Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 11:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Billede

Titel:
Dedikeret medlem

jaa gid det var så vel.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Meget interessant. Richard Brunstrom har bestemt fat i den lange ende.

For mere læsning, læs North Wales Police's "Drugs Policy - A Radical Look Ahead?" og, om muligt endnu bedre, Chief Constable Richard Brunstroms slideshow fra juni 2007.

Richard Brunstroms blog er ligeledes fyldt med guldkorn, og specielt sidste nyt indlæg Is ecstasy really safer than aspirin?.

Udover at være fantastisk saglig, lader det til at han også har et ben på jorden, og kan godt udøve selvkritik. Og så har han humor:
Citat:
"Change is coming. But not immediately - don’t hold your breath."

-- fra blogindlægget "Is ecstasy really safer than aspirin?"

EDIT: Tak til Xpert for at dele denne godbid med os :) mit had til EkstraBladet ville være skyld i at jeg ikke selv ville have fundet "artiklen", selv hvis jeg havde skulle vente på toget i halvandet døgn med selvsamme avis som eneste læsning.

Senest rettet af RuneK 04 jan 2008 15:10, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor

SiCriS skrev:
jaa gid det var så vel.

Hvad mener du? Gid at det var så vel at han sagde det, at ecstacy er mere sikkert end aspirin (som kendes i Danmark under navnet acetylsalicylsyre og er hovedbestanddelen af Kodimagnyl og som forårsager mavesår)? Uddyb! :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Ecstasy mere trygt end Aspirin? Jeg tror sgu manden har glemt at åbne vinduerne mens han arbejdede med organiske opløsningsmidler.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Treasure skrev:
Ecstasy mere trygt end Aspirin? Jeg tror sgu manden har glemt at åbne vinduerne mens han arbejdede med organiske opløsningsmidler.

Hvis du nu læser hans blogindlæg "Is ecstasy really safer than aspirin?" så forklarer han lidt mere der.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg tror nu også at en legalisering før eller siden vil blive gennemført. Situationen nu er simpelthen så uholdbar, at den ikke kan holde ved. Og det bliver værre og værre, i takt med at markedet vokser, hvilket de mange narkorelaterede skudepisoder i København og andre steder kan bevidne. Om det bliver om 2, 10 eller 40 år er ikke til at sige, men som det ser ud nu, kan forbudet kun betragtes som én stor katastrofal fejltagelse, der gør de reelle problemer med narko langt værre, uden at løse noget som helst, samt kanaliserer gigantiske pengebeløb ind i kriminelle miljøer og fremmer korruption.

Jeg tror vi vil se, at situationen på et eller andet tidspunkt "rammer bunden" i så voldsom en grad, at alle kan se behovet for at stoppe en taktik der ikke virker, aldrig har virket, og i stedet basere politikken på facts frem for for fordomme.

Det med at sammenligne ecstasy med aspirin er vist mere et retorisk kneb end noget andet.

Titel:
Dedikeret medlem

En fornuftig mand. Lad os håbe at andre med betydningsfulde stillinger vil komme med så ærlige udmeldelser for samfundets bedste!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Her er ihvertfald linket til billedet...

http://img34.picoodle.com/img/img34/4/1 ... b1f899.jpg

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

HopIFjordeN skrev:

Og hvad skal vi bruge det til?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

yeti skrev:
HopIFjordeN skrev:

Hvis man nu ikke havde set det i toppen af tråden? :)

Citat:
Tak til Xpert for at dele denne godbid med os Smile mit had til EkstraBladet ville være skyld i at jeg ikke selv ville have fundet "artiklen"

For en god ordens skyld så er det ikke mig der har fundet artiklen, hapsede den fra DCF

Senest rettet af Xpert 04 jan 2008 20:47, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
RuneK skrev:
SiCriS skrev:
jaa gid det var så vel.

Hvad mener du? Gid at det var så vel at han sagde det, at ecstacy er mere sikkert end aspirin (som kendes i Danmark under navnet acetylsalicylsyre og er hovedbestanddelen af Kodimagnyl og som forårsager mavesår)? Uddyb! :)

Så så, stille og rolig dér. Ja ASA kan give anledning til mavesår ved stort overforbrug, men at sige at det er det samme som at Ecstasy er sundere, er nok en kende naivt.
:wink:

Titel:
Dedikeret medlem

yeti skrev:
HopIFjordeN skrev:

Jeg spurgte efter et link, da jeg efter anden gang at have gået ind på tråden ikke kunne se billedet.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Gud hvor er jeg træt af skræmmekampagner...
Jeg har lige haft en venlig med totalt uvidende veninde siddende og fortalt mig hvor farligt hash er, og at man kan få hjerneskader af bare en enkelt joint osv...
Hun fortalte mig også at hvis man har røget hash fast i et halvt år vil ens sædkvalitet være faldet med 80% og blah blah.

Staten længe leve, legalisering ville være fantastisk.

Mvh Jonas!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ahhh derfor

Generelt kan man vel sige at alm. bordsalt og panodiler er mange gange farligere end MDMA. (Jeg siger jo ikke noget om doser, kan jo være ultra lav MDMA-dose og ½kg salt)

Jeg vil også mene at MDMA er betydeligt mere skadeligt i 13-piller dosen end 120mg rent uden redosering

Jeg synes medierne har en tendens til at skære alt stofindtag over en kam, som om en minimal dosis er ligeså farlig som astralistiske doser

At man så kan dø af rette mængder dagligdags ting er der ingen der brokker sig over, vi har jo lært at indtage korrekte mængder af det. Hvorfor lærer vi så ikke mennesker at indtage korrekte mængder dope i stedet? Så vil dem der absolut skal prøve ikke være ligeså tilbøjelige til at proppe kæften fuld af coke og skylle ned med GHB

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
FarmerFyr skrev:
Gud hvor er jeg træt af skræmmekampagner...
Jeg har lige haft en venlig med totalt uvidende veninde siddende og fortalt mig hvor farligt hash er, og at man kan få hjerneskader af bare en enkelt joint osv...

Oplevede jeg også her fornyligt i byen. Hun var 100 på at hash kunne give hjerneskader, for det havde hun jo set i fjernsynet.

Titel:
Insane psychedelia user!

RuneK skrev:
Treasure skrev:

Hvis du nu læser hans blogindlæg "Is ecstasy really safer than aspirin?" så forklarer han lidt mere der.

Ja, at der er flere der dør af Aspirin end af Ecstasy? Og hvor mange mennesker indtager Aspirin i forhold til Ecstasy?

Det er en slags Erasmus Montanus logik der ikke holder i virkeligheden...

200 er døde af Aspirin, 150 er døde af Ecstasy, ergo er Aspirin mere dødeligt end Ecstasy...

Det skal opgøres i procentdele før man kan sige noget konkret. Hvor mange daglige doser indtages af Aspirin i forhold til Ecstasy og hvor mange procentmæssige dødsfald er der heraf. Et problem kunne endvidere være de mennesker der forsøger at begå selvmord med Aspirin.

Den kliniske sikkerhed med Aspirin er langt større end Ecstasy. Det er næesten helt latterligt at sammenligne de to, specielt når fremstillingen af Ecstasy ikke er under statslig kontrol, og der derfor ingen garanti er for indhold eller kvalitet af de tabletter du får.

Manden aner jo tydeligvis ikke en fløjtende fis af hvad han overhovedet snakker om. Det eneste argument han bruger er nogle tal der ikke er saglige fordi de ikke bliver anvendt rigtigt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Ja, at der er flere der dør af Aspirin end af Ecstasy? Og hvor mange mennesker indtager Aspirin i forhold til Ecstasy?

Det er en slags Erasmus Montanus logik der ikke holder i virkeligheden...

200 er døde af Aspirin, 150 er døde af Ecstasy, ergo er Aspirin mere dødeligt end Ecstasy...

Det skal opgøres i procentdele før man kan sige noget konkret. Hvor mange daglige doser indtages af Aspirin i forhold til Ecstasy og hvor mange procentmæssige dødsfald er der heraf. Et problem kunne endvidere være de mennesker der forsøger at begå selvmord med Aspirin.

Så langt har du da ret. Han manipulerer ganske rigtigt med tingene ved at stille det op som han gør.

Treasure skrev:
Den kliniske sikkerhed med Aspirin er langt større end Ecstasy. Det er næesten helt latterligt at sammenligne de to, specielt når fremstillingen af Ecstasy ikke er under statslig kontrol, og der derfor ingen garanti er for indhold eller kvalitet af de tabletter du får.

Det du siger her taler da netop for at MDMA slet ikke er så farligt som man gerne vil gøre det til.

Treasure skrev:
Manden aner jo tydeligvis ikke en fløjtende fis af hvad han overhovedet snakker om. Det eneste argument han bruger er nogle tal der ikke er saglige fordi de ikke bliver anvendt rigtigt.

Nu fordrejer du jo bevidst hans indlæg. For det første er det tydeligt at han faktisk godt ved hvad han snakker om, og for det andet argumenterer han for ophævelse af forbuddet på mange andre og bedre måder end ved hjælp af de tal. Men når man som dig går ind for forbudspolitiken er det naturligvis mest bekvemt bare at overse eller forbigå alt det man ikke bare kan afvise. Eller hvad?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Xpert skrev:
At man så kan dø af rette mængder dagligdags ting er der ingen der brokker sig over, vi har jo lært at indtage korrekte mængder af det. Hvorfor lærer vi så ikke mennesker at indtage korrekte mængder dope i stedet? Så vil dem der absolut skal prøve ikke være ligeså tilbøjelige til at proppe kæften fuld af coke og skylle ned med GHB

kan forskellen ligge i at den mængde salt vi skal bruge for at få en virkning (dvs. den ønskede smag) ligger under den toksiske dose, mens ecstasy (eller for den sags skyld alt alt stofrelateret) ligger over? bemærk at jeg bare siger toksiske, dette skal ikke ses som dødeligt, men på den ene eller anden måde toksisk for kroppen?

Kan du med sikkerhed sige at MDMA ikke giver nogen som helst skader i 120 mg's dosen? Jeg er ligeglad med om man kan minimere skaden, lige nu taler vi kun om der er skade eller ej, ikke i hvilken grad.

Titel:
Insane psychedelia user!

Yeti skrev:
Det du siger her taler da netop for at MDMA slet ikke er så farligt som man gerne vil gøre det til.

Som forholdene er nu tager de fleste mennesker MDMA som en Ecstasy tablet. Spørgsmålet er om man mener MDMA som stof eller Ecstasy-tabletter, som det indtages. Tabletter er ikke sikre fordi du ikke ved hvad du får og hvor meget der er i. Men ja jeg kan godt se hvad du hentyder til - at hvis man pålagde statslig kontrol for produktion og fremstilling af Ecstasy tabletter ville sikkerheden øges, og deraf måske også antal døde mindskes.

Yeti skrev:
Nu fordrejer du jo bevidst hans indlæg. For det første er det tydeligt at han faktisk godt ved hvad han snakker om, og for det andet argumenterer han for ophævelse af forbuddet på mange andre og bedre måder end ved hjælp af de tal. Men når man som dig går ind for forbudspolitiken er det naturligvis mest bekvemt bare at overse eller forbigå alt det man ikke bare kan afvise. Eller hvad?

Det er da på ingen måde en fordrejning af hans indlæg. Manden påstår af Ecstasy er mindre skadeligt end Aspirin, på baggrund af nogle tal han fordrejer så de virker underbyggende for hans påstand. Se det er en fordrejning.

Det eneste forslag jeg ellers kan se han kommer med er at der skal mere oplysning om stoffet til, samt at faciliteter hvor der indtages stoffer skal gøres mere "brugervenlige", så de folk ikke bliver dårlige. Nu koncentrerede jeg mig som udgangspunkt kun om den ene påstand - at Ecstasy skulle være mindre skadeligt end Aspirin - men mht. de andre forslag er der for det første masser af information om Ecstasy til rådighed ang. doser, bivirkninger, virkninger osv. Så hvis man ikke har den fornødne viden om et stof som Ecstasy så har man åbenbart været for doven til at træffe forholdsregler, og så ligger man altså som man har redt. Hvis man bare propper noget i kæften uden at vide hvad det er, så er det sgu også ens egen skyld. Jeg kan ikke se at skylden skulle lige andre steder end hos en selv.
For det andet ser jeg det egentlig som brugerens problem, at han vælger et bestemt sted at indtage sit stof. Hvis man ikke vil have hedeslag eller blive dehydreret, så er det nok også en dårlig idé at tage ind i et 40 grader varmt, lukket lokale, danse vildt rundt og ikke drikke noget. Der kan jeg ikke se at beværtningen skal tage særlige hensyn til folk der vil tage stoffer. Det må være deres eget problem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]