Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 00:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
http://www.180grader.dk/leder/Leder_Uansvarlighedens_diktatur.php

Citat:
I store dele af samfundsdebatten hersker den syge, at alt, som under visse omstændigheder kan være skadeligt, helst skal forbydes. Tag nu f.eks. det seneste aktuelle eksempel med Venstre i hovedrollen som partiet, der vil forbyde 16-18 årige at købe alkohol i butikkerne. Begrundelsen er, at mange unge i aldergruppen drikker for meget, men hvad så med dem, der ikke drikker for meget? Hvorfor skal de ikke kun købe et par øl eller fire, når de engang i mellem skal til fest?

Det er som om, hele verden skal indrettes af hensyn til de uansvarlige - det gælder ikke kun alkohol. Knive skal også forbydes, fordi nogen kan finde på at stikke med dem. Rulletrapper må gå samme vej, for der findes jo folk, som ikke får motion nok.

De forbudsivrige politikere og debattører burde engang i mellem overveje, om uansvarligheden måske trives, fordi mange danskere i takt med de stadig flere forbud er blevet vænnet af med at tænke selv og i stedet overlader det til politikerne at tænke for dem. "Hvis det havde været farligt, så havde det nok også været forbudt," ræsonnerer de. I barnepigestaten opfører folk sig som børn, fordi de bliver behandler som børn.

Vil man genopdyrke ansvarligheden hos de dele af befolkningen, som har mistet den, så må man i stedet gå den helt modsatte vej. Forbudene mod alle mulige handlinger, som ikke skader andre end en selv, skal afskaffes, så folk igen begynder at tænke med deres eget hoved i stedet for at lade politikerne tænke for dem. Væk med seleforbudet, væk med arbejdsmiljølovgivningen, væk med rygeforbudet, væk med lov om euforiserende stoffer, væk med hele bunken af vi-skal-nok-passe-på-dig-lovgivning. Så folk i stedet begynder at bruge deres egen sunde fornuft.

Alternativet er, at vi snart ender der, hvor intet godt i tilværelsen længere er lovligt, fordi der altid vil kunne pejes på mennesker, som ikke kan finde ud af at bruge det med måde.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det var da en dejlig leder. Den beskriver mange af de tanker, som jeg har gjort om vores samfund i Danmark, og hvor vi er på vej hen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Thomhash skrev:
Den beskriver mange af de tanker, som jeg har gjort om vores samfund i Danmark, og hvor vi er på vej hen.

Fuldstændig enig

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Væk med arbejdsmiljølovgivningen??? Kom ind i kampen ffs.
Det er sgu da ikke studenterhuen, der trykker på lederen, med netop dette synspunkt.
Det er vist ikke svært at ræsonnere sig frem til, hvad der ville ske, hvis denne lovgivning afskaffes!
La´os få nogle kinesiske eller indiske arbejdsforhold - det skal nok blive godt for hele kongeriget på sigt :roll: :roll: :roll:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Nu er det sådan set ikke pga. arbejdsmiljøloven at man har et godt arbejdsmiljø, men pga. velstand. Man har arbejdsmiljølove i Kina og indien, men de overholdes ikke. Det er lige som med børnearbejde. Det gjorde man f.eks. ulovligt i England, men det var først da rigdommen havde spredt sig nok i samfundet at det forsvandt.

Det er klart at om man f.eks. vil arbejde i en røgfyldt bar eller ej, må være ens egen beslutning. Det er din egen krop, og dermed hænger det også sammen det som var grunden til at jeg postede denne leder: at de taler for at den enkelte selv kan bestemme om han/hun vil tage stoffer.

Det er klart at mener man det ene, så må man logisk set også købe de andre synspunkter, ellers er man i mine øjne en hykler (hvis man altså går ind for at folk selv bør kunne tage ansvar for at tage stoffer, men ikke mener at de selv må bestemme over egen krop i arbejdssituationer).

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
dankdawg skrev:
Nu er det sådan set ikke pga. arbejdsmiljøloven at man har et godt arbejdsmiljø, men pga. velstand. Man har arbejdsmiljølove i Kina og indien, men de overholdes ikke. Det er lige som med børnearbejde. Det gjorde man f.eks. ulovligt i England, men det var først da rigdommen havde spredt sig nok i samfundet at det forsvandt.

Det er klart at om man f.eks. vil arbejde i en røgfyldt bar eller ej, må være ens egen beslutning. Det er din egen krop, og dermed hænger det også sammen det som var grunden til at jeg postede denne leder: at de taler for at den enkelte selv kan bestemme om han/hun vil tage stoffer.

Det er klart at mener man det ene, så må man logisk set også købe de andre synspunkter, ellers er man i mine øjne en hykler (hvis man altså går ind for at folk selv bør kunne tage ansvar for at tage stoffer, men ikke mener at de selv må bestemme over egen krop i arbejdssituationer).

Det er en god leder som jeg er helt enig i - måske lige pånær punktet med arbejdsmiljøloven. Røgfyldt bar - det må folk sgu selv kunne finde ud af om de vil arbejde i eller ej. Men jeg synes at tingene kan blive sat lidt mere på spidsen mange steder i industrien. F.eks. på fabrikker med et heftigt kemisk arbejdsmiljø. Det er ikke nødvendigvis noget man kan lugte eller umiddelbart føle en skadelig virkning af, selv om det kan medføre en kraftigt hævet risiko for cancer senere i livet. Det kan vel ikke være meningen at alle skal have ekspertviden om langtidsvirkninger af alle de kemikalier man risikerer at blive eksponeret for på et marked helt uden arbejdsmiljølovgivning?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Prometheus skrev:
Det er en god leder som jeg er helt enig i - måske lige pånær punktet med arbejdsmiljøloven. Røgfyldt bar - det må folk sgu selv kunne finde ud af om de vil arbejde i eller ej. Men jeg synes at tingene kan blive sat lidt mere på spidsen mange steder i industrien. F.eks. på fabrikker med et heftigt kemisk arbejdsmiljø. Det er ikke nødvendigvis noget man kan lugte eller umiddelbart føle en skadelig virkning af, selv om det kan medføre en kraftigt hævet risiko for cancer senere i livet. Det kan vel ikke være meningen at alle skal have ekspertviden om langtidsvirkninger af alle de kemikalier man risikerer at blive eksponeret for på et marked helt uden arbejdsmiljølovgivning?

Nu har jeg jo lige forklaret at det ikke er loven der er det vigtigste i den sammenhæng, hvis du ser på det historisk og rundt om i verden :)

Men det er jo faktisk PRÆCIS den samme problematik. En røgfyldt bar giver jo NETOP forhøjet risiko for kræft. Ligeledes kan der være risici ved at tage stoffer. Det er jo ens eget ansvar at vide den slags. Masser af mennesker tager stoffer uden at kende de risici og man kunne bruge den samme argumentation som du gør imod dette: Nemlig at folk ikke har den totale viden om stofferne. Ved du om MDMA kan give cancer senere i livet? Det ved vi jo ikke.

Jeg kunne i øvrigt forestille mig at fagforeninger kunne løse de problemer ved overenskomster i stedet. Altså i forhold til viden om farlighed, osv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Citat:
Hvis det havde været farligt, så havde det nok også været forbudt

Der er virkelig ingen der kan tænke selv, det er virkelig synd at samfundet skal tilpasses laveste fællesnævner.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: værdens navle + lidt nord
Bliver sku bare trist :cry: Danmark er ved og blive norge, i følger efter uanset hvor latterligt det er med ryge love og totalt forbud mod alt som kan sætte folk i fare... jeg har bare altid hørt at folk har lov til egne meninger.... :shock: er det bare min megning`? mennesker er flokdyr :oops:

Titel:
Dedikeret medlem

Dejligt at se at der er nogen, der tænker i samme baner som jeg gør. Jeg er i høj grad enig om effekten af den type lovgivning. Intelligens er som en muskel, bruger man den ikke, så mindskes den.

Lige som flere andre hang jeg mig dog også ved punktet om arbejdsmiljø. Det er nødvendigt med klare regler på det punkt, men jeg mener det ville være bedst at politikerne blandede sig uden om. Istedet burde arbejdsmiljøreglerne skrives ind i overenskomsterne og fastsættes, på lige fod med så mange andre ting, ved forhandling mellem arbejdere og arbejdsgivere. Når reglerne ikke skal igennem det politiske bureaukrati vil de være langt mere fleksible, lettere at tilpasse til den enkelte arbejdsplads og være mere åbne for direkte input fra de arbejdere, som bliver påvirket af reglerne og ved hvordan tingene reelt fungerer.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Artiklens udgangspunkt er jo enormt forfriskende, men at man også vil gøre op med en ting som arbejdsmiljøloven er jo ikke til at forstå. Da den som udgangspunkt ikke hører ind under som samme kategori, som for eksempel loven om euforiserende stoffer. Den er ikke et forbud, men noget som den danske fagbevægelse igennem mange års kamp har tvunget igennem. Dvs. politikkerne har ikke tvunget den ned over hovedet på os, men vi har tvunget den ned over hovedet på dem.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
dankdawg skrev:
Prometheus skrev:
Men det er jo faktisk PRÆCIS den samme problematik. En røgfyldt bar giver jo NETOP forhøjet risiko for kræft. Ligeledes kan der være risici ved at tage stoffer. Det er jo ens eget ansvar at vide den slags. Masser af mennesker tager stoffer uden at kende de risici og man kunne bruge den samme argumentation som du gør imod dette: Nemlig at folk ikke har den totale viden om stofferne. Ved du om MDMA kan give cancer senere i livet? Det ved vi jo ikke.

Sandt nok, men stoffer er jo noget vi gør for vores fornøjelses skyld, hvorimod det at arbejde er nødvendigt for at opretholde livet.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvor går grænsen så?

Nu for at tage knive som et eksempel.. Hvad med pistoler? igen fuldstændigt ufarlige vedmindre nogle vælger at skyde nogle med dem eller at våbnet ved en fejl bliver affyret...

Selvfølgelig handler det om ansvar, men hvor meget ansvar ønsker vi som samfund at give den enkelte borger og hvor meget ansvar kan den enkelte borger administrere?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]