulle papir, bonger og andet rygegrej ulovligt, samt sætter abnorme bøder på det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Haha hun skal da være velkommen til at prøve at konfiskere jorden fra mine jordhookas :)

Eller cigaretpapir, colaflasker, majspiber og topnøglesæt. Faktisk behøver man ikke andet end en træsplint/pind og noget ild for at ryge en god klump hash...

Det vil da være komplet latterligt at ulovliggøre rygeudstyr? Hvis jeg nu holder af at ryge bøgeblade på bong i min fritid?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Xpert skrev:
Det vil da være komplet latterligt at ulovliggøre rygeudstyr? Hvis jeg nu holder af at ryge bøgeblade på bong i min fritid?

... eller te ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Xpert skrev:
Haha hun skal da være velkommen til at prøve at konfiskere jorden fra mine jordhookas :)

Eller cigaretpapir, colaflasker, majspiber og topnøglesæt. Faktisk behøver man ikke andet end en træsplint/pind og noget ild for at ryge en god klump hash...

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Pipe_Dream

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Headhunter

http://www.thepittsburghchannel.com/new ... etail.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Philadelphia_blunt_ban

latterligt.. yep.. men.. muligt..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Eller chokoladekage? :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Kan allerede se den overvægtige 9-årige dreng, som bliver lagt i armlås, mens to andre betjente taser ham, alt i mens drengen choker i chokoladekagen. WTB plx!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Mungojohn skrev:

Det er fordi de kun stopper unge som ikke kan skaffe anden end rådden tør harpiks med hamp blade og hestepære, bedre kendt som standard. Og det lugter netop af grantræ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]